Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onbeperkt hooi zonder dik worden

 
Profiel   

Ik heb wat inspiratie nodig voor het voeren van mijn 3 paarden.

Hieronder een situatie schets van hun paddock paradise


[ img ]
Blauw is de waterbak
Rood de 2 hooinetten die ik heb en nog 1 in de stal

De paarden in kwestie zijn
- Arven, Arabier 7 jaar loopt actief in de endurance op 80km+ wedstrijden. Geen gezondheidsproblemen. Aan de dikke kant
- Silly, Shetlander, 7 jaar, hoefbevangen. Te dik
- Mama, Shetlander, 16 jaar, te dik, veulenbuik(hangbuik door veel veulens)

Ze staan nu sinds juni bij mij thuis. Arven heb ik sinds mei 2020 en is altijd aan ‘easy keeper geweest’. De Shetlanders zijn zo gekomen als hierboven beschreven maar worden wel steeds dikker.
Wat krijgen ze nu;

Sochtends
Arven: 1/4 schep draversbrok 1/8 performance 14 muesli
Shetlanders: pavo vitamine brokjes naar gewicht
Savonds:
Arven 1/4 schep draversbrok 1/8 muscle build van mijten en 1/8 sojaschroot
Shetlanders: pavo vitamine brokjes naar gewicht

De analyses van het hooi


[ img ]

Aan hooi geef ik ze savonds in beide netten 8 kg ( ja gewogen) hooi. Dus 16 kg in totaal en 5 kg in de stal in een kleiner net. De mazen zijn 3/3 van de grote hooinetten.

Vaak is dit sochtends al weer leeg en geef ik ze nog 8 kg (4kg in ieder net) bij om ze niet zonder te laten staan. De weides zijn al een maand dicht ivm opnieuw zaaien. Ze scharrelen veel over de track naar wat overgebleven grasjes.

[ img ]

Dit zijn de 2 grote netten

Ik heb het idee dat ik teveel hooivoer maar ik ‘moet’ wel, wil ik ze niet zonder hooi zetten met kans op maagzweren. Ze krijgen dus in totaal voor z’n 3tjes 29 kg hooi per dag. En ze worden steeds ronder en ronder. De netten zijn vaak zo goed als leeg als ik weer voer en er ligt bijna niks op de grond. Ik heb niet de mogelijkheid om 5 keer per dag een plukje te voeren en dan zit ik nog steeds met de nacht omhoog.

Als ik ongeveer goed reken zouden ze terug moeten naar 13/15 kg per dag met z’n 3tjes. Welk net zou nog fijnmaziger zijn die ook groot is en een grote opening heeft? Heeft iemand ideeën?


Laatst bijgewerkt door billy3105 op 18-10-21 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:24 



 
Profiel   

Kan je niet wat stro er doorheen mixen? Dan hebben ze ook nog wat te knabbelen dat wat lager in energie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:27 



 
Profiel   

En gewoon 2 netten over elkaar? Hier gaat het aanzienlijk langzamer. Je kunt ook werken met grasmaskers, vooral voor de shetlander die hoefbevangen is, zou je dat kunnen overwegen, evt slechts voor een dagdeel. Verder proberen extra te bewegen met ook de kleintjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:28 



 
Profiel   

Deze netten zijn vrij slap. Het helpt al om netten te hebben met sterker materiaal. Lopen ze veel op je track? Wat ook kan helpen zijn meer voerplekken verspreid over de track (bijvoorbeeld in de hoeken links en rechts achter), zodat ze veel meer lopen. En mengen met stro inderdaad. Wij geven gerstestro bij. Zo hebben ze wel wat te knabbelen, maar ze worden er niet dik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:32 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad de voerplekken meer verdelen, dus ver bij het water weg halen zodat ze meer moeten bewegen om bij hun voer te komen en dan om weer bij het water te komen. Zo zijn ze meer tijd kwijt met lopen en dus minder bezig met eten, en bewegen ze meer wat weer goed is voor de lijn. Je kunt het mengen met stro of met graszaadhooi. Zorg bij graszaadhooi wel dat het vrij is van endofyten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:34 



 
Profiel   

mingming schreef
Kan je niet wat stro er doorheen mixen? Dan hebben ze ook nog wat te knabbelen dat wat lager in energie is.


Helaas eten ze dat niet en laten ze dat net volledig links liggen. Aan de andere kant dan zullen ze niet veel honger hebben :')
Anastasia24 schreef
En gewoon 2 netten over elkaar? Hier gaat het aanzienlijk langzamer. Je kunt ook werken met grasmaskers, vooral voor de shetlander die hoefbevangen is, zou je dat kunnen overwegen, evt slechts voor een dagdeel. Verder proberen extra te bewegen met ook de kleintjes.



Maar grasmaaskers en hooinetten kan dat wel? Normaal kregen ze ze overdag toen de weides open waren wel op. Maar nu er eigenlijk meer zand dan gras is vind ik t wat sneu :')
Die 2 netten is wel misschien een idee om te proberen


NienkeV1994 schreef
Ik zou inderdaad de voerplekken meer verdelen, dus ver bij het water weg halen zodat ze meer moeten bewegen om bij hun voer te komen. Je kunt het mengen met stro of met graszaadhooi. Zorg bij graszaadhooi wel dat het vrij is van endofyten


Ze bewegen gelukkig van zichzelf wel veel door de dag heen, ze hangen niet rond het hooi. Gelukkig. Ik neem de oudste shetter wel mee met het uitlaten van de hond 2 keer per dag. De jongste wil ik niet ivm haar gevoeligheid op de stenen. Ik kan alleen mijn hooi niet droog opslaan. Vandaar dat ik verpakte balen heb

Daihyo schreef
Deze netten zijn vrij slap. Het helpt al om netten te hebben met sterker materiaal. Lopen ze veel op je track? Wat ook kan helpen zijn meer voerplekken verspreid over de track (bijvoorbeeld in de hoeken links en rechts achter), zodat ze veel meer lopen. En mengen met stro inderdaad. Wij geven gerstestro bij. Zo hebben ze wel wat te knabbelen, maar ze worden er niet dik van.

Heb je toevallig een idee welke netten wel sterker zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:38 



 
Profiel   

Mijn Haflinger at ook het hooi van zijn vriend op en werd ook moddervet.Nu heeft hij ook in de winter een graasmasker en dat gaat goed.Hij snoept nog wel van het hooi van zijn vriend,maar krijgt veel minder binnen en is langer met zijn hooi bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:39 



 
Profiel   

Graasmasker en hooinetten gaat wel. Moeten ze wel even aan wennen, maar een pony bij ons kan ook gewoon met masker uit de hooinetten eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:40 



 
Profiel   

Netten van Zeldenrust Haystack, kun je mazen tot 2 cm kiezen, nou dan eten ze echt niet snel hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:42 



 
Profiel   

Mocht je stro bij gaan voeren let dan op wat voor stro, lang en hard stro kan ook voor maagzweren zorgen, weet ik helaas uit ervaring :( . Je voert wel echt veel hooi voor 3 ponies. Ik zou slowfeeder netten met kleinere mazen proberen, ik ben erg tevreden met de shires soft netten met 2.5 cm maas. Daar doen ze een stuk langer mee dan de netten die jij op je foto hebt. Andere optie is inderdaad 2 netten met mazen van 3 cm over elkaar heen. En inzetten op meer beweging, dus voer meer verspreiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:44 



 
Profiel   

Deze is wat dikker en stugger: https://www.paardeerlijk.nl/a-52628664/ ... escription
Of deze: https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... tra-sterk/
Die zijn in verschillende maten te krijgen.

En als je liever een envelop hebt: https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... -50x90-cm/

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:46 



 
Profiel   

Mijn dikkerds zijn echt perfect op gewicht sinds ik een deel van hun hooi vervangen heb door gerstestro. Zo hebben ze altijd wat te eten, maar vreten ze zich niet dik aan hooi. Als je ruimer budget hebt, zou je ook aan een automatisch systeem kunnen denken zoals de hooiruiven van Hit-actief die op tijd gaan of de feedingmaster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:52 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Deze is wat dikker en stugger: https://www.paardeerlijk.nl/a-52628664/ ... escription
Of deze: https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... tra-sterk/
Die zijn in verschillende maten te krijgen.

En als je liever een envelop hebt: https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... -50x90-cm/


Deze lijken me niet gemakkelijk om te vullen, de hooinetten van Zeldenrust Haysteack kun je dichtmaken met een touwtje, vullen heel gemakkelijk. Ik heb ze 8 jaar gehad voordat ik nieuwe moest, dus oersterk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:04 



 
Profiel   

Ja hoor, gaat prima. Wij hebben ze aan de stalwand van de schuilstal hangen. De flap gaat dicht met 2 musketonhaken. Makkelijker dan een touwtje er doorheen rijgen.
En die anderen zijn niet anders dan een gewoon rond hooinet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:08 



 
Profiel   

Ik ga mee met de tips van de hooinetten met kleinere mazen.
Je zou ook hooi kunnen mengen. Hooi wat gewoon goed is en gemiddelde voedingsstoffen bevat en graszaadhooi of gerstestro. Graszaadhooi is veel minder in voedingswaarde (minder suiker en eiwtten) en kan meer van gegeven worden zonder dat de paarden er dik van worden. Het kan niet alleenstaand gegeven worden, het moet altijd met goed hooi gemengd worden. Gerstestro is heel zacht stro en heel geschikt om te geven als snack.
Kijk eens op de website van Venhorst Fourage (https://www.venhorst-fourage.nl) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:09 



 
Profiel   

Heb niet alles helemaal gelezen, dus sorry voor dubbele tips haha.

Ik zou zelf meerdere kleinere en stevigere hooinetten gebruiken en deze verspreiden, 1 dan bewegen ze meer, 2 ze moeten wat meer "zoeken" waar nog eten over is en dat kost tijd waardoor je hooi wat langer meegaat.

Tip wat betreft te dikke shetters: Creeer voerplekken waar je shets niet/lastig bij kunnen, je arabier heeft net iets meer te eten nodig. Op deze manier kun je wat meer per paard voeren.
- Ik gebruikt zelf een bak waar de shetlanders niet bij/in kunnen om extra hooi aan de groten te geven. De pony's eten de restjes op daarvan op.
- Ook heb ik sommige netten iets hoger hanger waardoor de shets er net niet/wel bij kunnen.
- uiteraard heb ik gewoon netten waar ze allemaal bij kunnen
- eventueel kun je ook een draadje spannen waar de shets onderdoor kunnen en daar hun eigen afgewogen portie hooi geven en de grote dan in een bak waar je shets niet bijkunnen.

Je paardjes mogen best een uurtje of 4 zonder eten staan hoor. Niet elk paard is geschikt voor 24/7 hooi. Wil je ze wel graag altijd bezig hebben raad ik je aan veel armer hooi te nemen of gewoon aan de vullen met stro (gersten of haverstro lusten de meeste paardjes wel nadat het hooi op is). Ik voer het stro niet gemengd door het hooi omdat ze dan inderdaad het stro eruit laten vallen. Ik heb gewoon een paar hooinetten met hooi voor de honger (4uurtjes zijn ze er mee bezig) en dan hooinetten met haverstro of gersten stro tegen de verveling. Ik voer 3x per dag (+- elke 8 uur).

Daarnaast kun je ook een hooibal of zo gebruiken om hooi op een andere manier te voeren en ze langer bezig te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:13 



 
Profiel   

Puchje schreef
Ik ga mee met de tips van de hooinetten met kleinere mazen.
Je zou ook hooi kunnen mengen. Hooi wat gewoon goed is en gemiddelde voedingsstoffen bevat en graszaadhooi of gerstestro. Graszaadhooi is veel minder in voedingswaarde (minder suiker en eiwtten) en kan meer van gegeven worden zonder dat de paarden er dik van worden. Het kan niet alleenstaand gegeven worden, het moet altijd met goed hooi gemengd worden. Gerstestro is heel zacht stro en heel geschikt om te geven als snack.
Kijk eens op de website van Venhorst Fourage (https://www.venhorst-fourage.nl) .



Graszaadhooi is af te raden als voer. Het is een restproduct van het winnen van graszaad, er worden vaak veel pesticiden opgebruikt en paarden kunnen er veelal niet goed tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:16 



 
Profiel   

Ik zou ook dubbel gaan, het hooi in een net en dan in het grote net doen. Mogen ze lekker puzzelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 14:23 



 
Profiel   

Djer_C schreef
Heb niet alles helemaal gelezen, dus sorry voor dubbele tips haha.

Ik zou zelf meerdere kleinere en stevigere hooinetten gebruiken en deze verspreiden, 1 dan bewegen ze meer, 2 ze moeten wat meer "zoeken" waar nog eten over is en dat kost tijd waardoor je hooi wat langer meegaat.

Tip wat betreft te dikke shetters: Creeer voerplekken waar je shets niet/lastig bij kunnen, je arabier heeft net iets meer te eten nodig. Op deze manier kun je wat meer per paard voeren.
- Ik gebruikt zelf een bak waar de shetlanders niet bij/in kunnen om extra hooi aan de groten te geven. De pony's eten de restjes op daarvan op.
- Ook heb ik sommige netten iets hoger hanger waardoor de shets er net niet/wel bij kunnen.
- uiteraard heb ik gewoon netten waar ze allemaal bij kunnen
- eventueel kun je ook een draadje spannen waar de shets onderdoor kunnen en daar hun eigen afgewogen portie hooi geven en de grote dan in een bak waar je shets niet bijkunnen.

Je paardjes mogen best een uurtje of 4 zonder eten staan hoor. Niet elk paard is geschikt voor 24/7 hooi. Wil je ze wel graag altijd bezig hebben raad ik je aan veel armer hooi te nemen of gewoon aan de vullen met stro (gersten of haverstro lusten de meeste paardjes wel nadat het hooi op is). Ik voer het stro niet gemengd door het hooi omdat ze dan inderdaad het stro eruit laten vallen. Ik heb gewoon een paar hooinetten met hooi voor de honger (4uurtjes zijn ze er mee bezig) en dan hooinetten met haverstro of gersten stro tegen de verveling. Ik voer 3x per dag (+- elke 8 uur).

Daarnaast kun je ook een hooibal of zo gebruiken om hooi op een andere manier te voeren en ze langer bezig te houden.


Ik kan het niet beter verwoorden. Ik zou zelf alleen in alleruiterste nood kiezen voor een graasmasker 24/7 icm hooinetten. Ik zou varieren in de afmetingen van mazen, grote maas voor het paard dat veel mag eten en waar hij alleen bij kan. Kleine voor de shetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 14:32 



 
Profiel   

Wat hier enorm heeft geholpen is meerdere voerpunten maken. Ik voer op meerdere plekken een beetje, waardoor ze veel meer moeten lopen. De netten van Equiculinair maat S en M vind ik hiervoor heel fijn. Liefst de extra sterk, die zijn iets minder flexibel dus de eten daar wat moeilijker uit.

Wij kiezen arm hooi (liefst iets armer dan wat jij voert), mengen met een wat stro en graszaadhooi. Ze blijven nu netter op gewicht en kunnen zelfs enkele uren per dag op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 08:16 



 
Profiel   

Hooi uit plastic bestaat niet, dat is voordroog/kuil.
Ik ken geen paar dat met dat spul onbeperkt daar niet dik van wordt.
Onverpakt hooi scheelt echt heel veel, maar is duurder en moeilijker opslaan.
Wat je kan overwegen is een zeecontainer of oude trailer om je hooi in op te slaan, kan je alleen niet veel opslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 08:29 



 
Profiel   

smurffie schreef
Hooi uit plastic bestaat niet, dat is voordroog/kuil.
Ik ken geen paar dat met dat spul onbeperkt daar niet dik van wordt.
Onverpakt hooi scheelt echt heel veel, maar is duurder en moeilijker opslaan.
Wat je kan overwegen is een zeecontainer of oude trailer om je hooi in op te slaan, kan je alleen niet veel opslaan.


Ligt maar net aan de waarden. Als dat spul geanalyseerd zero energie en suiker bevat worden ze er niet dik van. Terwijl ze van hooi met hoge waarden wel dik worden.

Ik voer de mijne ‘leeg’ hooi. Zero energie en zero suiker. Oftewel de wijzer helemaal naar links. Daarvan krijgen ze ca 15 kilo op een dag en dan hebben ze in de ochtend nog ca a 4 kilo over. De IJslanders die ik ken en die er al wat langer op staan werden er te schraal van. Dus ik zal als mijn paarden afgevallen zijn iets bij moeten voeren zodat ze niet te schraal staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 08:36 



 
Profiel   

ik heb hier toevallig een partij laten testen uit plastic en dat zat veel lager in energie en eiwit.
voor de dikkertjes is dat dus perfect voer :j
is ook heel droog en stokkerig.
kun je niet gaan mengen met zoiets?
of stro er door mengen?
en op meerdere plekken aanbieden inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 08:41 



 
Profiel   

Ik zou toch ook minder hooi voeren. Je hebt best veel kilo hooi ten opzichte van je kilo’s paard. Afvallen is ook minder voeren.
Daarnaast kan je tempo verlagen door kleinere mazen, en meer laten lopen tussen verschillende netten en water.

En Max 3 uur zonder hooi incalculeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 08:47 



 
Profiel   

Ik zou stro proberen. Je hebt verschillende soorten, kan ook nog verschil maken. Die van mij at eerst hier en daar een hapje. Toen ging het als zoete koek, toen weer paar hapjes etc.

Nu eet ie het alleen bij 'echte honger'. Dus niet, 'ik weet niet wat te doen, laat ik eten.' Of 'oh wat lekker, ik eet lekker door'. Hooi vind hij duidelijk ook lekkerder dan het stro. Maar het stro vind hij niet vies. Als hij iets echt niet lekker vind, laat ie het staan. Als ik te veel zou voeren, dan eet hij (bijna) geen stro.

Ik geef het stro overigens in een apparte net.

Je kan ook kijken en zoeken naar diverse takken voor de knabbel, zoals wilg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 09:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen