Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dikke paarden, oorzaak/gevolg?

 
Profiel   

Mijn haflinger is ook te dik. Was in topconditie toen hij vol in training stond. Geen grammetje vet en mooi bespierd.
Inmiddels staat hij een jaar stil en de kilo’s zitten er aan. Geen bespiering meer, hangbuik. Ze staan niet op onbeperkt ruwvoer. De hoeveelheid hooi is afgewogen en het minimale wat ze mogen hebben. Dat vullen we aan met gerstestro en een strookje gras per dag. We voeren op meerdere plekken op de track, zodat ze moeten lopen. Crisismanagement, want bewegen is geen optie.
Ik accepteer maar dat hij wat te dik is en zorg er zo voor dat het niet de spuigaten uitloopt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:07 



 
Profiel   

Ik pik er even dit stukje uit. Wel interessant, daar had ik nog niet aan gedacht aan zo'n balancer-stop.
Laat ik nu net weer 2 nieuwe zakken besteld hebben :')

Citaat
Veel mensen geven hun paard bijvoorbeeld het hele jaar door een balancer. En dat is prima als je een goede uitkiest. Maar een paard is van nature gewend om in de winter zijn reserves op te maken, ze eten dan vooral dor gras, kruiden, bladeren en takken ed waar niet enorm veel voedingstoffen inzitten. Dus een winterstop houden in je balancer kan een groot verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:08 



 
Profiel   

Ik stop niet, maar voer wel een balancer aan de hand van een hooianalyse. Dit kan wisselen per partij, de balancer dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:09 



 
Profiel   

Misschien is de paard & gezondheid podcast wat voor je TS. De laatste afleveringen gaan ze hier erg op in.

Ik zie bijna nooit meer een paard wat gewoon goed op gewicht is :\ 90% is gewoon te dik waarvan ik 10/20% echt moddervet vind..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen