shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lissaaaa16
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-21

shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 13:23

Hallo , ik ga in oktober naar de zuidlaren martk om een jong hengstje te kopen , maar hoe duur is zo'n hengstje? Ik wil hem als weidemaatje hebben voor mijn andere shet.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:27

Lissaaaa16 schreef:
Hallo , ik ga in oktober naar de zuidlaren martk om een jong hengstje te kopen , maar hoe duur is zo'n hengstje? Ik wil hem als weidemaatje hebben voor mijn andere shet.

Ikzelf durf in de huidige markt niks over prijzen te zeggen.
Wel dat jonge shetlanders (en vooral hengsten) nog steeds veel goedkoper zijn dan andere paardjes.

"Vroeger" kon je ze (bijna) gratis meekrijgen, aparte kleurtjes waren wel wat duurder; ik gok nu dat de prijs tussen de 100-150 zit.
Maar let op.. dat is een gok :+

Lissaaaa16
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 13:34

Brainless schreef:
Lissaaaa16 schreef:
Hallo , ik ga in oktober naar de zuidlaren martk om een jong hengstje te kopen , maar hoe duur is zo'n hengstje? Ik wil hem als weidemaatje hebben voor mijn andere shet.

Ikzelf durf in de huidige markt niks over prijzen te zeggen.
Wel dat jonge shetlanders (en vooral hengsten) nog steeds veel goedkoper zijn dan andere paardjes.

"Vroeger" kon je ze (bijna) gratis meekrijgen, aparte kleurtjes waren wel wat duurder; ik gok nu dat de prijs tussen de 100-150 zit.
Maar let op.. dat is een gok :+


Ik had al wat vaker gehoord dat hengstjes sowieso goedkoper zijn :)

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:43

Vergis je niet in de reden dat ze goedkoper zijn.
Hengsten zijn leuk maar vragen wel vaak om een andere opvoeding. Ook is het wijzer ze wel te laten castreren. Daar komen ook kosten voor bij.

Verder gewoon voor jezelf een budget bedenken. Vaak is er nog wel ruimte voor ‘handje klap’.

Lissaaaa16
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 13:46

Anomien schreef:
Vergis je niet in de reden dat ze goedkoper zijn.
Hengsten zijn leuk maar vragen wel vaak om een andere opvoeding. Ook is het wijzer ze wel te laten castreren. Daar komen ook kosten voor bij.

Verder gewoon voor jezelf een budget bedenken. Vaak is er nog wel ruimte voor ‘handje klap’.


Het andere shetje had ik gekocht als hengst en is nu een ruintje

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:46

Een hengstje moet nog gecastreerd worden, daar kan je voor 200 euro mee klaar zijn maar tref je er 1 die niet goed indaalt ben je zo het 4 dubbele kwijt, hou daar ook rekening mee.

Heb je er zelf voldoende kijk op, gebit, losse knietjes etc? Anders lekker een veulen bij een particulier kopen.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 14:05

Kost waarsch sowieso 65 euro voor het paspoort, en daarbij nog wat geld voor de handel. En dan maakt het veel uit of de kleur bijzonder is, en of het een doorsnee pony is zegmaar zwart of vos middenmaat, of juist een echt kleine of grote maat met papier. Dan wordt het duurder. Maar dan nog, het is maar eenmalig de aankoopprijs, beste is een pony te kopen die je echt aanstaat en niet afhv de prijs kiezen.
Maar ze kosten vast niet de hoofdprijs, echt fijn dat je er 1 een huisje gaat geven!

Lissaaaa16
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 14:30

Marigold schreef:
Kost waarsch sowieso 65 euro voor het paspoort, en daarbij nog wat geld voor de handel. En dan maakt het veel uit of de kleur bijzonder is, en of het een doorsnee pony is zegmaar zwart of vos middenmaat, of juist een echt kleine of grote maat met papier. Dan wordt het duurder. Maar dan nog, het is maar eenmalig de aankoopprijs, beste is een pony te kopen die je echt aanstaat en niet afhv de prijs kiezen.
Maar ze kosten vast niet de hoofdprijs, echt fijn dat je er 1 een huisje gaat geven!

De kleur boeit mij totaal niet , het gaat mij meer om de gezondheid van de pony

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 14:40

De gezondheid moet je op dat moment op gokken, kan je hem thuis eerst apart zetten van andere paarden, dat is bij een marktaankoop altijd de eerste 2 tot 3 weken wel handig.

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:18

Dat verschilt nu heel erg, sommige kunnen er wel 300 voor vragen maar meestal 150 ongeveer.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:21

Gewoon bieden en niet net zoals ik verliefd worden en impulsief een shet kopen :+ Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een shethengst zonder paspoort gekocht voor 100 euro. Veel en veel te veel geld voor de markt toentertijd, want toen ik besefte dat ik dat thuis tegen mijn moeder moest gaan vertellen besefte ik dat het niet slim was :') Ik heb toen nog geprobeerd hem te verkopen voor hetzelfde geld, maar dat wilde niemand voor hem geven. Maar Hans is echt mijn maatje geworden. Dus ik heb er geen moment spijt van gehad.

Lissaaaa16
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 15:24

capopjekop schreef:
Gewoon bieden en niet net zoals ik verliefd worden en impulsief een shet kopen :+ Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een shethengst zonder paspoort gekocht voor 100 euro. Veel en veel te veel geld voor de markt toentertijd, want toen ik besefte dat ik dat thuis tegen mijn moeder moest gaan vertellen besefte ik dat het niet slim was :') Ik heb toen nog geprobeerd hem te verkopen voor hetzelfde geld, maar dat wilde niemand voor hem geven. Maar Hans is echt mijn maatje geworden. Dus ik heb er geen moment spijt van gehad.

Waarschijnlijk wordt ik alsnog verliefd op eentje , moet ook niet teveel kijken naar de grotere paarden anders neem ik daar straks ook nog een van mee

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:39

Vorige keer heb ik bedragen gehoord van 400,-

Echt bizar hoog voor een shetter.

Wat ze dit jaar doen is geen pijl op te trekken.

Gewoon heen gaan,vragen en onderhandelen.

En vooral goed kijken.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:48

Het is momenteel echt niet leuk in de handel en ik denk dat je paticulier even goed kan kijken.
Ze zitten nu snel rond de "200a300" hengstjes. Zwart of vos.
Heeft hij speciaal kleurtje ga je richting de 500 of meer.
Mini shettjes zijn nu de meesten ook vanaf 500

En wonder boven worden worden ze ook nog verkocht.
Pas goed ook op voos ziektesen je kan het niet altijd zien, de meeste die goedkoper weg gaan is met een reden.
Veel plezier met zoeken en vergeet niet je nieuwe aanwinst tenplaatsen :D

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:06

wat de gek ervoor geeft is het momenteel.

als je echt goedkoop wilt dan zou ik aan het einde van de markt gaan, vaak willen mensen dan wel wat zakken met de prijs zodat ze hem niet weer mee naar huis hoeven te nemen (save the best for last gaat dat uiteraard niet meer op!)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:07

Ergens maar goed ook dat de prijs van shetlanders hoger wordt.
Zo voorkom je een hoop impulsaankopen.

Shetlanders zijn ook gewoon volwaardige dieren die een goede baas verdienen.

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:10

Onali schreef:
Ergens maar goed ook dat de prijs van shetlanders hoger wordt.
Zo voorkom je een hoop impulsaankopen.

Shetlanders zijn ook gewoon volwaardige dieren die een goede baas verdienen.

Klopt zeker! Nu kan niet jan en allemaal het "zomaar" kopen alleen de prijzen zijn soms wel bizar zag laatst nog eentje voor 1500 met alleen een chip en paspoort :=

Lissaaaa16
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 17:29

fotolijstje schreef:
Onali schreef:
Ergens maar goed ook dat de prijs van shetlanders hoger wordt.
Zo voorkom je een hoop impulsaankopen.

Shetlanders zijn ook gewoon volwaardige dieren die een goede baas verdienen.

Klopt zeker! Nu kan niet jan en allemaal het "zomaar" kopen alleen de prijzen zijn soms wel bizar zag laatst nog eentje voor 1500 met alleen een chip en paspoort :=

Ik vind zelf dat €500 zo’n beetje wel een goed bedrag is voor een Shetlander bij particulieren

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:16

fotolijstje schreef:
Onali schreef:
Ergens maar goed ook dat de prijs van shetlanders hoger wordt.
Zo voorkom je een hoop impulsaankopen.

Shetlanders zijn ook gewoon volwaardige dieren die een goede baas verdienen.

Klopt zeker! Nu kan niet jan en allemaal het "zomaar" kopen alleen de prijzen zijn soms wel bizar zag laatst nog eentje voor 1500 met alleen een chip en paspoort :=

Ik vind zelf dat €500 zo’n beetje wel een goed bedrag is voor een Shetlander bij particulieren[/quote]
Vind ik ook echt een nette prijs daarvoor inderdaad, ben wel super benieuwd wat je gaat kopen (hopelijk) en hoe duur het is!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:30

Aan het einde van de dag gaan ze soms voor 30 euro weg. Gezondheid is een gok. Ik weet niet of er iets van een veterinair aanwezig is die even hart en longen en benen kan beoordelen

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:01

Napie schreef:
Aan het einde van de dag gaan ze soms voor 30 euro weg. Gezondheid is een gok. Ik weet niet of er iets van een veterinair aanwezig is die even hart en longen en benen kan beoordelen

Dat was vroeger zo. Nu en zeker dit jaar gaat je dat niet lukken.

Happinez

Berichten: 8371
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:22

StalNollie schreef:
Napie schreef:
Aan het einde van de dag gaan ze soms voor 30 euro weg. Gezondheid is een gok. Ik weet niet of er iets van een veterinair aanwezig is die even hart en longen en benen kan beoordelen

Dat was vroeger zo. Nu en zeker dit jaar gaat je dat niet lukken.

Inderdaad , die tijd is geweest.
Zelfs voor de corona al.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: shetlander kopen op de Zuidlaren markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:27

Dit jaar zijn er geen opkopers uit Italië en dergelijke. Misschien is het aanbod overdag daardoor wat ruimer dan anders?
Omdat de opkopers niet heel vroeg al groepen ponys opkopen.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 02:19

4 jaar geleden een vos bont shetland hengst veulentje gekocht voor 20€. Was rond 9 u sochtends dus niet eens aan het eind van de markt. Hij is nu ruin, loopt onder het zadel en voor de sulky.
Hij is uitgegroeid tot een hele fijne pony.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 06:03

Daan13 schreef:
Vorige keer heb ik bedragen gehoord van 400,-

Echt bizar hoog voor een shetter.

Wat ze dit jaar doen is geen pijl op te trekken.

Gewoon heen gaan,vragen en onderhandelen.

En vooral goed kijken.


Ik vind dat het eindelijk normale prijzen zijn voor een pony. Heb me jaren verbaasd dat ze net zo duur waren als een ikea boekenkast.