Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft Hemparade in stal?

 
Profiel   

Ik wil een gehakselde bodembedekker in onze schuilstal. In de zomer hebben we alleen aan 1 kant rubber matten en verder niet. Ze liggen dan toch meestal buiten in het zand. Maar in de winter liggen er een aantal toch graag binnen. En dan is een zachte bodem wel lekker. Stro wil ik niet, want dat neemt heel veel ruimte in op de mesthoop. Vandaar de keuze voor iets gehakseld. Hemparade is hier makkelijk te krijgen en lijkt me mooi spul voor in de stal. Iemand ervaring hiermee?
https://www.welkoop.nl/hemparade-hennep ... kg_1155848

Het idee is om dat te potten en alles er in het voorjaar dan weer uit te halen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:17 



 
Profiel   

Wij gebruiken voor onze paarden al jaren hemparade in de boxen. Wij vinden het ideaal.

Het zijn inloopboxen, met buiten rubbermatten, een wei en een paddock met zand. Ze staan 24x7 buiten, maar we merken dat ze in de winter graag binnen liggen en dat werkt prima. Mijn oudje van 30 ligt er graag en staat ook prima op, het is niet te glad.

Voor op de mesthoop klinkt het goed in. Het stinkt niet, als je het goed gebruikt. We halen minimaal twee keer per dag de mesthopen eruit en wekelijks de natte (rode) plekken. Dan weer voldoende hemparade erop en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:36 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik dacht er nooit over na dat je het ook in de stal kunt gebruiken. Is dat niet verschrikkelijk duur in gebruik? Ik doe twee weken met een pak, en ik gebruik het in het caviahok. Absorptie is uitstekend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:40 



 
Profiel   

We hebben drie grote boxen staan voor twee paarden en twee pony’s. Wij beginnen met per box met een pak of 6. Dan is het daarna, in de zomer een of twee pakken per week in totaal. In de winter is het meestal een pak per box. Onze paarden gebruiken de boxen ook als toilet. Ze plassen en mesten amper buiten.

Ongeveer twee keer per jaar gaat alles eruit, als we de boxen met de hogedrukspuit schoonmaken.

Ik vind de kosten dus nogal meevallen. Zeker als je de afvoerkosten meeneemt, omdat het zo inklinkt hoeven ze maar twee keer per jaar te komen om af te voeren. Bij stro is het zomaar meer dan twee keer zo vaak.

En ik vind het een mooi schoon gezicht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:47 



 
Profiel   

Wij hebben een paddock paradise en zal dan in een halve stal komen te liggen. Dat is een oppervlakte van 5x4 ongeveer. Goede ervaring dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:05 



 
Profiel   

Wij gebruiken het in stallen met uitloopjes. Er gaat 1 pak per week bij. Uit 4 stallen komt 1 grote kruiwagen per dag. Ook heel fijn, geen vliegen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:49 



 
Profiel   

1 pak per stal of 1 pak per 4 stallen? En met hoeveel pakken start je? Hoe groot zijn de pakken eigenlijk? Dit ivm ophalen met de auto. Die is wel groot, maar geen idee hoeveel er in passen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:50 



 
Profiel   

Ik gebruik Strokorrels. Weer wat anders, weet niet of je het kent. Echt fantastisch spul!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:40 



 
Profiel   

Wij gebruiken het in combinatiemet stro, als onderlaag. De stal blijft echt veel en veel droger en frisser.

Vraag wel even aan degene die de mest ophaalt of hij het okay vindt. Hier willen niet alle boeren hennepvezel, vlas, of wat dan ook dat geen stro is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:01 



 
Profiel   

Daihyo schreef
1 pak per stal of 1 pak per 4 stallen? En met hoeveel pakken start je? Hoe groot zijn de pakken eigenlijk? Dit ivm ophalen met de auto. Die is wel groot, maar geen idee hoeveel er in passen :D

80 cm lang, 42 cm breed en 20 cm diep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:12 



 
Profiel   

Een pak per week , per stal. In de schuur doen we het onder het stro. Daar halen we het er na een week onderuit, en gooien er een nieuw pak onder. Alleen hemparade in een stal, om te beginnen 4 pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 07:39 



 
Profiel   

Gaby schreef
Daihyo schreef
1 pak per stal of 1 pak per 4 stallen? En met hoeveel pakken start je? Hoe groot zijn de pakken eigenlijk? Dit ivm ophalen met de auto. Die is wel groot, maar geen idee hoeveel er in passen :D

80 cm lang, 42 cm breed en 20 cm diep.

Ah dank je. Daar passen er aardig wat van in de auto :D

Mestafvoer is geen probleem. Tenminste, vlas was geen probleem, dus ik ga er vanuit dat dit dan ook geen probleem is.

Ik ga denk ik inderdaad even kijken wat 4 pakken doen. Het gedeelte van de stal waar ik het in wil gooien is wat groter dan standaard (5x4), dus mogelijk heb ik er 6 nodig. Ik denk dan ook aan dagelijks mestballen weghalen. Maar wat doen jullie met natte plekken als je op wilt potten tot het voorjaar? Ook weghalen of juist niet? En dan 2x per week een half pak erbij ofzo. Zo ontstaat er een mooi bedje.
Of gaat dat op deze manier niet lukken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 07:43 



 
Profiel   

Natte plekken eruit halen zodra ze boven komen, of je het hoort soppen. Dan is het helemaal rood geworden. Doe dit netjes! Geen rood spul met schoon mengen. Anders gaat het stinken. Ik haal 2x per dag de mest er uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:51 



 
Profiel   

Ik ben er groot fan van. Het enige nadeel is dat er wel wat meer ongedierte op af komt. Ratten zijn er dol op, dus als je in een waterrijk gebied zit, zul je die misschien zo nu en dan eens zien. Met de opslag moet je daar rekening mee houden, ik laat nooit pakken open staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:37 



 
Profiel   

Oh dat is wel een dingetje dan. Wij zitten met sloten rondom en ongetwijfeld ratten. Ik heb ze nog niet gezien, maar ik weet zeker dat ze er zitten. Ze vinden het gerstestro ook erg lekker :+
Geen pakken open laten staan, hoe doe je dit dan met opstrooien? Ik lees vaker een half pak per week/4-5 dagen. Maar de andere helft blijft dan wel open staan.

Oppotten wordt dus: 2x per dag mest er uit halen, alleen natte plekken als het sopt of rood is en dan een half pak per 4-7 dagen, afhankelijk van hoeveel nodig is. In het begin zal dit wel meer zijn, later mogelijk wat minder. Zou mooi zijn als dat werkt. Als we dan nu starten, hebben we een mooi bedje voor als het echt koud wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:41 



 
Profiel   

Ik vind oppotten echt ideaal. Hoe lang de opgepotte bodem mee kan gaan hangt ook heel erg af van hoe schoon je paarden zijn. Ik heb er eentje die alles in een hoekje doet, daardoor blijft de bodem lang goed.
Ik neem de halve zakken mee naar huis, of doe ze in een grote voerton zodat ze goed zijn afgesloten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:47 



 
Profiel   

Oh, dat kan wel in de auto liggen. Dat is een idee.
Bij ons komt het in de schuilstal. Mesten doen ze daar wel, maar plassen vrij weinig. Dat doen ze nu meer op het zand. Mesten overigens ook, maar ook wel in stal.
Nu zullen ze ook wel meer gaan plassen als er iets in ligt. De rubberen tegels nodigen daar nu niet echt voor uit :D
Maar ik ga er vanuit dat het wel schoon blijft in vergelijking met een stal waar ze echt met dichte deur staan zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:51 



 
Profiel   

Ik heb hemperade gebruikt maar ben overgestapt op aubiose. Zelfde spul maar toen goedkoper en betere kwaliteit (de hemperade was soms stoffig of grotere stukken, pluis enz) absorbeert goed, mest fijn uit en verteerd ook best snel.

Zowel in een dichte box open schuilstal als stallen met de deur open

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:00 



 
Profiel   

Dit bedoel je? https://www.teurlings-demulder.nl/product/aubiose/
Beiden is hennepvezel toch? Ik heb nu 6 pakken Hemparade besteld. Wat is het verschil behalve de prijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:03 



 
Profiel   

Klopt het is hetzelfde spul. Alleen hemperade had ik steeds vaker een enorm stoffig pak waar mijn tinker van ging hoesten. Veel "pluis" kopjes van de plant die veel minder absorbeerde. Kortom geen constante kwaliteit meerven toen ik aubiose kon kopen overgestapt. Ook omdat die toen flink goedkoper was

Zo te zien ook flink duurder geworden. Maar er zit enorm veel in zo n pak. Massief er in geperst zeg maar :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:07 



 
Profiel   

Ja, dan moet ik alleen even kijken waar ik dat in de buurt kan halen. Want de verzendkosten voor 6 pakken waren zo hoog bij die site dat het niet meer goedkoper was dan de Hemparade via de Welkoop :+
Maar goed om in het achterhoofd te houden. Ik start gewoon met de Hemparade, die is toch al besteld. En dan kan overstappen altijd nog. Dit lijkt me prima te mengen als dat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:11 



 
Profiel   

Ik liet het bezorgen door een fouragehandelaar in de binnenlanden van hengelo gld. Je zou kunnen kijken bij de witte molen bij eerbeek/loenen of vd Bijl in brummen of zij het kunnen bestellen

Ah eventueel langwerde in hengelo gld heeft geen aubiose meer maar hun eigen merk hennepstrooisel ze adverteren met eucalytus maar hebben ook zonder. Met moet je3cht niet hebben. Dat is longonvriendelijk

https://lavor.nl/122/1168-HENNEPSTROOIS ... yptus.html


Laatst bijgewerkt door karuna op 21-10-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:14 



 
Profiel   

De Witte Molen bestaat niet meer toch?
Van der Bijl kan ik nog wel eens proberen. Al is Eerbeek/Loenen makkelijker op weg naar stal :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:15 



 
Profiel   

Zie de aanvul langwerde even rijden maar hun lavor is veel goedkoper en ook ok kwaliteit

Witte molen geen idee kom niet zo vaak meer via die weg :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:18 



 
Profiel   

Oh dat ziet er goed uit. Zij hebben ook koolzaadstro. Dat is ook nog een interessante.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen