Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Onbeperkt hooi zonder dik worden

 
Profiel   

Ik denk toch dat de eenvoudigste tip is om minder hooi te gaan voeren. Bijna 30 kilo voor een klein paardje en twee shetten vind ik zeer veel. Zeker als je bedenkt dat het eigenlijk een dieet zou moeten zijn en niet een onderhoudsdosis. Ik zou met de dierenarts bepalen hoeveel hooi ieder paard eigenlijk zou moeten hebben en niet meer dan dat geven. Staan ze dan een paar uur zonder hooi, lijkt me dat minder nefast voor de gezondheid dan een hoefbevangen pony die op dit moment zelfs dikker wordt.

In combinatie met de andere tips zou het dan zeker moeten lukken, maar ik denk dat zolang je dagelijks 30 kilo hooi blijft voeren het probleem niet gaat verdwijnen wat je daarnaast ook doet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 09:03 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, hang eerst je netten in de uithoeken van je perceel, liefst dat je het ene net niet goed kan zien vanaf het andere net, zodat ze er echt naartoe moeten lopen om te zien of daar meer / lekkerder hooi in zit ;) Dan gaan ze al meer lopen als het goed is want het blijven ponies....die zijn altijd bezorgd of het "gras" aan de andere kant groener is :Y)

Netten met kleinere mazen zijn ook een aanrader. Hier zijn we in de loop der jaren steeds kleiner gegaan, op een gegeven moment vraten ze gewoon alsof er geen net was, uit de 30mm netten...ze worden er zo handig mee na verloop van tijd!

Inderdaad ook minder lekker hooi of stro aanbieden, zodat ze bij "honger" wel wat te knabbelen hebben en niet zonder ruwvoer staan.

Je kan ook mengen waardoor ze meer moeite moeten doen om de lekkerste sprietjes te pakken te krijgen ;)

En voor de grote kan je het hooi in een kist voeren (gewoon gevuld hooinet in de kist vastknopen) waar de kleintjes niet bij kunnen. Dan kan die makkelijker / meer eten dan dat kleine grut waar je een eigen hooinetje voor ophangt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 09:16 



 
Profiel   

Ik heb al jullie reacties ten harte genomen! Gekeken wat voor ons de opties zijn en welke niet. De situatie laat een zeecontainer of oude trailer niet toe om daar baaltjes hooi in op te slaan. We blijven dus zeker op voordroog. Mijn hooi man heeft nieuwe pakken die ik best interessant vind
[ img ]

[ img ]

Deze ga ik van de week ophalen. Ik heb intussen de netten die ik heb dubbel gevouwen geprobeerd waardoor er dus 3 lagen ontstonden om uit de eten. Het vertraagde wel iets maar met maar 10 minuten. :+

Ik moest even wachten op de netten van haystack en deze binnen. Ik heb de S 2x2 en krijg er 3 kg in gepropt. Ik maak het hooi niet los. Ik voerde ze de eerste keer om 1800 en toen ik later keek was het om 00.00 al op zag ik later op de camera. Ze hadden die dag dus al 15 kg hooi achter de kiezen.
Hierna heb ik de hooinetten in de grote netten gedaan. Het net wat ik snachts kan zien was om 04.00 bijna leeg op wat plukjes na, de andere kon ik niet goed zien.
Paarden wel gefrustreerd maar goed, ze wandelen nu dus ook van de netten weg. Het lijkt nu dus voldoende te vertragen met 6 kg in de nacht en net in net :')

Stro kon ik even bij de buurman wat ophalen, gewoon gerste stro, dit werd niet gegeten en vertraagde het ook niet :')

Het ander net voor de kleintjes is geen optie. De grote is zo’n hork die eet waar de kleintjes eten. Die schuifelt dus constant naar het net waar de kleintjes staan en eet daar dan dus tot de kleintjes weer bij het andere net staan, en dan gaat hij dus weer. Ik ben dan dus bang als de ukkies dan een net minder hebben om van te eten dat Arie alles zelf opeet en de kleintjes niks meer. Want hij is slim zat. Dan eet ie eerste de netten voor ie z’n eigen kist gaat eten natuurlijk.

De hoefbevangen pony gaat trouwens best goed! Normaal is het na het bekappen even een week heel gevoelig op de stenen maar nu helemaal niet, ze rent en bokt ook vrolijk door de paddock heen! En rent dus ook over de stenen wat ze voorheen nooit deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:04 



 
Profiel   

Het stro hoeft dan ook niet als vertraging te werken, maar als "het hooi is al op, dus dan ga ik maar stro eten als ik een lege maag krijg"

Ik vind het heel logisch dat het niet vertraagd, want de meeste paarden vinden het gewoon minder lekker :j

Die van jou zijn nu gewend dat zodra er een net leeg is, er vrijwel meteen nieuw hooi komt, dus zullen echt niet uit zichzelf stro gaan eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:16 



 
Profiel   

gerlindie schreef
Het stro hoeft dan ook niet als vertraging te werken, maar als "het hooi is al op, dus dan ga ik maar stro eten als ik een lege maag krijg"

Ik vind het heel logisch dat het niet vertraagd, want de meeste paarden vinden het gewoon minder lekker :j

Die van jou zijn nu gewend dat zodra er een net leeg is, er vrijwel meteen nieuw hooi komt, dus zullen echt niet uit zichzelf stro gaan eten

Dit inderdaad. Wij voeren ook stro en ze gaan er echt wel aan knabbelen. Maar niet als jij elke keer een leeg net met lekkerder hooi voert. Wij hebben 2 voerbeurten per dag. Ze krijgen dan een afgewogen hoeveelheid hooi en een paar plakken stro. Zo hebben ze voldoende hooi voor hun energiebehoefte en nooit een lege maag, want ze kunnen wel altijd iets knabbelen. Meer hooi krijgen ze gewoon niet.

Die analyse ziet er goed uit trouwens :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:19 



 
Profiel   

Daihyo schreef
gerlindie schreef
Het stro hoeft dan ook niet als vertraging te werken, maar als "het hooi is al op, dus dan ga ik maar stro eten als ik een lege maag krijg"

Ik vind het heel logisch dat het niet vertraagd, want de meeste paarden vinden het gewoon minder lekker :j

Die van jou zijn nu gewend dat zodra er een net leeg is, er vrijwel meteen nieuw hooi komt, dus zullen echt niet uit zichzelf stro gaan eten

Dit inderdaad. Wij voeren ook stro en ze gaan er echt wel aan knabbelen. Maar niet als jij elke keer een leeg net met lekkerder hooi voert. Wij hebben 2 voerbeurten per dag. Ze krijgen dan een afgewogen hoeveelheid hooi en een paar plakken stro. Zo hebben ze voldoende hooi voor hun energiebehoefte en nooit een lege maag, want ze kunnen wel altijd iets knabbelen. Meer hooi krijgen ze gewoon niet.

Die analyse ziet er goed uit trouwens :j


Ja van die analyse werd ik echt blij! Hij zei wel dat z’n Agnus koeien het minder goed aten en hij het moest mengen met lekker hooi. Dus ik haal er eerst een paar op voor ik een hele lading haal. Aan de andere kant, met genoeg honger eten ze alles?

Ik voer ook maar 2 keer per dag, rond 8/9 u sochtends (afhankelijk hoe laat ik uit het werk kom na nachtdienst of gewoon thuis ben) en savonds rond 19/20 uur. Ik denk omdat er op mijn track nog wel (kort) gras staat ze daarom niet aan het stro komen. Het ga mij vooral ongemak op dat moment. Wat ik wel kan doen is de grote netten vullen met stro, of iig die onder het afdakje. En daar dan de kleine netten in doen; dat heb ik nog niet geprobeerd.

Het verbaasde mij wel dat de 2/2 mazen ze eigenlijk niks deden vertragen vanaf dag 1. Hooinet over hooinet lijkt ze nog t meeste te vertragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 18:36 



 
Profiel   

Ik heb 2 Friezen 164cm en 168cm. Hebben op dit moment slecht 3x per week actieve beweging. Lopen verder 24/7 buiten.
Toevallig was de dierenarts hier vorige week en die gaf aan dat 9kg hooi per paard de max was bij geen weidegang
Gelukkig zit ik daar wel zo'n beetje op en is de wei behoorlijk kaal.

Ik heb hier normaal paardenhooi en zoals mijn voerhandelaar het noemt dorsgrashooi. Dat zit zeer laag in suikers en de paarden vinden er niet zoveel aan.

Het dorsgrashooi bied ik ze makkelijk aan. Dus of in de ruif of in een hooinet met grote mazen. Dit net wiebelt niet.

Het lekkere hooi krijgen ze in hooinetten van 2cm mazen en die netten bungelen/ wiebelen. Daarnaast hebben ze bovenop het vlas in de inloopstal wat stro om te knabbelen.

Dus minder lekker voer kunnen ze simpel bij en lekker voer moeten ze moeite voor doen.
Verder krijgen ze een goede balancer vermengd met een halve schep Agrobs Muesli (dit zijn eigenlijk gedroogde kruiden). En een mineralenblok.
Ik voer 2x daags. Ik geloof niet dat ze wel eens echt zonder eten staan.

Het werkt hier goed.
Zie 1e foto van eind Juli toen mijn merrie nog in pension stond.
Zie 2e foto eind Oktober en sinds 31 Juli aan huis en voer in eigen beheer.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 19:32 



 
Profiel   

Kun je niet een stukje afzetten voor de kleintjes. Waar die alleen onderdoor kunnen en daar rustig kunnen eten uit hun eigen net. En de andere kan dan uit een bak eten waar de kleintjes niet bij kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 19:34 



 
Profiel   

Boemel die is mooi bij gekomen :j wauw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 19:35 



 
Profiel   

wow boemel, dat scheelt enorm.

TS, die analyse ziet er goed uit, ben benieuwd hoe je truc (groot , stro en dan klein daarin) gaat uitpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 20:27 



 
Profiel   

Wow boemel, die ziet er goed uit. Wat heerlijk dat je alles zelf nu onder controle hebt. Je paard glanst ook veel meer. Vast een heel happy paard nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 22:35 



 
Profiel   

Als je het geld hebt... 2 van die ruwvoerautomaten. Zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zetten. En dan zo instellen dat er elke paar uur 1 open gaat. En dan natuurlijk zo dat ze steeds van de een naar de ander moeten lopen. Sla je twee vliegen in 1 klap, ze eten minder en moeten meer lopen. Maar je hoeft niet bang te zijn voor maagzweren. Ik zie an sich steeds betaalbaardere automaten voorbij komen, dus wie weet is dit wel mogelijk voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 23:53 



 
Profiel   

Ik las je topictitel en dacht direct aan mijn ijslandermerry.
Ik ben ook begonnen met onbeperkt ruwvoer in slowfeeders en een minihoeveelheid vitaminebrok, met als gevolg een obesitaspaard.
Nu krijgt ze kleine hoeveelheden in een hooinet dat swingt en met extra kleine mazen verspreid in 4 voerbeurten overdag en s'avonds rond 22u 1 grotere portie. Het wordt gewogen, over 24u krijgt ze in het geheel 4kg en nog staat ze rond.
Als ik de hoeveelheden lees die je paardjes krijgen verschiet ik daar wel van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 08:23 



 
Profiel   

wij hebben hier ook last van sommigen worden snel te dik, andere komen moeilijk aan . lastige kudde dus qua eten geven en apart zetten is niet echt een optie. Mijn staleigenaresse heeft nu meerdere soorten slowfeeders, Een simpel action net, netten met maaswijdte 3x3 zoals jij hebt maar ook dubbele netten. Daarnaast heeft ze grote zwarte tonnen met draaideksel waar ze met een 7 gatenzaag ronde openingen in heeft gemaakt. Ik merk dat ze voor dit systeem echt moeite moeten doen. IP is er bijna altijd hooi of staan zw Max 3 uurtjes zonder. Sinds ze de tonnen gebruikt is er altijd hooi maar merk je dat de helft van de paarden t opgeeft om er zoveel moeite voor te moeten doen. Misschien is dat ook een optie voor je??

Ook heeft ze een kliko waar gaten in gezaagd zijn.. die lopen ook niet snel leeg en zijn makkelijk te vullen. en Netten op verschillende hoogtes zodat de shet er niet altijd bij kan. Een paard wordt echt snel mager maar is ook oud en heeft weinige tanden meer. Hem halen we 2 keer per dag even apart en krijgt ie zijn eigen portie hooi en krijgt voor de nacht in zijn box een hele berg.

succes.. ik weet er alles van.. mijn pony is ook te dik terwijl hij toch echt wel beweegt. wel recreatief dan maar tis wel een type van " als ik aan mijn hooi ruik kom ik al aan"
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 08:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen