Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 13 [ 320 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

 
Profiel   

Citaat
Winterperiode is van dec tm maart

dus 4 maanden hel.
En daar had je geen glazen bol voor nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:42 



 
Profiel   

nikkel schreef
Heb jij een Glazen Bol. Het plekje schijnt het mooiste te zijn in Zuid Limburg gedurende 9 maanden per jaar.

Ik heb even meer dan 30 jaar geleden, 2 jaarlingetjes op gefokt voor iemand die woonde op de zuid hollandse eilanden. Daar vraten ze in de herfst en winterdag met vijf bekken. Alles ging goed( schuilstal ruimte plenty lekker op de zandgrond) totdat het 17 graden ging vriezen en er geen stromend water meer voorhanden was. Jaarlingen terug naar de fokker en kwamen full tijd op stal te staan zonder uitloop e.d.

... En je punt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:44 



 
Profiel   

Dat je niet alles kan voorzien, soms loopt het anders dat je zou willen. In geval van TS zou de uiteindelijke conclusie volgens een aantal mensen zijn, breng het dier maar naar de slager want het heeft geen vrije uitloop etc. Dat gaat mij iets te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:51 



 
Profiel   

nikkel schreef
Dat je niet alles kan voorzien, soms loopt het anders dat je zou willen. In geval van TS zou de uiteindelijke conclusie volgens een aantal mensen zijn, breng het dier maar naar de slager want het heeft geen vrije uitloop etc. Dat gaat mij iets te ver.


Huh? Je bent me kwijt. Hoezo de slager?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:57 



 
Profiel   

nikkel schreef
Dat je niet alles kan voorzien, soms loopt het anders dat je zou willen. In geval van TS zou de uiteindelijke conclusie volgens een aantal mensen zijn, breng het dier maar naar de slager want het heeft geen vrije uitloop etc. Dat gaat mij iets te ver.


De slager? Dat zie ik hier niemand zeggen. Er zijn zat opties als ts haar eisen aanpast. Als ze dat niet wilt doen kan ze het paard beter verkopen.

Tevens weet een paard niet hoelang het leeft of wat het gaat missen. Hij weet alleen dat die elke dag ongelukkig is alleen zonder sociaal contact in een soort isoleercel. Dus ja dan kan het paard misschien wel beter af zijn bij de slacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:57 



 
Profiel   

Slager
Ik zie al minstens 10 stallings opties voorbij komen.
Dan kun je ook nog eens een zaterdagje uitrekken door gewoon bij mensen aan te bellen waar je paarden buiten ziet of die nog een plekje vrij hebben of anders wat weten. Zo ben ik vroeger ook aan mijn fijne plekjes gekomen.
Er is meer dan zeggen, ja van december tot eind maart staat hij opgehokt, dus dat is dan maar zo.

Overigens van die paarden uit de wei halen begrijp ik niet.
In 97 (jaar van de laatste Elfstedentocht) reed ik paard bij een man die zijn jonge spul ook een stuk verderop in het land had lopen.
Daar hebben we heel wat water en hooi, brok en ja toen ook tijdelijke mais heen gesleept.
Maar ze zijn niet op stal gekomen.
Mooi was om te zien dat ze zelf een gaatje in hun waterbak hielden.
Alleen door het drinken zakte het water te ver naar onderen en de ijslaag bleef er dan als het ware 15 cm boven hangen.
Dus noodzaak was veel vullen dat het water niet te ver zakte. De rest deden ze zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:07 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Slager
Ik zie al minstens 10 stallings opties voorbij komen.
Dan kun je ook nog eens een zaterdagje uitrekken door gewoon bij mensen aan te bellen waar je paarden buiten ziet of die nog een plekje vrij hebben of anders wat weten. Zo ben ik vroeger ook aan mijn fijne plekjes gekomen.
Er is meer dan zeggen, ja van december tot eind maart staat hij opgehokt, dus dat is dan maar zo.

Overigens van die paarden uit de wei halen begrijp ik niet.
In 97 (jaar van de laatste Elfstedentocht) reed ik paard bij een man die zijn jonge spul ook een stuk verderop in het land had lopen.
Daar hebben we heel wat water en hooi, brok en ja toen ook tijdelijke mais heen gesleept.
Maar ze zijn niet op stal gekomen.
Mooi was om te zien dat ze zelf een gaatje in hun waterbak hielden.
Alleen door het drinken zakte het water te ver naar onderen en de ijslaag bleef er dan als het ware 15 cm boven hangen.
Dus noodzaak was veel vullen dat het water niet te ver zakte. De rest deden ze zelf.

In de winter kunnen de omstandigheden op de wei echt zo zijn dat het niet gaat.Een boer waar ik vroeger stond probeerde ook alles zo veel en lang mogelijk buiten te houden maar met oud en nieuw moesten ze naar binnen wegens het vuurwerk.Ook werd de grond dan zo nat dat ze niet meer konden gaan liggen.Die bleven dan binnen tot het voorjaar.Het was hier een beetje zo als met koeien.Die gaan hier s'winters ook naar binnen.Ik heb het nu over boerenbedrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:16 



 
Profiel   

Hier een foto uit 2009.
Met in de nacht -20

Ik had toen een paard van een ander hier voor revalidatie.
Die mocht aan de hand stappen. Had ijzers onder.
Ik wilde geen ongelukken.
Dus wat gedaan, de rijbak 20x20 sneeuwvrij gemaakt.

Paarden op de foto zijn uiteraard niet het paard dat moest stappen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:18 



 
Profiel   

anjali schreef
DuoPenotti schreef
Slager
Ik zie al minstens 10 stallings opties voorbij komen.
Dan kun je ook nog eens een zaterdagje uitrekken door gewoon bij mensen aan te bellen waar je paarden buiten ziet of die nog een plekje vrij hebben of anders wat weten. Zo ben ik vroeger ook aan mijn fijne plekjes gekomen.
Er is meer dan zeggen, ja van december tot eind maart staat hij opgehokt, dus dat is dan maar zo.

Overigens van die paarden uit de wei halen begrijp ik niet.
In 97 (jaar van de laatste Elfstedentocht) reed ik paard bij een man die zijn jonge spul ook een stuk verderop in het land had lopen.
Daar hebben we heel wat water en hooi, brok en ja toen ook tijdelijke mais heen gesleept.
Maar ze zijn niet op stal gekomen.
Mooi was om te zien dat ze zelf een gaatje in hun waterbak hielden.
Alleen door het drinken zakte het water te ver naar onderen en de ijslaag bleef er dan als het ware 15 cm boven hangen.
Dus noodzaak was veel vullen dat het water niet te ver zakte. De rest deden ze zelf.

In de winter kunnen de omstandigheden op de wei echt zo zijn dat het niet gaat.Een boer waar ik vroeger stond probeerde ook alles zo veel en lang mogelijk buiten te houden maar met oud en nieuw moesten ze naar binnen wegens het vuurwerk.Ook werd de grond dan zo nat dat ze niet meer konden gaan liggen.Die bleven dan binnen tot het voorjaar.Het was hier een beetje zo als met koeien.Die gaan hier s'winters ook naar binnen.Ik heb het nu over boerenbedrijven.

Ze had het over zandgrond, niet over natte grond.
En ze had het over de bevroren waterbakken. Ja dat heb je in de winter....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:18 



 
Profiel   

ik vind dat zo bijzonder Anjali, ik heb diverse berichten van jou gelezen over hoe gek je op dieren bent, over de PvdD etc.etc. Maar als iemand zijn paard zo'n 22 uur per dag op stal laat staan dan vind jij dat prima, want het dier 'is daar gelukkig' volgens het baasje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 12:58 



 
Profiel   

Ben ik de enige die vind dat Nikkel hele vage, kort door de bocht reacties geeft? Mijn eerste paard, 40 jaar geleden stond op een stand. Toen wist ik niet beter. Maar tijden veranderen en ik neem nu zelfs geen genoegen meer met 4 uurtjes buiten. Overal is een mouw aan te passen. Pensionstalling op kleigrond kunnen de grond laten keren zodat de paarden toch naar buiten kunnen. Of paddock roosters. Er is gewoon geen excuus om je paard 4 maanden lang afgezonderd en 22 uur per dag op stal te laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:00 



 
Profiel   

Ik vind die winter horrorverhalen die ineens worden gebruikt om te rechtvaardigen (?) dat TS d'r paard 24/7 binnen blijft even nergens op slaan, bij ons werd het soms liefst -28 overdag :+ en het begon te sneeuwen in oktober/ begin november om ooit rond april op te houden. Winter van 2011/2012 was zeker zo erg en het jaar erop net even heftig. En zelfs dan had ik dagelijks mijn paard uurtje of 4-6 buiten met een maatje erbij.

Niet ideaal uiteraard maar zo'n klimaat was ook niet ideaal :P

My point is, het is belachelijk om te beweren dat 24/7 binnen normaal is vanwege slecht weer, want zo slecht is het Nederlandse winterweer ook weer niet. Dat ze de wei niet op mogen op poedersuiker natte kleigrond is een ding, helemaal niet naar buiten mogen is een ander en dat valt imo niet te verdedigen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:29 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dan zou de praktijk moeten zijn dat niet iedereen een paard kan houden.
Ik hou hier ook geen tijger in mijn hondenren of een dolfijn in het zwembad.
Ja nu zullen er zeggen doe niet zo extreem, dat is geen vergelijk.
Ja dat is wel een vergelijk en naar mijn idee zelfs hetzelfde.
Als de simpele basisvoorwaarden er niet zijn hoort er geen paard gehouden te worden.


Helemaal met je eens!

Het moet niet algemeen geaccepteerd en normaal gaan worden. Zoals bv bij binnenkatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:30 



 
Profiel   

Wat is er mis met binnenkatten? Katten die buiten vrij rondlopen zorgen alleen voor een hoop ellende, zowel voor zichzelf als het milieu :( of bedoelde je het (hopelijk) toch andersom?

Tenzij iemand zijn kat 24/7 in een 50x50 bench opsluit valt het sowieso niet te vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:34 



 
Profiel   

verrekieker schreef
Ik weet dat ze beter op de wei kunnen komen, maar dat is het beleid hier. En zoals ik in een andere reactie ook al aangeef, zo is dat bij zo goed als alle stallen hier in de buurt. Ik kan me helaas niet permitteren om 45 min enkele reis te rijden voor een goede stalling waarbij dit wél goed geregeld is.


Je weet dat het gaat om het héle leven van je paard? Al haar dagen?
Onbegrijpelijk dat mensen dit nog oke vinden voor hun paard!

Maar goed, je schrijft 'zo goed als alle stallen', dus dan zijn er ook enkele stallen die wel énige vrije bewegingstijd bieden aan het paard. Aan jou de mooie taak om het leven van jouw lieve paard een pák mooier te maken dan, door op zoek te gaan naar een stal waar ze zich bekommeren om paardenwelzijn ipv geld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:50 



 
Profiel   

Behoorlijke discussie weer maar wel off topic.
TS heeft nergens beweerd dat de ondergrond een reden is om het paard niet buiten te zetten.

In zuid Limburg hebben we overigens een löss grond. Paarden kunnen ook in de winter meestal naar buiten, al wordt het hier met veel regen wel spekglad. Op helling achtig terrein kan een dagje / deel dagje binnen dan het veiligst zijn.hoe glad het precies wordt hangt ook af van waar je wei ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:52 



 
Profiel   

niet meer reageren, denk toch dat dit een reltopic is

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:40 



 
Profiel   

karrij schreef
niet meer reageren, denk toch dat dit een reltopic is

ik hoop dat je gelijk hebt, maar weet eigenlijk zeker van niet.
Omdat ik de oproep op facebook ook heb gezien waar ze een stallingsplek aanbied naast haar paard.
Heel positief over paddocks praat.
Maar nergens vermeld dat de stalhouder geen pensionklanten wil en je daarom niet naar je eigen paard mag komen kijken. Nergens vermeldt dat de paddocks nu niet toegankelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:44 



 
Profiel   

Geen reltopic, alleen te veel kritische reacties. Gebeurt vaker dat mensen dan hun eigen topic gaan negeren, en ergens is dat ook wel begrijpelijk, zeker als je moeite hebt met kritiek.
Je hebt als ts natuurlijk ook geen verplichting te blijven reageren, al is het misschien duidelijker als je dat aankondigt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:50 



 
Profiel   

Maar had ze dan serieus gedacht dat iedereen zou roepen:"joh, lekker blijven staan hoor. Je paard kan best vier maanden afgezonderd van andere paarden leven en heeft genoeg aan een uurtje in de stapmolen en een uurtje in de binnenbak"? Alle opties die gegeven worden kunnen niet, mogen niet, wil ze niet. Ze wil maar één ding en dat is zo goedkoop mogelijk en het interesseert haar helemaal niets dat dat ten koste gaat van haar paard. Sorry, maar dan kun je dit soort kritiek verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:30 



 
Profiel   

Ik zeg ook niet dat de kritiek niet terecht is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:36 



 
Profiel   

Askja schreef
Ik zeg ook niet dat de kritiek niet terecht is ;)


Nee dat weet ik maar ik vind het wel apart dat ts dan maar gewoon niet meer reageert. Hoewel ze dat niet verplicht is natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:56 



 
Profiel   

Natuurlijk doet ze dat niet, er zijn geen medestanders. Hoogstens per pb. Die het zelf ook normaal vinden zo te stallen en ons maar zeikerds vinden. Daar zal ze nu wel mee chatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 18:01 



 
Profiel   

Laat ik vooropstellen dat ik niet achter de keuzes van TS sta, maar als jullie zelf alles terug lezen.. wat moet TS dan nog zeggen als ze bij haar standpunt blijft?

En als ze toch voor een andere stalling gaat zal ze pas reageren nadat
Ze dat geregeld heeft.
Dus nee..ik vind het niet raar dat TS gestopt is met reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 08:30 



 
Profiel   

Ik denk niet dat dit een reltopic is, maar ik denk wel dat er met deze discussie geen zieltje bijgewonnen is. En dat is jammer. Want ook al ben ik heel erg voor paardenwelzijn, dit is niet de manier waarop we dit gaan krijgen. En ergens hoop ik dat iedereen dat wel inziet, dat dit gesprek nu niet echt open en met een luisterend oor en begripvol en genuanceerd is en dat TS daardoor al een hele tijd geleden afgehaakt is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 08:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 13 [ 320 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen