Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe houden jullie je paarden, hoe worden de paarden gehouden

 
Profiel   

Sommige mensen hebben echte paarden paradijzen... wauw zeg!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:43 



 
Profiel   

Wauw, wendely. Prachtig <3

Wat betreft traditionele stallen en mensen die zich niet laten horen. Ik heb mijn haflinger in 1e instantie ook op een traditionele stal gestald. In de zomer gingen ze in de middag het land op, in de winter was er 1 paddock voor 20 paarden. Gelukkig had ik een sociaal paard en werd hij regelmatig als maatje bij een ander gezet. Maar de rest van de tijd stonden ze op stal. Ik wist niet beter.

Vanwege een stofallergie moest ik hem naar 24/7 buiten verhuizen en pas toen ging er een wereld voor mij open. Zo kon het dus ook. Van dwarse sterke puber haflinger veranderde hij in een paar dagen al in een rustiger lief dier. En sindsdien heb ik, ook vanwege zijn allergie, altijd gezocht naar een 24/7 buiten plek. Wél met schuilmogelijkheid, want ik wel dat hij de keuze heeft. Maar zonder die allergie had ik het misschien niet of veel later pas gerealiseerd dat dat paardwaardig is.

Pas de afgelopen jaren heb ik veel meer gelezen over equihabitats, kijkend naar je paard, een optimaal mogelijke omgeving creëren. En daarom heb ik de laatste (noodgedwongen) verhuizing bewust gekeken naar een overzichtelijke paddock paradise, hebben we meer voerplekken ingericht, is er maar een groepje van maximaal 6 (= overzichtelijk). Dát is wat híj nodig heeft, maar echt niet voor ieder paard past.

Maar na ruim 10 jaar studie, lezen, mijn paard goed leren kennen, enz. weet ik wat hij nodig heeft. Je moet daar wel tijd in investeren en mogelijkheden hebben in je omgeving. Ik heb ook wel eens concessies moeten doen, maar nóóit op het welzijn van mijn paard. Dan zelf maar geen binnenbak, kantine, wc, enz. Je wordt er vanzelf creatief van :))

Overigens ben ik nog steeds niet tegen 's nachts op stal. Als je paard daar behoefte aan heeft, prima. Ik ken ook een merrie die de staltijd nodig had om bij te komen omdat ze overdag niet aan rust toe kwam en in de stal na het eten neerplofte om een paar uur te slapen. Dat dier was super sociaal, maar ook super waakzaam over de kudde. Voor zo'n paard kun je 2 dingen doen: de buiten situatie aanpassen, of accepteren dat ze naar binnen gaat. Maar dat 1e is niet altijd mogelijk en dan is een nacht op stal helemaal niet gek. Als ze dan overdag maar zo lang mogelijk vrij kunnen bewegen met maatjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:51 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Overigens ben ik nog steeds niet tegen 's nachts op stal. Als je paard daar behoefte aan heeft, prima. Ik ken ook een merrie die de staltijd nodig had om bij te komen omdat ze overdag niet aan rust toe kwam en in de stal na het eten neerplofte om een paar uur te slapen. Dat dier was super sociaal, maar ook super waakzaam over de kudde. Voor zo'n paard kun je 2 dingen doen: de buiten situatie aanpassen, of accepteren dat ze naar binnen gaat. Maar dat 1e is niet altijd mogelijk en dan is een nacht op stal helemaal niet gek. Als ze dan overdag maar zo lang mogelijk vrij kunnen bewegen met maatjes.

Ik ook zeker niet!
Ondanks dat ik zoveel ruimte heb staan ze hier winters ook in de nacht op stal. Mijn merrie slijt met mok, in de sneeuw heeft dat nooit de tijd om te drogen natuurlijk en ontploft dat compleet. Daarnaast wil mijn merrie in de winter ook echt naar binnen, we hebben geen vaste tijd om ze binnen te halen maar ze staat altijd te wachten. Zelfs als er buiten eten is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:01 



 
Profiel   

Daihyo
dat heb je mooi gezegd.
Zeker van dat stukje dat paarden met rijden ook zoveel gemakkelijker te rijden zijn.
Dat is in veel gevallen ook echt zo. Je kan ze gerust een week laten staan en weer opstappen, dan ontploffen ze niet. Want dat ontploffen hebben ze buiten al gedaan :+

Ook betreft naar je paard kijken.
Mijn Sjimpie werd oud, waar hij eerst vanzelfsprekend de baas was. Zonder moeite, gewoon zijn uitstraling. Werd dat op een gegeven moment een hele opgave voor hem. Maar hij wilde zijn leiderschap niet opgeven.
Die had echt die rust nodig van de stal.

Nu mijn merrie die kan ik met haar pollen allergie door de homeopathie die ze krijgt weer buiten houden.
Toen ze die nog niet had was de max 2 uurtje en dan stond ze totaal afgesloten van de wereld te staan buiten.
Kon niet eens meer eten. Alleen maar schudden.
Nu kan ze weer van 8-18.00 buiten staan.
Op een hele slechte dag ooit eens 16.00. En dan zie ik mini signaaltjes. Ze staat dan niet afgesloten en kan ook nog eten. Maar wil dat niet verder dan dat laten komen.
En oke, nu is het over, in maart zal het wel weer beginnen.
Dus ja zou ze bij wijze van nu 24/7 kunnen zetten.
Maar geef toe dat ik dat zelf dan ook niet fijn vind omdat juist met het slechtere weer te doen.
En hier in de regio ook die wolf gesignaleerd, die ook enkele kalveren heeft gedood.... dat gaat met het huidige beleid ook niet minderen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:21 



 
Profiel   

Ik heb mijn paarden aan huis, maar mijn perceel is heel klein, dus ik moet wat efficient zijn.

120m2 beton/grindpaddocks 24/7 aan hun 4,5x4m stallen.
dagelijks uitloop op gras/wei, maar die zijn dus heel klein, dus voeren doe ik met hooi het hele jaar.
Weides zijn wel wat klein met 45x20 m, 60x45m en 12x35m maar ik hou het groen het hele jaar.

ik heb ook hengsten dus de paarden staan met de ruinen bij elkaar op de wei, maar de hengsten apart, maar wel knuffelmogelijkheden in hun paddock.

qua werk:
12x24 buitenbak die het hele jaar bruikbaar is, ik rij ongeveer 5 keer per week elk van mijn paarden en mijn leerlingen rijden ze dan een keer per week buiten als ik op reis ben om clinic te geven.

buitenrijden is hier lekker heuvelig, dus goede mogelijkheden voor cardio.

als ik op reis ga met de paarden staan ze ofwel in elektropaddocks, maar ik eem hoe langer hoe vaker houten tijdelijke stallen mee, met een tent eroverheen.

Ik had een paar paddocks een tijdje met meerdere paarden tegelijk ineengeschakelt, maar dit bevalt nu beter.

Deze paarden stonden vroeger 24/7 op de wei, maar dat ging echt niet meer, door obesitas van de ene en ondergewicht van de andere op dezelfde wei.
Ik ben heel blij met de controle die ik heb over hun eet- en drinkgewoonten, ik kan nu precies afmeten met hooi, stro en krachtvoer, ik weet of alle paarden likstenen gebruiken, voldoende drinken, voldoende eten.

ook de opstrooi is beduidend efficienter door grote paddocks en geen geravot in het bed.

Maar vooral... de paarden zijn gewoon gelukkig, lopen gezellig mee van en naar hun paddocks, genieten de rolmogelijkheden, de beschutting tegen zon, insecten enz, en zijn erg gemotiveerd om dingen te doen.

En het is gewoon leuk als je paarden je aanhinneken als je de deur in en uit loopt.

Bij tijd en wijle heb ik events aan huis, dus dan blijven de paarden een weekendje in hun paddock/box, mar dan heb ik 30 paarden op mijn erf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:42 



 

saarie schreef
Tja, hier dan ook maar even een realistische post van een wedstrijdruiter in de randstad. Omgeving Westland (kleigrond en veel is volgebouwd met kassen).

Geloof me, ik heb me helemaal rotgezocht naar een enigzins acceptabele stal binnen een half uur autoreistijd. Budget heb ik al losgelaten. Lees: ik betaal nu 500+ per maand per paard, en we hebben er 2.

Mijn paarden staan vanaf eind april/begin mei in de ochtend van 7 tot een uur of 10 op de wei in een groepje. Hierna nog 2 uurtjes met zn tweeën op de paddock. Dan op stal om te eten en drinken en in de middag nog 2 uurtjes samen op de paddock. In de avond krijgen ze allebei beweging en gaan ook nog even samen op de paddock.

Ze staan nu nog in het land, tot het te slecht wordt. Dan wordt het in de ochtend een uurtje samen op de paddock, in de middag ook 1-2 uur, en in de avond weer trainen en paddock.

Dit in combinatie met vier keer per dag ruim ruwvoer, altijd schone strobox, buitenluik en afwisselende training (ik rij eventing).

Ideaal? Nee, zomer gaat prima maar in de winter zou ik graag meer buitengang hebben. Het is wel verreweg het beste wat ik vinden kon en ze doen het er super op.


Hier ook een wedstrijdruiter in de randstad. Bovenstaande is inderdaad al “heel wat” in deze regio. Ideaal? Vast niet..Maar als een paard het er prima op doet?

Die van mij gaat smorgens van 08.00-12.30 in de paddock (alleen - wel contact over het hek en onbeperkt ruwvoer).
Smiddags op stal en vaak stap ik hem dan nog 30 minuten. Ook dan onbeperkt hooi.

Savonds trainen of longeren. Indien hij vrij is stap ik hem 45 minuten oid en extra los.

In de zomer 08.00-17.00 in de wei. Bij ons kan je kiezen in een groep of apart. Vorig jaar stond hij met 3 paarden, afgelopen jaar met 1 paard.
Zij hebben flink gras gehad maar de wei was nu echt wel klaar hoor. Overal enorme sporen, zeiknat. De gemiddelde wei hier in de buurt is echt geen doen meer… en anders houdt dat binnen 2/3 weken echt wel op.

Er staan ook paarden samen in de paddock bij ons maar die ruimte vind ik te klein voor samen.

Hij krijgt de hele dag overal ruwvoer onbeperkt. Voor mij is het 25 min nu met de auto - vroeger 10. Ik ga minimaal 2x per dag. Wij zetten onderling buiten en ik heb alleen een 20x40 baan. Ik train nu voor het Z2. Soms is dit lastig maar ik wil niet nog meer concessies voor hem doen..


In deze omgeving gaan bij 80% de paarden in de winter echt niet langer dan 30 minuten naar buiten / vrije beweging en ik denk bij 15% dat als ze al langer gaan het zonder ruwvoer is. De “ goede 5%” staat vol, maar ook dan is niet alles perfect. Opvallend dat je die 95% hier niet leest. Want dat is hier wel de realiteit.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-21 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 11:31 



 
Profiel   

Jorienn schreef
saarie schreef
Tja, hier dan ook maar even een realistische post van een wedstrijdruiter in de randstad. Omgeving Westland (kleigrond en veel is volgebouwd met kassen).

Geloof me, ik heb me helemaal rotgezocht naar een enigzins acceptabele stal binnen een half uur autoreistijd. Budget heb ik al losgelaten. Lees: ik betaal nu 500+ per maand per paard, en we hebben er 2.

Mijn paarden staan vanaf eind april/begin mei in de ochtend van 7 tot een uur of 10 op de wei in een groepje. Hierna nog 2 uurtjes met zn tweeën op de paddock. Dan op stal om te eten en drinken en in de middag nog 2 uurtjes samen op de paddock. In de avond krijgen ze allebei beweging en gaan ook nog even samen op de paddock.

Ze staan nu nog in het land, tot het te slecht wordt. Dan wordt het in de ochtend een uurtje samen op de paddock, in de middag ook 1-2 uur, en in de avond weer trainen en paddock.

Dit in combinatie met vier keer per dag ruim ruwvoer, altijd schone strobox, buitenluik en afwisselende training (ik rij eventing).

Ideaal? Nee, zomer gaat prima maar in de winter zou ik graag meer buitengang hebben. Het is wel verreweg het beste wat ik vinden kon en ze doen het er super op.


Hier ook een van een wedstrijdruiter in de randstad. Bovenstaande is inderdaad al “heel wat” in deze regio. Ideaal? Vast niet..Maar als een paard het er prima op doet?

Die van mij gaat smorgens van 08.00-12.30 in de paddock (alleen - wel contact over het hek en onbeperkt ruwvoer).
Smiddags op stal en vaak stap ik hem dan nog 30 minuten. Ook dan onbeperkt hooi.

Savonds trainen of longeren. Indien hij vrij is stap kibbel en extra los.

In de zomer 08.00-17.00 in de wei. Bij ons kan je kiezen in een groep of apart. Vorig jaar stond hij met 3 paarden, afgelopen jaar met 1 paard.
Zij hebben flink gras gehad maar de wei was nu echt wel klaar hoor. Overal enorme sporen, zeiknat. De gemiddelde wei hier in de buurt is echt geen doen meer… en anders houdt dat binnen 2/3 weken echt wel op.

Er staan ook paarden samen in de paddock bij ons maar die ruimte vind ik te klein voor samen.

Hij krijgt de hele dag overal ruwvoer onbeperkt. Voor mij is het 25 min nu met de auto - vroeger 10. Ik ga minimaal 2x per dag. Wij zetten onderling buiten en ik heb alleen een 20x40 baan. Ik train nu voor het Z2. Soms is dit lastig maar ik wil niet nog meer concessies voor hem doen..


In deze omgeving gaan bij 80% de paarden in de winter echt niet langer dan 30 minuten naar buiten / vrije beweging en ik denk bij 15% dat als ze al langer gaan het zonder ruwvoer is. De “ goede 5%” staat vol, maar ook dan is niet alles perfect. Opvallend dat je doe 95% hier niet leest. Want dat is hier wel de realiteit.



Knap hoe je het doet. Dat is behoorlijk wat reistijd op een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 11:56 



 
Profiel   

Maar jullie doen het wel!!
Jullie halen de 4 uurtjes vrije beweging wel.
En dat is dan met grote inzet, maar het gebeurt wel. En dat is toch geweldig!

Dat is toch anders dan die 80-95% die maar een half uurtje buiten staan of niet eens.
En hoe meer aandacht hier voor komt hoe meer de stallen toch mogelijk gaan maken.
Of stalgenoten onderling.

En perfect is het nergens, en wat voor jou perfect is is voor mij weer niet en andersom.
Maar bijna de hele dag binnen daar zijn we het wel over eens dat dat niet hoort.
Ook die mensen die stil zijn, want die weten het ook.... hopelijk zet ze het wel aan het denken.
Zoals met jullie voorbeelden van veel werk er aan, maar je doet het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:04 



 

Ik heb nog even wat spelfouten eruit gehaald, iets te snel getypt net haha :Y)


De dagen dat ik drie keer ga zijn wel zwaar met werk. Ik werk minimaal 50 uur, dus zit dan gerust tot 0100 nog met mijn laptop terwijl de wekker 06.30 gaat.

Ik vind minder echt geen optie. Voorheen werd er niets onderling geregeld en deed ik echt alles zelf. Toen werkte ik nog op kantoor en ging ik dus 0700-0900 terwijl hij in de paddock stond, dan 1700-1900 en at ik ondertussen op stal + dan savonds trainen of wandelen.

Dit sloopte me wel hoor. Ik vind het fijn dat hij nu hoe dan ook om 0800 naar buiten gaat en 12.30-1300 naar binnen. (In de winter, lente en zomer 0800/1700).
Indien ik een dienst heb ben ik 3x op stal, anders 2x gemiddeld - nooit minder.

Ik vind alles daaronder onacceptabel. Tuurlijk dagen met enorm veel sneeuw, 45 graden oid gaat het ook iets anders bij ons. Maar in de vrije beweging wil ik eigenlijk geen consessies doen en dit vind ik het minimale.
Dat het dan een hoop werk is, dan had ik allicht moeten verhuizen naar een andere/betere regio waarin dit meer de standaard is…

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:10 



 

Bedankt trouwens voor jullie berichtjes :). Soms voelt het echt nog niet genoeg maar dit is op paardvriendelijke manier naar mijn inziens het maximale in deze omgeving.. helaas!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:13 



 
Profiel   

Bij mij staan de paarden om 07.00 buiten in de paddock, rond 14.00 uur gaan ze op de wei tot ongeveer 18.00 uur. Daarna gaan ze naar binnen.
In de zomer staan ze vaak langer buiten en in de winter ligt het aan hoe nat het weer is of ze op de wei kunnen. Maar ze staan dus sowieso van 07.00 - 18.00 uur buiten.

Als iedereen z'n best doet om het voor het paard goed te doen, dan ben je al een heel eind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:14 



 
Profiel   

Zo blij als ik vorige week was dat ze paddocks zouden opknappen zo 'wanhopig' ben ik nu, nu dat op losse schroeven staat. De paarden komen nog maar enkele uren buiten omdat de paddocks onbegaanbaar zijn geworden. Niemand wil weg dus hopelijk gaat er toch wat veranderen maar ik ben bang dat ik straks toch weer op zoek moet. Aan de ene kant wil ik na dit paard heel graag weer een paard maar al die zorgen omdat goede stalling amper te vinden is zijn gewoon niet leuk meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:31 



 
Profiel   

Jorienn schreef
Bedankt trouwens voor jullie berichtjes :). Soms voelt het echt nog niet genoeg maar dit is op paardvriendelijke manier naar mijn inziens het maximale in deze omgeving.. helaas!


Je hebt hartstikke veel voor je paard over. Ik weet zeker dat ie niks tekort komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:54 



 
Profiel   

Ik heb de luxe de paarden aan huis te hebben en het dus helemaal kan doen zoals ik wil. Het is hier nog niet af maar ik probeer het beste van 2 werelden te creëren. Ze staan overdag buiten. Ik heb een klein verhard pleintje, dan een klein weitje en daaraan grenzend een stuk land van 0,5 hectare. Hier word helemaal een zandtrack omheen gemaakt met verschillende voerplekken en meer leuks. Ook staat er een weidetent als schuilstal.

Omdat ik 24/7 persoonlijk echt niet heilig vind (de praktijk is namelijk dat het weitje aan modder gelopen word en de track is gewoon vrij zwaar en blijft ook niet goed droog, plus de grote jaagt alles en iedereen de schuilstal uit) dus ze staan gewoon te nat en koud buiten heb ik 2 grote stallen in de schuur. 1 van 3,70 bij 3,40 en en eentje van 3,40 bij ,3,30 (voor een shetlander :') ) ik doe ze rond 9 uur smorgens naar buiten en rond 1900 weer binnen met grote slowfeeders. Zomer dag en nacht buiten
In de zomer kunnen ze de weide op en kleintje dan met graasmasker.

Ik merk dat ze ook echt slapen op stal, en ik kan ze zo apart voeren en toch heb ik het "pp" concept. dus werkt helemaal prima zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 13:08 



 
Profiel   

Ik vind dat mijn paarden het goed hebben. Het kan beter voor ze, maar niet bij ons door natte grond en te weinig land.

Het zal hier nooit voorkomen dat ze de hele dag op stal staan.
In het slechtste geval hebben ze met zn tweeën 200m2 tot hun beschikking. En op dat stuk hebbenze droge voeten, altijdbeschikking tot ruwvoer en kunnenze binnen of buiten staan.(dit is voor stormachtige en natte dagen).
Daar zijn ze dan beide ontzettend humeurig over :D . En ik voel me dan dus nog schuldig ook. |(

Maar, de meeste dagen staat de wei gewoon open.
Al mogen ze nu slechts 6-8 uur per dag op de wei, zodat er nog een beetje gras overblijft :o

Ik doe mijn best, maar als ik onbeperkt geld en ruimte zou hebben, dan hadden ze meer ruimte gehad. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 13:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen