Paard rilt van kou

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:14

Ik quote deze even van een Paard Natuurlijk groep (waar ik persoonlijk verder niks mee heb en ook niet lid van ben) op Facebook. Vond het zelf een duidelijk verhaal wat me ook logisch in de oren klonk.

Vooraf, onze paarden kunnen kiezen wat ze doen. En dit is wat ze maandag en woensdag kozen:

Afbeelding

Hier het verhaal. Ik heb de spelfouten en alles laten staan, het ging me om het delen van een andere kijk dan een deken opdoen (als het om gezonde dieren gaat). Misschien vindt iemand het interessant.

Centraal topic: Weetjes en feiten over kou, regen en dekens bij paarden.



In dit topic willen we graag wat meer info en antwoorden geven mbt dit onderwerp.

Er mogen nog meer vragen gesteld worden die we zullen proberen te beantwoorden.

Eventueel kunnen die dan later in het topic bijgevoegd worden.



LET OP dit gaat over GEZONDE paarden !!



Eerst wat algemene info:



Paarden zijn geëvolueerd in een veel kouder klimaat dan de mens. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte snel te kunnen afstaan, het lichaam van het paard is gemaakt om warmte te produceren en vast te houden. Een aantal opvallende aanpassingen zijn: Het enorme spijsverteringsgestel van het paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren, produceert een enorme hoeveelheid warmte. Je paard krijgt het dus warm door ruwvoer te verteren. Voldoende ruwvoer zo vaak mogelijk per dag is dus een must voor je paard om zich warm te houden.



In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen.

De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampoo's en dergelijke wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft.

Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.

Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.



Veel voorkomende vragen:

1)Mijn paard rilt, bibberd ,heeft hij het koud ? Moet ik hem een deken opleggen ?



Antwoord: Bibberen(of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.

Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.

Als je je paard in deze periode een deken omdoet dan wordt de deken als het ware "ingecalculeerd" bij het aanmaken van de wintervacht; de wintervacht wordt dan dus minder dik als compensatie voor de deken.

Wij adviseren dus niets te doen tegen het bibberen van paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zie je ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!



2) Mijn paard zweet veel, moet ik hem scheren of na het rijden een zweet deken opleggen ?

Antwoord:

Om dit goed te kunnen beantwoorden is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

• Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.

• Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.

• Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken (wetsuites) die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.

• Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.

• Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.



Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?

Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?

Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.

Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht waardoor de huid dus niet afkoeld.

Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.



3) Kan een deken kwaad ?

Antwoord:

• De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt. Als je paard het te warm heeft kan het daar dus niks aan veranderen en paarden kunnen beter tegen kou dan tegen warmte.

• Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!

• Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.

• Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:43

Ik kende deze al, maar zoals altijd snapt paardnatuurlijk niet dat wij onze paarden niet natuurlijk houden.

Citaat:
Wij adviseren dus niets te doen tegen het bibberen van paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zie je ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

Niet waar
Heb paarden die nog nooit een deken op hebben gehad toch echt zien bibberen in januari als het van dat vieze natte sneeuw plus wind is.
Strenge kou is zeker geen probleem, het is de kou plus nattigheid


Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.
Mooie bla bla.
Een paard word in de natuur geen uur opgejaagd. Want een roofdier staakt doorgaans eerder zijn aanval poging om energie te besparen.
Dat gaat vaak maar om hooguit 10 minuten, meestal zelfs maar minuten. Rijden doen de meeste toch langer.
Een paard in de natuur zal dus niet vlug echt nat zijn na zijn vlucht.

Daarnaast rijden wij met een zadel (of BPP) en waar zien wij dan ook het zweet na het rijden? Juist ja daar waar het zadel heeft gelegen.
Helemaal nat tot op de huid met plat gedrukte haren die hun werk dus niet meer doen.
juist op de gevoelige spieren van de rug en ook een deel waar de organen onder liggen. Daar waar een paard in de natuur nooit zweet.


Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.
bron?

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:48

Ook bij paarden is trillen één van de laatste stadia voor onderkoeling. Er is niet een hele reeks trucjes die het paard nog niet toegepast heeft als hij begint met bibberen, want bibberen is buitengewoon energie-onzuinig en daarom zo ongeveer de laatste optie. Zou hij het eerder inzetten, dan neemt hij een verhoogd risico dat hij de winter niet doorkomt doordat hij te veel energie (en dus vet) aan warm stoken heeft verspilt terwijl dit niet nodig was.

Ook hoeft een paard zeker geen kou te lijden om een fatsoenlijke wintervacht aan te maken. Dit is juist de tijd dat onze paarden nogal eens een 50-100g regendeken dragen. Dus wel een dunnetje, maar wel degelijk een deken. Zodra de nattigheid weer wat weg is en de paarden verder in hun wintervacht zijn kan hij dan gewoon weer af en dan hoeven ze hem meestal de rest van de winter niet meer op, behalve als het rond het vriespunt zit met storm en regen (dit is veel kouder voor een paard dan -10°C en droog), of juist in de lente als ze het grootste gedeelte van de wintervacht al kwijt zijn, maar er toch nog een nat koufront komt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:55

Een deken opleggen is toch niet iets wat je eerst moet bespreken?
Een paard dat rilt heeft het heel erg koud, dus gewoon deken erop en dan overleg met de eigenaar.
Op 30 jaar paarden aan huis heb ik maar 1x meegemaakt dat een paard rilde.
Buiten die ene keer paarden stal in, stal uit, weide op weide uit, deken op, deken af, regen, sneeuw, wind nooit een paard zien rillen. Rillen is echt wel een alamsignaal !
Natuurlijk nooit een paard met een niet-waterdichte deken in de regen zetten.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 30-09-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:57

Mijn importpony maakte minder huidvet aan wat vacht meer waterafstotend maakt en werd dus tot de huid nat, koud en stopte met eten! Dan gaat het flink mis en die had dus een deken nodig. Andere 2 hebben goede nederlands weer aangepaste vachten gekregen van mama en die zijn dus op de huid droog.
Daarnaast is ook de 1e winter een factor qua hoe goed paard vacht aanmaakt. Dus slechte conditie de winter in of bv binnen waar meer haar etc. niet nodig is kan ook dekens later noodzakelijk maken.

Nee regen betekent niet automatisch dekens op doen, maar er zijn kerngezonde, jonge paarden die helaas niet zonder kunnen.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:05

Hoe is de gezondheid van het paard en hebben ze droog ruwvoer (onbeperkt) tot hun beschikking?
1 van mijn pony's trilt ook snel en ik had verwacht dat dit gisteren ook het geval zou zijn.
Maar dit was het niet.
Nu is onlangs haar gebit onder handen genomen. (Was drastisch nodig)
Ik denk dat het wellicht hier mee te maken kan hebben.
Ze hebben veel voer tot hun beschikking zowel gras als hooi maar ze verkiest het natte gras boven het hooi.
Daarnaast een schuilstal. Misschien dat ze door het slechte gebit te weinig brandstof tot zich nam.
Heeft de Fries een vet laagje?

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:08

Ik heb ooit een spierbevangen gezien door de kou dat is ook geen pretje

Ik gooi er regendekens op als het hele dag regent en blijft regenen. Weet wel welke paarden dat nodig is.

Gaat vaak om de combinatie van temperatuur die laag is continu regen en harde wind erbij. Als het 25 graden is en regent gaat het bij de meeste wel maar zodra het onder de 15 word gaat het hard

pien_2010

Berichten: 43599
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:14

Sper bevangen raken is wel degelijk mogelijk door de kou. Kijk naar het paard en handel daarna.
Bibberen is niet nodig en ons paard voelde zich snel veel fijner na de deken op doen.
Onze oudste heeft dekens opgehad om minder vacht aan te maken want stond hoog in het werk. Dat hielp dus geen ene klap. Dus ik vind het een mooi verhaal van paard natuurlijk, maar werkt dus niet voor alle paarden.
Polie daar en tegen had altijd een dunne vacht, heeft dekentjes opgehad tegen de kou en staat nu al jaren zonder te bibberen en zonder deken buiten 7x24 uur. Heeft echt geen dikke wintervacht ooit aangemaakt en ook nu nog niet, dus bij haar zie ik het ook niet. Ze kwam bij ons als 5 jarige met een dunne (moderne) vacht en nu 14 jaar later heeft ze dat nog steeds.

Dus mijn advies volg je paard.

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:28

Ik ben jij niet en jij ben ik niet, ieder individu is verschillend!!!!!!!!! Jouw paard van zelfde ras, leeftijd kan anders reageren als zelfde paard zelfde leeftijd van iemand anders!!!

Dat een paard geen probleem heeft om tot zijn buik in de blub bij -40 in de stromende regen en onweersbuien buiten staat naast het schuilhok zonder deken ... jippie dan, jij blij. Maar dat zegt niet dat elk paard daar geen problemen mee heeft.

Kijk naar je paard, kijk naar wat jij kan doen om het op te lossen voor jouw paard. Denk je dat jouw paard blijer is met een deken en s'nachts naar binnen.. vooral doen!!!!

Paard natuurlijk is ook maar een weg naar Rome en zeker niet de enige weg of maar iets van verplicht!!!!!!

pinto_1

Berichten: 2568
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:33

Mijn paard werd inderdaad ook spierbevangen na een nacht in de regen. Ze hebben een schuilstal, maar de wei was open dus dan is grazen belangrijker dan droog staan. ;)

Ik hou er sindsdien wel rekening mee, een kort buitje is geen probleem, maar als het langdurig regent zet ik ze toch liever niet op de wei, en krijgt ze een bovendien een regendeken om.
Als ze niet op de wei lopen zoeken ze trouwens zelf wel de stal op als het regent.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:38

DuoPenotti schreef:
Ik kende deze al, maar zoals altijd snapt paardnatuurlijk niet dat wij onze paarden niet natuurlijk houden.

Citaat:
Wij adviseren dus niets te doen tegen het bibberen van paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zie je ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

Niet waar
Heb paarden die nog nooit een deken op hebben gehad toch echt zien bibberen in januari als het van dat vieze natte sneeuw plus wind is.
Strenge kou is zeker geen probleem, het is de kou plus nattigheid


Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.
Mooie bla bla.
Een paard word in de natuur geen uur opgejaagd. Want een roofdier staakt doorgaans eerder zijn aanval poging om energie te besparen.
Dat gaat vaak maar om hooguit 10 minuten, meestal zelfs maar minuten. Rijden doen de meeste toch langer.
Een paard in de natuur zal dus niet vlug echt nat zijn na zijn vlucht.

Daarnaast rijden wij met een zadel (of BPP) en waar zien wij dan ook het zweet na het rijden? Juist ja daar waar het zadel heeft gelegen.
Helemaal nat tot op de huid met plat gedrukte haren die hun werk dus niet meer doen.
juist op de gevoelige spieren van de rug en ook een deel waar de organen onder liggen. Daar waar een paard in de natuur nooit zweet.


Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.
bron?


Ik ben ook echt geen paardnatuurlijk (de mensengroep dan) fan. Ik bedoelde dit meer als tegenhanger aangezien mensen vaak te veel hun gevoel/gewoonten op een dier projecteren. Dat doe ik ook…

Maar sinds ik de paarden aan huis heb (mijne zijn gezond en niet oud), zie ik dat dingen anders zijn dan ik altijd dacht. Zeker aangaande natheid en ‘natuurlijk’ gedrag.

Dus ja, eens met ‘bekijk het per individu’, zorg vol schuilmogelijkheden én voldoende hooi. Maar bij een gezond paard is er geen paniek nodig als het in deze periode een keer rilt na een bui.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:50

Mijns inziens reageren paarden met het al dan niet aanmaken van wintervacht puur op lengte van licht op de dag en nauwelijks op temperatuur. Enkel paarden die van nature uit meer onherbergzaam gebied komen maken van nature een dikkere vacht aan. Daar gaat honderden jaren evolutie of selectie overheen.

Alle drie mijn paarden (1 shet en 2 KWPN) zijn begin september begonnen met verharen. De zomerjas ging uit en de wintervacht begint te groeien. Echter waar mijn shet nu al een vacht heeft aangemaakt van een vingerkoot lang, staan mijn KWPN'ers nu nog steeds relatief kort in het haar. Naarmate de herfst vordert zal daar nog wel wat bijkomen, maar de KWPN'ers gaan nooit zo winterhard worden als de shet ondanks dezelfde leefomstandigheden.

Het verhaal van paard natuurlijk neem ik daarom met een korrel zout.

Ieder paard blijft een individu, net zoals mensen trouwens. De een loopt met 15 graden met lange mouwen en jas, terwijl de ander nog makkelijk in shirt of korte broek buiten loopt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:54

Ik weet hoe een vacht werkt en heb ze ook jaren zonder dekens gehad. De 2 oudjes die nu overleden zijn, stonden ook zonder en dat ging goed.

Maar er zijn wel redenen om wel een deken op te doen. Meeste mensen maken een keuze vanwege het uiterlijk; willen geen dikke vacht, willen geen vies en of nat paard, vinden het zelf een fijn idee etc etc.

Maar er zijn ook redenen waarom je anders kiest. Ik kan de dekens af laten en dan vallen mn paarden echt niet om. Maar........het kost gewoon meer energie om warm te blijven en ze gaan vaker schuilen. Ik kies ervoor dat ze op gewicht blijven, in beweging blijven etc, dus met dekens op.

En dat is naast onbeperkt hooi en meerdere voerbeurten met ruwvoermix/vervangers.

Qua rijden maakt het geen verschil. Ik ging net zo makkelijk rijden met een dikke vacht en zette ze zonder dekens weer terug.

Een groter probleem is juist bij paarden die op stal staan. Heb op meerdere stallen gestaan, waar de paarden overdag met kouder weer minimaal buiten kwamen. In de stal was het "warmer" dan buiten, maar voor de nacht kwam er nog vaak een 2e en soms zelfs een 3e deken onder. Het condens viel van de ramen en daken, zo erg stonden de paarden te dampen.
En dus vaak met enkele porties hooi en weinig beweging. Maar die situatie kan je niet vergelijken met paarden die onbeperkt hooi krijgen en vrij kunnen bewegen. Ook beweging kan voor opwarmen zorgen.

Dat een paard nu staat te rillen, kan eenmalig zijn en dan is het straks wel klaar en gewend. Het kan ook een teken zijn dat er te weinig ruwvoer in komt, het paard het dus echt koud heeft, de vacht niet functioneert etc. Maar we zien de omstandigheden en het paard niet.

Misschien dat de eigenaar weet hoe het bij dit paard zit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:30

Olympia96 schreef:
Ik ben ook echt geen paardnatuurlijk (de mensengroep dan) fan. Ik bedoelde dit meer als tegenhanger aangezien mensen vaak te veel hun gevoel/gewoonten op een dier projecteren. Dat doe ik ook…

Maar sinds ik de paarden aan huis heb (mijne zijn gezond en niet oud), zie ik dat dingen anders zijn dan ik altijd dacht. Zeker aangaande natheid en ‘natuurlijk’ gedrag.

Dus ja, eens met ‘bekijk het per individu’, zorg vol schuilmogelijkheden én voldoende hooi. Maar bij een gezond paard is er geen paniek nodig als het in deze periode een keer rilt na een bui.

Ik heb ze ook aan huis. Voor mij gebeurde er weinig nieuws omdat ik mijn paarden altijd volledig in eigen beheer gehad heb ook als ze op een weide stonden. En toch staat er hier eentje die gezond is en niet oud wel degelijk met een deken zodra het gaat regenen. Ze hebben hier 24/7 hooi en schuilmogelijkheid. Maar nee, ik laat dat dier niet staan rillen van de kou. Zeker niet als het gevolg is dat ie letterlijk stijf is en ongemak ervaart.

Dus nee, je kan niet zeggen dat er "geen paniek nodig" is als het dier jong en gezond is. Er zijn simpelweg ook jonge individuen onder de paarden waarbij ingrijpen wel nodig is.

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:47

Ik raak ook niet in paniek :)
Maar toch werkt hun verhaaltje niet zoals ze schrijven.

Voorbeeld, had nog nooit een paard ziek na het rijden, of ik liet ze binnen of kregen een deken op als ze naar buiten gingen maar nog niet 100% droog.
Goed, verhaaltje pn zo vaak gehoord. Dus hup paard die nog nooit een deken op had gehad, was droog op de huid, dus hup nat naar buiten. Want dat kan.
Eerste paard in 20 jaar die ik heb gehad en hoestte. Toeval, wellicht, maar denk toch dat zijn lichaam een optater heeft gekregen daardoor en bevangkelijk (is geen woord maar kom niet op het goede) was voor de verkoudheid daardoor.
Ik doe het niet meer en ook geen zieke paarden meer gehad :D

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:01

Maar dat zeg ik toch ook? Ik zeg kijk naar je dier en naar wat jij hem aanbiedt en niet naar wat jij denkt dat een dier moet vanuit jouw eigen menselijke behoeftes.

Dussss als jouw paard bijvoorbeeld 1 uur op een dag buiten komt, geen vacht aanmaakt, weinig hooi krijgt en staat de trillen na een regenbui: ja dan moet je dat niet negeren.

Ik ben absoluut niet van de paardnatuurlijk brigade. Verre van. Maar ik lees hier wel dingen die in mijn beleving minstens zo merkwaardig zijn de tegengestelde kant van paardnatuurlijk op.

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:04

Maar kijk naar je dier...wat valt er te kijken aan een paard dat hele dagen buiten staat, lekker dicht in de vacht zit.
Daardoor ook nat die je dan buiten zet want dat kan.
Met hooi en schuilstal overigens en een bak om in te rollen, maar gras is lekkerder. :D

Ze schrijven gewoon te vaak bull....
Wat vast werkt bij een paard dat geen mens ziet.
En hey als het niet werkt is hij wel de eerste die opgevreten word omdat hij verzwakt is, natuurlijke selectie...

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:07

Ik vind het ook niet normaal als een paard gaat staan te rillen van de kou en nattigheid.Ze staan niet in natuurlijke omstandigheden dus ze moeten verzorgd worden,met dekens of stallen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:09

Olympia96 schreef:
Maar dat zeg ik toch ook? Ik zeg kijk naar je dier en naar wat jij hem aanbiedt en niet naar wat jij denkt dat een dier moet vanuit jouw eigen menselijke behoeftes.

Dussss als jouw paard bijvoorbeeld 1 uur op een dag buiten komt, geen vacht aanmaakt, weinig hooi krijgt en staat de trillen na een regenbui: ja dan moet je dat niet negeren.

Ik ben absoluut niet van de paardnatuurlijk brigade. Verre van. Maar ik lees hier wel dingen die in mijn beleving minstens zo merkwaardig zijn de tegengestelde kant van paardnatuurlijk op.

Ze staan hier minstens 12 a 13 uur per dag buiten en in de zomer 24/7. Sommige paarden wennen er gewoon niet aan. Zo simpel is het.
En ze dan maar laten bibberen terwijl er simpele oplossingen zijn vind ik een vorm van verwaarlozing.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:12

DP (en de rest)
Ik denk dat je me niet begrijpt of wilt begrijpen. Ik behoor niet tot die club mensen he?

Van 1 keer rillen ga je niet dood en hoef je ook geen deken op. Van stelselmatig rillen kan dat wel gebeuren en dan moet je dus handelen.

Maar goed, ik kan het ook niet duidelijker uitleggen dan ik
deed, dus ik laat het hier even bij. Iedereen zorgt op zijn eigen manier het beste voor zijn paard. En ieder ander vindt daar wat van.

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:16

Jawel ik begrijp je wel, maar ben het gewoon niet met je eens. :) Bijvoorbeeld het kijken naar, ja dat kan als hij rilt, maar PN schrijft meer dingen, niet alleen over het rillen. Dan weet ik niet hoe ik het moet kijken. Hij was nat, op adem, niet nat op de huid, dus volgens PN heel gewoon om buiten te zetten.
Nou niet mee eens dus. Paard staat 365 dagen per jaar buiten, ook met storm of sneeuw. Wat toen niet eens was. Toch ziek. Toeval....dat zal PN er wel van maken, ik niet .
En jij plaatst een artikel en daar reageer ik op. Niet op jou persoonlijke manier van houden :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:22

Citaat:
Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?

Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?

Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.

Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht waardoor de huid dus niet afkoeld.

Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.


Hier vergeten ze dat een wild paard dat net ontsnapt is aan een roofdier nog stikvol adrenaline zit. Die gaat niet meteen rustig stilstaan, maar blijft een tijdje schichtig, dus beweeglijk. Vervolgens moet hij op stap om eten te vinden, dus nog altijd beweging, maar nu rustiger. Maw een perfecte cool-down.
Heel anders dan onze paarden die bezweet zijn van het rijden en vervolgens gezapig aan een berg hooi gaan eten.
Een mooi voorbeeld van een kromme (en gevaarlijke) redenering omdat mensen denken dat ze hun paard op een 'natuurlijke' manier houden.

Rocamor

Berichten: 10938
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:30

Volgens mij is iedereen (muv PN) het erover eens dat je naar je paard zelf moet kijken. Die kan je prima vertellen wat het nodig heeft, zo lang je durft te luisteren.

Maar dan moet je wel het lef hebben om met een open mind naar je dier te kijken.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:28

Rocamor schreef:
Volgens mij is iedereen (muv PN) het erover eens dat je naar je paard zelf moet kijken. Die kan je prima vertellen wat het nodig heeft, zo lang je durft te luisteren.

Maar dan moet je wel het lef hebben om met een open mind naar je dier te kijken.


Ik vind jouw laatste zin wel heel mooi. Want waar ik vroeger direct naar dekens greep, heb ik nu gezien dat ik mijn paarden (en zéker de Halflinger niet) daar niet altijd een plezier mee doe. En dat het voor mij zelfs tegennatuurlijk voelt om ze zonder deken te houden. Hoe idioot ook.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:54

Er staan natuurlijk heel veel paarden het hele jaar rond 24/7 buiten zonder dekens, die echt niet allemaal ziek worden of omvallen.

Mensen kijken, maar gaan vaak wel voorbij aan een eventuele oorzaak waarom het ene paard het wel redt en het andere niet.

Mijn ene ruin kwam vlak voor de winter, maar redde het niet gelijk zonder incl zoveel buiten. Winter erop nog steeds niet.
Daarna ging het wel en hij stond niet te rillen, maar hij heeft er ook beter uit gezien. Daarom voor een ouder paard toch niet meer gevraagd om zich aan te passen en weer dekens op gaan doen.

Mijn merrie had zonder deken gestaan laatste jaar of misschien 2jr, maar in de winter amper buiten en buiten was ook weinig tot geen beschutting. Die werd met regen binnen gezet, dus die rent nog steeds de stal in als het gaat regenen.
Met een deken, blijft ze iets meer rondlopen. Ze redde zich wel zonder en heeft de winter zonder dekens 1 keer staan rillen dat we zagen.

Mijn oude merrie van 28 was echt goed gewend aan zonder dekens en vindt dat zeker veel fijner. Maar ze blijft vol in de regen staan. Is ook niet erg, als ze er dus geen last van heeft.
Maar wij weten dat ze snel inlevert, wij weten dat haar rug niet optimaal meer is en de nattigheid en kou op haar rug wel effect heeft.
Dus wij kiezen voor weer onder dekens. Maar dus wel buiten, want die wil echt niet meer opgesloten worden en weg van de anderen.

Er zit dus een verschil in hun keus en onze keus. Als de rest in orde is, geloof ik niet dat paarden zomaar ziek worden.
Denk dat er minstens zoveel paarden ziek worden of klachten krijgen van te dik ingepakt staan, in een dampende stal etc.

Ik ben niet van de pn groep, helemaal niet zelfs, maar het is geen onzin die ze schrijven. Net zoals het verkoop praatje van de dure deken merken, kunnen zij goed uitleggen hoe een vacht werkt. En dat staat los van wat voor soort paard etc.
Maar hun verhaal werkt niet bij paarden die veel binnen staan, veel hardvoer krijgen etc. Juist omdat het gebasseerd is op buiten zijn en zo natuurlijk mogelijk houden en voeren. Dat is net als met hoefonderhoud iets anders dan op stal zetten. Een stal heeft een ander effect.