Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:15

Jessix schreef:
Hele dag binnen zou ik sowieso geen optie vinden. En als je paard dan ook nog eens apart moet komen te staan van de rest dan had ik mijn keuze snel gemaakt. Verhuizen!

Dit is dus ook iets wat jaarlijks blijft terugkomen, als ik het goed begrijp? Mogen ze dan weer naar buiten in april, als je geluk hebt?


Zwart-wit gezien is het inderdaad easy om een keuze te maken. Het verhuizen is alleen niet zo simpel.

Eerst eens een stalling met plek vinden, waar ze goed en voldoende ruwvoer krijgen, waar de stallen goed gemest worden, die niet meer dan 500 euro per maand kosten en die op een doable afstand liggen.. Veel succes hier in Zuid-Limburg

En het blijft jaarlijks terugkomen ja, maar ik ben hier ook mee akkoord gegaan toen ik hier kwam staan. Waar ik echter niet mee akkoord ben gegaan is dat ze dus alleen op stal staat en geen contact heeft met andere paardjes

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:15

Ben je zelf al het gesprek aangegaan met je beste vriendin? Je kan haar toch vragen of ze één van haar paarden bij die van jou wil zetten? Net zoals je het hier uitlegt kun je het haar toch ook duidelijk maken. Desnoods kom je d'r iets tegemoet met die stal, al zou ik dat eigenlijk ook onzin vinden. Beste vriendinnen hebben dat toch wel voor elkaar over?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:15

verrekieker schreef:
lnvdh schreef:
als ik het dus zo begrijp komt jouw paard ergens in de boerderij alleen te staan in een enkel stalletje? is er nergens in die boerderij een plek waar ze met zijn tweeën naast elkaar staan? bijv een box wat nu als hooiopslagplek dient oid?? Vind het sowieso gek dat er dan een enkel alleenstaand stalletje zou zijn., Dan de tweede vraag, waarom mag je paard nu er een andere bijkomt ineens niet meer bij de kudde en enkel in de stampmolen? waar staan die andere paarden overdag? ook een uurtje in de stampmolen en voor de rest op stal??

Als ze alleen nog maar de box uitkomen om te rijden, stampmolen of uitmesten zou ik sowieso niet blij zijn met deze constructie in de winter.. deze periode is nl bijna net zo lang als de zomerperiode. Ik zou dan verhuizen.


Nee, geen enkel stalletje. Het is één gebouw (ik noem dat stal, omdat het een oude boerderij is) met 3 enkele stallen erin. 3 stallen waarvan dadelijk dus maar 1 bezet is. De andere paarden staan dus inderdaad ook een uurtje op de stampmolen en voor de rest op stal, maar ze staan niet alleen op stal en hebben altijd een ander paard direct naast zich staan.

Ik weet dat ze beter op de wei kunnen komen, maar dat is het beleid hier. En zoals ik in een andere reactie ook al aangeef, zo is dat bij zo goed als alle stallen hier in de buurt. Ik kan me helaas niet permitteren om 45 min enkele reis te rijden voor een goede stalling waarbij dit wél goed geregeld is.
Hoe weet je dat zo zeker, dat het b8j bijna alle stallen in jouw regio zo gaat? Gewoon echt goed en slim zoeken (FB, oproepje op Bokt). 24/7 Op stal is allang niet meer de standaard.

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:16

speurneusc schreef:
een paard van vriendin bij die van jou en aanbieden om die stal bij te houden, ze wil ze graag bij elkaar omdat voor haar dan de stal bijhouden makkelijker zal zijn, neem je die wind uit haar zeil hiermee.



Niet bespreekbaar :(

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:17

Jeetje wat een eikelige actie zeg! Ik zou woest zijn denk ik. Je paard eenzame opsluiting aandoen |o . Ik zou direct op zoek gaan naar een andere stal gaan zoeken. Je zult het tot je die vindt uit moeten zingen helaas...

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:17

verrekieker schreef:
Jessix schreef:
Hele dag binnen zou ik sowieso geen optie vinden. En als je paard dan ook nog eens apart moet komen te staan van de rest dan had ik mijn keuze snel gemaakt. Verhuizen!

Dit is dus ook iets wat jaarlijks blijft terugkomen, als ik het goed begrijp? Mogen ze dan weer naar buiten in april, als je geluk hebt?


Zwart-wit gezien is het inderdaad easy om een keuze te maken. Het verhuizen is alleen niet zo simpel.

Eerst eens een stalling met plek vinden, waar ze goed en voldoende ruwvoer krijgen, waar de stallen goed gemest worden, die niet meer dan 500 euro per maand kosten en die op een doable afstand liggen.. Veel succes hier in Zuid-Limburg

En het blijft jaarlijks terugkomen ja, maar ik ben hier ook mee akkoord gegaan toen ik hier kwam staan. Waar ik echter niet mee akkoord ben gegaan is dat ze dus alleen op stal staat en geen contact heeft met andere paardjes

Dat is waar. Ik zou er al nooit mee akkoord zijn gegaan. Vrije beweging met soortgenoten het hele jaar door is voor mij een vereiste om paarden te houden. Maar daar verschillen uiteraard de meningen over.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:18

Waarom kan de eigenaar niet de moeite nemen om 1 van die andere paarden in de box naast die van jou te zetten? Of stal A of stal B nou uitgemest moet worden maakt volgens mij ook niet heel veel uit. En idd dat 'ie geen mogelijkheid heeft om lekker paard te zijn, ik zou ook naar een andere stal gaan zoeken.

Kan me voorstellen dat de overgang van vlak bij huis naar 30km ver weg groot is, maar aan de andere kant je krijgt er waarschijnlijk wel een blij paard voor terug en dat is uiteindelijk het belangrijkste!

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:19

Askja schreef:
Wat een waardeloze, onprofessionele gang van zaken op jouw stal, in alle opzichten. Die mensen zijn jouw stalgeld niet waard, en jouw paard verdient een betere plek waar ze wel een aantal uren lekker naar buiten kan met andere paarden.
Gewoon z.s.m. iets anders zoeken, dan maar verder weg. En dan kun je t.z.t, in het voorjaar bijvoorbeeld, rustig op zoek naar een goeie plek dichter bij huis, zonder dat er druk achter zit.
Echt, wegwezen daar.

Het is trouwens stapmolen, geen stampmolen.


Ja, dan maar verder weg. Misschien dat dus doen. Gaat me vies veel geld en tijd kosten, maar als het niet anders is dan is het zo...

En wat betreft stampmolen, ik heb een MacBook die mijn paardentermen niet kent. De stress en haast die ik heb om dit op te lossen zorgen ervoor dat ik over de foutjes heen lees haha

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:21

tja, jammer dan dat het voor jou veel geld en tijd gaat kosten. Als je je paard een paardwaardig bestaan kan geven, dan moet je hem maar verkopen.

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:22

Jessix schreef:
Ben je zelf al het gesprek aangegaan met je beste vriendin? Je kan haar toch vragen of ze één van haar paarden bij die van jou wil zetten? Net zoals je het hier uitlegt kun je het haar toch ook duidelijk maken. Desnoods kom je d'r iets tegemoet met die stal, al zou ik dat eigenlijk ook onzin vinden. Beste vriendinnen hebben dat toch wel voor elkaar over?


Gesprek aangegaan en er is niks mogelijk. Daarom zit ik zo met mijn handen in het haar. Safe to say dat het inderdaad geen vriendschap meer te noemen is.

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:25

Kinke schreef:
tja, jammer dan dat het voor jou veel geld en tijd gaat kosten. Als je je paard een paardwaardig bestaan kan geven, dan moet je hem maar verkopen.


Uhm, volgens mij is wel duidelijk dat ik bergen verplaats om mijn dieren gelukkig en gezond te houden. Als ik dit had geweten was ik hier ook nooit naartoe gekomen. Mijn merrie is echter erg stressgevoelig dus op een drukke, grootschalige stal staan is niet ideaal voor haar en verhuizen ook niet. Misschien begrijp je nu waarom ik daar niet om sta te springen.

En verkopen? Nog niet misschien, dat is mijn baby :j

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:26

Enzo_Ollie schreef:
Waarom kan de eigenaar niet de moeite nemen om 1 van die andere paarden in de box naast die van jou te zetten? Of stal A of stal B nou uitgemest moet worden maakt volgens mij ook niet heel veel uit. En idd dat 'ie geen mogelijkheid heeft om lekker paard te zijn, ik zou ook naar een andere stal gaan zoeken.

Kan me voorstellen dat de overgang van vlak bij huis naar 30km ver weg groot is, maar aan de andere kant je krijgt er waarschijnlijk wel een blij paard voor terug en dat is uiteindelijk het belangrijkste!

Ik sluit mij hier bij aan. Je kan een paard niet alleen zetten, dat is niet te doen. Welzijn is belangrijker. Zijn er echt geen andere opties binnen die 30km?

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:29

Enzo_Ollie schreef:
Waarom kan de eigenaar niet de moeite nemen om 1 van die andere paarden in de box naast die van jou te zetten? Of stal A of stal B nou uitgemest moet worden maakt volgens mij ook niet heel veel uit. En idd dat 'ie geen mogelijkheid heeft om lekker paard te zijn, ik zou ook naar een andere stal gaan zoeken.

Kan me voorstellen dat de overgang van vlak bij huis naar 30km ver weg groot is, maar aan de andere kant je krijgt er waarschijnlijk wel een blij paard voor terug en dat is uiteindelijk het belangrijkste!


Eigenaar is al 70+ en wil dus zo min mogelijk werk hebben aan de stallen uitmesten. Nu staan zijn 5 paarden bij elkaar, dan niet meer. Ik heb ook al aangeboden om zijn stal dan uit te mesten, ook daar was hij niet in geïnteresseerd.

Als het zo zou zijn dat op een stal op 30-40 km afstand wél alles goed geregeld is, dan zou ik er ook minder over twijfelen. Maar er is o-ver-al wat. Dan klopt de kwaliteit van het hooi niet, dan is het reteduur, dan komen ze helemaal niet op de wei, dan worden de stallen niet goed gedaan, dan is er geen mogelijkheid om eigen voer te voeren, dan geen binnenbak en zo kan ik nog wel een goede 20 min doorgaan... Vandaar dus mijn twijfel

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:29

verrekieker schreef:
Uhm, volgens mij is wel duidelijk dat ik bergen verplaats om mijn dieren gelukkig en gezond te houden. Als ik dit had geweten was ik hier ook nooit naartoe gekomen. Mijn merrie is echter erg stressgevoelig dus op een drukke, grootschalige stal staan is niet ideaal voor haar en verhuizen ook niet. Misschien begrijp je nu waarom ik daar niet om sta te springen.

En verkopen? Nog niet misschien, dat is mijn baby :j


ik hoor alleen maar 'kan niet/wil niet/te duur/teveel tijd'.
je paard is geen baby, je paard is een dier wat ervoor gemaakt is om veel vrije beweging te krijgen met soortgenoten.
Ook als jouw paard wel bij die andere paarden op stal zou staan is dit een paardonwaardig adres. Stress door een verhuizing, het is niet anders. Iedere dag in d'r uppie staan in een stal met misschien 2 uurtjes niet-vrije beweging, dat hoor je een paard niet aan te doen

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:30

Nog even anders gedacht, heb jij de mogelijkheid om er een maatje bij te kopen?

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:34

Kinke schreef:
verrekieker schreef:
Uhm, volgens mij is wel duidelijk dat ik bergen verplaats om mijn dieren gelukkig en gezond te houden. Als ik dit had geweten was ik hier ook nooit naartoe gekomen. Mijn merrie is echter erg stressgevoelig dus op een drukke, grootschalige stal staan is niet ideaal voor haar en verhuizen ook niet. Misschien begrijp je nu waarom ik daar niet om sta te springen.

En verkopen? Nog niet misschien, dat is mijn baby :j


ik hoor alleen maar 'kan niet/wil niet/te duur/teveel tijd'.
je paard is geen baby, je paard is een dier wat ervoor gemaakt is om veel vrije beweging te krijgen met soortgenoten.
Ook als jouw paard wel bij die andere paarden op stal zou staan is dit een paardonwaardig adres. Stress door een verhuizing, het is niet anders. Iedere dag in d'r uppie staan in een stal met misschien 2 uurtjes niet-vrije beweging, dat hoor je een paard niet aan te doen


Ik heb dit bericht niet geplaatst om een les te krijgen over hoe ik met mijn dieren omga. Ik heb de ervaring dat we allemaal wel iets op te merken hebben aan elkaars gang van zaken, dus laten we die discussie vermijden.

Als ik zeg kan niet, dan kan het ook echt niet. Als ik zeg wil niet, dan heeft dat een goed gegronde reden, als ik zeg dat is te duur, dan heb ik het over belachelijke bedragen die ik als student niet opbrengen kan en tijd heeft ook grenzen. Ik bedoel ermee aan te geven dat het kiezen tussen twee kwaden (deze stal en een andere stal waar ook weer super veel niet in orde is) geen zin heeft. Daar kom ik niet verder mee.

En mijn paard is bij wijze van spreken zeker wel mijn baby.

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:37

Winged schreef:
Nog even anders gedacht, heb jij de mogelijkheid om er een maatje bij te kopen?


tja... ik denk dat dit de enige optie nog is.

Als ik naar een andere stalling ga kom ik financieel op hetzelfde bedrag uit met 1 paard als op mijn huidige stal met 2 paarden. Dus ja, het zou kunnen. Maar daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan. Ik ben bijvoorbeeld niet in de financiële situatie dat ik 2 zieke paarden kan betalen, mocht er toevallig iets met 2 paarden gebeuren. En ik heb altijd heel stellig gezegd, koop geen paard als je ze niet op de slechtste dagen kan onderhouden. Dit zou dus dan wel het geval zijn

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:37

tuurlijk. Het kan niet, het wil niet, het is te duur.
Wat wil je dan van Bokt horen?

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:40

verrekieker schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Waarom kan de eigenaar niet de moeite nemen om 1 van die andere paarden in de box naast die van jou te zetten? Of stal A of stal B nou uitgemest moet worden maakt volgens mij ook niet heel veel uit. En idd dat 'ie geen mogelijkheid heeft om lekker paard te zijn, ik zou ook naar een andere stal gaan zoeken.

Kan me voorstellen dat de overgang van vlak bij huis naar 30km ver weg groot is, maar aan de andere kant je krijgt er waarschijnlijk wel een blij paard voor terug en dat is uiteindelijk het belangrijkste!


Eigenaar is al 70+ en wil dus zo min mogelijk werk hebben aan de stallen uitmesten. Nu staan zijn 5 paarden bij elkaar, dan niet meer. Ik heb ook al aangeboden om zijn stal dan uit te mesten, ook daar was hij niet in geïnteresseerd.

Als het zo zou zijn dat op een stal op 30-40 km afstand wél alles goed geregeld is, dan zou ik er ook minder over twijfelen. Maar er is o-ver-al wat. Dan klopt de kwaliteit van het hooi niet, dan is het reteduur, dan komen ze helemaal niet op de wei, dan worden de stallen niet goed gedaan, dan is er geen mogelijkheid om eigen voer te voeren, dan geen binnenbak en zo kan ik nog wel een goede 20 min doorgaan... Vandaar dus mijn twijfel



Maar voor jouw ene paard moet hij toch ook naar die stallen toe die op een andere plek staan? Snap dat jij er moeilijk wat aan kan doen maar ik vind het wel apart.
Bij elke stal is inderdaad wel wat en helemaal perfect lukt het nooit. Ik zou als ik jou was een lijstje maken met wat "musts" zijn, dus hooi, weidegang, vriendjes etc. en wat "nice to haves" zijn (voor mij bijv. een binnenbak, maar in mijn bak is het pas niet te rijden als het 2 weken aan 1 stuk door geregend heeft bij wijze van).

Ik ken het probleem van onmogelijk goede stalling vinden, ik heb in Flevoland gewoond en daar is het qua grond en dus weidegang ook 1 grote ramp en mijn paard vindt de grote pensionstallen ook niks. Dus ik snap je frustratie zeker, vandaar het lijstje maken en dan kijken wat het belangrijkste is voor jou en je paard.

Die tip zag ik ook al ergens, op Facebook bij verschillende stallingsgroepen aanmelden? Daarop komen regelmatige kleine pensionstallen of particulieren voorbij die een plekje hebben

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:41

Kinke schreef:
tuurlijk. Het kan niet, het wil niet, het is te duur.
Wat wil je dan van Bokt horen?


Misschien heeft iemand een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik geloof dat 30 mensen meer denkvermogen hebben dan ik alleen :)

Jouw negativiteit wil ik in ieder geval niet horen. Ik heb zelf niet voor deze situatie gevraagd en het is ontzettend vervelend(x1000) voor me.

Zebraatje
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:42

Wat jammer dat er geen gesprek meer mogelijk is met de "vriendin" en staleigenaar.
Want een paard van hun naast jouw paard zetten zou een simpele oplossing zijn.
(daar buiten gelaten dat de stal qua beweging sowieso niet ideaal is).
Wil je hier überhaupt nog wel staan nadat je erachter bent gekomen dat de staleigenaar en vriendin het belang van jouw paard sowieso niet belangrijk vinden?

Ik zou toch zoeken naar een andere stal in de omgeving. Oproepjes plaatsen enz. Misschien is er wel een geschikte stal bij bijv een particulier waar je niet van op de hoogte bent.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:47

Persoonlijk vind ik dat je geen paard zou moeten houden als deze hoeveelheid op stal staan het enige is wat je het paard kan bieden. Dit is een waardeloos leven.

Wat zijn je minimale eisen, je maximale budget en de maximale afstand vanaf welke stad? En waarom mag je paard niet 24/7 naar buiten? Er is heus wel iets te vinden, ik heb familie in Zuid-Limburg en die paarden lopen allemaal gewoon buiten.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:48

Paard erbij is een zeer slechte keuze. Niet doen. Wel zou ik overal gaan aanbellen waar je paarden ziet en haar desnoods wel 40 km verder zetten als ze daar buiten staat en met soortgenoten om haar heen. Plus heb je die rare eigenaar en die ex-vriendin gelukkig niet meer om je heen! Wat een trut zeg. Wegwezen.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:48

Ik vraag me af waar je precies zit in ZuidLimburg - als je dat wilt delen? en waar je dus wilt zoeken voor een andere stal? Qua afstand, wat het max is voor je? En qua budget natuurlijk ook, want kan me voorstellen dat daar ook rekening mee gehouden moet worden.

Er zijn an zich genoeg stallingen in ZLimburg waar het er gelukkig veel en veel netter aan toe gaat, qua omgang met eigenaren maar ook met weidegang wat paarden betreft; waar ze gewoon de hele winter naar buiten gaan en bij gevoerd worden op de weides enz. enz. Maar de andere kant van het verhaal is dan wel dat dat soort plekjes vaak wel snel vol zitten, dus dan moet je waarschijnlijk wel op een wachtlijst; en hoe sneller je dan idd op zo'n lijsten kunt komen nu, hoe sneller je hopelijk een plekje vind. Maar los van de lijsten; er zouden genoeg plekjes te vinden moeten zijn in de regio waar het er gewoon op alle fronten veel beter aan toe gaat.

Echt heel erg naar zeg hoe ze 'te werk' zijn gegaan naar jou toe.
Ook echt heel fraai van jouw 'beste vriendin' met hoe ze je zo een oor aan naait, poeh.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-11-21 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

verrekieker
Berichten: 81
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:49

Zebraatje schreef:
Wat jammer dat er geen gesprek meer mogelijk is met de "vriendin" en staleigenaar.
Want een paard van hun naast jouw paard zetten zou een simpele oplossing zijn.
(daar buiten gelaten dat de stal qua beweging sowieso niet ideaal is).
Wil je hier überhaupt nog wel staan nadat je erachter bent gekomen dat de staleigenaar en vriendin het belang van jouw paard sowieso niet belangrijk vinden?

Ik zou toch zoeken naar een andere stal in de omgeving. Oproepjes plaatsen enz. Misschien is er wel een geschikte stal bij bijv een particulier waar je niet van op de hoogte bent.


Heel jammer ja. Of ik hier nog wil staan is een goede vraag. Als er een betere optie zou zijn die ook echt mogelijk is (in alle opzichten) dan zou ik direct weg zijn. Ook al klinkt het ongelofelijk, het is écht een ramp hier wat betreft pensionstallen. Dit was echt by far de beste keuze voor het paard (en toevallig ook voor mij) en daarom ben ik naar deze stal gegaan.

Ik ga inderdaad eens een facebookberichtje online gooien. Dank je :)