Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraagje over Bucas deken.

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft vorig jaar voor het eerst zonder deken buiten gestaan en dat is mij niet helemaal goed bevallen ivm zweten na het rijden etc. Daarom wil ik nu toch weer een deken, maar wel een goede.

Bij ons wil het wel eens voorkomen dat een paard een deken van een ander sloopt, dus de deken moet wel sterk zijn. Wat ik net zo goed heel belangrijk vind is dat hij echt heel goed waterdicht is! Niet dat ze onder de deken nog nat word.

Nu kom ik zelf uit op Bucas maar ik vind ze wel heel erg aan de prijs. En tweedehands durf ik niet aan omdat ze dan vaak gewassen zijn en misschien niet meer goed waterdicht.

Nu kwam ik op deze deken uit: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10041 voldoet deze deken aan mijn eisen? Heb zelf helemaal geen verstand van al die getallen die erbij staan. :')

Mochten jullie nog van andere merken een deken weten die ook de big neck variant hebben hoor ik dat graag. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:49 



 
Profiel   

Buitenmateriaal is 600D dat is 1 vd laagste deniers, wat wil zeggen dat hij niet bepaald sloopproef zal zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:52 



 
Profiel   

Bucas heeft wel een specifieke pasvorm voor paarden, hij past of past niet. De deken die je voor ogen hebt komt uit de goedkope lijn van Bucas en is niet mega sterk.
De duurdere lijnen zijn wel sterker.

Zelf heb ik horseware amigo dekens en die houden het ook goed uit, die heb je ook in brede versie, de XL lijn.
Als je de 12 series neemt zijn die ook nog eens extra sterk.

600 denier is de sterkte van een gemiddelde deken die in de winkel hangt. Niet echt sloopproof, maar sommige slopers slopen de sterkste dekens.

Wil je echt mega mega sterk moet je echt naar de dure lijn van Bucas (probeer een bucas voor een dag te lenen of deze goed valt, ik heb nog geen paard gehad die hem fijn paste, maar anderen lopen er mee weg), of Horseware amigo 12(00) lijn, Rhino en Rambo, die laatste zijn heel sterk maar hangt ook een flink prijskaartje aan.


Bij andere merken moet je naar het denier kijken, 600 is gewoon, vanaf 1000 is sterk, Rhino en Rambo zijn geloof ik 1680. Maar ook sommige huismerken hebben dit, ik weet alleen niet of ze allemaal een big neck of XL versie hebben. Soms is het ook gewoon passen.
Mijn ervaring is namelijk dat dekens eerder gesloopt worden als ze niet passen en langer leven als ze heel goed passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:02 



 
Profiel   

Geen 600D nemen, maar zeker 1200D. Ik heb mijn haflinger altijd in een kudde gehad, met 2x een 600D Bucas deken en 2x na een dag gesloopt. Complete winkelhaken op de kont. Kostbaar grapje. Tegenwoordig 1200D en die gaan al jaren mee. Die zijn duurder in aanschaf, maar uiteindelijk goedkoper, want ik hoef ze minder vaak te vervangen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:07 



 
Profiel   

Mijn paarden dragen de Bucas Irish. Ook de haflinger, met zijn speknek kan hem prima aan. Ik vind ze persoonlijk heel veel beter vallen dan de Horseware Amigo lijn.

Bucas Irish dekens gaan jarenlang mee, ze zijn gewoon echt sterk en blijven lang mooi. De Irish modellen zijn iets duurder dan die 600D lijn, maar prijstechnisch vind ik ze eigenlijk wel goedkoop. Iig een goede koop.
Ik laat ze wassen bij https://dedekenwasserij.nl/ en daar krijg ik ze gewoon waterdicht weer terug hoor. Geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:13 



 
Profiel   

Ze zijn inderdaad aan de prijs, maar alsjeblieft, als je een sloper erbij hebt staan, koop dan niet de deken uit je startpost! Dat is dan echt goedkoop is duurkoop, want deze zeker was bij mij binnen een week kapot. ;(

Ik heb nu een Bucas Atlantic Turnout, ik weet niet hoeveel D die heeft, maar dat is “ballistisch nylon”. Niet kapot te krijgen, dit is al het tweede seizoen dat hij hem opheeft, en nog geen vezel zit er los. Terwijl mijne echt heel ruw speelt. :+

Deze was iets duurder, maar nog steeds goedkoper dan iedere maand een nieuwe deken kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:16 



 
Profiel   

Mijn ervaring is juist dat de Bucas op geen van mijn 5 paarden goed blijft liggen en ook redelijk krap vallen.
Eén van mijn paarden, oude dame, heeft problemen met haar tussenpees en SI gewricht waardoor haar linkerkant iets wegzakt. De bucas hing meermaals per dag op links haast op de grond.

Ik wil Bucas absoluut niet afkraken, ben verzot op de therapiedeken, maar Bucas past of past totaal niet.

Sinds 2 jaar staan mijn paarden allemaal onder Horseware en zelfs in keiharde storm blijven die goed liggen...ook bij de scheve merrie.
Voor mijn jonge hengst heb ik wel een Rambo genomen omdat hij met een sloopgraag vriendje staat. Tot nog toe zijn alle dekens ongeschonden en goed waterdicht.
Eventueel kun je een losse hals of extra onderdeken aan de dekens bevestigen waardoor je een zeer complete deken hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:28 



 
Profiel   

Ik heb dat met Amigo. Bucas ligt perfect, Amigo is een drama. Het zijn net jurken, hij krijgt er schuurplekken van, gaat scheef hangen, op de schoft trekken. Het is zo persoonlijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:30 



 
Profiel   

Wij hebben de duurdere varianten van bucas. Zowel toen we een ruin hadden die in de ruinen groep stond waar flink gestoeid werd en ook gesloopt. Nu een merrie, die zijn wat rustiger in de groep. De 1e smartex deken is minimaal 6 jaar meegegaan, volgens mij langer, met elk jaar laten wassen. Die hebben we nog 2 jaar als reserve gebruikt. De 0 grams rwgendeken ging al 4 jaar mee en is toen gestolen. 1 jaar goedkoper merk geprobeerd die en snel stuk ginf en minder goed lag, dus weer een bucas.

Maar op deze paarden past bucas dus perfect

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:32 



 
Profiel   

Mijn eigen paard heeft trouwens een Bucas Irish turnout 50gr en deze bevalt heel goed, fijne pasvorm voor mijn quarter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:39 



 
Profiel   

Ik heb een paard gehad die helemaal open lag door een bucas bij zijn boeg, ik had voor het eerst een smak met geld voor een deken uitgegeven en kon hem na 3 dagen al wegdoen (verkocht voor de helft van de prijs).

Maar daarom ook, het past of het past niet. Bij mij hangen ze altijd scheef en de horseware dekens keurig recht.

Het is dus echt uitproberen en testen. Even passen op de poetsplaats is jammergenoeg te kort, ze moeten er echt een paar uur mee staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:45 



 
Profiel   

Gewone bucas past hier niet. Ook voorheen op mijn Kwpn-ers niet. De big neck/xl varianten nog niet geprobeerd.
Het lijken me verder wel erg fijne dekens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:46 



 
Profiel   

Min merrie heeft 10 jaar lang 1 en dezelfde Bucas Smartex rain big neck op gehad die ik ieder jaar zelf heb gewassen met regulier wasmiddel in onze eigen wasmachine.
Deze deken was na die 10 jaar nog super waterdicht. Kortom, deze beviel mij prima!
Ik hen nu voor mijn "verzorgpaard" een Bucas Irish turnout (prijstechnisch gezien beter, want ja, niet mijn eigen paard...). Deze bevalt mij qua duurzaamheid veel minder goed. Ik zie hier al vrij snel slijt-/bijtplekken op de denken komen.
10 jaar met een deken voor +/- € 200,- (toen) => ongeveer € 20,- per jaar aan kosten voor de deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 12:33 



 
Profiel   

Ga voor Fedimax.... 1800 dd en veel goedkoper... Heb die nu voor het 3e jaar opliggen, zijn gewoon goed (nog ouderwets degelijk lijkt het wel ;))

(Geen bucas fan; bij mij zakt ie ook af.... (bij mijn pony ja ;))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 12:39 



 
Profiel   

Ik heb de aniversery 50 gr gekocht, vorige jaar. Wel met een stay-dry voering. Paard heeft hem slechts een enkele keer op gehad, omdat mijn oude deken (ook bucas, maar dan de turn-out lite) het ook nog goed deed. Dit jaar afscheid genomen van mijn oude deken en paard zal deze deken meer op krijgen. Ik verwacht er misschien teveel van, maar ga het zien. Als hij werkelijk snel kapot is, komt er de volgende keer weer een turn-out.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 13:10 



 
Profiel   

Master dekens zijn sterk en hebben een fijne prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 13:18 



 
Profiel   

Zie ik wat over het hoofd of lijkt dit een perfecte deken?

https://www.dochorse.nl/bucas-irish-tur ... -neck.html

Niet te warm goed waterdicht en volgens mij een sterke stof? Of zie ik wat over het hoofd, lijkt haast te mooi om waar te zijn voor die prijs. :')

En hoe zit het met de maat eigenlijk? Ik heb een hele brede fries van een kleine 1.60m, ze schommelt altijd een beetje tussen maat 185/195. Maar de maat voering van Bucas lijkt een beetje anders.


Laatst bijgewerkt door Petrichor op 21-10-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 22:09 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Zie ik wat over het hoofd of lijkt dit een perfecte deken?

https://www.dochorse.nl/bucas-irish-tur ... -neck.html

Niet te warm goed waterdicht en volgens mij een sterke stof? Of zie ik wat over het hoofd, lijkt haast te mooi om waar te zijn voor die prijs. :')



Bucas dekens zijn over het algemeen prima :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 22:11 



 
Profiel   

Lijkt me een prima deken. Die Bucas Irish hebben een prima prijs kwaliteit verhouding. Deze is vast in de aanbieding.

Bucas heeft ook maat 190. Is dat niet wat voor de Fries?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 22:59 



 
Profiel   

Zijn kwalitatief goede dekens, maar op mijn Fries ligt Bucas echt verschrikkelijk. Ze heeft nu Horseware wug dekens

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 05:17 



 
Profiel   

Die ziet er goed uit :j
En daar is met liners mee te werken. Ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:29 



 
Profiel   

Ik heb een bucas smartex, zou heel stevig zijn maar valt mij echt tegen. Gaten zitten er al in. Hij speelt weleens met z'n vriendjes en is dus met een paar maanden al stuk (en valt niet onder de garantie), maargoed, niks is onverwoestbaar :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:34 



 
Profiel   

De irish is super fijn! Gaat hier alweer seizoen 4 in en nog altijd goed en waterdicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:38 



 
Profiel   

Maar hoe zit dat nou, ik neem normaal altijd 195 dan is de deken eigenlijk iets te lang maar omdat mijn paard een mega boeg en hals heeft kom ik met 185 eigenlijk niet weg. Nu is dit een big neck model, dus zal de voorkant ruimer zijn. Maar ik snap niet veel van de maten die ik kan kiezen uit onderstaande lijst. Welke maat moet ik nu hebben als ik iets tussen de reguliere 185 en 195 wil?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:45 



 
Profiel   

Dan zou ik voor 185 gaan. Zeker bij een Big Neck moet de deken niet te lang zijn. Dan gaat ie “klem” liggen net bij de schoft en aan de achterkant hangen.
Veel dekens worden te groot aangeschaft.

Edit: ik las je vraag verkeerd! Waarom zou de 140 niet kunnen denk je?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen