Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Weide kiezen/in orde brengen

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Sinds een 3 tal maanden heb ik een superlieve 6-jarige Franse draver ruin.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Sinds ik hem heb staat hij bij mijn schoonouders (en hun eigen pony) mee op de weide. Maar dit is bijna 40 minuten rijden van mijn thuis, dus ging ik op zoek naar een plaatsje dichter bij huis.

Nu heb ik een grote weide (1/2ha) vlak langs mijn huis, die ik gratis mag gebruiken! Helemaal super dus!

Alleen nu twijfel ik wel. Waar hij nu staat, staat hij midden in het bos. Helemaal super dus om af en toe eens een lekker bosritje te gaan maken.
De nieuwe weide daarentegen ligt wel heel rustig (doodlopende straat die uitkomt op het jaagpad van het kanaal), maar er is nergens in de nabije omgeving bos.
Dus voor een leuk ´bosritje´ zou ik al bijna een uur moeten wandelen vooraleer we in het bos zijn...

Alsook ben ik bang om hem te scheiden van de andere pony. Ze zijn zo goede vriendjes samen... nu zou hij sowieso niet alleen komen te staan, maar ik blijf toch twijfelen.

Wat zouden jullie doen?

Bij weide 1 kan ik dus heerlijke boswandeling maken en staat hij met een superlief vriendinnetje. Maar daarentegen om bv op de piste te gaan rijden moeten we minimaal 40 minuten wandelen naar de piste...
Bij weide 2 staat ie lekker aan huis, achter de weide ligt een open grasveld dat door de vorige eigenaars als ´piste´ werd gebruikt. Maar ´even een boswandeling zit er dan wel niet meer in

Naar kosten moeten we niet kijken, wat beide weides zijn ´gratis´ te gebruiken...
Wie ooh wie kan me van mijn twijfels afhelpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:26 



 
Profiel   

"waar heb jij de meeste quality time?".

"Waar geniet jij het meeste van om met je paard te doen?"

"Hoe vaak wil je graag naar je paard gaan?"

Mijn paard stond jarenlang op 35 minuten afstand. En eigenlijk vond ik dat geen heel groot probleem. Paard stond fijn. Ik ging er 4x per week naar toe. Dan had ik echt quality time.

Maar, als je t belangrijk vindt om je paard iedere dag te zien, dan zou ik voor dichtbij kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:39 



 
Profiel   

boemel schreef
"waar heb jij de meeste quality time?".

"Waar geniet jij het meeste van om met je paard te doen?"

"Hoe vaak wil je graag naar je paard gaan?"

Mijn paard stond jarenlang op 35 minuten afstand. En eigenlijk vond ik dat geen heel groot probleem. Paard stond fijn. Ik ging er 4x per week naar toe. Dan had ik echt quality time.

Maar, als je t belangrijk vindt om je paard iedere dag te zien, dan zou ik voor dichtbij kiezen.


Ja, dit is voor mij dus moeilijk. Ik heb hem net 2-3 maanden en hebben door omstandigheden nog niet veel kunnen doen. Ik geniet zelf zowel van rijden op de piste als in het bos.
Nu zijn er blijkbaar, aan de weide vlak bij huis, wel enkele kleinere bossen om te wandelen. Dus ga binnenkort met een andere paardeneigenaar daar eens kijken.

Het is voor mij vooral dat 40 minuten echt ver is en aangezien ik vaak dagen 8u tot 19u werk kan ik dan ´maar´ 2-3 keer per week naar hem toe gaan. En dat vind ik dan wel weer jammer...
Dus stiekem hoop ik dat de buurtbewoner/paardeneigenaar waar ik mee ga kijken nog enkele leuke plekjes weet om te rijden. :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:42 



 
Profiel   

Mag je paard eventueel terug mocht dit plekje bij huis wegvallen? Of als dat niet is heb je dan het geld om hem ergens anders te stallen? Als dat het geval is zou ik er voor gaan. Dat reizen gaat je snel tegenstaan en je gaat veel sneller tussendoor even langs als je paard dicht bij huis staat.

Zijn de basisvoorwaarden wel aanwezig? Een schuilstal? Kunnen ze ook in de natte periodes droog liggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:23 



 
Profiel   

Bij je schoonouders kom je en kan je rijden. Bij de 1/2 ha kom je, moet je het werk doen, in de winter mogelijk nat/modder/geen water? Uiteindelijk ben je voor 1 paard duur uit met omheining, schuilstal, stal benodigdheden, onderhoud en dan ook nog het werk.

Ik zou 40 minuten blijven rijden en het werk/kosten delen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:32 



 
Profiel   

Dat zat ik ook te denken, wie doet het werk nu? Jij of je schoonouders?
Als je daar nu geen werk hebt dan is de reistijd echt korter dan het werk wat je anders dagelijks hebt.

Zelf heb ik ook geen bos meer, en het enige waar ik ooit voor wil verhuizen is bos. Mis dat echt.
De landweggetjes zijn leuk, maar is geen bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:36 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dat zat ik ook te denken, wie doet het werk nu? Jij of je schoonouders?
Als je daar nu geen werk hebt dan is de reistijd echt korter dan het werk wat je anders dagelijks hebt.

Zelf heb ik ook geen bos meer, en het enige waar ik ooit voor wil verhuizen is bos. Mis dat echt.
De landweggetjes zijn leuk, maar is geen bos.


Nu is het werk ´verdeeld´. Als in, mijn schoonouders geven de paarden eten en drinken en daar houdt het zowat op. Alle klusjes zoals stallen mesten, zorgen dat er hooi en eten en water,.. is dat is dus voor mij.
Dus dat blijft zowat gelijk of hij nu bij hun staag of bij mij...
Heb vandaag wel vernomen dat er stukje bos in de buurt is waar ik woon waar je wel leuk met de paarden kunt wandelen, dus dat is toch al beter als niets denk ik dan?
Het bos waar ze nu staan is ook niet zo heel groot en heb ik ook al 100 leer gezien, dusja :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:18 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Bij je schoonouders kom je en kan je rijden. Bij de 1/2 ha kom je, moet je het werk doen, in de winter mogelijk nat/modder/geen water? Uiteindelijk ben je voor 1 paard duur uit met omheining, schuilstal, stal benodigdheden, onderhoud en dan ook nog het werk.

Ik zou 40 minuten blijven rijden en het werk/kosten delen!


Was het maar dat ik kon komen,rijden en gaan xD
Neenee daar moeten de klusjes zoals stallen mesten, weide mesten,... en ook daar is in de winter vaak modder en nat en geen rijmogelijkheid als het te nat is geweest...
De weide die ik kan/mag gebruiken beschikt over alles behalve de stal en die kan mijn papa zelf maken (die is schrijnwerker) dus daar hoef ik al niet naar te kijken...

Probleem met de 40 minuten rijden is dat ik dan, voor een bosritje, soms 5u van huis ben en ik heb ook nog een gezin en andere dieren. Daarom dacht ik dat het misschien wel handiger wAs om hem aan huis te hebben staan :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:21 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Mag je paard eventueel terug mocht dit plekje bij huis wegvallen? Of als dat niet is heb je dan het geld om hem ergens anders te stallen? Als dat het geval is zou ik er voor gaan. Dat reizen gaat je snel tegenstaan en je gaat veel sneller tussendoor even langs als je paard dicht bij huis staat.

Zijn de basisvoorwaarden wel aanwezig? Een schuilstal? Kunnen ze ook in de natte periodes droog liggen?


Als het nodig is mag ie altijd terug naar de schoonouders en als ik dat niet wil hebben we genoeg middelen om hem elders te stallen, dus dat is al geen probleem.
De weide beschikt over alles behalve een stal, maar die zou mijn papa kunnen jouwen (hij is schrijnwerker), dus ook dat is nog niet zo´n grote ramp

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:23 



 
Profiel   

Komt je paard alleen te staan in de wei?
Zo ja, dan zou ik hem sowieso laten staan waar hij staat.

Als je in Nederland woont: Je mag niet op een weide een (schuil)stal bouwen, alleen op een bouwblok.

Als je alleen een weide hebt moet je ook denken aan opslag hooi, stroom/water, afvoer mest enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:25 



 
Profiel   

Denk ook even hoe je zit met mestafvoer, weide onderhoud, omheining, water en voer opslag, waar je eventuele spullen laat, of ze droog kunnen staan, heb je licht en stroom.
Daarbij mag je ook niet altijd een schuilstal plaatsen op ieder stuk weiland dus zou daar ook eerst of informeren. Alleen staan is ook een no go dus zou in principe wel een paard bij moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 00:28 



 
Profiel   

Als geld geen rol speelt is een eigen wei best lekker, maar zou ik kiezen voor een pensionstal. Alleen al voeren in eigen beheer betekent minimaal 2 keer per dag naar stal.

Misschien voor jezelf op een rijtje zetten welke kosten je hebt en de gemakken/ongemakken van alles zelf doen, dat zijn toch echt afwegingen die je zelf moet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:40 



 
Profiel   

Je mag niet overal zomaar een stal of schuilstal of schuurtje neerzetten dus dat zou ik maar eerst goed uitzoeken. Het is wel handig als je wat spullen kwijt kan op de plek waar ook je paard is, anders is het werkelijk elke dag sjouwen met spullen wat op den duur ook tegen gaat staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:49 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Denk ook even hoe je zit met mestafvoer, weide onderhoud, omheining, water en voer opslag, waar je eventuele spullen laat, of ze droog kunnen staan, heb je licht en stroom.
Daarbij mag je ook niet altijd een schuilstal plaatsen op ieder stuk weiland dus zou daar ook eerst of informeren. Alleen staan is ook een no go dus zou in principe wel een paard bij moeten.


Er mag een schuilstal gezet worden, dat had ik al nagevraagd. Mestafvoer wordt door de eigenaars van de weide geregeld.
En stroom en water zijn makkelijk tot daar gelegd, aangezien de weide echt letterlijk langs mijn huis staat.

Hij komt ook sowieso niet alleen te staan, er zal altijd een weidemaatje bij hem staan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:16 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Je mag niet overal zomaar een stal of schuilstal of schuurtje neerzetten dus dat zou ik maar eerst goed uitzoeken. Het is wel handig als je wat spullen kwijt kan op de plek waar ook je paard is, anders is het werkelijk elke dag sjouwen met spullen wat op den duur ook tegen gaat staan.


De weide ligt letterlijk langs mijn huis, dus ik kan vanuit mijn tuin mijn paard zien, dus het sjouwen zou nog geen probleem zijn.
Alsook heb ik al nagevraagd en er mag een schuilstal op de weide gezet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:17 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Als geld geen rol speelt is een eigen wei best lekker, maar zou ik kiezen voor een pensionstal. Alleen al voeren in eigen beheer betekent minimaal 2 keer per dag naar stal.

Misschien voor jezelf op een rijtje zetten welke kosten je hebt en de gemakken/ongemakken van alles zelf doen, dat zijn toch echt afwegingen die je zelf moet maken.


Geld speelt wel een rol, maar niet in de keuze tussen beide weiden omdat ik beiden gratis mag gebruiken. Een pensionstal doe ik liever niet. En 2x per dag gaan voeren is geen probleem want de weide ligt echt letterlijk langs mijn huis, ik kan hem (bij wijze van spreken) vanuit mijn tuin voeren :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:19 



 
Profiel   

Brainless schreef
Komt je paard alleen te staan in de wei?
Zo ja, dan zou ik hem sowieso laten staan waar hij staat.

Als je in Nederland woont: Je mag niet op een weide een (schuil)stal bouwen, alleen op een bouwblok.

Als je alleen een weide hebt moet je ook denken aan opslag hooi, stroom/water, afvoer mest enz.


Neen, hij komt sowieso nooit alleen te staan. Dus een weidemaatje zal hij altijd hebben.
Een schuilstal mag er ook gebouwd worden, zelfs eentje met een extra ruimte voor hooiopslag mag gewoon.
Water en stroom is er nog niet, maar dat is snel gelegd aangezien de weide letterlijk langs ons huis ligt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:21 



 
Profiel   

Dan zou ik voor aan huis kiezen :j
Klinkt allemaal heel fijn voor elkaar zoals je het kunt gaan doen.
Die extra reistijd heb je dan dadelijk omgezet in voeren en mesten. Maar dat is al gezellig bij je paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:38 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dan zou ik voor aan huis kiezen :j
Klinkt allemaal heel fijn voor elkaar zoals je het kunt gaan doen.
Die extra reistijd heb je dan dadelijk omgezet in voeren en mesten. Maar dat is al gezellig bij je paard :)


Haha, ja mesten is zelfs leuk met hem :9 hij is zo nieuwsgierig dat hij je de hele tijd achtervolgt en aandacht vraagt <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:15 



 
Profiel   

:D heerlijk en herkenbaar.
Ik heb er ook geen hekel aan.
Hondjes erbij die dan aan komen zetten met hun bal.
Er zitten zeker nadelen aan thuis of doe het zelf, maar zeker ook voordelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:20 



 
Profiel   

Volgens mij heb je zelf al een keuze gemaakt :D heel veel geluk samen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 21:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
:D heerlijk en herkenbaar.
Ik heb er ook geen hekel aan.
Hondjes erbij die dan aan komen zetten met hun bal.
Er zitten zeker nadelen aan thuis of doe het zelf, maar zeker ook voordelen :)


Ohja, de hondjes mee is ook nog wel leuk :P maar mijn lieve chihuahua´s gaan altijd ook de paarden blaffen en dan gaan de paarden dus achter de hondjes ´vangen´ das niet zo rustgevend dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 22:33 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Volgens mij heb je zelf al een keuze gemaakt :D heel veel geluk samen ;)


Hahaha, een beetje wel ja.. zeker nu ik weet dat er bij de nieuwe weide in de buurt wel een bos en open velden zijn waar je rustig kan rijden :P dat was namelijk wat me het meeste tegenhield aan hem verhuizen :p
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 22:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen