Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hooiruif met dak, welke moeten we kiezen?

 
Profiel   

Hallo bokkers,

We hebben besloten om een overdekte hooiruif te kopen. Er zijn er 2 waar we ons oog op hebben laten vallen, maar we kunnen niet zo goed kiezen. Hebben jullie ervaringen of willen jullie meedenken?

De ruif komt op stenen te staan en er moeten, afhankelijk van het seizoen, 4 tot 6 paarden bij kunnen staan. Uiteraard hebben we nog een extra voerplek.

De eerste:
https://www.veldomheiningen.nl/toebehor ... s-met-dak/

[ img ]


Voordelen:
- materiaal gaat lang mee
- beschikt over drain
- in hoogte verstelbaar

Nadelen:
- lelijk
- stuk duurder
- ben altijd bang dat ze blijven haken in die spijlen

De tweede:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

[ img ]

Voordelen:
- Mooi
- Stuk goedkoper
- Zit een frame bij met net
- Makkelijk te openen

Nadelen:
- Hout gaat minder lang mee
- Minder stevig
- Ze gaan er misschien aan schuren


Wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 13:28 



 
Profiel   

Voor de veiligheid is ruif 2 beter. Ik had ook een metalen hooiruif voor paard, pony en landgeiten en mijn paard is met zijn hoef vast komen te zitten tussen de stangen. Uiteindelijk heeft hij de ruif een stuk meegesleept (paarden zijn sterk!) en heeft zowel zijn hoef als zijn schouder behoorlijk beschadigd. Hoefscheur (door de druk) is nooit meer helemaal goed gekomen. De kreupelheid is wel overgegaan gelukkig.
(Heb de ruif meteen weggedaan)

Ik heb de pest aan alles wat tralieachtig is en alle deuren etc waaronder kieren zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 13:32 



 
Profiel   

Van die eerste bestaat er ook een versie speciaal voor paarden, met spijlen die van boven tot onder lopen. Dan kunnen ze er niet in. Mijn paard en haar kuddegenootjes staan al jaren aan zo’n hooiruif, het gaat erg goed en doordat de hooiruif meerdere eet-plekken heeft is er ook niet zoveel geruzie. (Mijn paard staat op een pensionstal, met 5 anderen in een kudde). Er is tot nu toe nog nooit een ongeluk met de ruiven gebeurd, we hebben er 3 op stal en dit al 5 jaar. Er zijn drie groepen, variërend van 4-8 paarden, die zo’n ruif hebben. De grootste groep heeft nog een kleinere voerplaats extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 13:34 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Voor de veiligheid is ruif 2 beter. Ik had ook een metalen hooiruif voor paard, pony en landgeiten en mijn paard is met zijn hoef vast komen te zitten tussen de stangen. Uiteindelijk heeft hij de ruif een stuk meegesleept (paarden zijn sterk!) en heeft zowel zijn hoef als zijn schouder behoorlijk beschadigd. Hoefscheur (door de druk) is nooit meer helemaal goed gekomen. De kreupelheid is wel overgegaan gelukkig.
(Heb de ruif meteen weggedaan)

Ik heb de pest aan alles wat tralieachtig is en alle deuren etc waaronder kieren zitten.



Hmm dat klinkt niet fijn nee..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:16 



 
Profiel   

goldyc schreef
Van die eerste bestaat er ook een versie speciaal voor paarden, met spijlen die van boven tot onder lopen. Dan kunnen ze er niet in. Mijn paard en haar kuddegenootjes staan al jaren aan zo’n hooiruif, het gaat erg goed en doordat de hooiruif meerdere eet-plekken heeft is er ook niet zoveel geruzie. (Mijn paard staat op een pensionstal, met 5 anderen in een kudde). Er is tot nu toe nog nooit een ongeluk met de ruiven gebeurd, we hebben er 3 op stal en dit al 5 jaar. Er zijn drie groepen, variërend van 4-8 paarden, die zo’n ruif hebben. De grootste groep heeft nog een kleinere voerplaats extra.


Heb je van die jullie hebben misschien een link?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 16:09 



 
Profiel   

Ik heb zelf nummer 2. Erg tevreden over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 16:34 



 
Profiel   

Hollyleaves schreef
Ik heb zelf nummer 2. Erg tevreden over.

Hoe is de kwaliteit van het hout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 19:51 



 
Profiel   

Een bekende van mij heeft de 2e staan in haar paddoc. Op zich is het stevig genoeg dat het echt niet wegwaait. Optisch gezien best een mooi ding, maar je hoort m wel kraken als een paard even zn billen er tegenaan wil zetten.
Mocht je nou voldoende andere aanlokkelijke schuurplekken hebben voor je paarden dan zou ik het zeker overwegen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 20:00 



 
Profiel   

Zo een staat er bij ons op de paddock:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-vi ... iruif.html

(hij is blijkbaar wel vrij prijzig)

Er wordt ook aan geschuurd hoor, mar zo'n zwaar ding verzetten ze niet zo snel.

Hout is mooi, maar ik zou persoonlijk bang zijn dat mijn paard daar in zou proberen kruipen (zo is ze namelijk wel, ze moet overal haar neus insteken en dan komt ze tot de conclusie dat dat niet zo handig was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:09 



 
Profiel   

Wij hebben deze

[ img ]
[ img ]

Erg praktisch omdat we hier een ronde baal in 1 keer in kunnen parkeren. Overigens krijgt ons trekpaard hem wel aan de kant geduwd als ze haar billen wil krabben maar dan schuift hij gewoon een paar centimeter op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:13 



 
Profiel   

goldyc schreef
Zo een staat er bij ons op de paddock:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-vi ... iruif.html

(hij is blijkbaar wel vrij prijzig)

Er wordt ook aan geschuurd hoor, mar zo'n zwaar ding verzetten ze niet zo snel.

Hout is mooi, maar ik zou persoonlijk bang zijn dat mijn paard daar in zou proberen kruipen (zo is ze namelijk wel, ze moet overal haar neus insteken en dan komt ze tot de conclusie dat dat niet zo handig was).


Oh eerlijk vind ik deze helemaal link omdat die spijlen zo smal zijn. Als ze er dan met een voetje in komen krijgen ze die er niet zo weer uit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:27 



 
Profiel   

lizy29 schreef
Wij hebben deze

[ [url=m/Q7Q8ve.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y3zMw4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erg praktisch omdat we hier een ronde baal in 1 keer in kunnen parkeren. Overigens krijgt ons trekpaard hem wel aan de kant geduwd als ze haar billen wil krabben maar dan schuift hij gewoon een paar centimeter op.

Ook een mooie. Wij willen alleen wel met een net werken. Kan dat bij deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:28 



 
Profiel   

Dan zal je die er in moet leggen, baal er op en dan eroverheen dicht trekken denk ik. Of alleen over de bovenkant heen.
Wij hebben nooit een net gebruikt dus heb daar geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:30 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Hollyleaves schreef
Ik heb zelf nummer 2. Erg tevreden over.

Hoe is de kwaliteit van het hout?


Helemaal prima. Staat in weer en wind buiten en ben er zeer tevreden over. Het is van vurenhout dus wat de verkoper mij ook al meldde, het kan zeker tegen een stootje. Mijn D pony en de fjord die ik hier heb lopen er vaak genoeg tegen te schuren maar dan ben ik eerder bang voor het dakleer dan voor het hout. De hoeveelheid water wat naar binnen kan regenen blijft ook gering als je het dak richting de juiste windrichting zet. Ik zou m in elk geval zo opnieuw kopen. Vind hun service ook top.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:38 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
goldyc schreef
Zo een staat er bij ons op de paddock:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-vi ... iruif.html

(hij is blijkbaar wel vrij prijzig)

Er wordt ook aan geschuurd hoor, mar zo'n zwaar ding verzetten ze niet zo snel.

Hout is mooi, maar ik zou persoonlijk bang zijn dat mijn paard daar in zou proberen kruipen (zo is ze namelijk wel, ze moet overal haar neus insteken en dan komt ze tot de conclusie dat dat niet zo handig was).


Oh eerlijk vind ik deze helemaal link omdat die spijlen zo smal zijn. Als ze er dan met een voetje in komen krijgen ze die er niet zo weer uit..



Voor paarden zijn deze ruifen veiliger dan de opties met lage bogen, de spijlenafstand is speciaal voor paarden bedacht. Voor shetlander hoefjes is dat denk ik anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 13:05 



 
Profiel   

Een paard raakt er met de hoeven niet tussen, ze zijn zo smal gemaakt om dat te vermijden. Zou het echter misschien inderdaad niet testen met een echte mini.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:23 



 
Profiel   

Ik heb er de eerste maar dan zonder de dwarsbalk ertussen, ik heb hem gehad en al een jaar of 10 staan.
Nooit problemen mee gehad ,maar ik heb maar 2 paardje en ik maak er gewoon telkens 1 tot 4 hooinetten in vast ligt aan het seizoen hoeveel ik er inleg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 06:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen