Wat vertel ik de buurvrouw..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:07

marleen_usar schreef:
Waarom wil je dit melden aan de buurvrouw, veel mensen weten zelf wel dat het kudde dieren zijn maar willen er gewoon geen 2e paard bij nemen.


Ja dit idd. Ik zou er mee oppassen als buren zijnde. Straks heb je Frank Visser op de stoep.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:09

Ik zie het als bemoeien maar ik ben blijkbaar de enige.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:27

marleen_usar schreef:
Ik zie het als bemoeien maar ik ben blijkbaar de enige.


Als het welzijn van andere mensen en dieren wordt aangetast kun je beter wel 'bemoeien'. Hoeveel kinderen worden thuis wel mishandeld maar wilt er niemand bemoeien

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:48

Amber_anne schreef:
marleen_usar schreef:
Ik zie het als bemoeien maar ik ben blijkbaar de enige.


Als het welzijn van andere mensen en dieren wordt aangetast kun je beter wel 'bemoeien'. Hoeveel kinderen worden thuis wel mishandeld maar wilt er niemand bemoeien


Als een kind mishandeld wordt is het duidelijk, maar mishandeling is hier niet aan de orde.
Aan iemand zeggen dat ze een 2de paard moeten bijnemen, of in het geval van een kind, zeggen dat ze een broertje of zusje moeten bijnemen, is natuurlijk al een stap verder.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:52

Een paard is wel een kuddedier. Dus ja er is eigenlijk wel zeker een vorm van mishandeling.
Zeker bij zo'n jong dier die zich echt nog extra optrekken aan andere.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:58

Dat zou men eerder onder verwaarlozing kunnen scharen en dan is, ook in de mensenwereld, een goed gesprek met de betrokkene een eerste stap om je ervan te vergewissen dat jouw vermoeden van verwaarlozing terecht is. Ook bij een kind dat zonder boterhammen naar school wordt gestuurd, zal de school eerst het gesprek proberen aan te gaan met de ouders. Zij zullen geen anonieme brief sturen met adressen van bakkerijen en de uiteenzetting waarom het beter is je kind eten te geven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:58

Een paard is een kuddedier, een mens ook.
Een hond is een roedeldier, als je consequent bent moet je dan ook iedere hondeneigenaar aanspreken die maar één hond heeft.
Welzijn is een begrip waar iedereen iets verschillends onder verstaat.

Kaplaars

Berichten: 1549
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:04

Sclimpre schreef:
Amber_anne schreef:


Als het welzijn van andere mensen en dieren wordt aangetast kun je beter wel 'bemoeien'. Hoeveel kinderen worden thuis wel mishandeld maar wilt er niemand bemoeien


Als een kind mishandeld wordt is het duidelijk, maar mishandeling is hier niet aan de orde.
Aan iemand zeggen dat ze een 2de paard moeten bijnemen, of in het geval van een kind, zeggen dat ze een broertje of zusje moeten bijnemen, is natuurlijk al een stap verder.

Je kan veulens en kinderen in dit geval totaal niet vergelijken. Een mensenkind heeft zijn ouders als soortgenoot. Dit veulen is het enige paard in de wei.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:40

Soortgenoten van mensenkinderen zijn andere kinderen.
Ik bedoel maar dat niet iedereen dezelfde mening heeft over welzijn. Zo zijn er heel veel situaties waar hier op bokt alleen oh en ah reacties op komen waar ik vind dat het welzijn van het dier geschaad wordt. Maar er is niet één absolute waarheid, wel verschillende meningen.
Zo zouden bv. veel mensen vinden dat er een ander paard moet bijgezet worden. Maar het kan best zijn dat het niet klikt tussen die 2. Als je 2 paarden samen zet zou je in feite best een proefperiode inbouwen om te zien of het een match is. Daar is dan weer heel weinig aandacht voor. Paard heeft een vriendje en dan moet het maar goed zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:41

Sclimpre schreef:
Een paard is een kuddedier, een mens ook.
Een hond is een roedeldier, als je consequent bent moet je dan ook iedere hondeneigenaar aanspreken die maar één hond heeft.
Welzijn is een begrip waar iedereen iets verschillends onder verstaat.

Ik ben daar bij honden ook zeker geen voorstander van, geef ik toe.

En dit veulen is dus alleen, met kinderen vergelijken die ouders hebben, naar opvang gaan, naar school gaan is natuurlijk niet erg zinnig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:44

Wat ik bedoel is dat je niet vanuit je eigen grote gelijk aan iemand anders kan opleggen hoe zij de boel moeten organiseren. De ander kan ook best wat vinden over jouw manier van dieren houden.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:48

Klopt
Daarom zijn er ook landen die dit aangepakt hebben en paard niet alleen mag staan.
Dan heb je dit gezeik niet, bel je 144.

Dus zo ongelijk is het dus dat er landen zijn die het wel doorpakken...geeft te denken of niet?

En dan heb ik het echt niet over alles wat met een paard gebeurd, maar er zijn nu eenmaal basisvoorwaarden, daar valt eigenlijk niet over te discussiëren.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:50

Misschien staat dit paard wel tijdelijk alleen, als noodoplossing of omwille van een revalidatie. In een gesprek kan je daarachter komen, met een anonieme brief ga je al uit van het slechtste.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:04

DuoPenotti schreef:
Klopt
Daarom zijn er ook landen die dit aangepakt hebben en paard niet alleen mag staan.
Dan heb je dit gezeik niet, bel je 144.

Dus zo ongelijk is het dus dat er landen zijn die het wel doorpakken...geeft te denken of niet?

En dan heb ik het echt niet over alles wat met een paard gebeurd, maar er zijn nu eenmaal basisvoorwaarden, daar valt eigenlijk niet over te discussiëren.


Ik denk dat in die landen (bedoel je toevallig Zweden?) er wel meer dingen niet acceptabel zijn die hier heel gewoon zijn. In B en NL is er weinig plaats en worden paarden op hele kleine geisoleerde stukjes gehouden die eigenlijk niet geschikt zijn om paarden te houden. Daar zit imo het grootste probleem. Dat pak je niet aan door je te focussen op buurvrouw X of Y.
Uiteraard is het niet goed dat dat paardje alleen staat, maar er een 2de paard bijduwen is misschien ook niet de oplossing.
Niets op tegen dat het ter sprake gebracht wordt, maar in een gesprek en niet als monoloog.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:10

Omdat er meer misstanden bestaan is een paard alleen toch niet goed?
Hier in de buurt staan er al bij 3 buren naast me Shetlanders alleen.
2 buren zeggen met de kennis van nu zouden wij ze niet meer hebben. Maar de pony's zijn 30 plus we gaan nu niet meer veranderen. En hoe rot ook dat begrijp ik.
Maar de ander zegt. Flauwekul kunnen ze gewoon tegen. Hij leeft toch nog. Tja. Beestje is 10 jaar terug als veulen gekomen.
Plek heeft die genoeg al zet je er 20 bij.
Dus kom maar op met een wet. Nu kun je niets.

Kidde
Berichten: 3451
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:18

Sclimpre schreef:
Soortgenoten van mensenkinderen zijn andere kinderen.
Ik bedoel maar dat niet iedereen dezelfde mening heeft over welzijn. Zo zijn er heel veel situaties waar hier op bokt alleen oh en ah reacties op komen waar ik vind dat het welzijn van het dier geschaad wordt. Maar er is niet één absolute waarheid, wel verschillende meningen.
Zo zouden bv. veel mensen vinden dat er een ander paard moet bijgezet worden. Maar het kan best zijn dat het niet klikt tussen die 2. Als je 2 paarden samen zet zou je in feite best een proefperiode inbouwen om te zien of het een match is. Daar is dan weer heel weinig aandacht voor. Paard heeft een vriendje en dan moet het maar goed zijn.


Maar mensenkinderen zien toch op school andere kinderen? Bovendien kunnen ze met andere kinderen afspreken. De pony kan het niet. Ik snap de vergelijking dus niet.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:44

Op school of afspreken is natuurlijk weer heel iets anders dan broers of zussen hebben.
En tot voor kort had deze pony een buurpaard, dus toen was er wel contact met andere paarden.
Ik zeg niet dat het ideaal is, maar om nu de buurvrouw zo te verketteren en anonieme brieven te gaan schrijven, dat is weer iets anders. Praten kan altijd, misschien is buurvrouw wel bezig met een oplossing te zoeken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:45

DuoPenotti schreef:
Omdat er meer misstanden bestaan is een paard alleen toch niet goed?
Hier in de buurt staan er al bij 3 buren naast me Shetlanders alleen.
2 buren zeggen met de kennis van nu zouden wij ze niet meer hebben. Maar de pony's zijn 30 plus we gaan nu niet meer veranderen. En hoe rot ook dat begrijp ik.
Maar de ander zegt. Flauwekul kunnen ze gewoon tegen. Hij leeft toch nog. Tja. Beestje is 10 jaar terug als veulen gekomen.
Plek heeft die genoeg al zet je er 20 bij.
Dus kom maar op met een wet. Nu kun je niets.


Ik denk dat er veel op te lossen zou zijn als mensen bv hun weides zouden willen samenvoegen. Paarden samen en een veel grotere oppervlakte.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:52

Maar als de weides groot genoeg zijn maar zoals onze buurman het onzin vind?

Ik begrijp wat je zegt hoor met op elke postzegel een paard te zetten.
Maar bij onze buren is dat niet het probleem.

Daarnaast staan er erg veel paarden hier in de buurt alleen. Ken die mensen verder niet. Dus heb ze nooit aangesproken. Want je kunt er toch niks mee zonder wet. Plek hebben die alle genoeg.

Nu zag ik een haflinger merrie ook weer rennen van de week. Haar veulen zag ik niet.
Die zal ze volgend jaar wel weer 1 krijgen. Dan staat ze een paar maanden samen met kind. En dan weer alleen.
Werd echt verdrietig van de week. Maar je kunt niks.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:56

Dit loopt nu al lang. Heb je al actie ondernomen?

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wat vertel ik de buurvrouw..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:04

Ze schreef net dat ze niet actie mag ondernemen.