Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paddockplaten als rijbakbodem

 
Profiel   

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb paddockroosters in de paddock liggen met drainagezand eronder en erop. En dat bevalt geweldig. Gisteren er ook op gelongeerd na enorme stortbuien en dat ging echt top.

We hebben recent onze rijbak aan laten leggen door een bedrijf, maar daarbij is een inschattingsfout gemaakt en we hebben een echt waardeloze bodem. |(

Het bedrijf wil het oplossen door de toplaag eraf te schrapen, het zwarte zand af te graven en te vervangen voor een ander type zand wat redelijk vast zou zijn qua structuur.

Eerlijk gezegd vind ik t maar spannend. We zitten nu al 5 weken met een amper te rijden bak, de geplande werkzaamheden zijn uitgesteld vanwege de weersomstandigheden en ik hoop toch echt voor de winter fatsoenlijk te kunnen trainen. Bovendien hoop ik dat de nieuwe oplossing ook echt een oplossing is.
De bodem is ongetwijfeld niet makkelijk. Was voorheen siertuin en ligt aan het bos.
Er zijn diverse bodemmonsters genomen van de originele zandlagen. De opbouw van de bodem verschilt behoorlijk op een betrekkelijk klein oppervlak.

Zoals mijn paddock aanvoelt, zou ik daar best een rijbak van willen hebben, maar dat is wel een oplossing, die behoorlijk prijzig is en gezien de dure verbouwing waar we nu in zitten, heb ik dat eigenlijk liever niet.
Van de andere kant wordt goedkoop nu wellicht ook wel duurkoop als de nu nieuw geplande bodem ook niet goed blijkt.

Dus ben stiekem toch wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een rijbakbodem op basis van paddockroosters :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 08:47 



 
Profiel   

Geen ervaring maar heb er wel naar zitten kijken omdat wij ook aan het oriënteren voor een nieuwe rijbaan.
Ik vond het totaal erg prijzig worden in vergelijk met bvb een compleet aangelegde eb en vloed bodem.
Afhankelijk van welke roosters je gebruikt ben je voor een 20x40 al snel 8000 euro kwijt voor de roosters en dan heb je alleen de pallets met roosters staan.
Daar komt dan het zand en werk etc allemaal nog bovenop.
Daarnaast vraag ik me af of ze met ijzers niet weg gaan glijden mochten ze per ongeluk door het zand heen trappen?
Offerte voor de Eb en vloed zat rond de 25000 en dan is hij helemaal compleet gebruiksklaar aangelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 08:55 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
Geen ervaring maar heb er wel naar zitten kijken omdat wij ook aan het oriënteren voor een nieuwe rijbaan.
Ik vond het totaal erg prijzig worden in vergelijk met bvb een compleet aangelegde eb en vloed bodem.
Afhankelijk van welke roosters je gebruikt ben je voor een 20x40 al snel 8000 euro kwijt voor de roosters en dan heb je alleen de pallets met roosters staan.
Daar komt dan het zand en werk etc allemaal nog bovenop.
Daarnaast vraag ik me af of ze met ijzers niet weg gaan glijden mochten ze per ongeluk door het zand heen trappen?
Offerte voor de Eb en vloed zat rond de 25000 en dan is hij helemaal compleet gebruiksklaar aangelegd.


Ik heb de paarden niet op ijzers, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Ik schat in dat ik voor alles samen (roosters, uitvlakken, zand) aan zo'n eur 10.000 kom. Volgens mij is t daarna wel redelijk onderhoudsvrij en het voordeel is dat ik in de wintermaanden met een gerust hart de paarden de rijbak in kan gooien, want kuilen graven kunnen ze toch niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:01 



 
Profiel   

boemel schreef
ajesca123 schreef
Geen ervaring maar heb er wel naar zitten kijken omdat wij ook aan het oriënteren voor een nieuwe rijbaan.
Ik vond het totaal erg prijzig worden in vergelijk met bvb een compleet aangelegde eb en vloed bodem.
Afhankelijk van welke roosters je gebruikt ben je voor een 20x40 al snel 8000 euro kwijt voor de roosters en dan heb je alleen de pallets met roosters staan.
Daar komt dan het zand en werk etc allemaal nog bovenop.
Daarnaast vraag ik me af of ze met ijzers niet weg gaan glijden mochten ze per ongeluk door het zand heen trappen?
Offerte voor de Eb en vloed zat rond de 25000 en dan is hij helemaal compleet gebruiksklaar aangelegd.


Ik heb de paarden niet op ijzers, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Ik schat in dat ik voor alles samen (roosters, uitvlakken, zand) aan zo'n eur 10.000 kom. Volgens mij is t daarna wel redelijk onderhoudsvrij en het voordeel is dat ik in de wintermaanden met een gerust hart de paarden de rijbak in kan gooien, want kuilen graven kunnen ze toch niet :D


Geen ijzers zal dan wel schelen denk ik.
Als je het voor dat bedrag gaat redden is het inderdaad een stuk goedkoper.
Met de prijzen die we hier opgevraagd hebben ging het daar niet voor lukken helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:06 



 
Profiel   

Ik heb wel eens gedacht aan bestraten met grasblokken - van die open betonklinkers dus. Dan heb je ook een vaste vlakke drainerende bodem. En als je dan opsluit tussen L-elementen heb je ook nog een opstaande rand om je zand binnen te houden. Zou moeten werken, maar geen idee of dat duurder uitkomt dan paddockroosters. De bestrating is relatief goedkoop, maar het opsluiten zal wel aan de prijs zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:20 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik heb wel eens gedacht aan bestraten met grasblokken - van die open betonklinkers dus. Dan heb je ook een vaste vlakke drainerende bodem. En als je dan opsluit tussen L-elementen heb je ook nog een opstaande rand om je zand binnen te houden. Zou moeten werken, maar geen idee of dat duurder uitkomt dan paddockroosters. De bestrating is relatief goedkoop, maar het opsluiten zal wel aan de prijs zijn.


Beton vind ik een stuk spannender voor de paardenhoeven en benen. En ook voor onze rug bij t leggen. Ik sta daar eigenlijk niet achter voor onszelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:23 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Dit is nu de paddock

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:26 



 
Profiel   

Deze roosters heb ik ook in de paddock..ideaal. Ik weet niet of ik er voor zou kiezen als rijbak want het dempt helemaal niet, lijkt mij dat je met rijden ook een beetje vering moet hebben. Kun je niet de rijbak draineren en dan in de sleuven drainage zand en dan een (dunne) toplaag van M3C zand? Dat werkt bij ons super goed en wij hadden echt een natte bende voor die tijd.
Vaak ligt het in de hoogte van de toplaag, deze wordt vaak te dik gelegd en dat werkt alleen maar averechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:49 



 
Profiel   

Op mijn vorige stal werd regelmatig gereden in de paddock met roosters. Ik reed er af en toe want had twijfels over de demping, mijn indruk was dat een bodem met roosters minder vering gaf dan een zandbodem (maar geen idee of dat terecht is).
Als de zandlaag bovenop dik en vochtig genoeg is gaat rijden prima, als het zand erg droog is en de laag wat dun kwamen de roosters bloot te liggen en was het erg glad. Onderhoudsvrij zou ik het niet willen noemen, er ging jaarlijks een paar kuub zand bij en de pensioneigenaar heeft de bodem na het eerste jaar opnieuw opgebouwd met ander zand omdat het met het aanwezige zand dichtgeslibt was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:50 



 
Profiel   

We hebben nu de paddockroosters in 5cm zand liggen en nog eens 5cm zand er boven op. Het is net aangelegd, dus weet niet hoe het zich op lange termijn houdt,maar lijkt me toch echt wel een laag voor voldoende demping. De roosters zelf buigen ook licht door, maar breken niet. (Zijn ook zonder zand zwaar belastbaar voor vrachtverkeer).

Maar, inderdaad gladheid zou een ding kunnen zijn als de roosters bloot komen te liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 10:03 



 
Profiel   

Mandy73_unes schreef
Deze roosters heb ik ook in de paddock..ideaal. Ik weet niet of ik er voor zou kiezen als rijbak want het dempt helemaal niet, lijkt mij dat je met rijden ook een beetje vering moet hebben. Kun je niet de rijbak draineren en dan in de sleuven drainage zand en dan een (dunne) toplaag van M3C zand? Dat werkt bij ons super goed en wij hadden echt een natte bende voor die tijd.
Vaak ligt het in de hoogte van de toplaag, deze wordt vaak te dik gelegd en dat werkt alleen maar averechts.


Bij ons is drainage afgeraden ivm leem in de bodem en de kans op dichtslibben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 10:04 



 
Profiel   

Interessant topic.

Wij hebben bijna een jaar geleden een boerderij gekocht en moeten ook alles nog aanleggen thuis. Weilanden zijn al helemaal klaar en rijden doe ik nu in de verenigingsbak 10 min stappen bij mijn huis vandaan. Wij zijn ons ook aan het orrienteren voor een goede rijbaan en longeercirkel. Omdat mijn vriend in het groen zit heeft hij wel veel connecties waardoor we die matten ed wel voor een schappelijkere prijs kunnen krijgen.
Wij hebben nu het idee: bodem met platen, drainage er op dan de matten en daarna een goede laag zand. Ik heb bij de pension stal gezien dat de eb en vloed rijbak ook zo ongeveer is aangelegd en dat was een geweldige bodem. Idd wel belangrijk dat de bodem niet te droog wordt en dat er goed zand bovenop ligt.
Wat heeft jullie voorkeur voor een soort zand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 10:15 



 
Profiel   

boemel schreef
[ [url=m/ym8Yno.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SFJMLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is nu de paddock


Wauw Dat ziet er mooi uit boemel!!
Zijn dit de 4g platen? Als ondergrond alleen worteldoek en drainage zand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 22:14 



 
Profiel   

Het is mogelijk en wordt door de bedrijven zelfs ook aangelegd bij maneges.

https://www.grastegels.eu/manege-bodems/

Deze schrijven dat het mogelijk is voor stapmolens en longeerpiste mits vermengen van polyvlokken om uitschuiven tegen te gaan.
https://www.marcroelofs.nl/paddocksroosters/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 23:12 



 
Profiel   

Baarssie1981 schreef
boemel schreef
[ [url=m/ym8Yno.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SFJMLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is nu de paddock


Wauw Dat ziet er mooi uit boemel!!
Zijn dit de 4g platen? Als ondergrond alleen worteldoek en drainage zand?


Dankjewel, ja G4 platen.

We hebben de zwarte grond laten egaliseren, daarover drainagezand en dat aangetrild.
Toen de paddockroosters en dat weer opgevuld met drainagezand.
Bevalt tot nu toe super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 08:17 



 
Profiel   

Mijn vorige stal had dat en dat was levensgevaarlijk.
Waarschijnlijk wa het in het begin wel goed, maar met de tijd kwamen de roosters overal omhoog zodat je continue om de struikelblokken heen moest rijden en met wat pech je paard vreselijk uitgleed op platen die net niet te zien waren maar wel dicht aan de oppervlakte zaten.
Ik denk dat het veel dieper had moeten liggen met zeker een halve meter goed grip zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 08:23 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Mijn vorige stal had dat en dat was levensgevaarlijk.
Waarschijnlijk wa het in het begin wel goed, maar met de tijd kwamen de roosters overal omhoog zodat je continue om de struikelblokken heen moest rijden en met wat pech je paard vreselijk uitgleed op platen die net niet te zien waren maar wel dicht aan de oppervlakte zaten.
Ik denk dat het veel dieper had moeten liggen met zeker een halve meter goed grip zand.



Dat klinkt gevaarlijk en ook alsof de ondergrond niet stabiel geweest is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 09:00 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Mijn vorige stal had dat en dat was levensgevaarlijk.
Waarschijnlijk wa het in het begin wel goed, maar met de tijd kwamen de roosters overal omhoog zodat je continue om de struikelblokken heen moest rijden en met wat pech je paard vreselijk uitgleed op platen die net niet te zien waren maar wel dicht aan de oppervlakte zaten.
Ik denk dat het veel dieper had moeten liggen met zeker een halve meter goed grip zand.


Die paddockmatten zitten toch aan elkaar vast?
Of laat dat toch wel wat los bij een ongelijke ondergrond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 09:14 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik denk dat het veel dieper had moeten liggen met zeker een halve meter goed grip zand.

Als er een halve meter zand boven op ligt hebben de platen geen zin meer.
Als het hier erg nat is dan is het zand op 20 cm diep nog bij na droog en als de toplaag droog en dus er mul is dan is het op 20 cm nog een vaste laag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 09:22 



 
Profiel   

Dispar_Vulgo schreef
Sizzle schreef
Mijn vorige stal had dat en dat was levensgevaarlijk.
Waarschijnlijk wa het in het begin wel goed, maar met de tijd kwamen de roosters overal omhoog zodat je continue om de struikelblokken heen moest rijden en met wat pech je paard vreselijk uitgleed op platen die net niet te zien waren maar wel dicht aan de oppervlakte zaten.
Ik denk dat het veel dieper had moeten liggen met zeker een halve meter goed grip zand.


Die paddockmatten zitten toch aan elkaar vast?
Of laat dat toch wel wat los bij een ongelijke ondergrond?


Ze zitten aan elkaar geklikt, maar ik kan me voorstellen dat je ze bij ongelijke ondergrond wel uit elkaar kan laten klappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:00 



 
Profiel   

Met de tijd komt bijna alles gewoon door de werking van de grond wel omhoog ben ik bang, dat zie je ook met worteldoek in de tuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:30 



 
Profiel   

Ik lees even mee, ik zit precies in hetzelfde schuitje. Paddock met roosters en goed zand ligt er top bij (op klei, zonder doek). En hij ligt inderdaad beter dan onze rijbak, helaas. Die moeten we extreem nat houden, en dan blijft ie nog vnml in het midden, te los. Helaas heeft hier de renovatie van onze bak ook verkeerd uitgepakt. Maar ik speel ook met het idee om in de toekomst mogelijk de roosters ook in de bak te plaatsen.

Mijn paddock ligt nu meer dan een jaar, op een deels aflopende paddock. Het zal aan het oppervlakkte roosters liggen, en het soort, maar het ligt echt muurvast. Heel soms komt er wel eens ergens een stukje rooster zichtbaar (als ze bijv over de zeik gegaan zijn door iets haha). Maar mijn ervaring is dat dat niet echt glad is.

Ik denk dat je bij een rijbak wel een 10 cm zand als toplaag aan moeten houden, en inderdaad een stabiele ondergrond. Dat is de reden dat wij het nog niet aandurven nu, wij hebben namelijk onze nieuwe bodem op de oude bodem aangebracht, en vrees dat er dan eerst heel veel uit moet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 11:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen