Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 13 [ 320 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

 
Profiel   

Ts was al afgehaakt bij het eerste bericht want ze geeft er gewoon geen donder om. Dat komt vaker voor op bokt, iets vragen maar geen enkel antwoord willen als, ja laat hem maar staan, is niet erg. En het valt haar tegen dat niemand dat zegt.
Ook vraagt ze nog steeds verplicht een binnenbak op facebook al zegt ze hier van niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 08:47 



 
Profiel   

Niet liegen. TS heeft meerdere berichten in dit topic gepost, dus ze is niet afgehaakt bij het eerste bericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 08:59 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik denk niet dat dit een reltopic is, maar ik denk wel dat er met deze discussie geen zieltje bijgewonnen is. En dat is jammer. Want ook al ben ik heel erg voor paardenwelzijn, dit is niet de manier waarop we dit gaan krijgen. En ergens hoop ik dat iedereen dat wel inziet, dat dit gesprek nu niet echt open en met een luisterend oor en begripvol en genuanceerd is en dat TS daardoor al een hele tijd geleden afgehaakt is.

Misschien denkt ze er wel degelijk over na n.a.v. dit topic. Dat weet je niet. Maar dat ze dat hier niet gaat vermelden, vind ik wel begrijpelijk. Waarom zou ze, de informatie die ze zocht heeft ze inmiddels en ze zal nu haar eigen plan wel trekken.

Er is hier over het algemeen netjes gereageerd en niet op de man gespeeld. Niet altijd even genuanceerd nee, maar dat heeft, behalve met het onderwerp op zich, ook wel wat te maken met de manier waarop de ts zelf reageerde. Dus ik vind jouw vingerwijzen niet terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:00 



 
Profiel   

Gini schreef
Niet liegen. TS heeft meerdere berichten in dit topic gepost, dus ze is niet afgehaakt bij het eerste bericht.

jeetje.... ik lieg niet bedoel het anders. Doe ff gewoon zeg.

ik bedoelde niet letterlijk afgehaakt in nooit meer antwoorden maar in wat ze wil horen.
Zo een die wat vraagt en waarvan je merkt dat alles ja maar is.
Dus bij een eerste bericht al heeft bepaald wat voor antwoorden ze wil. En als die niet in het straatje passen figuurlijk al afhaken. Dat zie je heel vaak op bokt. Ze vragen wat maar willen de antwoorden niet.

Zo beter uitgelegd voor mevrouw ochtendhumeur? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:05 



 
Profiel   

Ik wijs geen vingers, ik roep op tot zelfreflectie.
Een TS die een bepaald moment in haar eigen topic moet zeggen "Jezus man, hoe ga jij met je medemens om." dan lijkt het me dat dat een TS is die zich niet voelt alsof ze in een open gesprek zit.

Edit: en het duurt geen twee berichten of er moet ook een persoonlijke sneer achteraan (mevrouw ochtendhumeur). Ik vraag me echt af wat je wilt bereiken :? Ik ga net zoals TS weer afhaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:07 



 
Profiel   

Gini, ts zegt zoveel.
Ze is zelf ook niet open. Wat denk je dan terug te krijgen?

En op facebook vraagt ze ook nog steeds: Binnenbak én buitenbak

noviceh schreef
verrekieker schreef
Het. Gaat. ENiet. Om. De. Binnenbak.

verrekieker schreef
Ieder zijn ding, maar ik wil écht een binnenbak :)




Citaat
Edit: en het duurt geen twee berichten of er moet ook een persoonlijke sneer achteraan (mevrouw ochtendhumeur). Ik vraag me echt af wat je wilt bereiken :?

Ja met een dikke vette smiley, die betekend ook wat. Die staat er niet voor niets.
Maar ik laat je wel verder met rust, met jou nu hier verder heeft idd (even) geen zin, dat merk ik wel.

Edit zie in je 2e edit dat je zelf ook al afhaakt, wat handig denken we daar toch hetzelfde over :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:10 



 
Profiel   

Heb je al eens een oproepje op facebook geplaatst in een paardengroep? Zo vind je vaak ook leuke stallen.

Ik lees dat je uit Vaals komt. Ik heb hier zelf (helaas :+ ) ook lang gewoond en je hebt er echt we wat opties hoor! Oke niet met binnenbak, maar ga eens rond rijden als je de grens over gaat, of rijdt eens door Vijlen, Mechelen etc en bel gewoon eens ergens aan. Verder heb je waarschijnlijk ook paardenvrienden, vraag hun eens? Ik kende jaren geleden meeer dan genoeg stallingen in de omgeving van Vaals, ondertussen heb ik mij compleet gedistantieerd met de mensen daar dis weet niet waar nu nog alles exact is.

Hoe ver wil je max rijden? Een vriendin van me heeft een stal in DL, opnieuw geen binnenbak, maar je paard krijgt er wel alle zorgen en meer die een paard nodig heeft voor een paardwaardig leven en kleinschalig!

Ik weet ook nog dat er een stallig was in Wolfhaag dacht ik dat het daar heet. Ben je daar al eens langsgeweest? ( edit; dat is dus die stal rademaker, heb nooit geweten hoe die stal heette :+ )In Raren zit er ook een klein stalletje, weet niet of zij nog stallen verhuren. In Bocholtz of Simpelveld ook al eens gekeken?

Verder sluit ik me aan bij enkele voorgangers wat betreft paarden welzijn.. Moest ik je kunnen helpen mag je PB sturen. Ik ben allng weg, maar kan misschien nog wel wat betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:06 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik denk niet dat dit een reltopic is, maar ik denk wel dat er met deze discussie geen zieltje bijgewonnen is. En dat is jammer. Want ook al ben ik heel erg voor paardenwelzijn, dit is niet de manier waarop we dit gaan krijgen. En ergens hoop ik dat iedereen dat wel inziet, dat dit gesprek nu niet echt open en met een luisterend oor en begripvol en genuanceerd is en dat TS daardoor al een hele tijd geleden afgehaakt is.



Dit idd. Ik vraag me altijd af waarom er zo gehakt moet worden op mensen die het niet tip-top voor elkaar hebben. TS is de dupe van een beslissing van de staleigenaar terwijl zij en haar paard daar prima stonden. Om TS nu tot de grond af te fikken, is imo niet terecht en werkt ook averechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 14:25 



 
Profiel   

Hoezo stond dat paard eerder prima?
Alleen maar stapmolen. En onder het mesten in de binnenbak.
Of het moet zijn dat men dat prima vind. Dat kan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 14:31 



 
Profiel   

Normaal gesproken reageer ik nooit in zulk soort topics waar de “wereld verbeteraars” het “hoogste” woord hebben.

Ja dat je een paard niet alleen kan afzonderen van hun soort genoten is geen discussie over mogelijk, hun horen gewoon contact met elkaar te hebben.
Wat betreft het buiten, vrije loop uren betreft vind ik de meeste hier nogal overdreven reageren.
Is een stapmolen en los in een binnenbak het ideaal beeld? Nee natuurlijk niet, maar laten we wel even heel eerlijk blijven met z’n alle en dat is dat 8/10 paarden hier in Nederland die in pensionstalling staan naast het weideseizoen het moeten doen met een uurtje paddock per dag. Simpel weg omdat de ruimte er hier gewoon niet is en 9/10 plekken hier in Nederland op klei grond staat.

Dus om de topic starter nou de grond in te trappen dat haar paard buiten het weideseizoen het moet doen met een stapmolen en los in een binnenbak vind ik niet fair.

Mijn advies is wel aan ts is dat wanneer haar paard het winterseizoen afgezonderd moet blijven staan haar paard te verhuizen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:38 



 
Profiel   

Dus tijd voor een wet dat die wereld verbeteraars niet elk topic meer komen verstoren. Omdat we niet meer in de middeleeuwen leven.
Die 8 van 10 stallen horen dus net zo uitgefaseerd te worden als ze ook met de nerstenhouderij gedaan hebben. Als het voor luxe als bont kan, tenminste dat is de redenering er achter. Kan het ook voor de luxe hobby.
Geen noodzakelijk voedsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:10 



 
Profiel   

8 van de 10 paarden in de winter 22 uur op stal? Omg dat vinden we normaal? Ik ken echt serieus niemand die zijn paard zo houdt, ik vind daar wel iets van, en dat is niet positief. Ik zou me de ogen uit de kop schamen, als ik mijn paard zo moest houden.

En nee, die van mij staat niet 24/7 buiten, staat gewoon in training en komt in de winter ook minder buiten dan in de zomer.

Maar serieus, dat geen enkele vrije beweging met minstens een soortgenoot, 3 a 4 maanden in het jaar als "normaal" wordt gezien, bizar!

En over fair gesproken, dit is toch niet fair naar het paard? Dat kan iemand toch niet met droge ogen beweren?

Het hebben van een paard komt met plichten, het is geen recht. Als je niet aan je plichten kan voldoen, moet je geen paard houden.

Als je beperkt wordt door de (klei)grond, dan kan je toch minstens met je stalgenoten iets regelen, zodat je paard bijvoorbeeld 3x per dag een uurtje met een vriendje los kan. Dan nog een uur stapmolen en een uur rijden. Niet ideaal, maar al 1000 keer beter dan 22u op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:12 



 
Profiel   

Sterrenpony schreef
Normaal gesproken reageer ik nooit in zulk soort topics waar de “wereld verbeteraars” het “hoogste” woord hebben.

Ja dat je een paard niet alleen kan afzonderen van hun soort genoten is geen discussie over mogelijk, hun horen gewoon contact met elkaar te hebben.
Wat betreft het buiten, vrije loop uren betreft vind ik de meeste hier nogal overdreven reageren.
Is een stapmolen en los in een binnenbak het ideaal beeld? Nee natuurlijk niet, maar laten we wel even heel eerlijk blijven met z’n alle en dat is dat 8/10 pensionpaarden hier in Nederland die in pensionstalling staan naast het weideseizoen het moeten doen met een uurtje paddock per dag. Simpel weg omdat de ruimte er hier gewoon niet is en 9/10 plekken hier in Nederland op klei grond staat.

Dus om de topic starter nou de grond in te trappen dat haar paard buiten het weideseizoen het moet doen met een stapmolen en los in een binnenbak vind ik niet fair.

Mijn advies is wel aan ts is dat wanneer haar paard het winterseizoen afgezonderd moet blijven staan haar paard te verhuizen

Overdrijf niet zo, de ts wordt hier niet de grond in getrapt. Als jij dat ergens meent te lezen, kom dan maar met de quotes.

Verder ben ik het ook inhoudelijk totaal niet met je eens. Ik geloof er niets van dat 8 op de 10 paarden het moet doen met een uurtje paddock, omdat het niet anders kan.
Dat 9 op de 10 paarden op de klei staat is al helemaal onzin. Weleens een grondkaart van Nederland bekeken?

Je komt hier met wel heel erg zwakke argumenten om een onwenselijke manier van paarden houden goed te praten. Alsof het een natuurwet is, 'het is nu eenmaal zo, jammer maar helaas'.
Nee, het is een keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:49 



 
Profiel   

Sterrenpony, dan zouden 8/10 eigenaren geen paard mogen hebben!

TS ik zou ook kijken voor iets anders, isolatie is niet fijn voor een kuddedier

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:58 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Het hebben van een paard komt met plichten, het is geen recht. Als je niet aan je plichten kan voldoen, moet je geen paard houden.

.


Interessant, waar staat dat?

Een oud-instructeur van mij zei altijd: het paard is er voor jou en niet andersom. Tegenwoordig lijkt het wel andersom te zijn. Persoonlijk ben ik het eens met de beste man. Iedereen doet naar eer en geweten zijn best om het paard zo optimaal mogelijk te stallen, maar het moet wel praktisch blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:24 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Iedereen doet naar eer en geweten zijn best om het paard zo optimaal mogelijk te stallen, maar het moet wel praktisch blijven.
p Praktisch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:33 



 
Profiel   

Voor praktisch hebben ze vol pension bedacht.
De stalhouder (of medewerkers) die de paarden buiten en binnen zetten.
Zodat de eigenaar met alle gemak na de vrije beweging kan gaan rijden. Dat is praktisch :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:37 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Tango1979 schreef
Het hebben van een paard komt met plichten, het is geen recht. Als je niet aan je plichten kan voldoen, moet je geen paard houden.

.


Interessant, waar staat dat?

Een oud-instructeur van mij zei altijd: het paard is er voor jou en niet andersom. Tegenwoordig lijkt het wel andersom te zijn. Persoonlijk ben ik het eens met de beste man. Iedereen doet naar eer en geweten zijn best om het paard zo optimaal mogelijk te stallen, maar het moet wel praktisch blijven.


Richtlijnen sectorraad paarden. Minstens 2,5 uur, zie hieronder
[ img ]

En dan punt 5, ook wel een belangrijke. Denk je dat je daaraan voldoet als je je paard zo houdt al TS doet? Alleen in een stal, alleen een uurtje los in de bak?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:37 



 
Profiel   

Ik ben werkelijk verbijsterd dat er nog mensen zijn die het dus echt vergoelijken dat paarden meer dan 20 uur per dag op stal staan! Werkelijk niet te begrijpen,dus voor jou pleziertje staat zo'n dier de ganse dag op zo'n 12 vierkante meter!

Echt verbijsterend en ja ik vind dus dat je geen paard moet aanschaffen als je het dier geen fatsoenlijke weidegang kunt bieden! Jammer voor de mensen uit het westen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:51 



 
Profiel   

Het zijn richtlijnen, geen wetten. Een richtlijn kun je volgen of niet. Maar het is dus niet zo dat het verplicht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:53 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Het zijn richtlijnen, geen wetten. Een richtlijn kun je volgen of niet. Maar het is dus niet zo dat het verplicht is.


Tijd dus om het als een razende te verplichten, zodat zulke bizarre denkbeelden zo snel mogelijk niet meer mogelijk zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:56 



 
Profiel   

Precies tango.
Het is ook van de zotte dat elke dierenhouderij regels heeft. Behalve de paarden.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-11-21 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:00 



 
Profiel   

Eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:21 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Een oud-instructeur van mij zei altijd: het paard is er voor jou en niet andersom. Tegenwoordig lijkt het wel andersom te zijn. Persoonlijk ben ik het eens met de beste man. Iedereen doet naar eer en geweten zijn best om het paard zo optimaal mogelijk te stallen, maar het moet wel praktisch blijven.


Als je op deze manier denkt ben je geen dieren waardig in mijn optiek.

En mensen doen helemaal niet hun best. Ze doen wat voor hun handig is, net als ts is dit verhaal. Want als jij je paard 22 uur op stal laat staan doe je dat niet uit liefde

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:28 



 
Profiel   

Het paard is er voor mij, daar ben ik het tot op zekere hoogte wel mee eens.

Maar er komen verantwoordelijkheden bij het houden van een dier. Bijvoorbeeld tegemoet komen aan de natuurlijke behoeftes van het betreffende dier.

We weten allemaal dat een paard een sociaal dier en een bewegingsdier is. Dan is 2 uur beweging per dag verrekte weinig. Zeker als die 2 uur dicht op elkaar zit, waardoor je paard 14 a 18 uur achter elkaar in zijn box staat..

En helemaal alleen staan is een absolute no go. Op stal naast elkaar met tralies, is ook bedenkelijk. Dan kunnen ze elkaar niet aanraken, kriebelen etc

Kijk dat je wat moet schipperen door de regio waar je woont, dat kan ik begrijpen. Maar je hebt toch stalgenoten met wie je afspraken kan maken? Je kan toch 2x per dag hem er zelf uit laten. En iom je stalhouder nog een uurtje stapmolen oid? Of een verzorger zoeken die hem er nog een x uithaalt?

En als je daar te beroerd voor bent, moet je gewoon geen paard houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 13 [ 320 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen