Indeling paardenverblijf nieuwe woning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Indeling paardenverblijf nieuwe woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 10:52

Hoi Bokkers,

Ik heb jullie goede tips/ideeën nodig!
Onlangs hebben wij een nieuwe woning kunnen kopen met een fijn stuk grond (kleine 4000 m2). Hier willen we dan ook onze paarden (4) gaan stallen, toch wel een droom die uitkomt.

Zie hieronder een slordige afbeelding van het perceel, vanaf de rode lijn willen we inrichten voor de paarden.
De gebouwen waar een kruis doorheen staat worden gesloopt, dit zijn oude koeienstallen met asbest op de daken. Het perceel wordt dus 'leeg' en kan opnieuw worden ingedeeld.

Vanaf daar is het perceel 85 meter lang en 30 meter breed.

Afbeelding


Zelf hebben we natuurlijk ook al wat zitten bedenken, en onderstaand is nu het plan:

4 buitenboxen (3 x 3,5) - wasplaats - dichte opslag.
20 x 40 rijbak gedraineerd (mag/kan ook altijd nog een paard in indien nodig)
Paddock 1 gedraineerd met slowfeeder - 10 x 40 ( 1 paard)
Paddock 2 gedraineerd met slowdeeder - 10 x 40 ( 1 paard )
Paddock 3 gedraineerd met slowfeeder - 10 x 40 ( 2 paarden, zij zijn nu ook een koppel)

Aangrenzend aan ons perceel is er weidegang waar wij gebruik van mogen maken, deze zal alleen in de zomer worden gebruikt dus het gaat voornamelijk over de indeling van ons eigen perceel.

Afbeelding

Toch zijn er natuurlijk meerdere indelingen mogelijk, zo kunnen we de paddocks ook draaien en er 4 maken van 10 x 27 bijvoorbeeld. Of de rijkbak achter en de paddocks voor, of misschien wel alles anders? Ik hoor daarom graag jullie tips zodat we alle opties kunnen bekijken ;) .

Alvast bedankt voor het meedenken!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Indeling paardenverblijf nieuwe woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:59

Gaaf hoor!
Als ik het thuis opnieuw zou doen dan had ik paddocks gemaakt aangrenzend aan de stallen. Dus gewoon open kunnen zetten en een schuilmogelijkheid.
Ik zou het dan ook zo indelen dat ze een stuk weide erbij kunnen krijgen door het openen van een draadje aangrenzend aan de paddock.
Dit om het gemakkelijker te maken.

Is het niet mogelijk dat ze een kudde worden? Dan zou ik 2 paddocks maken ipv 3. Vind 10 m wel smal.

Ook weet ik niet hoe actief je bent en wat je ermee doet maar ik ben nu toch een longeercirckel aan het aanleggen omdat ik het echt zonde vind van mijn bak om het daarin te doen.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:01

Ik zou liever gewoon 1 grote paddock maken en de paarden samen zetten. Waarom zou je ze op twee na apart houden?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:18

Ik zou het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken en indien mogelijk voor een paddock paradise concept gaan met tracks, de boxen kan je dan als schuilmogelijkheid altijd open laten (en/of in de nacht paarden op stal zetten).

Anders sowieso de boxen koppelen aan de paddocks, geeft meer rust als je weet dat ze kunnen schuilen.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 11:21

Balko schreef:
Gaaf hoor!
Als ik het thuis opnieuw zou doen dan had ik paddocks gemaakt aangrenzend aan de stallen. Dus gewoon open kunnen zetten en een schuilmogelijkheid.
Ik zou het dan ook zo indelen dat ze een stuk weide erbij kunnen krijgen door het openen van een draadje aangrenzend aan de paddock.
Dit om het gemakkelijker te maken.

Is het niet mogelijk dat ze een kudde worden? Dan zou ik 2 paddocks maken ipv 3. Vind 10 m wel smal.

Ook weet ik niet hoe actief je bent en wat je ermee doet maar ik ben nu toch een longeercirckel aan het aanleggen omdat ik het echt zonde vind van mijn bak om het daarin te doen.


Thanks voor je reactie!

Dus dan zou je de stallen binnen één grote paddock zetten en de paarden bij elkaar? En dan wel 's nachts op stal?

Apart had/heeft de voorkeur, geen speciale reden maar voor wat rust.

Een longeer cirkel zou ik wel willen, maar waar? :D

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 11:22

stitchlover schreef:
Ik zou het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken en indien mogelijk voor een paddock paradise concept gaan met tracks, de boxen kan je dan als schuilmogelijkheid altijd open laten (en/of in de nacht paarden op stal zetten).

Anders sowieso de boxen koppelen aan de paddocks, geeft meer rust als je weet dat ze kunnen schuilen.


Bedoel je dan als laatste per stal aangrenzend een paddock? Of alles in een ? :o

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:27

FemkeUtah schreef:
stitchlover schreef:
Ik zou het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken en indien mogelijk voor een paddock paradise concept gaan met tracks, de boxen kan je dan als schuilmogelijkheid altijd open laten (en/of in de nacht paarden op stal zetten).

Anders sowieso de boxen koppelen aan de paddocks, geeft meer rust als je weet dat ze kunnen schuilen.


Bedoel je dan als laatste per stal aangrenzend een paddock? Of alles in een ? :o


Afhankelijk of je ervoor kiest de paarden samen te laten lopen of apart :)

Paddock paradise is helemaal ideaal. Als je die qua inrichting goed aanpakt hebben de paarden een heel natuurlijke en gezonde leefomgeving waarbij je zelf ook minder gebonden bent aan het buitenzetten, binnenzetten, bijvoeren etc.

Bijvoorbeeld: https://www.tinkerveulens.nl/paddock-paradise/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:28

Ik vind het stiekem erg klein voor 4 paarden. Een paddock van 10x 40 pp voor het jaar rond?

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 11:31

Mindim schreef:
Ik vind het stiekem erg klein voor 4 paarden. Een paddock van 10x 40 pp voor het jaar rond?


Oh echt? Hoezo dan?

Ik was er zelf eigenlijk wel van overtuigd dat ze een fijne ruimte hebben, ze zullen altijd een droge paddock hebben en met mooi weer op de aangrenzende weide.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:31

Ik zou ook kiezen voor 1 grote paddock als alles bij elkaar kan staan. Voor een paddock paradise lijkt de ruimte me gewoon te klein, als je ook nog allemaal tracks gaat maken, kunnen ze volgens mij nergens meer een sprintje trekken.

Wat is de reden dat je ze 's nachts op stal wilt hebben?

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:34

Ik zou de stallen ook zo doen dat je ze ook kunt gebruiken als schuilstal(len). En alle paarden samen doen.

Is een 20 x 30 of 30 x 30 bak een optie? Dan kan je die rechts in de hoek doen; helemaal als je de stallen aan de paddocks wilt laten grenzen, heb je door een 20x40 bak vrij veel 'loze' ruimte ernaast...

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:34

Mindim schreef:
Ik vind het stiekem erg klein voor 4 paarden. Een paddock van 10x 40 pp voor het jaar rond?

Nou inderdaad een 10x40 is niets meer dan een veredelde postzegel.... Ik zou de paarden dan samenvoegen en er 1 grote paddock van maken. Dan hebben ze elkaar en lekker de ruimte.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 11:35

Bowo schreef:
Ik zou ook kiezen voor 1 grote paddock als alles bij elkaar kan staan. Voor een paddock paradise lijkt de ruimte me gewoon te klein, als je ook nog allemaal tracks gaat maken, kunnen ze volgens mij nergens meer een sprintje trekken.

Wat is de reden dat je ze 's nachts op stal wilt hebben?


1 grote paddock vind ik ook zeker een optie!
Het 's nachts binnen staan zijn ze gewend, en daar voel ik me zelf ook het fijnste bij :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:38

FemkeUtah schreef:
Mindim schreef:
Ik vind het stiekem erg klein voor 4 paarden. Een paddock van 10x 40 pp voor het jaar rond?


Oh echt? Hoezo dan?

Ik was er zelf eigenlijk wel van overtuigd dat ze een fijne ruimte hebben, ze zullen altijd een droge paddock hebben en met mooi weer op de aangrenzende weide.


Ze kunnen wel samen in de wei of wordt dat dan ook opgedeeld in stukken, hoe ruim is dat dan? De weidegang is voor onbeperkte tijd of kan je dat ook elk moment worden opgezegd?

Prachtig dat dat iig kan. Maar ook voor de lange wintermaanden vind ik persoonlijk 10x40 erg klein, maar goed ieder zijn ding.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 11:42

Mindim schreef:
Ze kunnen wel samen in de wei of wordt dat dan ook opgedeeld in stukken, hoe ruim is dat dan? De weidegang is voor onbeperkte tijd of kan je dat ook elk moment worden opgezegd?

Prachtig dat dat iig kan. Maar ook voor de lange wintermaanden vind ik persoonlijk 10x40 erg klein, maar goed ieder zijn ding.


Klopt! Dat is ook wel ieder voor zich.
Het aangrenzende weiland is met optie tot koop, dus wellicht zal dat het uiteindelijk worden. De weidegang zal ook verdeeld gaan worden, tenzij ik besluit één grote paddock te maken, in dat geval zullen ze ook met z'n alle op de weide komen uiteraard!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:44

30x85 is 2500m2. Dat is echt wel krap voor 4 paarden. Dat moet je slim inrichten.
Ik vind dat ze een sprintje zouden moeten kunnen trekken. Dus dan zou je die 85 meter vol willen benutten.
En waarom niet 1 kudde, maar alle 4 apart? Paarden zijn kuddedieren….
Wil je alleen maar paddocks en geen gras? En mag de bak er bij of niet?
Ik zou in ieder geval voor iets met een track kiezen met paddocks en verschillende voerplaatsen zodat ze blijven lopen en uitgedaagd worden in het eten bij elkaar scharrelen. En dan de stallen zo dat ze uitkomen op de paddock. Dan kun je ze overdag open laten, zodat ze ook zelf naar binnen kunnen als ze dat willen en kun je ze in de nacht op stal zetten.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:45

FemkeUtah schreef:
Bowo schreef:
Ik zou ook kiezen voor 1 grote paddock als alles bij elkaar kan staan. Voor een paddock paradise lijkt de ruimte me gewoon te klein, als je ook nog allemaal tracks gaat maken, kunnen ze volgens mij nergens meer een sprintje trekken.

Wat is de reden dat je ze 's nachts op stal wilt hebben?


1 grote paddock vind ik ook zeker een optie!
Het 's nachts binnen staan zijn ze gewend, en daar voel ik me zelf ook het fijnste bij :-)

In dat geval kan je de stallen best los laten, als je ook denkt dat die overtuiging blijft. Wij hebben de stallen ook los en dat werkt op zich prima, maar we proberen ze wel steeds meer 24/7 buiten te houden. Dan lopen we er echter tegenaan dat onze schuilstal niet groot genoeg is voor alle paarden (als ze inschikken kunnen ze er best met zn allen staan, maar dat doen ze lang niet altijd). Als het dus echt slecht weer is zijn we gedwongen om ze binnen te zetten.
Aan de andere kant, 's winters is het soms ook zo nat dat we ze wel ergens willen kunnen zetten zodat ze niet het land kapot lopen (wij hebben niets wat echt de naam paddock mag dragen, eigenlijk alleen gras).

Als je op termijn misschien ook naar 24/7 buiten zou willen gaan, is het misschien wel handig als er een makkelijke verbinding is tussen stallen en paddock zodat ze bij slecht weer zelf kunnen kiezen (en je niet midden in de nacht naar buiten hoeft te rennen :p). Maar als je er geen moeite mee hebt om dat zelf te regelen met binnen- en buiten zetten, kun je ze los houden.

(Maar op zich is een verbinding best praktisch)

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 11:45

Spenk schreef:
Mindim schreef:
Ik vind het stiekem erg klein voor 4 paarden. Een paddock van 10x 40 pp voor het jaar rond?

Nou inderdaad een 10x40 is niets meer dan een veredelde postzegel.... Ik zou de paarden dan samenvoegen en er 1 grote paddock van maken. Dan hebben ze elkaar en lekker de ruimte.


Daar ben ik het niet mee eens, maar dat mag jij natuurlijk wel vinden.

De paarden samenvoegen in één paddock behoort tot de opties! :j

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:47

Als je op jouw ontwerpje de 3 paddocks samenvoegt en de bestrating achter en naast de bak ook paddock maakt (waardoor de stallen inderdaad ook in de paddock staan als schuilstal) heb je voor mijn idee al wel een hele mooie ruimte. :) Ook met een wat langer stuk van ruim 80m voor een sprintje.

Misschien wel wat smal dat stuk langs de bak, maar naar mijn ervaring is dat geen meestal probleem met een kleine stabiele kudde. Die kunnen elkaar makkelijk passeren bij 5 meter. Helemaal als je dat 'uiteinde'/begin van de paddock wel weer een blokje van ca 10 meter breed houdt om te kunnen draaien.

edit: als je geen super dure bodem in de bak legt, zou je deze zelfs ook gewoon nog open kunnen houden zo lang je niet rijdt. Hebben ze nog meer extra ruimte! Vind het altijd belangrijk om in m'n achter hoofd te houden dat je de bak maar 1 uur per dag gebruikt en ze de andere 23 uur ook voldoende ruimte moeten hebben.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:53

Ik zou 1 paddock maken van 40x30 (of als het lukt nog groter) voor alle 4 samen. Dan wel zorgen dat je voldoende voerplekken (liefst 5) hebt voor het hooi overdag, zodat daar geen ruzie van komt.

De weide mag ook open in het najaar/winter/voorjaar als het gewoon zonnig en droog is?

Niet voor het eten misschien maar wel voor de ruimte, zou ik dat zeker een pluspunt vinden.

Longeren kan prima in de bak, moet je alleen een keer vaker slepen. Of je longeert in de paddock, die is als het 1 ruimte is ook groot genoeg.

Ik zou voor/boven de buitenstallen en opslag zorgen voor een ruime luifel zodat je ook voor de stal altijd droog kan werken. Dus dat je niet zelf in de nattigheid staat met voeren ed en dat je daar ook lekker kan poetsen.
Daarbij is dat erg prettig voor zon en regen zo'n afdak, zodat je niet de boel bloedheet of kletsnat wordt als de wind verkeerd staat.

Ik zou het voorplein van de stallen verbinden met de paddock, zodat ze daar kunnen schuilen eventueel.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:57

Ik heb even een simpele tekening gemaakt a.d.h.v. jouw tekening. Met dat stukje grond zou ik het zo ongeveer doen.
Rood zijn de stallen en je opslag (hooi/zadelkamer?). Het grijze is verhard. Als je het linkerdeel naast de stal er buiten laat vallen heb je daar een mooie poetsplaats. Het oranje deel is de bak 20x40. Dan heb je nog ruimte zat om een pad er omheen te maken als onderdeel van je paddock.
Met de breedte op 35, maakt dat je 2 paden van 7,5 of 1 van 5 en 1 van 10m kunt maken. Dat is echt wel heel prima voor 4 paarden. En zo kunnen ze langs de lange zijde een sprintje trekken. Als je aan de achterkant iets van 8 meter pakt heb je daar een minipaddock en aan de voorkant nog 85-40-8= 37x30 paddock over. Dan zou je achter de bak 2 voerpunten kunnen doen en op de grotere paddock nog 2. Dat is heel prima voor 4 paarden en blijven ze lopen.
En je kunt de bak dan open laten op de momenten dat je niet rijdt, dan hebben ze er nog een grote paddock bij.

Afbeelding

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:00

Als ik goed reken is het maar iets van 2500m² wat niet onmogelijk is maar dan lijkt mij 4 stallen met een grote paddock met daarop aansluitend een looppad zodat ze al eens echt kunnen de benen strekken rond het perceel interessanter qua indeling mits de paarden overeen komen.

Investeer ook zeker in een droge paddock, dat gaat de winterperiode een stuk fijner maken :D .

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 12:02

Daihyo schreef:
Ik heb even een simpele tekening gemaakt a.d.h.v. jouw tekening. Met dat stukje grond zou ik het zo ongeveer doen.
Rood zijn de stallen en je opslag (hooi/zadelkamer?). Het grijze is verhard. Als je het linkerdeel naast de stal er buiten laat vallen heb je daar een mooie poetsplaats. Het oranje deel is de bak 20x40. Dan heb je nog ruimte zat om een pad er omheen te maken als onderdeel van je paddock.
Met de breedte op 35, maakt dat je 2 paden van 7,5 of 1 van 5 en 1 van 10m kunt maken. Dat is echt wel heel prima voor 4 paarden. En zo kunnen ze langs de lange zijde een sprintje trekken. Als je aan de achterkant iets van 8 meter pakt heb je daar een minipaddock en aan de voorkant nog 85-40-8= 37x30 paddock over. Dan zou je achter de bak 2 voerpunten kunnen doen en op de grotere paddock nog 2. Dat is heel prima voor 4 paarden en blijven ze lopen.
En je kunt de bak dan open laten op de momenten dat je niet rijdt, dan hebben ze er nog een grote paddock bij.

[ [url=m/k44eys.png]Afbeelding[/url] ]


Super, daar hebben we wat aan, en serieus een goed idee. ;)

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 12:03

Lori schreef:
Als ik goed reken is het maar iets van 2500m² wat niet onmogelijk is maar dan lijkt mij 4 stallen met een grote paddock met daarop aansluitend een looppad zodat ze al eens echt kunnen de benen strekken rond het perceel interessanter qua indeling mits de paarden overeen komen.

Investeer ook zeker in een droge paddock, dat gaat de winterperiode een stuk fijner maken :D .


Die droge paddock is een must! Allergisch voor nat :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Indeling paardenverblijf nieuwe woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:06

Bekijk dit topic + de video eens:
[ITP] Paddock Paradise in de picture + video!

Je hoeft het natuurlijk niet zo te doen. Maar een kuddedier in een paddock zetten in zijn eentje is best wel saai voor een paard. Daarbij stimuleer je met een paddock paradise dat je paarden meer lopen waardoor ze ook fitter zijn. Je hoeft ze natuurlijk niet 24/7 er op te laten staan. Maar ik zou zelf niet zo gelukkig worden van een paard in zijn eentje in een paddock waar het paard niet eens echt lekker uit zijn plaat kan gaan.