Hooi opslaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 16:02

Puur uit nieuwsgierigheid; hoe bewaren jullie je hooi.
Ik heb een opslagplek voor ongeveer 20 baaltjes hooi. Afgelopen seizoen lagen ze in een apart deel van de schuilstal op pallets. Ik weet niet of er nog een slimmere/betere manier is ivm evt. ongedierte.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:30

Ik heb ook een wand in de schuilstal gemaakt, pallets op de grond, en daar kan ik zo’n 100 kleine pakjes kwijt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:58

Nu echt mooi knisperend hooi, maar dat is gewikkeld en kan dus zo buiten staan.
Qua ongedierte zou ik een kat overwegen.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:46

tamary schreef:
Nu echt mooi knisperend hooi, maar dat is gewikkeld en kan dus zo buiten staan.
Qua ongedierte zou ik een kat overwegen.


Kat is geen optie, is afgelegen gebied, dus sneu. Heb al wel eens katten gezien, waarschijnlijk van boerderijen/huizen in de omgeving.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:48

8nnemiek schreef:
Ik heb ook een wand in de schuilstal gemaakt, pallets op de grond, en daar kan ik zo’n 100 kleine pakjes kwijt.

Dank je
In de schuilstal liggen nu ook 2 pallets in dat stuk, daar stond het hooi afgelopen seizoen ook op. Misschien 1 pallet vervangen ivm ontbrekende planken (voordat iemand iets breekt...)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:16

Wij kunnen zo'n 70-80 baaltjes kwijt in de stal(Binnen, geen schuilstal, word nooit gebruikt voor paarden.) Ik denk niet dat je ongedierte tegen kan houden van in het hooi kruipen, gelukkig zitten wij hier een beetje richting een woonwijk waardoor er genoeg katten langs komen maar alsnog zie en hoor ik regelmatig muizen. Tja, doe je gewoon niks aan..

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:17

Rongyos schreef:
tamary schreef:
Nu echt mooi knisperend hooi, maar dat is gewikkeld en kan dus zo buiten staan.
Qua ongedierte zou ik een kat overwegen.


Kat is geen optie, is afgelegen gebied, dus sneu. Heb al wel eens katten gezien, waarschijnlijk van boerderijen/huizen in de omgeving.

Je hebt projecten/asiels/opvang die zwerfkatten neutraliseert en herplaatsen juist bij boerderijen of afgelegen gebieden om ongedierte te vangen. Misschien kun je daar eens naar kijken.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:02

Ja die katten zijn niet meer gewoon plaatsbaar. Willen lekker droog in je hooi slapen en een bakje voer en water en zijn tevreden.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:04

Wij kunnen 50 pakjes kwijt in de stal. Ene stuk als schuilstal en staan de paarden en andere stuk ligt hooi en staan de voertonnen en emmers enz.

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:49

monsera schreef:
Ja die katten zijn niet meer gewoon plaatsbaar. Willen lekker droog in je hooi slapen en een bakje voer en water en zijn tevreden.


Op deze manier zijn we aan onze twee katten gekomen, komen niet binnen, maar komen wel buiten af en toe langs voor een kroel en een knuffel. Ik kan het van harte aanbevelen :D

Wij hebben een zeecontainer (20ft) achter de schuur staan. Daar pasten rond de 120 baaltjes in als ik me dat goed herinner. Zeil eroverheen en het kan de hele winter mee :) Tegenwoordig halen we kuil à 50 euro per rol, wat een stuk goedkoper is dan iedere keer die kleine baaltjes halen :o

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:13

Ik heb een stal van 3x3 voor opslag. Daar kan een 450 kilo baal graszaadhooi in en een iets kleinere baal weidehooi. Verder slaan we hooi op in de schuur bij mijn ouders

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:14

Hier kunnen zo’n 40 pakjes op de zolder liggen. Had graag wat meer ruimte willen hebben voor volledige voorraad maar helaas.. Verpakt hooi voer ik liever niet en zou dan buiten moeten staan. Lijkt mij een ramp om dat in de winter met wind en kou te moeten voeren :+

NelvR

Berichten: 39
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:28

Wij halen elke 6 weken hooi, plek genoeg in de schuur en ja, een paar katten doen wonderen

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:30

Oude trailer, welke nog wel goed genoeg is om mee de weg op te gaan. Gaat 1 grote baal in, voor 1 klein paard dus doe hier gemiddeld 4-6 weken mee.

jolu
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:35

Wij hebben van onze eigen weides hooi
Dit jaar hebben we bollen hooi alleen gewikkeld met een net
We weten zeker dat we dit blijven doen makkelijker te stapelen en heel makkelijk te voeren en weinig afval Verder persen we zelf nog kleine pakjes hooi
Dit slaan we op voor 1 jaar en ook nog voor iemand met 2 paarden ook voor een jaar
Is wel een luxe

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 12:17

Bedankt voor jullie reacties.
Vorige week 12 baaltjes gehaald (paste precies in aanhanger) en ook nog een paar andere gebruikte, maar schone hele pallets neergelegd.
Geen interesse om een kat daar op die locatie te 'nemen'. (Heb er al 2 thuis). Maar gisteren was er toevallig 1 zag ik op de camera. Als die nou af en toe eens langskomt ;-).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:44

Samy schreef:
Oude trailer, welke nog wel goed genoeg is om mee de weg op te gaan. Gaat 1 grote baal in, voor 1 klein paard dus doe hier gemiddeld 4-6 weken mee.

zo doen wij het hier voorlopig ook. Handig vind ik het niet maar het kan. Hier staan ook wat verpakte baaltjes die van onze eigen weide af komen. Maar dat is puur omdat het gras te lang was om ze op te zetten en we dus een manier moesten vinden om ze lang genoeg te kunnen laten liggen zodat ze gevoerd konden worden. Dus laten verpakken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:04

Wij hebben heel vroeger ooit iets gehuurd en hadden daar 200 baaltjes hooi op pallets met zeil erover. Dat ging eigenlijk prima qua bewaren.

De afgelopen jaren altijd in een stal of een deel van de schuur hooi opgeslagen, maar ook altijd op pallets. We zetten het nooit direct op de vloer.

Muizen heb je gewoon. Onze eigen katten komen niet bij de schuur, maar er lopen wel zwerfkatten. Toch zie je weleens muizen. Ons voer zit afgesloten in diepvrieskisten, maar hooi, dekens, etensresten zijn aantrekkelijk.
Gister liep ik met de honden de schuur in die dan gelijk ergens snuffelen en zag een muisje wegrennen, maar die had wel eerst zitten nadenken.
Heb ook weleens gehad dat we wat oude rommel moesten weggooien en daar blijkbaar muizen onder woonden. Nou, die waren boos.......piepen. Vond het echt wel zielig.

Katten op die manier houden is niet zielig. Je kan dat niet vergelijken met je huiskat. Wat mensen aangeven; er zijn katten die niet te plaatsen zijn in een huis en of gezin en waar ze juist buiten plekken voor zoeken.
Die katten laat je wennen en leven hun leven. In ruil dat jij ze een plek geeft, houden zij het een beetje bij qua muizen. Je hoeft ze niet te knuffelen of samen op de bank te zitten.

Wij hadden 25-100 baaltjes hooi in de schuur nu, maar hebben de schuur verbouwd en nu ligt hooi even per keer in de trailer, zo een 27 stuks elke keer. Gaan weer een noodplek maken tot volgend jaar de nieuwe schuur ook gebouwd is, dus weer op pallets of onder een deel van de schuilstal.

Ik wil liever groot inkopen, maar klein inkopen scheelt wel qua ruimte met opslaan en mocht het iets nat worden, ligt het niet te lang.