Hoe staat jou paard er in de winter bij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

In de winter staat mijn paard:

aan huis 0-4 uren buiten
17 (1%)
aan huis 4- 8 uren buiten
61 (6%)
aan huis 8+ uren buiten
310 (34%)
op pension 0-2 uren buiten
17 (1%)
op pension 2-4 uren buiten
54 (5%)
op pension 4-8 uren buiten
160 (17%)
op pension 8+ uren buiten
282 (31%)

Totaal aantal stemmen: 901


Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:37

Ro0sje schreef:
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Ik heb zelf altijd paarden aan huis gehad, maar hier (midden Nederland) zie ik ook genoeg stallen waarbij de paarden in elk geval op de dag buiten komen in de winter. Al is het maar een dagdeel.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:40

Ro0sje schreef:
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.

Ik heb jaren in de Hoeksche Waard gestaan en er zijn echt wel plekken waar dat kan. Stal Keizersdijk in Strijen, de Peerdegaerdt in Strijen, Ponypret in Westmaas, Sluisjesdijk (dacht ik) in Piershil. En er zullen er vast wel meer zijn :j

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:41

Ik woon in Zuidwest Drenthe, paarden staan nu nog overdag op het land (van 9-17 ongeveer) en daarna op stal. Als de wei te nat wordt dan zullen ze het straks moeten doen met een paar uurtjes op de paddock en de stapmolen. Het is helaas niet anders. Er zijn hier in de omgeving eigenlijk amper volpensionstallen te vinden met veel paddocks of weidegang voor de winter en waar je dan ook nog een mooie omgeving hebt om buiten te rijden.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:50

De optie eigen beheer niet aan huis ontbreekt.

Maar dat geld voor onze paarden.
Ze lopen 24/7 buiten op de weide met schuilstal waar matten met stro in liggen

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:14

Ro0sje schreef:
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.

Drenthe ;)

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:16

Regio Dordrecht is helemaal bagger qua plekjes, aan de ene kant zijn er wel wat mogelijkheden maar de andere kant echt weinig, of als ze er zijn veel te veel paarden op de oppervlakte vanwege de grote vraag ernaar. Nu heb ik geluk, 24/7 buiten met een grote schuilstal, wei mogen we zomers zelf bepalen qua hoeveelheid, maar is een stal die dus eigenlijk geen pension doet

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:16

Ro0sje schreef:
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.

Hier in de regio is het ook lastig, al zit er wel vooruitgang in. Ik zit in de Betuwe, niet super dicht bevolkt. Wel kleigrond op veel plekken.
Ik heb prioriteiten moeten stellen, of een bak en in de winter te weinig buiten/in een kleine paddock zonder schuilen of geen bak en veel buiten met schuilmogelijkheden.

Ik heb dus gekozen voor dat laatste, veel mensen zullen dat niet als optie meenemen en zeggen dan dat er niets is. Het is er vaak wel, maar je moet er wat anders voor laten gaan of dik betalen.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:19

Mijn paarden staan op een pensionstal lekker 24/7 buiten in de wei. De wei ligt wat hoger dus het water stroomt mooi weg. Ze krijgen als het gras zo goed als op is onbeperkt hooi aangeboden. Vorig jaar was de wei eigenlijk wel vrij droog alleen rondom het eten en de drinkbak wat modderig. Ik vindt het ideaal!

De wei ligt een stukje af van de stal , dus in de winter kun je in de avond niet echt wat doen want er branden ook geen lantaarnpalen , sterker nog ik denk dat je een beste zaklamp moet hebben om ze te zoeken de wei is ook niet klein :') Nu ben ik wel deze winter aardig wat vrij dus ik vindt het geen ramp. Overigens ga ik ook liever overdag heen dan in de avond.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:31

Ik sta op een pensionstal en daar staan de paarden in de winterperiode van 8 tot 4 ongeveer op de paddock. Afhankelijk van het weer. Met de hele dag stromende regen gaan ze eerder naar binnen.

Hij staat lekker de hele tijd met z'n vriendjes te spelen. Ik probeer in de winter ook zoveel mogelijk 's avonds te gaan zodat hij er dan nog lekker uitkomt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:44

Ro0sje schreef:
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.


Zuid Holland, maar ook hele stukken van NH, of bijvoorbeeld Zeeland zijn per definitie te nat om paarden te houden.... de grond is gewoonweg ongeschikt.
Dat is best te verhelpen met fors investeren in gedraineerde paddocks.... maar dat investeren zien zowel stalhouders als eigenaren best vaak niet zo zitten. Paard moet maar binnen staan en niet zeiken.
Het verbaast me hoeveel mensen in die regio paarden hebben en het allemaal maar prima vinden.....

Wat me eigenlijk nog erger verbaast is dat er op droge zandgrond (waar je slechts minimaal hoeft te investeren in goede uitloop) ook best vaak ontzettend veel stallen zijn waar paarden binnen staan.
Waarom?!
Het is contraproductief voor hun gezondheid, het kost veel meer tijd & geld, ik kan gewoon niet bedenken wat daar de redenatie is.....

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hoe staat jou paard er in de winter bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:52

Er zijn ook gewoon nog veel mensen die hun paard graag binnen hebben. Waarom weet ik niet maar ik gok dat dat de redenatie is.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:56

Ninx schreef:
Wat me eigenlijk nog erger verbaast is dat er op droge zandgrond (waar je slechts minimaal hoeft te investeren in goede uitloop) ook best vaak ontzettend veel stallen zijn waar paarden binnen staan.
Waarom?!
Het is contraproductief voor hun gezondheid, het kost veel meer tijd & geld, ik kan gewoon niet bedenken wat daar de redenatie is.....
omdat mensen strakke grasvelden mooi vinden en dat kan ook op zandgrond niet als jij een kudde paarden 24/7 buiten wil laten staan.
Ik denk dat men bang is voor hun mooie uitzicht, ze willen geen modder.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:04

Oh k was nog de andere wei vergeten voor de jonge hengstjes. 24/7 op t gras met een schuilstal waar ik ze evt nog kan opsluiten en met een klein pleintje binnenkort! 8-)

Ik heb een weiland in Vledderveen en in Koekange. Bij de ene wei betaal ik per pony en daar hoef ik geen onderhoud niks te doen en de andere wei huur ik gewoon dus is alles voor mezelf. Al doen we meer met elkaar omdat we t leuk vinden..

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:08

Omdat lage zandgrond net zo goed recept is voor tot de knieen in de modder.
Ten onrechte word gedacht dat overal op zand het zowat automatisch droog blijft.
Maar vaak is ook drainage nodig en op de te lage gebieden geeft dat ook geen uitkomt omdat de sloten dan vol staan.

Zelf zit ik op hoge zandgrond.

Maar zou ik hier veel paarden zetten is het ook weer blubber.
En dat is te vaak het probleem. Het aantal paarden in vergelijking met de m2.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:09

Annetje schreef:
Ninx schreef:
Wat me eigenlijk nog erger verbaast is dat er op droge zandgrond (waar je slechts minimaal hoeft te investeren in goede uitloop) ook best vaak ontzettend veel stallen zijn waar paarden binnen staan.
Waarom?!
Het is contraproductief voor hun gezondheid, het kost veel meer tijd & geld, ik kan gewoon niet bedenken wat daar de redenatie is.....
omdat mensen strakke grasvelden mooi vinden en dat kan ook op zandgrond niet als jij een kudde paarden 24/7 buiten wil laten staan.
Ik denk dat men bang is voor hun mooie uitzicht, ze willen geen modder.

Nee joh. Heeft hier in het oosten meer te maken met de cultuur denk ik. Ze vinden dat sportpaarden binnen horen. Bang voor blessures en ze doen het "altijd al zo".

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:15

Op pensionstal 24/7 paddock (geen postzegel)met schuilstal samen met 2 andere jaarlingen.
Zolang er gras is hebben ze ook nog een wisselend stuk wei erbij, in de winter gaan die dicht om ze sparen.

Ze krijgen onbeperkt droge voordroog/verpakt hooi en 2x daags krachtvoer
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 29-11-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:16

Mijn grote vriend staat op de beste plek ever. Namelijk een kleine, stabiele kudde met een opgestrooide grote loopstal (vrije inloop) met daaraan vast een gedraineerde paddock en een grote weide die vrijwel altijd begaanbaar is. Verder onbeperkt hooi en 2x daags een voerbeurt. Oh, en drinkbakken in de stal en op de wei .

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:18

Mijn paard staat altijd in dezelfde omstandigheden. Er is geen wei aanwezig, maar staat altijd 24/7 in een paddock met schuilstal en onbeperkt ruwvoer!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:27

mijn merrie van 28 loopt in een groep van 7 andere pony’s die 24/7 op een track rondom de weides lopen met onbeperkt ruwvoer en een schuilstal.
maar mijn merrie heeft slecht gebit en krijgt daarom slobber en apart fijn ruwvoer bij en gaat daarom de nachten naar binnen zodat ze rustig kan eten.
ongeveer van 17:00 tot 9:00 staat ze binnen.

ik heb de optie op pension 4- 8 uur buiten dus aangevinkt :j

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:41

Ene paard 24/7 buiten op een kleine paddock paradise in eigen beheer.

Andere paard gemiddeld van 8-17 op de paddock (november-maart/april), volpension. In de zomer langer met de wei open. Ik zou nog langer buiten helemaal perfect vinden, maar dit komt aardig in de buurt :P In de winter kom ik regelmatig 's avonds, zo komt ie nog wat extra uit zijn stal!

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoe staat jou paard er in de winter bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-21 18:51

wat een reacties al zeg. wel veel die dus al veel buiten staan. top.
ik zal kijken of ik e.e.a. kan aanpassen, het ging mij vooral ook tussen het verschil van eigen beheer of pension. in het laatste geval heb je minder flexibiliteit (behalve verhuizen).

en wat betreft locatie. onze paarden kunnen op dit moment echt niet meer op het land. dan is het zwart.
zal ff kijken of ik een fotootje kan maken.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:01

Joltsje schreef:
wat een reacties al zeg. wel veel die dus al veel buiten staan. top.
ik zal kijken of ik e.e.a. kan aanpassen, het ging mij vooral ook tussen het verschil van eigen beheer of pension. in het laatste geval heb je minder flexibiliteit (behalve verhuizen).

en wat betreft locatie. onze paarden kunnen op dit moment echt niet meer op het land. dan is het zwart.
zal ff kijken of ik een fotootje kan maken.


Staan ze dan nu 24/7 op stal? Of wat?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe staat jou paard er in de winter bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:07

Ik sta op een pension stal (doe het zelf) en ik mag zelf bepalen hoe lang ze buiten staan. Ik heb mijn vossen 24/7, maar bij extreem weer een nachtje binnen. Nu bv paar dagen snachts op stal ivm een te natte paddock en teveel REGEN. Ze zijn het echt zat en kunnen niet droog liggen. Lang aanhoudende flinke storm ook een nachtje binnen om uit te rusten. En met flinke vrieskou idem, vanwege bevroren waterbakken en te weinig drinken anders.

Ik overleg vaak met ze wat ze willen haha. Ik durf te wedden dat ze straks graag de paddock uit willen om naar binnen te gaan.

Ze hebben een grote paddock met droge verhardingsdelen, windscherm en binnen kort weer een mini afdakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:08

Ro0sje schreef:
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.


Mijn pony staat 20 min van Dordrecht vandaan en staat in de winter 6-7 uur buiten op de wei of bij heel nat weer in de paddock. Ik sta bij iemand aan huis die er alles aan doet om de paarden zoveel als kan naar buiten te doen. Maar ik ben helemaal met je eens dat zulke plekjes schaars zijn.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:16

Mis nog een optie:

Die van mij staan in eigen beheer op een privé plekje. Op een fijne zandpaddock met verharde track naar twee schuilstallen met vers water en ruwvoer. Ze hebben altijd ruwvoer (stro, meidoornheg/wilgentakken), krijgen meerdere keren per dag in porties hooi. Wil ze bewust niet moddervet hebben en dit werkt prima zo. Mest wordt ook 3 à 4x daags geschept.

Ze gaan vrijwel nooit opgesloten op stal, ze hebben een eigen keuze. Geen dekens, ook niet nodig, want ze hebben fijne vachten. Wil nooit meer anders, zeker niet met een paard met IR.

Eén van mijn paarden staat nog wel op de wei zo nu en dan en dat vindt ze heerlijk. Ze gaat ook super met de buurpaarden op het land.

Ik bepaal alles zelf, de paarden hebben ook eigen keuze en daar doen ze het stukken beter op dan op een pensionstalling.