Welk deken moet ik kopen?
0 grams (regendeken) 15%  15%  [ 2 ]
50 grams 23%  23%  [ 3 ]
200 grams 38%  38%  [ 5 ]
400 grams 7%  7%  [ 1 ]
> 400 grams 0%  0%  [ 0 ]
anders 15%  15%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 13

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk deken moet ik kopen?

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Ik heb sinds deze lente een shetlander (kruising met een beetje vanalles). Hij staat 24/7 buiten op de weide. Het is mij opgevallen dat hij het nogal snel koud heeft vooral als het regent. Toen het in de lente toch nog een sneeuwde stond hij helemaal te trillen. Ik heb toen een regen deken gekocht (0 grams) omdat ik dacht dat het wel genoeg zou zijn aangezien hij het sowieso al warmer heeft als hij droog is. Ik heb toen 3 weken moeten wachten voor het aankwam en ondertussen was het echt niet meer zo koud. Ik de zomer is de weide overstroomd. Toen we gebeld werden zijn we er meteen naar toe gegaan om ze te verplaatsen. Toen we aankwamen stond hij helemaal te trillen. Wat ook wel logisch is als je de hele tijd in koud water staat. Maar een tijdje later ben ik rond 6-7 uur naar heb geweest en ook dan stond hij te trillen van de kou. Het was ook wel best koud 5-10 graden denk en hij had nog een zomervacht maar als hij het elke nacht dan koud heeft dan is dit ook niet oke. Het is voor mij dus wel duidelijk dat hij een deken nodig heeft. Maar welk. Als ik weer een regendeken koop dan ben ik bang dat hij het te koud gaat hebben. Maar als ik dan een 400 grams deken koop dan kan ik het niet in de zomer opdoen als het echt hart regent. Misschien een 200 grams maar misschien heeft hij het dan te koud in de winter en te warm in de zomer. 2 dekens kopen lijkt mij ook een beetje stom. Wat zou jij doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 09:43 



 
Profiel   

Ik heb altijd 2-3 dekens :)
Regendeken, 200gr en 400gr voor mijn pony.
Nu 2x 200gr (dus kan je 400 van maken) voor mijn nieuwe paard, en als die niet helemaal waterdicht zijn haal ik er een regendekentje bij. Ik vind meer dekens helemaal geen onzin, zo kan je juist voor elk seizoen de geschikte deken op doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 09:46 



 
Profiel   

Meer ruwvoer geven zou ik mee beginnen.

5 tot 10 graden is waar de meeste paarden het beste bij gedijen, koud voor jou, niet koud voor je dier.

Ze gaan niet dood van regen, zolang hij uit de wind kan staan en voldoende ruwvoer heeft hoef je helemaal niet aan dekens te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 09:49 



 
Profiel   

Onali schreef
Meer ruwvoer geven zou ik mee beginnen.

5 tot 10 graden is waar de meeste paarden het beste bij gedijen, koud voor jou, niet koud voor je dier.

Ze gaan niet dood van regen, zolang hij uit de wind kan staan en voldoende ruwvoer heeft hoef je helemaal niet aan dekens te beginnen.


Hij krijgt enkel ruwvoer (gras en hooi) en extra vitamine

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 09:58 



 
Profiel   

Ik denk dat je beter kan kijken naar de voeding. Stro voeren, dus een ruwere stengel, zorgt er ook voor dat ze beter warm blijven, wel in combi met hooi natuurlijk. Of een energie/olie rijkere brok/muesli. Onze shetten lopen 24/7 buiten dus ook met die sneeuwstorm van afgelopen jaar. Dan voeren we extra muesli en stro. Hebben ze nergens last van

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 09:59 



 
Profiel   

Bij mij krijgen ze niks extra's en hebben ze de sneeuwstormen ook overleefd.
Sneeuw is geen probleem, nat en wind is het probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 10:02 



 
Profiel   

Ik zou een 0 gram aanschaffen, en dan 1 of 2 onderdekens (bv 100 en 200 gram). Dan kan je in het najaar en voorjaar gewoon de 0gram opleggen, en in de winter de liners eronder leggen als het echt koud wordt.

Mijn Arabier staat sinds een maand afwisselend wel-niet onder een regendeken. Ze staat nog bijna volledig in haar zomervacht, en die us niet bestand tegen de herfstregens. Ze voelt wel altijd lekker warm aan onder haar 0gram. Als ze haar wintervacht weer volledig heeft, gaat de deken waarschijnlijk weer af, dan heeft ze ‘M niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 10:08 



 
Profiel   

In eerste instantie zou ik inderdaad zeggen meer ruwvoer, dat is de motor om warm te blijven. Als ze desondanks toch af vallen of een slechte weerstand hebben kun je voor een deken kiezen. Maar 1 deken voor het hele jaar bestaat niet. Dan zou ik minimaal kiezen voor een 0 grams regendeken en een 200 grams deken voor in de winter.
Eventueel kun je ook met onderdekens werken. Dus een 0 grams regendeken en dan aanvullen met 100 grams en 200 grams onderdekens zodat je laagjes kunt vormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 10:09 



 
Profiel   

Elk paard is anders natuurlijk, dat mijn 3 paarden zonder moeite door -11 zijn gekomen betekend niet dat jouw shetlander dat ook kan.
Zorg eerst voor basisbehoefte, altijd hooi ter beschikking dit houd hun warm en uiteraard een goede schuilstal. Genoeg vitamine en nagaan of je shetlander niets te kort komt, warm houden kost nou eenmaal veel energie.
Dus eerst die basis dingen, erg in de 100 grams dekens zou ik niet zoeken, je scheert hem niet toch? In de zomer kan een regenbui echt niet kwaad, zorg dan wel dat hij een schuilstalletje heeft. In de winter kun je kijken voor een 50-100 grams deken maar hoger zou ik niet gaan. Paarden hebben het over het algemeen snel warm. Waarom zou 2 dekens kopen dom zijn? Dat is nou eenmaal nodig voor verschillende zeisoenen. ;) Als ik jou was dus een deken voor alleen in de winter met misschien 50-100 grams, mocht dat na een jaar nog niet genoeg zijn kun je altijd voor hoger gaan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 10:22 



 
Profiel   

Voeren inderdaad, maar als een paard staat te trillen en daardoor stopt met eten zal je toch naar dekens moeten grijpen om uit die cirkel te komen. Sommige paarden zijn niet goed waterdicht en hebben snel last van nat weer. Regendeken + onderdeken geeft je de meeste flexibilteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 00:34 



 
Profiel   

Hoe staat je pony nu? Heeft hij een schuilstal of kan hij nergens schuilen?

Hij staat toch niet alleen hoop ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 07:31 



 
Profiel   

Inderdaad is ieder paard anders. Wel is het zo dat paarden beter met kou om kunnen gaan dan met warmte. Daarom zet je dus liever je paard ietsje te fris dan te warm. Maar als hij staat te rillen heeft hij het wel echt te koud. Harde wind in combinatie met regen is ook naar voor ze; dan worden de spieren zo koud. Maar alleen wat regen zonder de wind erbij vinden ze doorgaans niet erg.
Wat voor mijn paard werkt: als de temperatuur boven de 10 graden ligt überhaupt geen deken. Alleen als het waait en regent, dan krijgt ze een 0 grams regendek op. In stal doe ik die dan meestal weer af tenzij het erg afkoelt in de nacht.
Wordt het kouder dan 10 graden, ook overdag, dan krijgt ze een 100 grams onderdeken onder haar regendek of een 200 grams deken op. Bij de 200 grams deken heb ik een afneembare hals voor als het buiten erg onguur is.
Wanneer het echt koud wordt, gaat in stal de 300 grams deken zonder hals op en voor buiten bij temperaturen onder 0 een 400 grams met hals.
Al met al een behoorlijke collectie dekens dus, en ook een aardige investering. Wat voor jou wellicht een aanbeveling is, is een 0 grams regendek en een losse onderdeken die je kunt toevoegen voor koude dagen en af kunt doen als het minder koud is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 16:55 



 
Profiel   

Een regendeken met fleece voering misschien een optie? Als je pony echt door regent is het wel prettig om een dekentje op te doen. Altijd handig om er dan 2 te hebben dan heb je altijd een droge om op te doen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 19:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen