Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gehakseld stro: erg stoffig?

 
Profiel   

Tarwestro stoft erg in mijn ervaring. Ik heb gehakseld tarwestro gehad en koolzaad en ik blijf bij koolzaad. :) Koolzaad stoft op zijn ergst een paar minuten wanneer je pas op strooit (maar zelfs dat niet) maar ik heb nog geen enkele baal gehad waarbij ik moest kuchen en bij de tarwe-balen moest ik echt de stal uit om weer adem te krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:57 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Tarwestro stoft erg in mijn ervaring. Ik heb gehakseld tarwestro gehad en koolzaad en ik blijf bij koolzaad. :) Koolzaad stoft op zijn ergst een paar minuten wanneer je pas op strooit (maar zelfs dat niet) maar ik heb nog geen enkele baal gehad waarbij ik moest kuchen en bij de tarwe-balen moest ik echt de stal uit om weer adem te krijgen.


We hebben de baal buiten staan. Het buiten in de kruiwagen geschept en naar binnen gekruid. Alle deuren open (4 stuks) en met mondkapje op kom je nog aan het hoesten. Alles in het gangpad onder een dikke laag stof.. Gisteren de paarden even binnen gehad maar even rollen en een paar rondjes lopen en het is grijs binnen. Zelfs met 2 van de 4 deuren open.. bah. Echt niet te doen. Zoals gezegd ziet er prachtig uit verder de grote van de vezels en paarden rollen er graag in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 13:02 



 
Profiel   

Jij hebt het over een baal maar is die baal verpakt?? Gehakseld koolzaadstro zit namelijk ik kleine balen verpakt in plastic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:55 



 
Profiel   

Popstra schreef
Jij hebt het over een baal maar is die baal verpakt?? Gehakseld koolzaadstro zit namelijk ik kleine balen verpakt in plastic.


Nee gewoon een grote strobaal met touwtjes. Zo’n vierkante. Net als normale grote vierkante strobalen maar dan gehakseld voor het geperst is tot een baal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:57 



 
Profiel   

Aha, dan snap ik wel dat die zo stoffig is zoals jij beschrijft. Want die verpakte baaltjes zijn nooit zo stoffig.

Dit gehakselde stro zou ik ook niet nat maken. Denk dat dat weinig zin heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:06 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Popstra schreef
Jij hebt het over een baal maar is die baal verpakt?? Gehakseld koolzaadstro zit namelijk ik kleine balen verpakt in plastic.


Nee gewoon een grote strobaal met touwtjes. Zo’n vierkante. Net als normale grote vierkante strobalen maar dan gehakseld voor het geperst is tot een baal.

oooh ja ik keek er ook al zo van op.

Normaal is gehakseld stro minder stoffig dan vlas. Maar dan moet je natuurlijk wel de verpakte baaltjes kopen. Dan is het gewoon ontstoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:08 



 
Profiel   

Maar vinden jullie het niet zonde van het product dan? Ik bedoel je koopt bodembedekking in de stal voor het opnemen van de plas, als je het product nat moet gaan maken tegen het stoffen is de capaciteit voor opname nog weer minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:12 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Maar vinden jullie het niet zonde van het product dan? Ik bedoel je koopt bodembedekking in de stal voor het opnemen van de plas, als je het product nat moet gaan maken tegen het stoffen is de capaciteit voor opname nog weer minder.


Precies dit -O-

Juist vanuit milieutechnisch oogpunt heb ik gekozen voor een grote baal ipv al dat onzinnige plastic..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:22 



 
Profiel   

Ja alleen in die balen is niet ontstoft ofzo dus als je dat wil zal je toch de verpakte baaltjes moeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 17:08 



 
Profiel   

Wij gebruiken koolzaadstro en hakselen dit zelf. Bij sommige balen een stoffig karwei, maar in de stallen totaal geen stof en goede vochtopname.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 17:35 



 
Profiel   

Ik vraag mij af hoe gehakseld stro in een baal met touwtjes blijft zitten := bij ons lukt dat echt niet..heb je een foto van baal en stro *-:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:15 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Ik vraag mij af hoe gehakseld stro in een baal met touwtjes blijft zitten := bij ons lukt dat echt niet..heb je een foto van baal en stro *-:)


Het is echt heel erg knetter vast geperst

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:22 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Ik vraag mij af hoe gehakseld stro in een baal met touwtjes blijft zitten := bij ons lukt dat echt niet..heb je een foto van baal en stro *-:)

Same. := ik heb ook verpakte en zie dat niet echt lukken. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:22 



 
Profiel   

De gehakselde die ik heb gehad zou je ook niet kunnen persen met 2 touwtjes. Die strootjes zijn maar 5 cm of zo.
Maar daar ook echt per merk verschil. Niet alles in plastic is meteen stofvrij heb ik wel ervaren.
Maar het kan wel, bijna volledig ontstoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:31 



 
Profiel   

Dat gehakselde stro in een baal met touwtjes geperst is wel ander stro dan wat ze in van die plastic balen doen.
Toevallig was ik onlangs op een KI-station met dekstieren en daar hadden ze ook van die grote balen met touwtjes liggen.
Daar werd het gebruikt als energie-arm ruwvoer "met prik". Dat was ander soort spul als het gehakselde stro dat wij als vervanger voor vlas kregen afgelopen winter.
Die balen waren overigens ook niet heel stoffig, dus ik denk alsnog dat je wel een slecht baal getroffen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:44 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Maar vinden jullie het niet zonde van het product dan? Ik bedoel je koopt bodembedekking in de stal voor het opnemen van de plas, als je het product nat moet gaan maken tegen het stoffen is de capaciteit voor opname nog weer minder.

Het hoeft niet kleddernat he!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:55 



 
Profiel   

Voor iedereen die zich afvraagt wat er dan wel niet in de stallen moet liggen:

Ga het morgen natspuiten met de slang, hopend op een beter stalklimaat

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:32 



 
Profiel   

Oh joh dit is inderdaad niet vergelijkbaar met gehakseld stro uit plastic. Dit is veel grover ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:46 



 
Profiel   

Het ziet er op de foto wel erg grof uit zie ik. Dat valt in het echt wel mee. Maar wel veel meer structuur dan vlas bijvoorbeeld. Ik heb al 7 jaar vlas gebruikt maar ik vind dit qua vezel/structuur wel erg mooi. Mooier dan vlas vind ik. Als het niet zo stoffig was dan was het perfect geweest ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:27 



 
Profiel   

Spenk schreef
Oh joh dit is inderdaad niet vergelijkbaar met gehakseld stro uit plastic. Dit is veel grover ja.

Dit dus. Ik snap dus nu ook waarom er zoveel verschil in zit bij de verschillende mensen hier :')

Ik heb speciaal gekozen voor verpakt vanwege het stof en daarnaast kan ik verpakte balen ook buiten opslaan ivm ruimtegebrek. Mileutechnisch misschien niet het beste, maar longtechnisch voor mn paard wel. Daarnaast gaat de verpakking hier in de gele ton en wordt het gerecycled. Is het toch weer iets minder dramatisch ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:40 



 
Profiel   

Dit is echt troep zo te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:45 



 
Profiel   

Dit noem ik geen gehakseld stro. Dit is in mijn ogen gewoon stro. Hier sinds dit jaar ook gehakseld stro. Maar het is een stuk minder stoffig als gewoon stro. En het werkt beter dan gewoon stro. Veel minder schoon mee met het uitmesten. En een mooi bedje over de vloer. Ze liggen hier nu veel meer met dit stro, dan met het gewone stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:55 



 
Profiel   

[ img ]


Dit is niet wat ik ken als gewoon stro hoor. Gewoon stro ken ik als 1 drol wegscheppen en een halve kruiwagen “collateral damage”

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 10:55 



 
Profiel   

Ik heb tarwestro korrels inde stallen. Echt fantastisch. Stof niet en neemt moker veel vocht op

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 10:58 



 
Profiel   

Ik heb ook strokorrels. Vorig jaar behoorlijk aan moeten wennen. Nu ben ik er erg blij mee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 11:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen