Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe houden jullie je paarden, hoe worden de paarden gehouden

 
Profiel   

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot jullie paddocks zijn en hoeveel paarden er in lopen.

Hier zit de stal direct aan de paddock en hebben ze 200m2 totaal tot hun beschikking bij slecht weer.
Deels verhard, deels paddockroosters met drainagezand. Daar slapen ze graag op.
Er staan 2 paarden. Gevoelsmatig zou het voor 3x paarden aan de kleine kant zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:02 



 
Profiel   

Depende schreef
kimmie261 schreef
(knip)

Als het in de winter ( natte seizoen) lange tijd droog is of bv de wei bevroren dan gaan ze wel op het land, en dan weer half 8 smorgens land op, en rond half 6 savonds weer naar de stallen...

Hoe lang duurt jouw weideseizoen?

Wij zitten op unieke cultuurgrond, een mix van hoogveen, klei en zand. Wij hebben voornamelijk klei. Ik zeg wel eens alles liever dan klei, maar ben dus wel benieuwd hoe dat met echte veen is.

Door de klei hebben wij dan ook gedraineerde paddock en bestrating. Dit jaar zijn ze 13 maart de weide opgegaan en lopen er nu nog, maar het wordt al steeds modderiger. Als het echt diep en glad worden moeten ze er helaas vanaf.

Voordeel van de klei is dan weer dat wij weinig last hebben gehad van de droogte van de vorige 2 zomers.


Ze gaan over het algemeen begin april de wei op, en nu lopen ze er nog op, maar ze voorspellen de komende dagen een plons water hier en de wei is al nat, dus ik kijk het even aan wat er werkelijk gaat vallen, maar het gemiddelde genomen gaan ze ergens in november wel alleen op de uitlooppaddock. Het is echt hoe de wei het houdt aan water :)

Ik zal eens kijken, ik moet ergens een filmpje hebben van de uitloopstallen, we hebben het nu net helemaal verhoogd met een plaat zand, hebben ze weer droge voeten van de winter...

[ img ]

Filmpje als er paarden staan:


Video uit 2013, dan zie je wel dat die veengrond echt wel blubberig wordt, maar goed ze hadden er wel lol in..


Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-10-21 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:13 



 
Profiel   

Dat is wel ongeveer gelijk dus Kimmie qua weideseizoen. :j

Bij ons is het zo:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ongeveer 1000 m2 voor een shet een A welsh en een d pony. Het stukje rechts naast de paddock zou ik graag willen verharden met paddockplaten om daar ook hooi op te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:34 



 
Profiel   

Depende schreef
Dat is wel ongeveer gelijk dus Kimmie qua weideseizoen. :j

Bij ons is het zo:
[ [url=m/LHCucL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tccnpn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6NkuYm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ongeveer 1000 m2 voor een shet een A welsh en een d pony. Het stukje rechts naast de paddock zou ik graag willen verharden met paddockplaten om daar ook hooi op te voeren.


Mooi groot. T lijkt wel een rijbak

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:46 



 
Profiel   

Interessant topic en leuk om de foto's van iedereen te zien.

Ik heb mijn beestjes op 3 verschillende manieren staan:
- Rijpaard staat bij mensen prive aan huis samen met hun 2 paarden. Ze gaan samen de weide op rond 7/half 8 's ochtends en worden om 17u binnen gehaald, in de zomer soms later. Van april-december op de weide (en paddock/schuilstal ter beschikking), de overige 3 maanden in een paddock die deels verhard is en deels zand met schuilstal. Hij stond tot een half jaar geleden op een grote pensionstal waar hij alleen op ma-za buiten kwam van 7-13, in de zomer (mei-september) op de weide en in de winter op een veel te kleine modder paddock zonder ruwvoer met teveel paarden. Mijn paard is echt positief veranderd sinds de verhuizing. Ik heb op deze manier zelf ook veel meer rust (wel geen binnenbak meer ter beschikking maar dat heb ik er zeker voor over).

- Mijn 3 mini's staan aan huis, 24/7 buiten, deels grasbeton tegels deels zand paddock. Onbeperkt hooi in netten en een schuilstal. We hebben ook gras waar ze af en toe op mogen staan.

- Mijn 2 shetten staan momenteel bij bekenden op grasweide. Ze zouden 24/7 buiten mogen, maar dat is helaas niet te doen ivm overgewicht, hoefbevangen- en spierbevangenheid. Dus nu komen ze 's ochtends tussen 6-8u buiten en zet ik ze elke avond om 17u op stal (dat vind ik persoonlijk erg jammer want ik zie ze graag meer buiten lopen, maar heb gewoon geen paddock oid ter beschikking daar).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:40 



 
Profiel   

Mijn 2 paarden (draver kruising en KWPN dresuurpaard) staan op een 24/7 buiten stal.
Ze hebben een grote loopstal waar ze met z'n 20'en in staan. Van april t/m half november staan ze overdag van 10.00-16.00 op een groot weiland. Merries en ruinen staan apart. Onze groep bestaat uit vanalles wat: van ijslander tot trekpaard tot mijn Dream Boy afstamming en alles er tussenin. De loopstal bestaat uit beton en een paddock ervoor (die soms wel wat nat is), als het vriest en erg nat is doen ze stro in de loopstal. Qua faciliteiten hebben we een overdekte 20x40 baan met goede bodem, een iets mindere buitenbaan van 20x35 en een longeerkraal. De stal is midden in het bos, direct aan de ruiterpaden.

Onze stal is eigenlijk de enige in de omgeving de dit biedt. Er is wel nog 1 andere paddock paradise, maar daar hebben de paarden een stuk minder schuilmogelijkheid. Voor de rest zitten er in de omgeving veel stallen waarbij de paarden weinig buiten komen óf veel in de drek staan.
Ik heb op 4 andere stallen in de omgeving gestaan en vind dit veruit de fijnste! Merk dat mijn paarden hier het gelukkigst zijn: ze blaken van gezondheid, zijn relaxed en ontspannen en doen het goed in het dressuurwerk. Het enige wat ik wel anders zou willen is de groepsgrootte/onrust soms. Mijn jonge paard heeft namelijk best vaak wondjes en butsen, ook al paar keer moeten laten hechten. :=

Een deel van de paddock en de loopstal

[ img ]

Loopstal van binnenuit gezien (links merries, rechts ruinen)

[ img ]

Er zijn 2 grote weilanden per kudde, denk samen ongeveer zo'n 0,7 hectare? groot.

[ img ]

Uitzicht vorige week vanuit de overdekte buitenbaan, echt een paradijsje <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:45 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Dergelijke groepen heb ik snel verlaten. Er is een verschil tussen een paard zo natuurlijk mogelijk houden met comfort en een paard spartaans maar buiten houden omdat je vindt dat het moet.

Zo vermoeiend die groepen/ mensen.
Alsof ideale en perfecte 24/7 buitenplekken altijd maar te realiseren en te vinden zijn.
Voor mij zou dat dan zijn: onverpakt ruwvoer op meerdere plekken in slowfeeders, meerdere ondergronden, schuilstallen met bedekking om in te slapen ook, ruimte, rustige kudde, geen modder bende.
Nou, vind het maar eens. Of heb t geld maar om te realiseren ( en de tijd en de lichamelijke fitheid alles zelf te doen).

Ik was eerder ook zo hoor, 24/7 buiten is t ideaal maar kom er wel van terug. Als álles klopt is t geweldig maar zo niet is t echt niet zaligmakend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 18:33 



 
Profiel   

[ img ]

Totaal 6.5 hectare voor de paarden waarvan 1.2 hectare grasland en word gebruikt om eigen hooi van te produceren. Daarna mogen de paarden erop zolang het weer dat toelaat. De overige hectare, zijn een beek, bos en bosweides.

[ img ]

[ img ]
Rijbaan op de achtergrond.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
De betonringen worden gebruikt om hooi in te voeren.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
De in/uitloop en voerplek zijn opgevuld met houtsnippers zodat ze in het voorjaar en de herfst daar niet in de blubber hoeven te staan.

[ img ]
[ img ]
Hierachter zie je de schuilstal van 8x5 die is inmiddels bijna af.

[ img ]
[ img ]

[ img ]


In de geïsoleerde stal hebben we 4 open boksen van 3.5x4m
[ img ]
[ img ]

Dan hebben we nog een 20x40 rijbaan en een longeerring.
[ img ]
[ img ]

De verwarmde drinkensbakken
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 18:44 



 
Profiel   

wendely schreef
[ [url=m/y7ffNg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Totaal 6.5 hectare voor de paarden waarvan 1.2 hectare grasland en word gebruikt om eigen hooi van te produceren. Daarna mogen de paarden erop zolang het weer dat toelaat. De overige hectare, zijn een beek, bos en bosweides.

[ [url=m/BwF2Hc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4AeIFu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rijbaan op de achtergrond.

[ [url=m/boQzhk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iXv15r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gKd762.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YPsehq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1o1ISi.jpg]Afbeelding[/url] ]
De betonringen worden gebruikt om hooi in te voeren.

[ [url=m/ErXBE0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kEqi3X.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LnhhTm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WQhS46.jpg]Afbeelding[/url] ]
De in/uitloop en voerplek zijn opgevuld met houtsnippers zodat ze in het voorjaar en de herfst daar niet in de blubber hoeven te staan.

[ [url=m/5SMngS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HqG7O6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hierachter zie je de schuilstal van 8x5 die is inmiddels bijna af.

[ [url=m/mHprEl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CG6SVS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iKXJ6Y.jpg]Afbeelding[/url] ]


In de geïsoleerde stal hebben we 4 open boksen van 3.5x4m
[ [url=m/e333Pd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5eHcKs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan hebben we nog een 20x40 rijbaan en een longeerring.
[ [url=m/pEDNTI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uM1Itq.jpg]Afbeelding[/url] ]

De verwarmde drinkensbakken
[ [url=m/gEFGOr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een droom dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:01 



 
Profiel   

Dat word dan toch maar emigreren naar Noorwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:04 



 
Profiel   

Wauuuuuw <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:06 



 
Profiel   

In de zomer staan ze van 7 tot 18.00 uur in de wei daarna tot 21.00 uur in de paddock, daarna op stal.

In de winter staan ze van 7 tot 18.00 uur in de paddock en daarna op stal. Paddock (zand) is goed gedraineerd en nooit nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:17 



 
Profiel   

Zoiets als in Noorwegen, valt hier in het westen van Nederland, niet te vinden. Voor de gemiddelde mens, onbetaalbaar. Het kan ook best wat minder, dus roeien met de riemen die je hebt.
Overigens, wel een schitterend plekje. Daar in Noorwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:38 



 
Profiel   

nikkel schreef
Zoiets als in Noorwegen, valt hier in het westen van Nederland, niet te vinden. Voor de gemiddelde mens, onbetaalbaar. Het kan ook best wat minder, dus roeien met de riemen die je hebt.
Overigens, wel een schitterend plekje. Daar in Noorwegen.

Dat begrijp ik, ik reageer alleen op jouw vraag hoe iemand zijn paarden houd.. :)

De paarden staan trouwens in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 06.30 tot 20.00/22.00u.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:40 



 
Profiel   

Bedankt voor je bijdrage en uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:42 



 
Profiel   

Hier staan m'n 2 haffies overdag op de weide/en of paddock. Zodra het schemerig wordt gaan ze naar binnen. Verder krijgen ze beide nog brok en als ze hebben gewerkt een handje muesli, tevens als ze op stal staan krijgen ze nog hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:58 



 
Profiel   

boemel schreef
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot jullie paddocks zijn en hoeveel paarden er in lopen.

Hier zit de stal direct aan de paddock en hebben ze 200m2 totaal tot hun beschikking bij slecht weer.
Deels verhard, deels paddockroosters met drainagezand. Daar slapen ze graag op.
Er staan 2 paarden. Gevoelsmatig zou het voor 3x paarden aan de kleine kant zijn.


Door de verkoop van mijn fjord hebben mijn 2 minishets een heel ruime paddock van 30 x 30. In eerste instantie dacht ik het kleiner te willen doen. Maar zo kunnen ze ook lekker rennen en spelen. Voor 2 paarden zou dit eigenlijk te klein zijn lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:03 



 
Profiel   

Mijn jaarling staat met 2 andere jaarlingen op een flinke paddock met open stal. Afhankelijk van het weer en de beschikbaarheid van gras is er een aan de paddock grenzende weide open.
In de stal is een automatische drinkbak en in de paddock staat een hooibak waar onbeperkt hooi wordt gevoerd, ook als de wei open is.
Alleen tijdens het voeren van krachtvoer gaat de stal even dicht zodat het 3e paard rustig kan eten, die heeft wat meer nodig en is er later bijgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:11 



 
Profiel   

Leuk en inspirerend topic :D

Mijn Friese hengst staat met 3 ruinen. Hij staat samen met 1, en de andere 2 staan ook samen op een stuk. Afhankelijk van de hoeveelheid gras staan ze een bepaalde periode op 1 bepaald stuk weide en worden regelmatig omgeweid naar een ander stuk. In de winter staan ze op 1 stuk en dat lopen ze dan kapot, maar krijgen dan wel hooi bijgevoerd. 'S avonds worden ze altijd binnen gezet.

Mijn ruin staat sinds kort op een andere stalling, waarbij hij nu samen staat met 1 andere ruin. De paddock is niet heel groot, wel onbeperkt hooi tot hun beschikking en als het weer het toelaat kunnen ze een paar uur op het gras. Ook hier gaan ze 's avonds op stal :)

Op beide locaties krijgen ze goede kwaliteit hooi en is er een buitenrijbaan aanwezig en staan ze op loopafstand van het bos.
Waar de hengst staat, wordt altijd alles gedaan, waar de ruin staat moet ik enkele dagdelen per week de paarden binnen- of buiten zetten en daarbij voeren, stallen mesten, paddock uitmesten, hooinetten/bakken bijvullen. Dit gaat altijd in overleg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:51 



 
Profiel   

Ik heb een kudde shetlanders, weide en een stalgebouw met origineel 10 stallen. Bij de stallen heb ik aan beide kanten tussenschotjes eruit gehaald waardoor ze nu 1 grote loopstal hebben en 1 kleinere loopstal allebei met vlas. Ze kunnen rondom het stalgebouw lopen.

De weides liggen rondom de stal waardoor ik ze 24/7 buiten in de wei kan laten en kan verweiden terwijl ze ondertussen ten alle tijden in de stallen kunnen schuilen. Hier hebben ze ook slowfeeders hangen waar onbeperkt hooi te halen is.

Enige nadeel is dat het kleigrond is, wanneer het vd winter te nat is zullen de weides soms 1 of meerdere dagen dicht gaan en kunnen ze rondom en in de stallen vertoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:59 



 
Profiel   

Ik hou ze in een hierarchische kudde, 24 u buiten,, nog steeds volop gras, hopelijk tot ver in de winter.
Zalig dit. Topgezonde paarden en geen kosten, want mijn ervaring is dat paarden beste doen buiten op sober gras en kruiden. Zijn nochtans Berbers, Sorraia's, Lusitano's en een kruising Haflo.
Er staat super veel gras, aanvankelijk was ik bang voor bevangenheid of kolieken, maar ze hebben het er fantastisch op gedaan,, wellicht genoeg beweging en de juiste kruiden.

Als het eten op is, komen ze naar huis in de winter weide, maar er staat nog steeds voldoende voedsel.
Er staat soort grote ruime schuilstal, helemaal open, en daar schuilen ze liever in dan in een schuilstal waarvan de 3 kanten dicht zijn (zoals ik thuis heb).
In ene groep staat een hengst met merrie's, de andere groep een ex hengst met merrie's en veulens. Is zalige bende, komen super overeen in familie vorm. De weides zijn opgehoogde stukken,, droge grond, dit is enorm belangrijk voor goede hoeven. Natte grond is nefast voor paarden, en ook belangrijk is tijdens de winter verharde ondergrond, continu op natte grond krijgen ze slechte hoeven van.
Ook hellingen vind ik zeer belangrijk voor proprioceptie, ontwikkeling spieren en ook voor de hoeven,, door het klimmen slijten hoeven beter af, en werkt pompmechanisme beter is mijn ervaring.
[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]
[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 00:00 



 
Profiel   

Wauw hierboven wat een paradijs. En die in Noorwegen ook !!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:36 



 
Profiel   

Cambiar, waaauuuwww

Daar kan geen 1 plekje in Nederland aan tippen. Heerlijk!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:11 



 
Profiel   

Geweldige plek in Noorwegen! <3

Mijn 2 paarden staan in de zomer buiten van 10.00 tot 21.00 op een paddock van 40 x 50 met een ruif en een schuilstal. In de winter staan ze korter buiten, meestal van 10.00 tot het donker wordt. Ik rijd met beide wedstrijden, 2x per maand en geen hogere dressuursport maar gewoon basis (M2 & Z1 op het moment).

We hebben de mogelijkheid om ze 24/7 buiten te hebben bij ons op stal maar de paarden die daar staan worden vooral recreatief of helemaal niet meer gereden. De paar wedstrijdpaarden (KWPN'ers) die daar staan hebben het in mijn optiek zwaar en hebben voortdurend blessures of bijtwonden en kunnen dan weer niet gereden worden.

Ligt ook aan de samenstelling en grootte van de groep natuurlijk, de eigenaren zijn blij dat ze 'natuurlijk' gehouden worden en roepen voortdurend dat hun paarden zo happy zijn. Leuk, maar ik zie bij die groep vooral een aantal paarden die niet in de schuilstallen mogen komen omdat ze onder in de rang staan, magere paarden omdat ze de rust niet hebben om te eten en veel paarden met oppervlakkige bijt en trapwonden.

Als het zo moet geef ik de voorkeur aan mijn paard wel in de nacht op stal te hebben en overdag buiten op een grote paddock in een kleine kudde die gelijkwaardig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:12 



 
Profiel   

Hier staat mijn shet met nog 3 andere shets snachts op een bestraat stuk met schuilstalletje en op 2 plekken voer.
We voeren 5 keer per dag.
( 6 uur, 12 uur, 17 uur, 21 uur hangen we 2 grote netten met graszaadhooi op en 23 uur.)
De beurten van 6,12,17,en 23 krijgen ze een ton geanalyseerd hooi wat kaag in suiker is.

Overdag staan ze dan 8-12 en van 13-17 op een zandpaddock van 10 bij 20.

In de zomer kan weidegang maar niet voor mijn shet ivm gevoelig voor hb.
Nog meer ruimte zou heel fijn zijn, maar in deze regio is dit al fijn zeker dat ze in de zomer niet de wei in hoeft.

Paddock
[ img ]
Deel van het plaatsje, erachter zie je de wei waar de andere shets wel in gaan
[ img ]
En in de paddock.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen