Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe houden jullie je paarden, hoe worden de paarden gehouden

 
Profiel   

Gezien de discussie mbt tot de Hollandse Manege, ben ik benieuwd hoe de paarden/ponies gehouden worden. Stalmogelijkheid, uitloopmogelijkheid, droge voeten in de winter etc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:21 



 
Profiel   

Mijn paard staat 24/7, 365 dagen per jaar buiten. En hij heeft iedere dag beschikking over zowel een zand track als 2 weides. En uiteraard onbeperkt hooi


Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 18-10-21 07:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:24 



 
Profiel   

Mijn paarden staan in de zomer de hele dag op de wei. In de winter staan ze op een verharde paddock met een uitloop (wat na een paar natte dagen modder is) waar ze kunnen rennen/rollen en wat grasjes/onkruid snoeien wat op komt en uiteraard een paar hooinetten met hooi en ze kunnen de stal zelf in en uit. Snachts staan ze op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:24 



 
Profiel   

7x24 uur buiten in een kleine kudde met veel heuvelachtig terrein. Er is 1x per dag toezicht. Zo nodig, meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:26 



 
Profiel   

Ik heb mijn 2 haflingers in een paddock paradise staan. Als is dat niet echt de juiste omschrijving.
Het is 7 hectare waar ze met 50 paarden de hele dag rond kunnen lopen. Er is een track die ze kunnen volgen maar dat hoeft niet. Aan de track staan 18 hooibakken die qua ondergrond droog zijn en de meeste zijn voorzien van een dak. Er zijn 2 schuilstallen. De stallen de voerplekken en de track zijn in de winter nagenoeg droog. Het gebied eromheen is wel blubber in de winter en daar staan en liggen ze graag in terwijl er ook echt voldoende droge plekken zijn.
Ik sta hier nu meer dan 2 jaar en ik zou echt niets anders meer voor mijn paarden willen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:32 



 
Profiel   

Sinds dit jaar mei staat mijn pony op een Paddock Paradise bij iemand aan huis, in een kudde van max 5 op +- 3ha. Ze hebben meerdere 'gebieden' waar ze kunnen lopen, waaronder een rondgaande track met schuilstal, bomen om onder te schuilen, een heuvel etc, een "bos", en een groep paddocks met overkappingen, schuilstal en ook weer bomen. Door het formaat, hoeveelheid paarden en diverse verhardingen kunnen ze altijd met droge voeten staan. Er zijn diverse weides die in de zomer afwisselend ingezet worden. Op dit moment staat bij droog weer nog steeds een paar uur per dag de wei open.

Hiervoor heeft hij 3 jaar in een groepsstal gestaan in een kudde van 5 a 6 paarden, met een grote binnenstal waar ze altijd droog konden eten uit slowfeeders en een paddock met zandbodem. Deze was in de winter of bij veel regen helaas wel nat (hele natte omgeving), afgelopen winter was een berg zand gestort in de paddock die hoger bleef waardoor ze daar altijd droog buiten konden staan en liggen. In de binnenstal lag bij nat weer stro.

Nog daarvoor had ik hem op pension in een box, waarbij ik er alles aandeed om hem zo vaak en zo lang mogelijk buiten te hebben met een vriendje, maar dat wil ik nooit meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:32 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Ik heb mijn 2 haflingers in een paddock paradise staan. Als is dat niet echt de juiste omschrijving.
Het is 7 hectare waar ze met 50 paarden de hele dag rond kunnen lopen. Er is een track die ze kunnen volgen maar dat hoeft niet. Aan de track staan 18 hooibakken die qua ondergrond droog zijn en de meeste zijn voorzien van een dak. Er zijn 2 schuilstallen. De stallen de voerplekken en de track zijn in de winter nagenoeg droog. Het gebied eromheen is wel blubber in de winter en daar staan en liggen ze graag in terwijl er ook echt voldoende droge plekken zijn.
Ik sta hier nu meer dan 2 jaar en ik zou echt niets anders meer voor mijn paarden willen.

[ [url=m/fZVVFT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KfI404.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RnN9yh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VtZymZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BWAroy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UtYW9M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7XOl1P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die van mij heeft het goed voor elkaar maar die van jou hebben ook echt een waanzinnige plek zeg!! :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:34 



 
Profiel   

Mijn paard staat dagelijks in de wei van ongeveer 7.30 tot 18u, als het echt te nat wordt komen ze op de kale maisplak te staan of de 'paddocks'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:35 



 
Profiel   

Mijn pony's hebben een box met contact met de buren voor s nachts in de winter. De boxen staan direct in verbinding met een overkapping en betegeld stuk met daaraan een paddock en weiland. Toegang geven is dus een kwestie van het juiste hek/deur open zetten.
Helft van het jaar staan ze 24/7 buiten, de koude/natte helft staan ze 's nachts 8 uurtjes op stal en de rest buiten. Momenteel in een groepje van 3, met uitbreiding van komend jaar zal het een kudde van 5 worden.
Toegang tot het weiland is gemiddeld 10 maanden per jaar, paddock is altijd toegankelijk.
Ik vind het heerlijk voor ze, wel heb ik zelf de consessie moeten doen dat ik geen trainingsfaciliteiten heb. Maar dat kan je met een kleine winterstop en creatief denken wel redelijk navigeren. En voor mij is prioriteit 1 is dat de pony's de hele dag een fijne omgeving hebben. De kleinschaligheid is voor mij ook belangrijk, ik vind mijn rust niet op drukke stallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:37 



 
Profiel   

Mijn paarden staan 365 dagen per jaar overdag op de wei.
Dit is hoge zandgrond dus nooit modder.
Ze hebben ook altijd toegang tot de schuil stal waar hooi ligt.
Ze kunnen ook altijd de rijbak van zand in waar ze meestal gaan rollen.
Dus altijd ruimte genoeg voor een sprintje.

Mijn merrie heeft helaas een pollen allergie en kan daardoor niet 24/7 buiten staan. Maar met haar "medicatie" red ze het wel tot een uur of 6 in de avond. En daar ben ik al enorm blij mee.

De stal binnen hebben ze contact met elkaar en altijd ruwvoer.

Dit is een foto van vorig jaar winter.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:43 



 
Profiel   

24/7 buiten op een paddock met een track en wei er aan, in een groep van 6 met onbeperkt ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:44 



 
Profiel   

Ons paard staat op de Veluwe, aan huis,in totaal 4 paarden.. Ze lopen overdag samen met z'n vieren in hun eigen stuk bos, dat grenst aan hun eigen stuk weide.. En snachts aan huis ieder in eigen stal met uitloop.. Nagenoeg onbeperkt ruwvoer.. En savonds nog brok..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:48 



 
Profiel   

Voorjaar en zomer hele dag op het land, swinters/herfst zo lang mogelijk per dag op een ruime(!) paddock. Hier is de grond in de winter helaas veel te nat.
Altijd met een maatje tenzij paard dit niet kan (in mijn geval altijd een maatje).
Genoeg hooi, is nooit op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:49 



 
Profiel   

Mijn 2 paarden staan samen met nog een paar pensionpaarden 24/7 buiten in een paddock paradise dat ik zelf beheer.
We hebben een zandtrack en bak/paddock, een aantal weitjes, schuilstal, verhard deel voor de schuilstal en een stukje puinpad. We voeren hooi en stro in 3 kuubskisten en nog een aantal netten. De kisten staan op de track, de netten hangen bij de schuilstal. Niet zo groot als dat van Leo en Sure_Lee :D, maar groot genoeg voor ons koppel :j

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:54 



 
Profiel   

Ik denk dat vooral dat de mensen met paarden die veel/alleen maar buiten staan zullen reageren hier. Terwijl we allemaal weten dat er erg veel stallen zijn waar paarden nog steeds nauwelijks buiten komen.
Ik heb zelf geen paard of verzorgpaard momenteel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:55 



 
Profiel   

Mischa schreef
Ik denk dat vooral dat de mensen met paarden die veel/alleen maar buiten staan zullen reageren hier. Terwijl we allemaal weten dat er erg veel stallen zijn waar paarden nog steeds nauwelijks buiten komen.
Ik heb zelf geen paard of verzorgpaard momenteel.

Dat denk ik ook.

Mijn paard stond eerst op zo'n stal, nu gelukkig niet meer. Na hun ontbijt gaan ze in de wei, moeten klein stukje door de blubber maar de weides zijn nog perfect om te staan. Ze gaan naar binnen wanneer ze zin hebben, soms is dat om 4 uur en soms pas 9 uur 's avonds. Krijgt nagenoeg onbeperkt hooi ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:00 



 
Profiel   

Mijn paard komt, met ‘goed’ weer dagelijks van 9 tot 5 of in zomer van 6 tot 10/11 buiten.
Daarnaast heeft ze een overdekte betonnen uitloop van 4x4 aan een box van 3,5x4.
Als ze bij slecht weer (veel regen, sneeuwstormen, etc) niet buiten kan gaat ze 1,5 uur in de stapmolen. Dit is hier in de buurt al erg lang buiten, tenzij je je paard op een pp of hit-actief of groepsstalling zet. Echter zijn deze veelal voor ruinen enkel en niet voor merries te vinden.
Ik vind het een prima stalling, aan meerdere bossen met ruiterpaden, goede buitenbak die eigenlijk altijd te rijden is en 2 longeerbanen.

Enige wat ik persoonlijk mis is een paddock om je paard te laten rollen als de weiden te slecht zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:17 



 
Profiel   

Mischa schreef
Ik denk dat vooral dat de mensen met paarden die veel/alleen maar buiten staan zullen reageren hier. Terwijl we allemaal weten dat er erg veel stallen zijn waar paarden nog steeds nauwelijks buiten komen.
Ik heb zelf geen paard of verzorgpaard momenteel.

Dat denk ik ook.
Gelukkig zijn er ook mensen die anders kunnen laten zien en misschien is dat net het zetje om zelf ook anders te kiezen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:22 



 
Profiel   

Hoe doen jullie dat met, het rijden van de paarden/ mennen en het niveau, of is dat ondergeschikt aan het welzijn van de dieren.

Mensen die op een manege rijden, zie ik hier absoluut niet reageren en dat moet toch een behoorlijke groep zijn. Of mensen die wedstrijden rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:28 



 
Profiel   

Mijn haflinger is momenteel blijvend geblesseerd en mijn paint is pas 1,5.
Maar voor hij geblesseerd raakte, reed ik 4-5 dagen in de week. Soms in de bak, meestal in het bos. Nu stappen we nog 1x per week een rondje voor de fun, maar verder doen we alleen wat grondwerk en wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:30 



 
Profiel   

Mischa schreef
Ik denk dat vooral dat de mensen met paarden die veel/alleen maar buiten staan zullen reageren hier. Terwijl we allemaal weten dat er erg veel stallen zijn waar paarden nog steeds nauwelijks buiten komen.
Ik heb zelf geen paard of verzorgpaard momenteel.

Dat dus.

Ik rijd een leasepaard van de manege, die komt in de winter met nat weer niet buiten. De paddock is dan te modderig en het weiland te nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:33 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Mijn haflinger is momenteel blijvend geblesseerd en mijn paint is pas 1,5.
Maar voor hij geblesseerd raakte, reed ik 4-5 dagen in de week.

Ging je dan de hele paddock paradise over om je paard te zoeken/vangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:35 



 
Profiel   

Hoewel heel veel mensen hun paarden 24/7 in een ideale paddock paradise situatie zouden willen hebben, is dat gewoon niet mogelijk. Er zijn niet overal PP’s aanwezig. Er is niet overal voldoende ruimte om een PP aan te leggen, er zijn ondergronden die ongeschikt zijn voor een PP.
Velen kiezen voor een middenweg, die het paard blij houdt en waar ze zelf ook mee uit de voeten kunnen. Er zijn legio mogelijkheden.
Mijn paard was niet blij op een stal waar hij alleen in de nacht op stal stond. Hij was paniekerig, hoog in zijn adrenaline. Helemaal buiten is hier amper aanwezig. We zijn terug naar de stal waar we samen begonnen. Daar is ondertussen veel verbeterd. In het weideseizoen 24/7 buiten in zijn kudde, waarbij we hem voor het eerst in zijn leven gewoon rustig uit de wei konden halen zonder paniek uit kuddedrang. In de winter meerdere malen met een paar paddockmaatjes in de paddock. Hij is rustig, is opgeknapt, ziet er goed uit, we kunnen weer normaal op hem rijden, ach, hij heeft het naar zijn zin. Dat merkten we al toen we op ons plekje aankwamen. Hij liet zijn koppie zakken en zuchtte diep. Relaxed. Ik kan van alles willen omdat “het beter is voor mijn paard”. Mijn paard heeft gekozen. Hij is thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:35 



 
Profiel   

nikkel schreef
Hoe doen jullie dat met, het rijden van de paarden/ mennen en het niveau, of is dat ondergeschikt aan het welzijn van de dieren.

Mensen die op een manege rijden, zie ik hier absoluut niet reageren en dat moet toch een behoorlijke groep zijn. Of mensen die wedstrijden rijden.

Lichamelijk kan ik nu helaas geen wedstijden meer rijden.
Dus rij nu recreatie in de bak als buiten.
Maar als ik rij let ik wel rechtrichten en balans.

Maar voorheen heb ik mijn paarden op pension gehad waar ze ook overdag in de wei stonden.

Plaatje uit de oude doos.
Toen reed ik Z dressuur met de schimmel. De bruine op de foto was toen M1 of M2 (niet van mij)

[ img ]


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-10-21 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:37 



 
Profiel   

Hier hebben ze jaren 24/7 buiten gestaan. In de zomer staan ze dat nog steeds. Nu staan ze buiten van half zeven tot wanneer ik ga slapen (dat kan 23:00 zijn maar ook 1 uur 's nachts. :o We zitten hier op leem grond en de ruin gaat de schuilstal niet in. Dus ze krijgen in de winter een paar uren "verplicht opdrogen" als het van dat "fijne" herfstweer is zoals nu. :+) Dan krijgen ze ook hun krachtvoer zodat ze dat op hun gemak kunnen op eten. We zitten hier kort aan een grote baan dus vooral mijn man vindt het beter voor zijn gemoedsrust als ze binnen staan 's nachts maar ik heb ze eigenlijk liever buiten dus dit is onze compromis. :+

Het veulen staat in een opfok wel 24/7 buiten.

De merrie haar veulen is net af gespeend dus die doet nog even niets en werd daarvoor door gereden (basis dus). De ruin wordt naar het Z2 getraind.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen