Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 320 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

 
Profiel   

Sinds gisteren heb ik gehoord dat ik mijn merrie moet verplaatsen naar een andere stal. Ze staat nu met een andere pony op stal en gaat elke dag op de wei met nog 3 andere paarden. Eind november -begin december zal ze echter niet meer op de wei komen, alleen nog dagelijks op de stampmolen. Na de verplaatsing zal ze alleen in een stal komen te staan, elke dag. Nou is het ook nog niet de meest verlichte stal (gewoon oude boerderij) en ziet of hoort ze daar amper andere paarden.

Ze is rustig als ze alleen op stal moet staan, maar om haar een hele winter alleen te laten staan vind ik persoonlijk geen goed idee. Ik heb twee keuzes: verplaatsen en alleen op stal zetten of helemaal verhuizen naar een andere stal.

Nou kan ik verzekeren dat mijn merrie zich hartstikke happy voelt op de stalling waar ze nu is en ik denk het zelf ook nergens beter te treffen. Ik wil liever niet weg, maar als het beter is voor mijn paard dan is het natuurlijk noodzakelijk.

Wat vinden jullie? Even doorbijten en zien hoe het gaat of de situatie voorkomen en van tevoren verhuizen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:36 



 
Profiel   

Wegwezen. Geisoleerd op stal (waar staan die andere 3 paarden dan?) en alleen stapmolen (want dat houdt dus in totaal geen vrije beweging?) is echt een no-go.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:38 



 
Profiel   

Verhuizen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:39 



 
Profiel   

Een paard 24/7 op stal zonder contact met andere paarden is in mijn ogen nooit een optie. Ik zou op zoek gaan naar een andere stal. Want dan zou ze tot het weideseizoen begint binnen staan? Dan ben je gerust een halfjaar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:39 



 
Profiel   

Hebben ze aangegeven waarom je naar een andere stal moet ?
Als je je er zeker niet prettig bij voelt kan je beter wat anders zoeken, al is dat tegenwoordig ook een speld in een hooiberg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:39 



 
Profiel   

Volgens mij geef je je antwoord zelf al :).
Kun je geen gesprek aangaan met de huidige staleigenaar dat je je paard gewoon buiten wil hebben overdag? En op stal ook met andere paarden in zicht/ruikafstand?

Anders lijkt verhuizen naar een volledig andere stal de enige optie, een paard alleen op stil, zou ik niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:40 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Wegwezen. Geisoleerd op stal (waar staan die andere 3 paarden dan?) en alleen stapmolen (want dat houdt dus in totaal geen vrije beweging?) is echt een no-go.


Nou, er was met de eigenaar en mijn beste vriendin afgesproken dat ik gewoon in de stal kon blijven staan waar ik nu sta en dus met 2 paardjes op stal. Mijn beste vriendin heeft zich nu een nieuw (3e) paard erbij gekocht waardoor "mijn" stal wil hebben wegens praktische redenen (uitmesten etc). Dit heeft ze achter mijn rug om geregeld en er is 0 met mij overlegd.

Je moet je een beetje voorstellen dat het een oude boerderij is, waar op verschillende plekken 2 tot 5 stalletjes zijn. Alle stalletjes zijn vol en er blijft dus nu één paard over en dat is die van mij. Er is met zowel mijn beste vriendin als de staleigenaar (dit zijn de enige twee mensen die hier paarden hebben staan, ontzettend kleinschalig dus) geen overleg mogelijk dat er een ander paard bij mijn paard op stal komt te staan.

Wat betreft vrije beweging. Ik zet mijn paard elke dag op de binnenbak als ik de stal uitmest (en dit duurt elke dag toch wel een uurtje met alle taakjes erbij :j). Daarnaast rij ik (binnen en buiten in het bos) of longeer ik bijna dagelijks. In combinatie met de stapmolen is dit in het winterseizoen echt wel te overbruggen. Alleen dus het alleen op stal staan is iets waar ik eigenlijk niet mee akkoord wil.

Enige optie is nóg een paard erbij kopen en die ernaast zetten, maar eigenlijk heb ik die financiële middelen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:46 



 
Profiel   

Selina schreef
Een paard 24/7 op stal zonder contact met andere paarden is in mijn ogen nooit een optie. Ik zou op zoek gaan naar een andere stal. Want dan zou ze tot het weideseizoen begint binnen staan? Dan ben je gerust een halfjaar verder.


Inderdaad tot het weideseizoen binnen. Ik heb hierboven uitgelegd dat ze genoeg beweging krijgt en genoeg aandacht. Het enige euvel is dus geen sociaal contact voor mijn beestje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:48 



 
Profiel   

Maar rijden en longeren telt niet, want dat is geen vrije beweging. Net als de stapmolen. Paard kan dan geen sprintje trekken of kriebelen met andere paarden. Dus dan is het hooguit een uurtje. Een paard heeft toch minimaal 4, maar eigenlijk 8 uur nodig per dag aan vrije beweging. Dus dit klinkt sowieso al niet als de ideale stal voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:50 



 
Profiel   

Verhuizen en mijn beste vriendin zou mijn beste vriendin niet meer zijn. Ik wil niet op een stal staan waar ik (en dus ook mijn paard) constant aan het kortste eind trek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:50 



 
Profiel   

duikpaardje schreef
Hebben ze aangegeven waarom je naar een andere stal moet ?
Als je je er zeker niet prettig bij voelt kan je beter wat anders zoeken, al is dat tegenwoordig ook een speld in een hooiberg.


Mijn beste vriendin (de enige andere pensionklant op mij na) heeft een nieuw paard gekocht waardoor ik moet schuiven. Achter mijn rug om geregeld zonder enig overleg. Heel zuur, maar ik heb niks meer te zeggen in de situatie.

En ja wat anders zoeken. Ik woon in het zuiden van Limburg en de opties zijn nogal beperkt. Ik zit nu op 5 min afstand van mijn woonplaats en de eerstvolgende (acceptabele) stalling zit op een 30 km afstand. Daarnaast zit ik nu ook nog financieel heel gunstig op die stalling, dus het liefst vind ik gewoon een manier om daar te blijven. Al zou ik dus momenteel niet weten wat die manier is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:51 



 
Profiel   

sterrejussen schreef
Selina schreef
Een paard 24/7 op stal zonder contact met andere paarden is in mijn ogen nooit een optie. Ik zou op zoek gaan naar een andere stal. Want dan zou ze tot het weideseizoen begint binnen staan? Dan ben je gerust een halfjaar verder.


Inderdaad tot het weideseizoen binnen. Ik heb hierboven uitgelegd dat ze genoeg beweging krijgt en genoeg aandacht. Het enige euvel is dus geen sociaal contact voor mijn beestje...


Dat genoeg aandacht en beweging vind ik niet. Leuk en aardig, maar elke dag een uurtje 'vrij' rond lopen en verder alleen maar met de mens of op stal. Is bij mij niet voldoende. Maar goed, dat is een andere discussie.

Alleen in een stal zo'n 21-22 uur per dag, nee dat is geen paardwaardige oplossing. Zou snel op zoek gaan naar wat anders en dan gelijk ook iets waar ze meer los komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:52 



 
Profiel   

Als je alleen de keus hebt tussen je paard alleen op stal of verhuizen, zou ik verhuizen. Beetje egoïstisch van de andere twee om er geen paard bij te willen zetten en je uit je huidige stal te zetten….

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:52 



 
Profiel   

Selina schreef
Maar rijden en longeren telt niet, want dat is geen vrije beweging. Net als de stapmolen. Paard kan dan geen sprintje trekken of kriebelen met andere paarden. Dus dan is het hooguit een uurtje. Een paard heeft toch minimaal 4, maar eigenlijk 8 uur nodig per dag aan vrije beweging. Dus dit klinkt sowieso al niet als de ideale stal voor je paard.


Ik kan je vertellen dat weidegang in de winter op de stallen die hier in de buurt zijn toch niet gangbaar is. Dus dan zou ik haar al op een wei moeten zetten zonder stalling erbij. Dat is nou ook weer net geen optie voor me

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:53 



 
Profiel   

Gini schreef
Verhuizen en mijn beste vriendin zou mijn beste vriendin niet meer zijn. Ik wil niet op een stal staan waar ik (en dus ook mijn paard) constant aan het kortste eind trek.


Eens. Thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:54 



 
Profiel   

Ik zou dit niet accepteren en indien er niets mogelijk is stal zoeken elders.
Sowieso vind ik de vrije beweging veel te mager in de winter. Vrije beweging kan ook in paddocks, op veel stallen zijn die wel aanwezig.

Nu zal je paard het nog fijn vinden, straks echt niet meer, ik zou daar niet op wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:56 



 
Profiel   

Is er iemand van de andere pensionklanten die een paard naast de jouwe wil zetten?
Hoe groot wordt de box? is een (leen)shetje die erbij kan in de stal een optie? (als in, dat je enkel voer betaalt ervoor en geen stalgeld bv?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:57 



 
Profiel   

Verhuizen.
Een uurtje bak, stapmolen en rijden betekent nog elke dag (!) minimaal 20 uur in haar uppie op stal. Niet oké.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:59 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Is er iemand van de andere pensionklanten die een paard naast de jouwe wil zetten?
Hoe groot wordt de box? is een (leen)shetje die erbij kan in de stal een optie? (als in, dat je enkel voer betaalt ervoor en geen stalgeld bv?)


Ik ben samen met die vriendin de enige pensionklant. De eigenaar heeft nog 5 paarden maar die staan in een stal van 5 stallen naast elkaar. Ik heb de eigenaar aangeboden om meer te betalen maar dat ziet hij ook niet zitten "want ze is toch rustig als ze alleen staat".

Geloof me, ik discussieer graag, maar dit is onbegonnen werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:59 



 
Profiel   

als ik het dus zo begrijp komt jouw paard ergens in de boerderij alleen te staan in een enkel stalletje? is er nergens in die boerderij een plek waar ze met zijn tweeën naast elkaar staan? bijv een box wat nu als hooiopslagplek dient oid?? Vind het sowieso gek dat er dan een enkel alleenstaand stalletje zou zijn., Dan de tweede vraag, waarom mag je paard nu er een andere bijkomt ineens niet meer bij de kudde en enkel in de stampmolen? waar staan die andere paarden overdag? ook een uurtje in de stampmolen en voor de rest op stal??

Als ze alleen nog maar de box uitkomen om te rijden, stampmolen of uitmesten zou ik sowieso niet blij zijn met deze constructie in de winter.. deze periode is nl bijna net zo lang als de zomerperiode. Ik zou dan verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:04 



 
Profiel   

Hele dag binnen zou ik sowieso geen optie vinden. En als je paard dan ook nog eens apart moet komen te staan van de rest dan had ik mijn keuze snel gemaakt. Verhuizen!

Dit is dus ook iets wat jaarlijks blijft terugkomen, als ik het goed begrijp? Mogen ze dan weer naar buiten in april, als je geluk hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:05 



 
Profiel   

jeetje, lekkere vriendin.

en op zoek naar een extra pensionstal paard? je geeft aan dat de prijs gunstig is en je veel vrijheid hebt.
wie weet wil iemand anders zijn paard er wel bij stallen en dan staat ze niet meer alleen.

als jullie dan beide keren de paarden een uurtje loslaten, is ze ook weer meer buiten.
wat betreft het 4-8 uren buiten. in sommige regio's is dat inderdaad echt nog niet de normale gang van zaken. en lijkt mij hier ook even niet de vraag. (we zijn het er met zijn allen over eens dat meer buiten beter is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:06 



 
Profiel   

een paard van vriendin bij die van jou en aanbieden om die stal bij te houden, ze wil ze graag bij elkaar omdat voor haar dan de stal bijhouden makkelijker zal zijn, neem je die wind uit haar zeil hiermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:11 



 
Profiel   

lnvdh schreef
als ik het dus zo begrijp komt jouw paard ergens in de boerderij alleen te staan in een enkel stalletje? is er nergens in die boerderij een plek waar ze met zijn tweeën naast elkaar staan? bijv een box wat nu als hooiopslagplek dient oid?? Vind het sowieso gek dat er dan een enkel alleenstaand stalletje zou zijn., Dan de tweede vraag, waarom mag je paard nu er een andere bijkomt ineens niet meer bij de kudde en enkel in de stampmolen? waar staan die andere paarden overdag? ook een uurtje in de stampmolen en voor de rest op stal??

Als ze alleen nog maar de box uitkomen om te rijden, stampmolen of uitmesten zou ik sowieso niet blij zijn met deze constructie in de winter.. deze periode is nl bijna net zo lang als de zomerperiode. Ik zou dan verhuizen.


Nee, geen enkel stalletje. Het is één gebouw (ik noem dat stal, omdat het een oude boerderij is) met 3 enkele stallen erin. 3 stallen waarvan dadelijk dus maar 1 bezet is. De andere paarden staan dus inderdaad ook een uurtje op de stampmolen en voor de rest op stal, maar ze staan niet alleen op stal en hebben altijd een ander paard direct naast zich staan.

Ik weet dat ze beter op de wei kunnen komen, maar dat is het beleid hier. En zoals ik in een andere reactie ook al aangeef, zo is dat bij zo goed als alle stallen hier in de buurt. Ik kan me helaas niet permitteren om 45 min enkele reis te rijden voor een goede stalling waarbij dit wél goed geregeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:12 



 
Profiel   

Wat een waardeloze, onprofessionele gang van zaken op jouw stal, in alle opzichten. Die mensen zijn jouw stalgeld niet waard, en jouw paard verdient een betere plek waar ze wel een aantal uren lekker naar buiten kan met andere paarden.
Gewoon z.s.m. iets anders zoeken, dan maar verder weg. En dan kun je t.z.t, in het voorjaar bijvoorbeeld, rustig op zoek naar een goeie plek dichter bij huis, zonder dat er druk achter zit.
Echt, wegwezen daar.

Het is trouwens stapmolen, geen stampmolen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 320 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen