Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wei met prikkeldraad afzetten met schrikdraad

 
Profiel   

Ik woon sinds kort in Frankrijk, en we hebben hier een wei kunnen huren van 5 hectare.
Het is nu afgezet met prikkeldraad. Ik wil eigenlijk op de bestaande palen isolatoren zetten voor het prikkeldraad. Prikkeldraad weghalen is geen optie, daar gaat de eigenaar niet blij mee zijn. Moet ik dat met afstands isolatoren doen, of kan dat ook met gewone?
Ik wil nog niet de hele wei afzetten, dat is te veel werk, dat gaan we dus in etappes doen.
Tips over het te gebruiken schrikdraad apparaat zijn welkom, er is daar dus geen stroom. Ik heb nog een batterij apparaat liggen, dus een batterij kopen is voor nu het goedkoopste. Maar misschien is een accu apparaat beter en krachtiger? En kan ik die dan aansluiten op een auto accu?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 08:29 



 
Profiel   

Een apparaat met autoaccu is ideaal inderdaad. Die kun je aansluiten op een zonnepaneel waardoor je hem minder vaak hoeft te laden, want met zo’n afstand zal dat toch regelmatig nodig zijn.

Persoonlijk zou ik schrikdraad het liefst minstens een halve meter van de prikkeldraad af willen zetten. Zou het mogelijk zijn om prikpaaltjes te gebruiken, en in de hoeken gewoon met touw te verbinden met de sterkere hoekpalen zodat je het lint toch gewoon kan spannen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 08:50 



 
Profiel   

Met afstandsisolatoren kan je zeker werken.
Als je 2 rijen maakt. 1 rij boven de bovenste prikkeldraad en een rij ergens in het midden.
Daar een goede klap stroom op. Dan kunnen ze zich niet schuren aan de prikkeldraad.

Een paard wat op hol slaat en door de omheining rent gaat echt niet stoppen als die al door de stroomdraad gerend is, die rent dan echt nog wel door de prikkeldraadomheining ook. Dus daarvoor moet je het al niet doen om de wei een halve meter kleiner te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 09:09 



 
Profiel   

Hoe groter de wei, hoe minder ze bij de omheining kloten, geen eten en heeeel lekker iets aan de andere kant uitgezonderd natuurlijk. Hoe groter dus het stuk dat je afzet hoe minder zorgen qua in draad hangen. 5ha is iets heel anders dan die kleine stukjes hier met vaak nog eens wisseling van kuddesamenstelling er bij.

Iets afstand is fijn, maar ik zou eerst even goed kijken wat voor staat de palen zijn en wat er achter die omheining is qua visuele barriere. Zet eerder de stukken naar een andere wei af dan die richting bramenbos. En loop zeker met zo'n groot stuk minimaal 1x/week je hele omheining na, ook weides/plekken waar je geen dieren hebt lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 09:19 



 
Profiel   

Wij hebben dat de eerste paar jaar ook gedaan. Eerst nog met afstands isolatoren, daarna met gewone isolatoren en inmiddels staan ze gewoon achter prikkeldraad (4 lagen). Onze paarden blijven daar veel beter achter. Alleen over de poorten hangt ‘voor het idee’ een schrikdraadje zodat ze er niet overheen gaan hangen maar eerlijk gezegd komen onze paarden door de grote weides amper nog in de buurt van de randen. Hoogstens om onder de bomen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 09:25 



 
Profiel   

Er staan van die gespleten boompalen, niet zo heel hoog, en op sommige plekken zit het prikkeldraad aan bomen vast. Bijna overal is een visuele barrière in de vorm van struiken en bomen, met stekels.
Die afstandsisolatoren wiebelen altijd zo, vandaar dat ik liever gewone heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:15 



 
Profiel   

Dan zou ik eerder controleren of alle palen nog stevig zijn en het er verder bij laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:22 



 
Profiel   

Ik zou het helemaal niet aan de huidige afrastering maken maar minstens een meter er voor afrasteren.
En in dat tussen stuk een paar schapen zetten.
En dan gewoon stevige palen, echte duurzame afrastering, dus niet met prikpaaltjes enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:27 



 
Profiel   

Op een klein Nederlands weitje wel, maar dit is 5ha frans armer weiland wat ook betekent dat je paarden meer ruimte nodig hebben om genoeg te kunnen grazen zonder alles tot de wortel af te maaien en je wil het huren/kopen dan is er ook een grens aan wat de eigenaar acceptabel vindt. zeker als het op de staat van het gras aankomt. Als je er de eigenaar van bent maak je andere overwegingen, maar nu heb je echt rekening te houden met de factor eigenaar en je status in de gemeenschap (en daar valt de impressie hoe rijk je bent en dus hoeveel geld je kan uitgeven binnen de gemeenschap ook onder). Je status als buitenstaander geeft beperkingen in wat je mag qua sociale regels en hoever je beschermd wordt. Wat in NL als gewoon gezien wordt en ook ivm alles zo dicht op elkaar nodig is, ligt in dunbevolkt stuk Frankrijk iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:35 



 
Profiel   

Even wat foto's van de omheining, daar waar dus wel paaltjes staan. Die komen tot in mijn taille ongeveer, ik heb E pony's, dat moet hoog genoeg zijn denk ik.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En dit is een stuk waar helemaal geen omheining is, achter die struikjes gaat het recht naar beneden de diepte in, ik schat 6 meter.


[ img ]


In eerst instantie willen we het afzetten tot dat boompje in het midden en dan steeds meer omhoog. Dat zal dan een kleine 2 hectare zijn denk ik.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 16:38 



 
Profiel   

1e prio is altijd dat ze op het perceel blijven/niet ergens kunnen komen waar ze in de problemen komen. Voor mij zou dat stuk zonder omheining waar het recht naar beneden gaat dus voorrang hebben qua afzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:42 



 
Profiel   

tamary schreef
1e prio is altijd dat ze op het perceel blijven/niet ergens kunnen komen waar ze in de problemen komen. Voor mij zou dat stuk zonder omheining waar het recht naar beneden gaat dus voorrang hebben qua afzetten.


Idem :j
De rest van de omheining zou ik gewoon lekker zo laten, maar een mini-ravijn zou voor mij reden zijn om daar een degelijke afzetting te maken.
Desnoods met alleen op dat stuk stroom op de draden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:48 



 
Profiel   

*dubbel*


Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 13-10-21 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:03 



 
Profiel   

Mooi daar !
Ik zou afstandsisiolatoren gebruiken op de bestaande palen.
Voor het schrikdraadapparaat zou ik er eentje op zonnecellen nemen, wel een krachtige versie omdat je wei nogal groot is.

Alternatief is een 12V accu-apparaat. Een afgedankte maar nog werkende auto- (of nog beter vrachtwagen-) accu kan hier prima voor dienen. Bij voorkeur heb je er 2 zodat er altijd eentje volgeladen klaar staat. Je hebt dan natuurlijk wel een lader nodig en af en toe zal je met accu's moeten sjouwen.

Een batterij voor je huidig toestel lijkt me geld wegsmijten, waarschijnlijk is dat toestel niet krachtig genoeg voor deze weide en niet-oplaadbare batterijen zijn uiteindelijk een dure oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:10 



 
Profiel   

tamary schreef
1e prio is altijd dat ze op het perceel blijven/niet ergens kunnen komen waar ze in de problemen komen. Voor mij zou dat stuk zonder omheining waar het recht naar beneden gaat dus voorrang hebben qua afzetten.
dat idd. Je wil je paard niet moeten zoeken in een ravijn. 6m is best diep.

De rest van de omheining lijkt me best prima, ook veel beplanting naast dus niet echt mogelijkheden om overheen te springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:15 



 
Profiel   

Bijzondere reacties hier.
Het prikkeldraad is prima....
Maar oh wee als iemand een paard met wond heeft met prikkeldraad. Moet je Dan horen.

Zelf zou ik afstandhouders te dicht bij vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:17 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zou het helemaal niet aan de huidige afrastering maken maar minstens een meter er voor afrasteren.
En in dat tussen stuk een paar schapen zetten.
En dan gewoon stevige palen, echte duurzame afrastering, dus niet met prikpaaltjes enz.

Schapen op een strook lang van een meter breed tussen prikkeldraad en stroom :?
In het prikkeldraad blijven ze hangen met hun wol, en vanwege dezelfde wol heeft elecrodraad minder werking (je met de draden dichter zetten dan voor paarden, en liefst met meer stroom)..
Afgezien van de absurd smalle strook, onderschatten veel leken hoeveel schapen nodig hebben, en echt met zo'nstrookje rond een weilandje van 5 ha kom je niet ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:22 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Bijzondere reacties hier.
Het prikkeldraad is prima....
Maar oh wee als iemand een paard met wond heeft met prikkeldraad. Moet je Dan horen.

Zelf zou ik afstandhouders te dicht bij vinden.


Ik ben het deels met je eens, maar een stuk van 5 ha HUUR weide, plus in Frankrijk.

In NL zetten we zo veel mogelijk dieren op zo'n klein mogelijk stuk. Lekker efficiënt. Hoge voedingswaarde in het gras, veel bemesten etc.
Waar veel dieren op een klein stuk staan heb je meer "druk" op de omheining, paarden hebben het stuk sneller kaal, willen naar een ander stuk, hebben niet voldoende ruimte etc.
Dat is hier niet het geval. Ze zullen veel ruimte hebben en meer dan genoeg "te knabbelen". Daardoor is het niet/minder interessant om naar een naastgelegen weide te gaan, dus minder "druk" op de omheining, die is immers niet interessant, want wat er achter ligt boeit ze niet.

Uit kosten overweging zou ik eerst zorgen dat ravijn is afgezet. Met degelijk materiaal. Flinke palen, en bij voorkeur denk ik zelfs houten hekwerk. Daarna alles waar geen omheining is. Paarden binnen perceel houden heeft prioriteit.
En daarna de indeling maken die je zelf wil en kijken of en hoe je die het beste/meest efficiënt kan afzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:31 



 
Profiel   

Ik heb 3 hectare. Dus weet wat afrasteren is en wat het kost.
En nog lukt het hier om in een hoek te gaan klieren. Of net daar te rollen naast de kant.
Ook als ze op 2 hectare tegelijk staan.

Ik persoonlijk zou het dus niet doen met afstandhouders.
Gewone palen enz kun je als je gaat ook gewoon meenemen.

Maar goed Ts hoeft daar niets mee te doen natuurlijk.
Maar geef net zo goed advies als de rest. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:37 



 
Profiel   

Ik vind het moeilijk. Aan de ene kant ben ik het eens met het feit dat hoe groter het perceel hoe minder ze bij de heiningen klieren. Maar ik heb een paard met een draadwond gehad en dat is echt niet mis. Dat zijn zulke vieze wonden, ze scheuren helemaal open. Prikkeldraad zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden vind ik zelf, voor alle soorten dieren is het enorm gevaarlijk.
Ik zou mijn eigen paard daar dus nooit durven neerzetten. Als het voor mij te kostbaar was om alles te omheinen dan zou ik steeds kleine stukken doen. Ik zou het niet aandurven. Maar dat is door mijn persoonlijke ervaring en omdat ik ze voor de sport en handel had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:48 



 
Profiel   

Mijn paarden zijn niet klierig of uitbrekerig bij de omheining. Ze staan nu op een halve hectare, daar staat bijna geen gras meer op. Ik geef ze elke dag een strook bij, we zijn nu bijna aan het eind. De strook wordt afgezet met prikpaaltjes en 1 laag lint, ze proberen echt niet om onder of door dat lint te gaan. Ook niet als we weer eens vergeten zijn de stroom aan te zetten. Op die nieuwe wei hebben ze veel meer gras en kruiden, struikjes ed. Daar verwacht ik dus niet dat ze gaan proberen uit te breken. Overigens heeft onze eigen wei dus ook een stuk wat in ene steil naar beneden loopt, ik schat 3 meter, dat is afgezet met dikke houten palen en 2 lagen koord. En er zitten nog een hoop struikjes en boompjes tussen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen