Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Solarium: informatie en ervaringen gezocht

 
Profiel   

Wie heeft er ervaring met een solarium? Ik wil er op termijn één aanschaffen en ben op zoek naar gebruikerservaringen. Wie kan mij helpen door mijn vragen te beantwoorden? Alvast bedankt!

- Welk merk en model heb je?
- Hoe vaak gebruik je hem en met welk doel?
- Welke opties vind je onmisbaar?
- Staat jouw paard er graag onder?
- Welke voor- en nadelen kleven er volgens jou aan een solarium?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 21:54 



 
Profiel   

Wij hebben een tweedehands, geen idee welk merk.
-Er zit een timer op, alleen loopt die niet zichtbaar af (waarschijnlijk kapot?), maar hij gaat wel automatisch uit. Maar ik ben er in principe gewoon bij wanneer die aanstaat, dus is de timer niet zo belangrijk.
-Verder zit ook een blaasstand op, maar die maakt een enorm kabaal en ruikt behoorlijk aangebrand, dus die gebruiken we niet.
-Hij hangt aan een systeem waardoor die omhoog en omlaag kan, zeker heel belangrijk.

Nadeel is wel dat je licht mist wanneer je eronder staat zonder dat die aan is, dus hebben we er een lichtstrip onder gemaakt zodat we wel genoeg licht hebben.

Verder gebruiken we hem eigenlijk weinig. Voornamelijk met het koude weer tijdens het poetsen of invlechten zodat ze niet koud worden zonder deken. Dan haal ik hem meestal ook niet naar beneden omdat genoeg ruimte te houden.
Soms om ze wat sneller te laten drogen als ze nat zijn geregend en ik wil rijden, maar werkt eigenlijk nog niet snel genoeg.

Of ze er graag onder staan, tja, neutraal denk ik? Ze draaien er niet onderweg (in het begin wel omdat het "eng" was, zo'n ding vlak boven je), maar ik zie ook niet echt meer ontspanning oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 22:20 



 
Profiel   

- Welk merk en model heb je?
Deze:
https://horsefriend.nl/winkel/sol20-eco ... voeringen/

- Hoe vaak gebruik je hem en met welk doel?
In de winter bijna dagelijks. Na de training was ik altijd het zweet eraf en gaan ze in de winter toch al gauw onder het solarium om op te drogen. Ook vind ik het fijn bij paarden die bijvoorbeeld snel stijve rugspieren hebben, dan is dit vaak fijn voor ze.
- Welke opties vind je onmisbaar?
Automatisch omhoog en omlaag kunnen doen. Timer is fijn, maar ik haal ze er onder weg zo gauw ze droog zijn dus dan zet ik hem handmatig uit.

- Staat jouw paard er graag onder?
Dat verschilt per paard. Sommigen staan er echt graag onder, sommigen vinden het prima, anderen vinden het echt stom. Als ze het stom vinden zet ik zet niet onder :Y)
- Welke voor- en nadelen kleven er volgens jou aan een solarium?
Ik vind het ideaal dat ze mooi snel opdrogen, het is voor de spieren fijn en het is lekker warm voor jezelf :+

Nadeel? Het vreet energie en is daarom redelijk duur. Nu zou dat misschien met 1 paard wat minder uitmaken, maar hier staan er toch wel wat paarden onder per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 22:35 



 
Profiel   

Rien_92 schreef
Wie heeft er ervaring met een solarium? Ik wil er op termijn één aanschaffen en ben op zoek naar gebruikerservaringen. Wie kan mij helpen door mijn vragen te beantwoorden? Alvast bedankt!

- Welk merk en model heb je?
- Hoe vaak gebruik je hem en met welk doel?
- Welke opties vind je onmisbaar?
- Staat jouw paard er graag onder?
- Welke voor- en nadelen kleven er volgens jou aan een solarium?


Ik kan niet alle vragen beantwoorden want ik heb er zelf geen, maar wel heel erg veel mee gewerkt.

Eigenlijk alleen de verwarmde lampen zijn het prettigst, de blaasfunctie vinden veel paarden eng en dan staan ze er niet graag onder. Het is wel ideaal om alvast wat spieren op te warmen voor het rijden, daarna om sneller op te drogen qua zweet en niet te snel af te koelen. En als je ze wast kunnen ze ook even een half uurtje drogen onder het solarium. Dus het doel is in mijn ogen om geen gebruik te hoeven maken van zweetdekens en sneller te kunnen werken. Inderdaad ideaal bij meerdere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:28 



 
Profiel   

Als je als doel het drogen van je paard hebt na zweten, douchen of werk dan zou je ook een föhn deken kunnen overwegen. Dan zijn ze veel sneller droog en deze deken neemt geen vaste plek in beslag.

https://www.wiper.horse/?fbclid=IwAR2FV ... M65WEzEky4

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:19 



 
Profiel   

- Welk merk en model heb je?
sundance Model PS 800

- Hoe vaak gebruik je hem en met welk doel?
na het wassen, na een intensiefe training, als het vries om warm op te tuigen/aftuigen.

- Welke opties vind je onmisbaar?
hoogte bepaling tot schoft

- Staat jouw paard er graag onder?
heel graag (misschien ook wel omdat er een hooinet hangt die eigenlijk altijd gevuld is <<) )

- Welke voor- en nadelen kleven er volgens jou aan een solarium?
voordeel: sneller droog dan onder een deken, opgewarmde rugspieren, comfortabele ruimte voor optuigen/aftuigen/scheren/etc.
nadelen: stroomverbruik....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 13:59 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

xxpetraxx schreef
- Welk merk en model heb je?
sundance Model PS 800

Dit model is recht, dus de lampen schijnen alleen van bovenaf. Je ziet ook veel modellen die rond lopen en de zijkanten ook wat meer beschijnen. Heb jij het idee dat je dat mist, of vind je het vlakke model afdoende?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:35 



 
Profiel   

Rien_92 schreef
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

xxpetraxx schreef
- Welk merk en model heb je?
sundance Model PS 800

Dit model is recht, dus de lampen schijnen alleen van bovenaf. Je ziet ook veel modellen die rond lopen en de zijkanten ook wat meer beschijnen. Heb jij het idee dat je dat mist, of vind je het vlakke model afdoende?



Ik heb pony's die een maximale schofthoogte hebben van 125. Die kunnen hier in het geheel onder.
Ik denk dat ik bij grotere paatden het schuine deel wel zou missen omdat ze daar dan wel snel afkoelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 21:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen