Paard rilt van kou

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:57

Oh nee, zonder dekens vind ik echt veel gemakkelijker. :j
Zeker omdat ik nu weinig rij.
Maar rillen is voor mij toch een teken, deken op.
Komt zelden voor overigens, maar in de 17 jaar aan huis nu toch een paar keer mee gemaakt. En dan laat ik ze niet in hun sop gaarkoken. :)

Na rijden en ze gaan de wei nog op, na 1 harde les; deken op.
Staan ze na het rijden binnen, dan niet.

Ben nu alleen aan het twijfelen voor mijn ruintje.
Staat dus zonder. Maar loopt in het si gewricht niet soepel.
Echo, rontgen, wijzen niets uit. Volgens da spieren kwestie. Maar zowel fysio als osteo (meerdere) komen ook op niets uit.
Dus dekentje op deze winter?
Ik heb liever zonder, maar wat zou voor hem beter zijn?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:03

Op zich is het wel makkelijker ja. Ik liet het dan ook wel los. Nu wil ik nog wel vaak wisselen. Als het even mooi is, gelijk af. Is het 's nachts kouder iets gevuld, maar dan overdag de 0gr. Wil niet dat ze het te warm hebben, maar door de dekens neem je ook functie van de vacht af en mogen ze het ook niet te koud krijgen.

Mijn oude merrie heeft echt de deken op zodat ze niet teveel afvalt en voor haar rug.

Je weet nooit 100% zeker of je het goed doet. Misschien blijft ze nu nog een paar jaar langer vrolijk rond lopen, of misschien juist niet.

Ik zou als een paard nog geen mage vacht heeft nu wel dan met een deken beginnen en gewoon het effect afwachten. Misschien zie je verschil, misschien niet.
Misschien weet je volgend jaar de oorzaak wel, misschien niet. Je kan hem dan altijd weer af laten of juist eerder beginnen.....

Is er ook weleens gekeken of hij tekorten heeft? VitE, magnesium etc?

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:07

Ja vitamines zijn oke.

Mijn oudje met PPID had wel een deken op, die vacht was gewoon niet goed meer.
dan is er ook geen twijfel.

Mijn merrie ook geen twijfel.
Mevrouw speknek kan wel wat hebben :P

Begin dit jaar heb ik ze ook 1 dag een deken op gedaan.
Toen was het ineens van dat hele vieze waaiweer met sneeuw en ijzel.
Toen stonden ze allebei van, dit is niet leuk buiten. Ze rilde niet, maar zag dat ze daar tegenaan zaten.
Deken op die dag en klaar :)

Rocamor

Berichten: 10940
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:52

Mijn speknek, ik voel altijd warm aan-, zelfs mijn lichaamstemperatuur is altijd goed-paard wilde ik ook dekenloos houden. Die stond ineens zwaar kreupel. Kon die kou op haar spieren dus niet aan. Ene been was steenkoud.

Ik ga dát risico voor dit dier met haar gebruiksaanwijzing niet meer lopen. Dan maar een watje :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard rilt van kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:49

Mijn merrie heeft dan weleens staan rillen, maar zou prima zonder kunnen. Ze komt dan alleen echt niet meer te voorschijn.
Andere merrie vindt een deken na 5jr zonder echt vervelend, maar als ze hem eenmaal op hebt, hoop ik maar dat ze het wel weer oke vindt.
Mijn ruin vindt een deken heerlijk geloof ik. Die zou ik nu al onder 500gr kunnen zetten volgens mij. Niet omdat ie het nodig heeft, maar hij reageert heel positief op dekens. Is ook veel gewassen, op wedstrijden geweest etc. Dus is vast ook een link met verwennen voor hem.

Maar dieren zijn wel vreemde wezens. Totaal anders, maar mn teefje springt wel in de poel en gaat ook best diep het water in. Doe ik vd week de deur open om naar buiten te gaan terwijl het regent en gaat ze vol in de ankers. Die heeft ook sterke voorkeuren voor welk tuigje ze wel om wil bijv. Maar ik weet welke beter bij haar figuur past.

Sintara

Berichten: 7445
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:21

Mijn paard weet het zelf ook heel goed aan te geven. Als ze graag een deken op wil en je komt ermee aanzetten dan kruipt ze er zelf zo in. Terwijl als ze het niet nodig vindt je rustig een half uur achter dr aan zit (dat doe ik dus niet meer..).
Ik moet alleen nog leren hoe ze aangeeft welke dikte ze wil. En halsstuk is ook lastig (onding volgens mel, maar vervolgens gebruikt ze er wel de voordelen van dus hmmm).

Persoonlijk zie ik paarden het liefst zonder, maar mel maakt zo ongeveer een hamstervachtje aan en als het waait zit je direct op de huid te gluren. Tijdens de winter kwam er wel flink huidvet op en dat scheelt veel maar bv de honden van mijn ouders die ín huis wonen hadden twee keer zo lang en vier keer zo dicht haar. Het is gewoon geen konik zullen we maar zeggen..