Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

24/7 buiten en dekens...help?!

 
Profiel   

Hier staat mijn pony zonder schuilstal 24/7 buiten. Ik doe geen deken op en ze maakt een mooi teddybeer vachtje aan.
Moet ook zeggen dat ik heel soms een harde borstel er overheen haal en verder niks
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:14 



 
Profiel   

Volgens mij is toegang tot een droge ligplaats toch een eerste bij 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:20 



 
Profiel   

Dit is zo paard afhankelijk... Dit topic laat vooral zien dat het allemaal heel verschillend kan zijn.

Kijk naar wat je paard nodig heeft. Mijn paarden maakten in het begin onvoldoende vacht aan en kregen daarom een 200gr regendeken op, nu staat het ene paard al 2 jaar zonder. Zij heeft geen lange vacht zoals anderen hebben, maar haar vachtdichtheid is hoog en ze gaat op tijd lekker binnen staan. Het andere paard heeft een veel dunnere vacht en blijft met regelmaat hele nachten buiten staan in de kou, terwijl ze al moeite heeft een goede voedingsbalans/energiebalans te vinden. Zij heeft sinds deze week 200gr op en daarvoor een ruime 100 gr.

Mij is altijd geleerd: voel of de vacht, de aanzet van de oren en de neus warm is. Bij een koudere aanzet van de oren maar nog een warme neus is er nog niets aan de hand, maar houd het dan in de gaten.

Af en toe een deken op en dan weer af is meestal niet effectief, tenzij op de extreme dagen (heel veel regenval, opeens koudefront etc.). Maar let er dan ook goed op of je paard niet oververhit raakt omdat je het systeem uit balans brengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:34 



 
Profiel   

Het is zo paardafhankelijk inderdaad. Hier lopen er 6. 1 heeft nu een deken op omdat ze wat ouder is en door wat missende kiezen ook niet zo best het eten kan malen. Uiteraard wordt ze bijgevoerd, maar een deken scheelt dan alweer energie aan warm houden. Verder heb ik met mijn jaarling wel geoefend met een deken. Haar vacht is anders dan de koudbloeden. Wel lang, maar dun en zachte haren. Mocht het nodig zijn, krijgt zij ook een regendeken op, maar de afgelopen koude dagen was het gelukkig niet nodig.
De rest staat dusdanig vol in de vacht en is gezond, dat dat niet nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:40 



 
Profiel   

rien10 schreef
Volgens mij is toegang tot een droge ligplaats toch een eerste bij 24/7 buiten.


Ze hebben ook wel een schuilstal met rubberen matten erin maar die van mij staat er nog niet zo heel lang bij dus heeft nog niet de rust en het vertrouwen om in de schuilstal te gaan liggen. Uiteraard is de paddock momenteel niet meer droog na al die regen van de afgelopen dagen. Daar lag hij t liefst

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:57 



 
Profiel   

Rubber matten zijn sowieso niet echt zacht. Het is een mooie tussenlaag in plaats van beton, maar geen vervanging voor een dikke laag strooisel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 16:03 



 
Profiel   

boemel schreef
De keuze moet zijn bij 24/7 buiten:
Of geen deken (je paard moet dan wel de kans gehad hebben wintervacht te ontwikkelen en die vacht moet je niet wassen met shampoo of te grondig poetsen) of je paard fatsoenlijk in de dekens zetten.

Een deken zorgt ervoor dat de vacht zn ding niet meer kan doen en dus is een regendeken onvoldoende bij kou en ik gok een 100g deken ook.

Hier staan de paarden 24/7 buiten met een medium vacht onder een 200gr deken.
Wordt het kouder, dan gaat er een 300g op.


Dit is echt afhankelijk van het paard en ook hoe snel je een deken op doet. Als je paard veel eigen vacht heeft, heb je soms aan een ongevoerde deken genoeg.

Ik heb een kwpn-er, die laat ik wel gewoon vacht krijgen, maar niet super dik dus. Die heeft vrijwel de hele winter een ongevoerde deken op, staat bij 200 gram zich helemaal kapot te zweten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 19:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen