Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe houden jullie je paarden, hoe worden de paarden gehouden

 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [VSW] Verzorging, Stalling en Weide :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:46 



 
Profiel   

Mijn paard staat op een privestal.

Gaan nu dit moment rond 8:30 naar buiten en denk rond 18:30-19:00 naar binnen. Er is keuze maar mijne staat 's nachts op stal, paar paardjes staan 24/7 buiten ('s nachts in de paddock).

In de zomer staan ze van 8:00 tot max 22:30, als het donker wordt. Winters 8:30-9:00 tot 16:00-17:00. In de winter op de paddock.

Ook in de regen lekker buiten gewoon. Soms wat eerder naar binnen als het echt slecht is! Krijgen als ze niet op het gras staan onbeperkt hooi op de paddock.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 17:08 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ro0sje schreef
Het klinkt hier nu net alsof het grootste gedeelte van de in Nederland gehouden paarden, het gehele jaar door grotendeels van de dag buiten komt.

Ik woon in de omgeving van Dordrecht en ik ken dus geen enkele stal, op 1 Doe t zelf stal, waar de paarden in de winter buiten komen.

Dit topic geeft mijn inziens een fictief beeld. Als ik weer een eigen paard zou kopen, zou het dier in de winter beperkt buiten komen. Simpelweg omdat ik deze stallen in de regio nog niet gevonden heb

Ik vind het onzin om te zeggen dat een paard wat in de winter beperkt buiten staat, mishandeld wordt. En dat er regels moeten komen.

Zoals ik al eerder zei; er zijn velen dieren die onder veel slechtere omstandigheden gehouden wordt.

Daarbij mag je jezelf de vraag stellen hoe natuurlijk het is voor een paard om erop te gaan zitten inclusief bit, sporen, zweep en eventueel een slof ?

Nee absoluut niet natuurlijk dat er op zitten.
Gelukkig doen de meeste dat maar een uurtje per dag.
Daarom is het ook zo belangrijk voor een paard dat uurtje als het ware te kunnen compenseren door zijn lijf in vrijheid te kunnen gebruiken. Zelf kunnen rollen, rennen enz.

Dat er dieren zijn die het slechter hebben is natuurlijk geen argument.
Als ik jou nu een vuistslag in je gezicht geef en dan zeg, niet zeuren er zijn mensen die elke dag mishandeld worden. Dan vind jij dat oke?


Beetje vreemde reactie. Roosje probeert alleen maar de discussie een bepaalt realisme te geven.

Dat er in sommige dichtbevolkte gebieden in Nederland weinig weidegang aangeboden wordt is een feit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:02 



 
Profiel   

Dat realisme kennen we allemaal. Over dat realisme gaat het ook vaak in topics. Gelukkig steeds vaker.
Dat hoef je de discussie niet mee te geven, dat is bekend.

Maar dan zeggen elders hebben ze het erger is toch een argument van lik mijn vestje.
Ik word echt altijd wel wat boos om zo'n opmerkingen die dingen goed praten die niet goed zijn.

Ja er zijn zoveel dingen die erger zijn.
Mensen die dagelijks door hun vent in elkaar gemept worden, word jij maar 1 keer per week gemept, hoe zou jij dan reageren als je als antwoord kreeg, ooh er zijn vrouwen die het erger hebben....
Is het ene dan ineens goed, ook realisme dat dat gebeurt hoor....
Zo kun je alle misstanden wel goed l0llen. En daar doe ik betreft dit onderwerp niet aan mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:07 



 
Profiel   

Onze 6 paarden staan 24/7 buiten, van 8 tot ongeveer 22.30 op de wei, daarna in een grote paddock met hooi. Als de wei echt te nat wordt staan ze niet meer op de wei maar alleen in de paddock. In de paddock staat een grote schuilstal. De kudde bestaat uit 2 KWPN'ers waarvan er 1 Z2-dressuur loopt (merrie van 7 jaar) en de ander Z1-dressuur, M-springen en M-eventing (merrie van 11 jaar en moeder van 1 van de jaarlingen). Even om aan te geven dat ook sportpaarden zeker 24/7 buiten gehouden kunnen worden, sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat dit management hun sportprestaties zeer ten goede komt. Sinds we de paarden zo houden, en dat is nu twee jaar, aan huis, zijn ze zo ontzettend positief veranderd, veel meer rust, nooit meer stress. Ook hebben we twee jaarlingen die dus heerlijk met veel beweging opgroeien, daarnaast worden ze perfect opgevoed door de twee 'oudere' merries. En we hebben nog 2 mini's die de kudde compleet maken.
Ik ben me er zeer van bewust dat we ons in onze handjes mogen knijpen dat we onze paarden zo kunnen houden. Toen we nog op een pensionstal stonden met onze twee merries waren we constant op zoek naar de perfecte stal, die is er helaas hier in de buurt niet, overal staan ze veel te veel binnen, vooral in de winter. Ik begrijp dat het een enorm voorrecht is dat we ze nu bij huis kunnen houden, en geniet er dus ook maar met volle teugen van, ik gun dit echt elk paard!!

Even voor het beeld, zoveel rust is er in deze kudde

[ img ]

En heerlijk in de wei

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:14 



 
Profiel   

Voor mij is er nog een verschil tussen 'niet buitenkomen' en 'beperkt buitenkomen'. Standaard niet buitenkomen in de winter vind ik bijzonder triest als dat fictie zou zijn voor de meeste paarden. Beperkt buitenkomen in de winter vind ik dan wel weer beter begrijpbaar, dat in de winter niet exact dezelfde mogelijkheden aangeboden kunnen worden als in de winter.

Mijn paard staat in normale omstandigheden minstens 12 uur buiten op een wei. Ook 's winters proberen we dit aan te houden, maar dan kan het naargelang de weersomstandigheden ook eens minder zijn. Enige ellende is bij een langere vriesperiode zonder dooi, dan moeten alle paarden het doen met de paddock en dan zit je met een wisselschema. Of zoals nu, wanneer mijn paard strikte stalrust moet hebben wegens medische redenen, doffe ellende is dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:15 



 
Profiel   

Mijn paard staat in de zomer hele dag op de wei. Van 9 tot 5 ongeveer en daarna rijden we. In de nacht op stal. In de winter een paar uur in de paddock, in de stapmolen en onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:20 



 
Profiel   

Gini schreef
Voor mij is er nog een verschil tussen 'niet buitenkomen' en 'beperkt buitenkomen'. Standaard niet buitenkomen in de winter vind ik bijzonder triest als dat fictie zou zijn voor de meeste paarden. Beperkt buitenkomen in de winter vind ik dan wel weer beter begrijpbaar, dat in de winter niet exact dezelfde mogelijkheden aangeboden kunnen worden als in de winter.

Mijn paard staat in normale omstandigheden minstens 12 uur buiten op een wei. Ook 's winters proberen we dit aan te houden, maar dan kan het naargelang de weersomstandigheden ook eens minder zijn. Enige ellende is bij een langere vriesperiode zonder dooi, dan moeten alle paarden het doen met de paddock en dan zit je met een wisselschema. Of zoals nu, wanneer mijn paard strikte stalrust moet hebben wegens medische redenen, doffe ellende is dat.

vind ik ook :j
Ben niet voor de 24/7 lobby.
Maar ook niet voor de maar 1 uurtje vrije beweging in een klein paddockje standaard.
Er zit heeeeel veeeel tussenin :)

En dat is wel leuk aan de foto's hier.
Op veel diverse manieren ingevuld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:25 



 
Profiel   

DuoPenotti, wat bedoel je met de '24/7 lobby'? Oprechte vraag hoor, geen commentaar.

Ik vind dat er wel aan een heleboel voorwaarden voldaan moet worden, wil je ze 24/7 buiten kunnen houden. Continu in de modder met geen enkele plek om droog te staan of om te liggen, nee, dan vind ik 24/7 buiten ook helemaal niks. Bovendien vind ik er ook niks mis mee om paarden 's nachts op stal te zetten hoor, maar omdat er bij ons naar mijn idee aan alle voorwaarden voldaan wordt, namelijk een perfect gedraineerde, enorme paddock met onbeperkt hooi en een fijne schuilstal waar graag gebruik van gemaakt wordt, en in een perfecte kudde, is 24/7 nog fijner voor de paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 20:07 



 
Profiel   

Ik bedoel daarmee sommige facebook groepen en mensen die iedereen afkatten als niet goed als het geen 24/7 buiten is.
De voorwaarde die jij benoemd zijn bij die groep niet belangrijk. 24/7 moet.

En dat heb ik idd niet.
Niet elk paard gedijt daar goed op.
Niet elk plekje is mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 20:22 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik bedoel daarmee sommige facebook groepen en mensen die iedereen afkatten als niet goed als het geen 24/7 buiten is.
De voorwaarde die jij benoemd zijn bij die groep niet belangrijk. 24/7 moet.

En dat heb ik idd niet.
Niet elk paard gedijt daar goed op.
Niet elk plekje is mooi.


Oh zo, daar heb ik ook niks mee inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 20:43 



 
Profiel   

ik heb al eerder gezegd hoe het op mn werk gaat maar ik zie mensen die zeggen dat er niet genoeg manege ruiters reageren dus bij deze ahaha

ik rijd op een manege waar de paarden altijd in een loopstal staan. ze krijgen daat wel kuil... maar de paarden krijgen alleen krachtvoer als ze dat nodig hebben en ze hebben altijd een uitloop uit de loopstal en kunnen sdan in de wei lopen, de wei gaat alleen in de zomer open en ook al vroeg dicht omdat er esdoorns naast de wei staan. er zijn wel paarden die niet in de loopstal kunnen omdat ze alleen maar ruzie maken met de kleine pony's en een gepensioneerde pony valt juist de andere ponys aan dus die staat ook in n flinke box. die komen dan alleen overdag even los in de oude buitenbak. paarden hebben wel meer wondjes want de kudde is nog wel eens onrustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 05:46 



 
Profiel   

Ben geloof ik door dit topic gaan dromen dat onze paarden met zn 6en in de bak moesten de hele winter haha… blij dat ik wakker werd en er achter kwam dat het een droom is :') :')
Er lag ook nog eens geen hooi in de bak :+ :+
Sloeg echt helemaal nergens op deze droom.

@duopenotti, ik volg ook een facebook groep waar inderdaad niet over een stal gesproken mag worden…. Ben het ook helemaal met je eens dat dit niet altijd kan en bovendien is dit ook niet overal mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 07:43 



 
Profiel   

Dergelijke groepen heb ik snel verlaten. Er is een verschil tussen een paard zo natuurlijk mogelijk houden met comfort en een paard spartaans maar buiten houden omdat je vindt dat het moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 10:04 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Dergelijke groepen heb ik snel verlaten. Er is een verschil tussen een paard zo natuurlijk mogelijk houden met comfort en een paard spartaans maar buiten houden omdat je vindt dat het moet.

Dit heb je goed omschreven.

Nee ik ben ook geen lid meer van deze groepen.
Dacht daar ook leuke ideeën op te doen, maar helaas.
Maar soms komen die ook in andere groepen voorbij gedenderd.

Maar dat zijn voor mij de extreme van beide kanten, ophokkers zien niet dat ze hun paard tekort doen, 24/7 terwijl het niet goed voor elkaar is zien niet dat ze hun paard tekort doen.
Gelukkig doet een hele groep mensen wel enorm hun best. En dat kan op meerdere manieren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 10:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik bedoel daarmee sommige facebook groepen en mensen die iedereen afkatten als niet goed als het geen 24/7 buiten is.
De voorwaarde die jij benoemd zijn bij die groep niet belangrijk. 24/7 moet.

En dat heb ik idd niet.
Niet elk paard gedijt daar goed op.
Niet elk plekje is mooi.


Mijn buren zijn voor 24/7 buiten en dan zo schraal mogelijk. In de jaren dat ze er nu wonen heb ik al verschillende paarden zien komen en gaan. Alle paarden kwamen daar mooi vol en gevuld aan, binnen een maand waren de ribben zichtbaar vanaf een grote afstand. De paarden staan er op zwart zand, hebben een schuilstal tot hun beschikking welke aan alle kanten tocht en het dak is lek. Bodembedekking ligt er niet in de stal, ze staan op zwart zand welke in alle jaren nooit een keer vervangen geweest is. Ze krijgen 1x per dag hooi, ze vallen er op aan als er gevoerd wordt, er blijft geen sprietje liggen eenmaal op staan ze maar te hangen en te wroeten in het zwarte zand op zoek naar iets wat op eten lijkt. Het is diep triest om dat elke dag maar weer te moeten zien. Dit soort 24/7 zie ik helaas ook maar al te vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 11:25 



 
Profiel   

Ik heb makkelijk lüllen natuurlijk, paarden staan aan huis, dus ik kan het doen zoals ik het wil, voor nu houdt dat in dat de shetten altijd buiten staan, wel mét schuilhok ( is echt noodzakelijk vind ik) , en de grote paarden gaan zolang de wei het toelaat ( veengrond en wordt spekglad met regen en zeer blubberig) overdag op de wei, van half 8 smorgens, tot half 6 savonds, dan gaan ze naar stal wat voor 3 inhoudt dat ze een inloopstal hebben, zeg 1000m2 grond met daaraan stallen die open staan zodat ze ook droog kunnen staan, en 2 gaan op stal..

In de winter gaat daar 1 van bij op het stuk van de uitloopstallen en de ander gaat in de bak..savonds gaan die 2 weer terug naar hun stal.

Als het in de winter ( natte seizoen) lange tijd droog is of bv de wei bevroren dan gaan ze wel op het land, en dan weer half 8 smorgens land op, en rond half 6 savonds weer naar de stallen..

Maar, ik heb jaren onder de rook van r'dam gewoond, waarbij de paarden in de zomer 24/7 buiten stonden en in de winter op stal, en ik heb altijd heel happy paarden gehad, ik heb echt geen verschil gezien toen ik hiernaartoe verhuisde en ze meer buiten kwamen, ja dat ze stonden te zeiken dat ze naar binnen wilde als het regende en zij in de bak stonden... :+

Er was er 1 die ging gewoon naar stal, draden of niet, hop er gewoon dwars doorheen...die had helemaal niets met buiten staan en regen of kou, van mij mogen ze hoor, als ze liever binnen staan..

Mijn oude Friesje ook, die gaat van haar eigen stal naar de uitlooppaddock in de winter ,en duikt daar dus zo'n open stal in en staat daar de hele dag lekker te nassen, haar ding, als zij zo happy is, ben ik het ook..


Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-10-21 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 11:56 



 
Profiel   

Op de veengrond, met hoog grondwater, kan je zeker in winterdag bijna geen paarden buiten houden. De paarden en ponies slijten daar echt van. Een open stal zoals hierboven wordt beschreven is dan ook erg wenselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 12:19 



 
Profiel   

Als ik hier in de regio kijk zijn er ook echt wel een hoop stallen waar ze in de winter maar beperkt buiten komen. Ja veelal klei grond zeggen ze dan.
Het varieert van 2 uur per dag op een mini paddock, 4-6 uur paddock zonder hooi + water.
Maar gelukkig ook wel wat stallen waar meer mogelijk is.

Bij ons op stal is er veel mogelijk.
*Jaar rond 24/7 buiten.
* Zomer 24/7 buiten, winter van 8.30-17.00 buiten en met de nacht op stal.
We hebben 3 groepjes met paarden op stal ( totaal 8 paardjes) en alle groepjes hebben hun eigen paddock met schuilstal en weide.
Kunnen doordat ze hier wel zandgrond hebben het jaar rond op de weide (met de winter wel minder uurtjes dan met de zomer) altijd toegang tot de paddock met schuilstal. Nagenoeg onbeperkt hooi.
Paddock waar die van mij in loopt met 3 andere is ongeveer formaat 3x rijbak, dus ook op de paddock ruimte genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 12:55 



 
Profiel   

Ik heb de paarden overdag het hele jaar rond op de wei lopen met, sinds een paar jaar, een grote inloopstal van zo'n 300 m2. Ik sta er eigenlijk van te kijken hoe veel gebruik ze daarvan maken. 'snachts staan ze binnen in boxen van 4 x 4,5m. Sinds kort zit er alleen maar een halfhoge muur tussen de boxen wat super lieve plaatjes op de nightcam oplevert:

[ img ]

Ik heb ze afgelopen jaren in de zomer ook 24/7 buiten gehad en dat beviel ook heel goed maar dat durf ik niet meer ivm de komst van een wolf in het gebied. Paarden gaven wel in de herfst zelf aan dat het weer tijd was om 'savonds op stal te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 13:07 



 
Profiel   

nikkel schreef
Op de veengrond, met hoog grondwater, kan je zeker in winterdag bijna geen paarden buiten houden. De paarden en ponies slijten daar echt van. Een open stal zoals hierboven wordt beschreven is dan ook erg wenselijk.

Dat moet je ook niet willen denk ik. We zijn best creatief met elkaar om paarden zo te kunnen houden dat het eerlijk is naar ze toe en vriendelijk.

Paarden 24/7 buiten op veengrond is ook niet natuurlijk, paarden zouden wegtrekken uit die gebieden en er niet blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 13:18 



 
Profiel   

kimmie261 schreef
Ik heb makkelijk lüllen natuurlijk, paarden staan aan huis, dus ik kan het doen zoals ik het wil, voor nu houdt dat in dat de shetten altijd buiten staan, wel mét schuilhok ( is echt noodzakelijk vind ik) , en de grote paarden gaan zolang de wei het toelaat ( veengrond en wordt spekglad met regen en zeer blubberig) overdag op de wei, van half 8 smorgens, tot half 6 savonds, dan gaan ze naar stal wat voor 3 inhoudt dat ze een inloopstal hebben, zeg 1000m2 grond met daaraan stallen die open staan zodat ze ook droog kunnen staan, en 2 gaan op stal..

In de winter gaat daar 1 van bij op het stuk van de uitloopstallen en de ander gaat in de bak..savonds gaan die 2 weer terug naar hun stal.

Als het in de winter ( natte seizoen) lange tijd droog is of bv de wei bevroren dan gaan ze wel op het land, en dan weer half 8 smorgens land op, en rond half 6 savonds weer naar de stallen..

Maar, ik heb jaren onder de rook van r'dam gewoond, waarbij de paarden in de zomer 24/7 buiten stonden en in de winter op stal, en ik heb altijd heel happy paarden gehad, ik heb echt geen verschil gezien toen ik hiernaartoe verhuisde en ze meer buiten kwamen, ja dat ze stonden te zeiken dat ze naar binnen wilde als het regende en zij in de bak stonden... :+

Er was er 1 die ging gewoon naar stal, draden of niet, hop er gewoon dwars doorheen...die had helemaal niets met buiten staan en regen of kou, van mij mogen ze hoor, als ze liever binnen staan..

Mijn oude Friesje ook, die gaat van haar eigen stal naar de uitlooppaddock in de winter ,en duikt daar dus zo'n open stal in en staat daar de hele dag lekker te nassen, haar ding, als zij zo happy is, ben ik het ook..


Dit is ook wel mijn ervaring :j

Ik denk dat veel paarden het in de winter ook oke doen als ze veel op stal staan, zeker met veel te eten en contact met soortgenoten. Veel naar buiten is vooral goed voor de gezondheid, denk dat het blessures beperkt en de paarden wat harder maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 13:34 



 
Profiel   

Ik heb in juni een kleine pensionstal overgenomen :) .
Om 7 uur voer ik hooi, een half uurtje later krachtvoer. Daarna komen de paarden vanaf half mei op de wei, totdat het ‘s avonds donker wordt.
In de box hebben ze dan weer een berg hooi en krachtvoer.
Als het zomers erg heet is, haal ik ze om een uur of 1 naar binnen en doe ze rond 17 uur weer op de wei. We hebben een aantal senioren (25-31) die het genieten als ze een paar uur uit de zon zijn.
Helaas loopt het weideseizoen nu ten einde (tot volgende week, als de klok weer terug gaat).
Er is niet meer veel gras en daarom krijgen de paarden om 8 uur buiten op de paddock eerst nog een flinke portie hooi voordat ze de wei op gaan.
In de winter komen ze ook rond 8 uur op de paddock en krijgen naast hun “ontbijt” nog 2x hooi. Ze komen dan rond 17 uur naar binnen.
We hebben het geluk dat we zandgrond op de paddocks hebben, dus de paarden staan bijna altijd “zo goed als” droog (behalve als het echt een aantal dagen pist, staan er een paar plassen, maar die zijn snel weer weg).
Verder hebben we een binnen- en een buitenbak zodat er altijd gereden of gelongeerd kan worden.
Maar die meeste van ons zijn buitenrijders (de stal is direkt aan het bos & landweggetjes) en je kan hier dagen rijden zonder iedere keer hetzelfde rondje te moeten gaan +:)+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 13:39 



 
Profiel   

Mijn paarden (KWPN) staan overdag buiten en 's nachts binnen. Bij heel nat, koud of warm weer staan ze langer binnen, bij gunstig weer wat meer uren buiten.
Ik heb hele blije gezonde paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 13:50 



 
Profiel   

Ik ben heel blij met 24/7 buiten, maar wel met stal. Echter zie ik het niet als ideaal, daarbij wat een ander doet moet hij zelf weten. Voor mijn eigen dieren vind ik 10 uur buiten wel minimaal. Hier in de omgeving zie je van alles, ook wel stallen waar de paarden om de dag de hele dag buiten staan in de winter en de andere dag 24 uur op stal staan. Ik zou dan liever iedere dag een dagdeel hebben. Het is nu winderig, mijn pony’s staan gewoon rustig buiten, maar de tuigpaarden van mijn buurvrouw komen de box niet uit denk ik. (Heb het niet gezien). Tja dat is wel een ander kaliber paard natuurlijk.

kimmie261 schreef
(knip)

Als het in de winter ( natte seizoen) lange tijd droog is of bv de wei bevroren dan gaan ze wel op het land, en dan weer half 8 smorgens land op, en rond half 6 savonds weer naar de stallen...

Hoe lang duurt jouw weideseizoen?

Wij zitten op unieke cultuurgrond, een mix van hoogveen, klei en zand. Wij hebben voornamelijk klei. Ik zeg wel eens alles liever dan klei, maar ben dus wel benieuwd hoe dat met echte veen is.

Door de klei hebben wij dan ook gedraineerde paddock en bestrating. Dit jaar zijn ze 13 maart de weide opgegaan en lopen er nu nog, maar het wordt al steeds modderiger. Als het echt diep en glad worden moeten ze er helaas vanaf.

Voordeel van de klei is dan weer dat wij weinig last hebben gehad van de droogte van de vorige 2 zomers.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen