Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gehakseld stro: erg stoffig?

 
Profiel   

Good morning bokkers,

Ik ben verhuisd naar een stal in eigen beheer waarbij de eigenaren een kas hebben. Ze gaan de mest uit de stallen gebruiken voor op de composthoop. Aangezien vlas minder handig is wbt de ph waarde van de grond was stro de beste optie. Ik ben zelf fan van vlas namelijk en heb een hekel aan stro (veel afval, stank, neemt slecht vocht op) dus heb ik een grote baal gehakseld stro gekocht. Klonk ideaal. De betere eigenschappen van stro gecombineerd met de handigheid van vlas. Nu heb ik gisteren de stallen gevuld maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel erg stoffig vind. Ik ben natuurlijk ook heel verwend met vlas.

Nu vroeg ik mij af, is het normaal dat het zo stoffig is? Wat doen jullie hiermee? Is er een mogenlijkheid om het minder stoffig te maken? Hebben het buiten al goed uitgeschud en toen in de stallen gedaan maar dan nog vind ik het stoffig binnen.

Iemand tips of tricks?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:22 



 
Profiel   

Ik gebruik al jaren gehakseld stro en heb vroeger ook vlas gehad. Mijn ervaring is juist dat het stro minder stoft dan het vlas maar dat het per batch wel varieert (en mogelijk ook per leverancier). Wanneer ik een stoffig pak heb dan spuit ik het nat tijdens het opschudden, werkt wat mij betreft goed.

Sommige leveranciers hebben verschillende haksellengtes, het hele fijne (stoffige) spul is eigenlijk niet bedoeld voor het opstrooien van een paardenstal. Mogelijk heb je zo'n pak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:55 



 
Profiel   

Ze hadden twee soorten waar ik uit kon kiezen. Ene waren echt stro stukjes van een cm of 10 en deze waren meer vezels. Het stro/vezelspul op zich vind ik eigenlijk wel heel mooi. Alleen het stof vind ik niet tof. Hoe/waarmee spuit je het nat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:00 



 
Profiel   

Is het gehakselde koolzaadstro? Dus die wat hardere dikkere dan vlas?
Wij gebruiken die (Rhapsodie) en die moet je idd even nat maken na je de stal gevuld hebt. Het is per baal best verschillend. Zitten inderdaad best stoffige tussen.

Wij maken het nat middels de slang uit te rollen en de stallen even te besproeien maar je zou ook een gieter kunnen gebruiken met een sproeikop.
Het hoeft niet zeiknat.

Verder maak je er een soort van pot stal van. Dus enkel drollen er uit en 1 x per week de plas plekken en dan baaltje bij strooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:30 



 
Profiel   

Erg per merk verschillend.

Ik heb gehakseld stro gehad dat totaal niet stofte.
Ook eens een partij gehad waar je met opstrooien in de stal in een laag mist liep, bah bah.
Maar datzelfde ook gehad met vlas.

Potstallen maak ik met niets.
Niet met vlas, niet met zaagsel, niet met strokorrels en ook niet met gehakseld stro. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:47 



 
Profiel   

Het voelt best zacht aan. Ik denk dat het gehakseld tarwestro is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:55 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Ze hadden twee soorten waar ik uit kon kiezen. Ene waren echt stro stukjes van een cm of 10 en deze waren meer vezels. Het stro/vezelspul op zich vind ik eigenlijk wel heel mooi. Alleen het stof vind ik niet tof. Hoe/waarmee spuit je het nat?

Ik spuit het nat met water uit een tuinslang. Daarna nog een paar keer doorharken en weer natspuiten, net zo lang totdat het niet meer stoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:06 



 
Profiel   

Ik heb nu gehakseld koolzaadstro, maar dat stoft minder dan vlas wat ik eerder had. Wel iets meer dan strokorrels.

Strokorrels vond ik zelf wel heel fijn, maar mijn pony's vreten dat als een malle. Vlas vind ik niet fijn voor hun voeten, dus nu net begonnen aan een pallet gehakseld koolzaadstro. Nu nog met een laagje van de de restjes strokorrel er onder, maar dat is vanaf komende week ook op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:10 



 
Profiel   

Hier vlas gehad, stofte behoorlijk en was glad, nu de 2de pallet gehakseld koolzaadstro en bijna geen stof. Stro pellets vraten ze als een malle en had altijd een natte stal. Verbruikte net zo veel zakken als het gehakselde maar de pellets waren veel duurder… wel minder stof dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:24 



 
Profiel   

Wij hebben gehakseld stro gehad ipv vlas, omdat vorige winter slecht aan vlas te komen was.
Was wel iets stoffiger dan het vlas en ik vond het vooral erg jammer dat het vochtabsorberend vermogen een heel stuk minder was dan van vlas.
Mijn paard is geen viezerik op stal, maar ik had echt veel meer balen strooisel nodig dan andere winters, als we vlas hadden.
En daar hoorde ik stalgenoten ook over klagen, dat de stallen zoveel natter waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:31 



 
Profiel   

Pas op met veel er van eten en eventueel koliek. Ook neemt het veel minder op dan bijvoorbeeld vlas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:48 



 
Profiel   

Met gehakseld stro heb ik geen ervaring, maar potstallrn… overweeg dat goed voor je daaraan begint. Dat kan een goed alternatief zijn als de stal zelf zich daartoe leent (bv de urine kan weglopen uit de stal). Is de stal zelf er niet geschikt voor dan is het geen aanrader wat mij betreft.
Mijn pony stond in een soort van potstal hiervoor maar de stal zelf was niet geschikt hiervoor (urine kon niet weglopen, te weinig verluchting etc). Hierdoor is mijn pony (en een heel deel andere paarden op stal) behoorlijk ziek geweest (voor het eerst in 15 jaar). De amoniakdampen van de urine die niet weg kan, tasten de luchtwegen van het paard erg aan waardoor ze oa luchtwegproblemen kunnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 12:59 



 
Profiel   

Je moet ook wel een dikke laag strooisel aanbrengen zodat de urine niet boven komt of te zien is.
Wij doen 1 x per week de bovenste laag opzij en halen dan de natte plekken weg en strooien bij. Mijn vloeren laten ook geen urine door. Dat mag ook niet voor het milieu. Stallen zijn schoon en geen vieze luchtjes. Mijn paarden staan wel overdag heel de dag buiten. Staan dus niet heel de dag in stal. Dat scheelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 13:02 



 
Profiel   

Hier liep met evenveel vlas in de stal de pis onder de stalmuur het gangpad in naar de putjes. Alsof het er zo doorheen liep en echt helemaal niets op nam.
Met strokorrels gebeurde dat absoluut niet, maar dat werd zo extreem gevreten (2 verschillende merken, 1 die bijna als poeder uit elkaar vielen, 1 die als gehakseld stro uit elkaar viel).
Maar mijn gehakselde koolzaadstro neemt prima op, zeker de vieze smeerboel niet meer zoals bij vlas.

Bij vlas bleef alles het best als ik 2x per week de natte plek er uit haalde en 2x een halve baal er bij gooide (bleef echt veel beter dan dat ik dat 1x deed). Nu kan ik het ook gewoon 1x per week weer doen, en meteen een hele baal er bij.

Het gaat hier om een uitloopstal voor 5 shetten die hem echt als WC gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 13:13 



 
Profiel   

Popstra schreef
Je moet ook wel een dikke laag strooisel aanbrengen zodat de urine niet boven komt of te zien is.
Wij doen 1 x per week de bovenste laag opzij en halen dan de natte plekken weg en strooien bij. Mijn vloeren laten ook geen urine door. Dat mag ook niet voor het milieu. Stallen zijn schoon en geen vieze luchtjes. Mijn paarden staan wel overdag heel de dag buiten. Staan dus niet heel de dag in stal. Dat scheelt.


De vloer moet het niet opnemen; het kan ook aflopen doordat er bv een lichte helling is zodat de urine daar weg kan.
Een dikke laag kan idd ook al wel iets doen, maar met gewoon stro vind ik potstallen toch echt maar niks. Maar goed dat is enkel mijn mening en ervaring natuurlijk hè. Ik wil enkel zeggen dat niet iedere stal of mestbeleid geschikt is om er een potstal van te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 13:26 



 
Profiel   

Hier ook een grote zoektocht gehad naar goede stalbedekking en een composthoop. Na vlas, strokorrels, stro zijn we nu bij gehakseld stro en dat is echt een blijvertje. Wij doen elke week een baal erin, halen door de weeks de drollen eruit en in het weekend de natte plekken. Soms is er wel eens een zak wat stoffig, maat als je dat in de stal strooit heb je er geen last meer van. Onze paarden hebben wel buitenstallen, misschien scheelt dat.

Zoals gezegd hebben wij ook een composthoop en die gaat als een tierelier sinds we gehakseld stro gebruiken! (Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 13:28 



 
Profiel   

Hier aan huis eerst altijd op vlas gehad. Heel stoffig, ondanks dat de staldeuren altijd open staan. Helaas met regelmaat last van rotstraalplekjes.

Afgelopen zomer een paar maanden strokorrels geprobeerd. Totaal niet stoffig maar kon er niet aan wennen om de korrels eerst nat te maken.
Te veel werk voor mij :P

Sinds kort overgestapt op gehakseld tarwestro. Zo goed als geen stof en de paarden vinden het heerlijk liggen. Ze liggen alle 3 ineens veel vaker uitgebreid te snurken in de stallen *D ze zien er niet uit helemaal onder het gehakseld stro maar ach, ze zijn er blij mee :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:12 



 
Profiel   

Op vlak van stoffig zijn, heb ik wel goede ervaringen met dit: https://www.jopack.be/nl/paarden/horse- ... olzaadstro
Alleen heb ik toch terug vlas, absorbeert net iets beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:16 



 
Profiel   

Gini schreef
Op vlak van stoffig zijn, heb ik wel goede ervaringen met dit: https://www.jopack.be/nl/paarden/horse- ... olzaadstro
Alleen heb ik toch terug vlas, absorbeert net iets beter.

Van dat merk heb ik vlas gehad en was ook stof arm.
Daarna heb ik jaren vlas gehad van Lin-o- star, ook dat stoft niet.
Heb nu strokorrels van equibedding, ook dat stoft niet.
Maar vind strokorrels minder fijn dan vlas.
Het is dat dat beter zou zijn voor de voeten van mijn merrie, maar dat zie ik ook nog niet terug.
Als dat niet verbeterd ga ik weer terug naar vlas.

Stoffende stalbedding hoeft niet, echt naar een ander merk kijken.
Heb het ook wel eens gehad, maar geen tweede keer dan van dat merk. Ga niet lopen kl.oten met natmaken. Al erg genoeg dat het bij korrels wel moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:19 



 
Profiel   

Onze leverancier heeft korter en wat langer gehakseld koolzaadstro. de langere variant geeft nauwelijks stof (de kortere variant is stoffiger). Vlas geeft meer stof dan het koolzaadstro wat we nu hebben. Een groot voordeel van het stro is dat de balen niet aangevreten worden door de muizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:21 



 
Profiel   

Wij hadden gehakseld stro dat kwa uiterlijk enorm veel aan vlas deed denken.
Alleen het vochtopnemend vermogen was dus echt veel beroerder.
Mijn hoefsmid kon aan de hoeven wel zien dat die toen niet meer op vlas stond overigens.
Vlas droogde zijn voeten uit, dat was met het gehakselde stro echt minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:36 



 
Profiel   

pateeke schreef
Popstra schreef
Je moet ook wel een dikke laag strooisel aanbrengen zodat de urine niet boven komt of te zien is.
Wij doen 1 x per week de bovenste laag opzij en halen dan de natte plekken weg en strooien bij. Mijn vloeren laten ook geen urine door. Dat mag ook niet voor het milieu. Stallen zijn schoon en geen vieze luchtjes. Mijn paarden staan wel overdag heel de dag buiten. Staan dus niet heel de dag in stal. Dat scheelt.


De vloer moet het niet opnemen; het kan ook aflopen doordat er bv een lichte helling is zodat de urine daar weg kan.
Een dikke laag kan idd ook al wel iets doen, maar met gewoon stro vind ik potstallen toch echt maar niks. Maar goed dat is enkel mijn mening en ervaring natuurlijk hè. Ik wil enkel zeggen dat niet iedere stal of mestbeleid geschikt is om er een potstal van te maken.

Nee met gewoon stro vind ik het ook niks. Maar met gehakseld koolzaadstro en vlas is een potstal wel zo een beetje de bedoeling voor de werking en vooral de zuinigheid er van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 15:51 



 
Profiel   

Ik ga vanavond maar met een gieter water in de weer denk ik. Eigenlijk zonde gezien het niet heel veel opneemt qua vocht. Maarja stoflongen is ook niks. Ik word er oprecht blij van als ik het spul zie. Prachtige vezels, mooie kleur, ziet er echt top uit. Maar kom er niet aan of zet er een paard in. Alles zit onder het zand en stof binnen, mijn eigen kleren en m’n gezicht is zwart. Minder tof..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:41 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Ik ga vanavond maar met een gieter water in de weer denk ik. Eigenlijk zonde gezien het niet heel veel opneemt qua vocht. Maarja stoflongen is ook niks. Ik word er oprecht blij van als ik het spul zie. Prachtige vezels, mooie kleur, ziet er echt top uit. Maar kom er niet aan of zet er een paard in. Alles zit onder het zand en stof binnen, mijn eigen kleren en m’n gezicht is zwart. Minder tof..

Dat klinkt echt niet goed, zo'n stoffig stro heb ik echt nog nooit gehad :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:31 



 
Profiel   

Ik heb van de zomer een paar balen gehakseld stro (rogge) gehad, omdat de nieuwe vlasoogst nog niet binnen was. Mijn paard heeft een stof allergie en ik moest dus iets hebben wat ook 'stofvrij' was. Ik vond het zeker niet stoffiger dan vlas en het volume uit zo'n baal was in mijn geval vele malen groter, dus in verhouding goedkoper. Ik heb een inloopstal dus het wordt niet zo intensief gebruikt als dat ze binnen zouden staan, maar ik was eigenlijk heel tevreden en heb getwijfeld of ik terug zou gaan op vlas. Dit uiteindelijk wel gedaan omdat het vlas relatief goedkoop was en ik het toch iets fijner vind werken.

Ik kan me dus niet voorstellen dat die baal (balen) die jij hebt goed zijn, maar wellicht verschilt het ook van soort/leverancier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen