Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Meidoorn bij paardenbak

 
Profiel   

Ik wil een haag maken langs mijn huis. Deze haag is bereikbaar voor de paarden van mijn buren. Ik heb onderzocht en de meidoorn is geschikt (als in 'niet giftig') voor paarden. Maar nu lees ik toevallig dat 'paarden er dol op zijn'. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze de haag opeten.

Blijft er iets over mijn meidoorn haag?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:44 



 
Profiel   

Ik weet niet welke paarden er dol op zijn, maar de mijne zijn het niet :')
Hier hebben we rondom de hele wei meidoorn staan, maar dat eten ze hier dus niet. De haagbeuk pakken ze nog weleens een hapje van, maar de meidoorn laten ze gewoon met rust :) dus in daarmee heel geschikt.
Meidoorn heeft alleen wel doorns, is voor jezelf wel iets om rekening mee te houden met snoeien enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:47 



 
Profiel   

Meidoorn werd vroeger ook gebruikt als veekering, vanwege de doorns en dichte structuur. Het opeten zal wel meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:49 



 
Profiel   

De paarden eten hier de gesnoeide takken wel en de jonge scheuten. De heg zelf komen ze niet aan. Het is een mooie dichte haag die wij ook als tussen-afscheiding in de rijbak gaan gebruiken.

Een nadeel is dat hij wel echt heel snel groeit, wij zijn 3 keer per jaar zeker aan het snoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:52 



 
Profiel   

De paarden eten de jonge scheutjes graag, maar het is zeker niet zo dat ze de hele haag op eten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:55 



 
Profiel   

Eén tip als je meidoorn wilt planten: koop een kruiwagen met een massieve band als je niet wekelijks lekke banden wilt plakken. De doorns van meidoorns zijn net messen, ieder takje dat je na het snoeien vergeet zit een dag later in je kruiwagenband.
En koop verder de dikste tuinhandschoenen die je kunt vinden, en trek daarvan 2 paren aan als je gaat snoeien. Iedere prik van een doorn geeft ontstekende wondjes die een week zeuren.

Voor mij never nooit meer meidoorn, wat een klerestruiken zijn dat. Bij droge zomers zitten ze trouwens ook nog eens ónder de meeldauw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:12 



 
Profiel   

Ik heb meidoorn rond de bak, paddock en weide. Heb aer wel een stroomdraad voor. De paardjes nemen er soms een hapje van maar dat zijn alleen de jonge takken.
Lekke kruiwagenband ook al gehad haha. Met het snoeien 2-3x per jaar leggen wij er nu zo’n bouwzeil onder, dan is het zo opgeruimd en sindsdien geen lekke banden meer gehad ;)

Naast dat ik erg blij ben met de meidoornhaag zijn lieveheersbeestjes, verschillende soorten vogels en zelfs een fazantenfamilie van het voorjaar dat ook <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:33 



 
Profiel   

Ah goed om te horen (nou ja, behalve het messen-effect natuurlijk). Ik ben benieuwd of de jonge meidoorntjes die ik ga planten (drie jaar oud) gezien worden als jonge scheutjes, of dat ze al afdoende afschrikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:44 



 
Profiel   

Hier eten de paarden idd alleen de jonge scheuten van de meidoorn. Ik draag tijdens het snoeien leren handschoenen maar ik raak de meidoorn verder niet echt aan tijdens het snoeien. Maar de meidoorn hier is waarschijnlijk zo’n 75 tot 100 jaar oud dus die wordt ook niet zomaar opgegeten door de paarden.

Het is wel verstandig om stevige schoenen te dragen als je langs snoeiafval loopt. Laatst per ongeluk in zo’n doorn gaan staan en zo door de zool mijn voet in. Is wel niet gaan ontsteken bij mij ondanks dat het niet schoongemaakt is toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:01 



 
Profiel   

EvelienKiss schreef
Ah goed om te horen (nou ja, behalve het messen-effect natuurlijk). Ik ben benieuwd of de jonge meidoorntjes die ik ga planten (drie jaar oud) gezien worden als jonge scheutjes, of dat ze al afdoende afschrikken.


Alles wat "verhout" is eten ze eigenlijk niet zomaar meer op. Alleen de groene takjes worden echt graag gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:28 



 
Profiel   

Mijn meidoornhaag wordt goed gesnoeid, zonder extra bovendraad zou de haag grotendeels opgegeten worden. Ik heb een dunne haag gemaakt (120cm breed/dik) om te voorkomen dat de haag té dik wordt en ik zelf flink moet gaan snoeien.

Hou er rekening mee dat je niet in iedere regio meidoorn mag planten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 21:00 



 
Profiel   

Wij hebben ook in totaal bijna 200m meidoorn naast de weides staan.
Ondertussen hagen van bijna 2,5m hoog en als ze niet 2x per jaar gesnoeid werden waren ze al dik een meter breed.
Paarden blijven er wel compleet af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:37 



 
Profiel   

Ik vind het wel een aanrader, meidoorn bij paarden. Hier worden ook alleen de jonge scheuten gegeten. Veel snoeien doe ik niet, ze mogen wel gewoon een beetje ruimte hebben. Merels en zanglijsters broeden er ook graag in. Wat Ibbel vertelt over meidoorn dat is mijn ervaring met sleedoorn, geen aanrader :') Die geven een stofje af wat voor irritatie in wondjes zorgt (ook bij paarden), maar meidoorn, in mijn ervaring, prikt alleen. (Overigens is een sleedoornhaag wel een walhalla voor insecten en andere dieren, dus hij blijft hier mooi staan, maar met een draadje ervoor dus zodat de paarden er niet bij komen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:40 



 
Profiel   

Ik heb vaak meidoorn-kruidenthee gedronken.Dat schijnt goed te zijn voor het hart.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen