Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onregelmatig aantal keer rijden

 
Profiel   

Sinds ik mijn paarden heerlijk in eigen beheer heb, (24/7 buiten) merk ik dat rijden er vaak bij inschiet. Niet omdat het niet kan of ik te weinig tijd heb, maar ik geniet net zo van wandelen, poetsen, grondwerk etc. Rijden heeft bij mij geen prio.

De ene week is dat meer dan de andere week, zo komt het voor dat ik de ene week bijvoorbeeld 3 of 4 keer rijd en de week erop maar 1 keer. Nu voel ik een soort van druk vanuit mijzelf dat het een soort van niet fair is om de ene week meer te rijden dan de andere week.
Niet dat mijn paarden er volgens mij last van hebben, meer omdat ik mij afvraag of het eerlijk is dat ze zo onregelmatig aan het werk moeten.

Het rijden is puur recreatief, soms een bosrit van een uur, maar meestal een half uur tot 45 min in de bak.

Zijn er hier meer mensen die zo onregelmatig rijden? Is dit fair naar je paard toe qua conditie etc?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:00 



 
Profiel   

Nee hoor dat maakt niets uit. Als je paarden weken stilstaan en dan ineens 3 keer in de week moeten rijden dan vind ik dat wat anders. Dan heeft het lichaam namelijk niet de kans om conditie op te bouwen en te behouden. Met iedere week minstens 1 keer rijden behouden ze die basisconditie en de spieren wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:08 



 
Profiel   

Maakt niks uit, zo doe ik het ook ;) Paard leeft nog steeds :P

alleen rijd ik nooit in de bak, alleen bos

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:09 



 
Profiel   

Ik heb dit ook! Bij mij is het zelfs zo “erg” dat ik soms weken niet rijd. Nu is mijn pony braaf en is het gewoon opstappen en wegrijden gelukkig, maar zo boeken we geen vooruitgang in het rijden zelf en moet ik steeds weer vanaf het begin beginnen. Ik weet niet zo goed hoe ik mezelf moet motiveren om te rijden. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:10 



 
Profiel   

Zo heb ik vele jaren gereden. En dan ook wel flinke buitenritten in het weekend.
Als je de intensiteit van de rit aanpast aan zijn conditie, is er niets aan de hand.
Ps. Stappen is een heel belangrijk onderdeel van het conditie opbouwen. Dit is heel belangrijk voor de doorbloeding van o.a. peesaanhechting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:11 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard dan wel niet in eigen beheer, nouja misschien een beetje dan, op een doe-het-samen stal ook 24/7 buiten. Ik heb ook altijd wel die druk gevoeld om te blijven trainen, mede door haar insulineresistentie om haar gezond en fit te houden ook. Maar nu dat mooi onder controle is komt het ook wel voor dat ik eens wat minder train/rijd. Mijn paard heeft een goede basis conditie en het lijkt me dan ook helemaal niet erg. Zolang ze altijd lekker rond kunnen scharrelen lijkt het me juist minder erg voor ze om zo nu en dan een "korte pauze" te hebben. Ik geniet inderdaad ook net zoveel van wandelen en andere dingen doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:14 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties! Heel fijn te lezen dat meer mensen dit hebben en ik mijn paarden dus niet tekort doe op deze manier. Vraag mij soms ook af waarom ik de druk zo hoog leg bij mijzelf als de paarden het volgens mij wel prima vinden. Maar wil graag het beste voor ze. Dank tot zover :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:19 



 
Profiel   

Heel herkenbaar, voel me dan ook echt schuldig tegenover m’n paard.. Al vermaken ze zich prima omdat ze ook 24/7 buiten staan. Fijn om deze reacties te lezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:32 



 
Profiel   

hier ook hoor. Herken het wel. Ik ben altijd 6 tot 7 dan per week bij mijn paard maar ik rijd soms ook maar 2 x in de week en de andere week weer 5 of 6 dagen.. net hoe het uit komt. Hoe het weer is en ik in mijn tijd zit zijn daar wel oorzaken van. Ik varieer mijn werk wel. Van bakrijden tot springen en naar buiten. maar ook wandelen. grondwerk etcetc... Soms heb ik een week dat ik vnl heb gewandeld of grondwerk of vrijheidsdressuur heb gedaan, dan voelt het wel dat hij wel even "moet" lopen.. maar anderzijds staat mijn pony ook nog veel buiten en speelt hij ook... Hij zit lekker in zijn vel dus ik denk dat hij het ook wel prima vind. Elke dag een uur in de bak moeten rijden denk ik niet dat ik mijn pony gelukkig van wordt. Ik voel me ook wel eens schuldig als ik naar stal ga en alleen maar heb gepoetst of heb gegraasd maar er zijn ook weken dat ik na 5 dagen denk... ahh morgen moet hij wel een dagje vrij want we zijn al 3 x naar buiten geweest en 2 x in de bak... en dan toch de dag erna weer ff in de bak rijden of naar buiten gaan omdat het weer zo lekker is.....dan voel ik me ook soms weer schuldig dat hij al 5 of 6 dagen geen vrij heeft gehad :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:41 



 

Het kan geen kwaad.

Ik was vroeger echt een 6×pw/1 uur ruiter, dus ik heb ook jaren geworsteld met schuldgevoel.

Maar weet je wat ik merk?

Zelfs als er een paar maanden tussen zitten, is het gewoon verder gaan waar je laatst gestopt was. Dat heb ik bij zowel mijn ouder paard als mijn jonger paard gemerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 13:11 



 
Profiel   

Van zodra paarden een basisconditie hebben, maakt het echt niet uit hoe vaak je in de week rijdt, dan verliezen ze die conditie niet tussendoor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 13:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen