watervoorziening op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 13:52

We zijn druk aan het bouwen met onze nieuwe paardenstal. Er komen 8 boxen in. Maar nu zitten met de kwestie: hoe voorzien we de paarden van water? Momenteel krijgen de 3 pony's water in een emmer in de noodstal maar voor de nieuwbouw gaat de voorkeur uit naar zelfdrinkers. Maar welke?
En wie weet hoe je die het beste aansluit: op de waterleiding? (kan natuurlijk, maar is vrij duur gezien de hoge rioolbelasting) of op een bronpomp? We hebben een bron, maar meer puntstukken zijn mogelijk. Hoe houden we het dan winterhard? Een rondpompsysteem?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:33

Wij hebben jaren lang regenwater gegeven; via het dak (pakweg 30m2) vingen we het regenwater op in 2 1000-liter-vaten. Dat was voldoende om het hele jaar rond twee paarden en een pony drinken te geven, op extreem droge zomers en lange periodes vorst na.

Een pomp is erg fijn, dat hebben wij nu ook, maar ik zou wel even het grondwater laten testen voordat je veel geld uitgeeft aan het slaan van een pomp. Er zijn ook plekken waar het bijvoorbeeld te veel ijzer bevat.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:51

Is er een wateraansluiting op het perceel?
Want een put slaan kan bijna niet uit met de prijzen van drinkwater.

We hebben het wel voor beregenen omdat het niet goed voelt om dat met drinkwater te doen. Maar de put zou voor drinkwater voorziening nog dieper moeten gaan en dat is best een prijzig geintje.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:18

Wat heeft rioolbelasting te maken met je paarden drinkwater te geven? Je betaalt gewoon de kuubprijs, en een paard drinkt gemiddeld zo'n 20-22 kuub per jaar. Dat is 20-22 euro bij de meeste waterleidingbedrijven.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:40

Ibbel schreef:
Wat heeft rioolbelasting te maken met je paarden drinkwater te geven? Je betaalt gewoon de kuubprijs, en een paard drinkt gemiddeld zo'n 20-22 kuub per jaar. Dat is 20-22 euro bij de meeste waterleidingbedrijven.

Sommige gemeentes rekenen rioolheffing op basis van de waarde van de woning (dat is bij ons het geval), andere op basis van hoeveel water je verbruikt.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:02

Dan nog, paar minuten korter douchen en je hebt het waterverbruik van de paarden er uit :D

Wij hebben 5 paarden lopen en zijn een 2-persoons huishouden en zitten qua waterverbruik alsnog onder het gemiddelde.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 21:00

Brainless schreef:
Ibbel schreef:
Wat heeft rioolbelasting te maken met je paarden drinkwater te geven? Je betaalt gewoon de kuubprijs, en een paard drinkt gemiddeld zo'n 20-22 kuub per jaar. Dat is 20-22 euro bij de meeste waterleidingbedrijven.

Sommige gemeentes rekenen rioolheffing op basis van de waarde van de woning (dat is bij ons het geval), andere op basis van hoeveel water je verbruikt.

In de gemeente waar ik woon betaal je inderdaad rioolheffing per m3 verbruikt water.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:36

Ik zou dan even kijken hoeveel het werkelijk scheelt. De gemeentes die er met google uit kwamen rollen zaten tussen de 0.30-3.00 euro per m3 extra. Dat is dus 6-60€ per paard per jaar bovenop de 20€ die je toch al hebt (uitgaande van een gemiddeld paard, maar jij hebt kleintjes, toch?). Aan de ene kant inderdaad best een bedrag, maar krijg je problemen met een paard en dus dierenartskosten door het drinkwater uit een bron of sloot, dan heb je dat geld er al heel snel uit, nog los van de zorgen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:12

Een put laten spuiten kost ook al heel snel 600 euro. En dan moet je nog stroom betalen voor het oppompen van het water.
Dus ik zou me over die rioolheffing geen zorgen maken en snel drinkwater aansluiten.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 10:00

Een put slaan “moet” sowieso. We hebben al wel meerdere puntstukken, mogelijk zit daar een goede bij. Maar voor oa het beregenen van de bak en water in de weides gebruiken we opgepompt water.
Leidingwater kost €1 per kuub grofweg, en er komt €2 per verbruikte kuub bij voor rioolheffing. €3 per kuub x 20 kuub per paard x 8 paarden is €240 per jaar volgens mij.
Voorlopig sluiten we waarschijnlijk de waterleiding aan, die komt sowieso naar de stal te liggen, met de mogelijkheid op termijn pompwater aan te sluiten. Overigens: mijn zwager is melkveehouder en gebruikt bronwater voor de koeien en reinigen van de melkmachines en dergelijke. Dat water is zuiverder dan leidingwater. Een kwestie van testen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:18

Wij gebruiken ook bronwater of regenwater voor het sproeien van de bak. Drinkwatervoorziening op de waterleiding met drinkbakjes. En inderdaad een rondpompsysteem, werkt prima. Je moet er wel aan denken dat je die op tijd aan zet :+ ....
Als je bronwater gebruikt als drinkwater moet je inderdaad goed testen, kwaliteit is belangrijk maar je bakjes moeten ook niet verstopt raken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:50

€240 per jaar... was al de rest maar zo goedkoop.
Een nieuwe Pikeur rijbroek en je zit er al aan, terwijl water toch net wat levensnoodzakelijker is.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:31

Een welsh A drinkt verwacht ik zelfs maar 20L per dag, dat is dus 8 kuub per jaar (0.02*400). Of ga je over op groterts? Met 20 kuub wordt er uitgegaan van 50L per dag. Daarboven wordt ook het paard wassen e.d. met leidingwater gedaan.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:53

Basis uitgangspunt is 5L/100kg zonder werk/hitte/kou/veulen/enkel hooi of voer met hoog droge stof gehalte. Mijn 2 zijn zo'n 700kg samen en die 35-40L gaat er inderdaad wel in.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:19

Bron of leidingwater maakt voor het dier niet uit, die drinkt beide gewoon. Dus als je toch een bron slaat zou ik die gebruiken.

Als je automatische drinkbakken neemt zou ik zeker een systeem tegen de vorst nemen, dat scheelt heel veel werk en gedoe op een moment dat je sowieso al veel extra werk hebt.

Rondpompen kan, maar ik ken ook iemand die heeft thermolint gebruikt en is daar heel blij mee. Dit is relatief makkelijk zelf aan te leggen.


Welke voor bakken je moet nemen gaat naar de voorkeur van jouw dieren uit, de een vind een lepelsysteem fijn en de ander snapt het niet en daarbij werkt een vlottersysteem beter.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 19:08

Mizora schreef:
Een welsh A drinkt verwacht ik zelfs maar 20L per dag, dat is dus 8 kuub per jaar (0.02*400). Of ga je over op groterts? Met 20 kuub wordt er uitgegaan van 50L per dag. Daarboven wordt ook het paard wassen e.d. met leidingwater gedaan.

Ik heb maar 1 1/2 welshA, de andere 2 zijn partbreds dus groter ;) en daarnaast krijg ik er 4 in pension vanaf D-maat. Maar dat zal geen kuub per jaar schelen

ingvdh schreef:
Bron of leidingwater maakt voor het dier niet uit, die drinkt beide gewoon. Dus als je toch een bron slaat zou ik die gebruiken.

Als je automatische drinkbakken neemt zou ik zeker een systeem tegen de vorst nemen, dat scheelt heel veel werk en gedoe op een moment dat je sowieso al veel extra werk hebt.

Rondpompen kan, maar ik ken ook iemand die heeft thermolint gebruikt en is daar heel blij mee. Dit is relatief makkelijk zelf aan te leggen.


Welke voor bakken je moet nemen gaat naar de voorkeur van jouw dieren uit, de een vind een lepelsysteem fijn en de ander snapt het niet en daarbij werkt een vlottersysteem beter.

Goede tip, dat thermolint. Goedkoper ook, zeker bij een bescheiden paardenbestand van 8 denk ik. Qua bakken kijk ik nog, want ik werk nu met emmers dus geen idee wat de mijne fijner vinden :+ de beide dames Welsh zijn best slim, ik verwacht wel dat ze het kennen of snel leren. Weet iemand duidelijk voor- of nadelen van de verschillende zelfdrinkers?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: watervoorziening op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:39

Bij thermolint moet je wel zeker weten dat alles wat in de grond zit, vorstvrij blijft.
Wij hebben bakjes met lepels, maar als je geen rondpompsysteem hebt bevriezen die denk ik sneller.
Verder maakt het volgens mij niet zoveel uit.