In de winter staat mijn paard:
aan huis 0-4 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
aan huis 4- 8 uren buiten 6%  6%  [ 61 ]
aan huis 8+ uren buiten 34%  34%  [ 310 ]
op pension 0-2 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
op pension 2-4 uren buiten 5%  5%  [ 54 ]
op pension 4-8 uren buiten 17%  17%  [ 160 ]
op pension 8+ uren buiten 31%  31%  [ 282 ]
Totaal aantal stemmen : 901

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat jou paard er in de winter bij?

 
Profiel   

Tempura. Ja maar als die meest vriendelijke stal er uurtje paddock is?

Ik begrijp wat je zegt hoor.
Want voor iedereen is het anders wat men goed vind.
Maar ik denk wel dat we tegenwoordig weten wat basisbehoeften zijn van een paard. En ik me niet voor kan stellen dat mensen echt werkelijk denken dat ze daar met een uurtje buiten wel aan voldoen.

Er is heel veel grijs. En dat is imo prima. Maar het 23/7 ophokken mag toch wel voorbij zijn.
Net als de grasmaaiers overal alleen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:59 



 
Profiel   

Maar Superpony hoe jij denkt perfect bezig te zijn wil niet zeggen dat dit zo is!

Wat is perfect??

Dat eeuwige zelfde rondje pp lopen hebben ze ook wel een keer gezien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:02 



 
Profiel   

tempura schreef
Wat ik vaak hoor van mensen op bokt is:

"Als jij geen stal kan vinden binnen jouw afstand en budget die qua paardenwelzijn minimaal voldoet, moet je eigenlijk geen paard kopen. Want een paard hebben is geen recht, maar een luxe."

In hoeverre gaat dit op? Wat is nou minimaal qua paardenwelzijn, en hoe groot is de marge? Is het simpelwel niét kopen van x paard wel echt beter voor dat individuele paard of voor de paardenwelzijn op de lange termijn?

Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb een dubbel gevoel. Aan de ene kant snap ik het, want als alle stallen in jouw omgeving super paard onvriendelijk zijn is het niet de bedoeling dat je dan tóch een paard koopt omdat je persée een paard wil hebben. En vervolgens tegen iedereen zegt dat je geen andere keus had qua stalling omdat er niks goeds in de omgeving is. De keus; 'geen paard kopen' was er eigenlijk ook...

Maar aan de andere kant is dat een extreem voorbeeld. Vaak zijn er ook stallen te vinden die zich in grijs gebied bevinden. Niet heel slecht, maar ook niet ideaal. Waar ligt nou precies de grens van die 'minimale eisen' die een stal wel of niet paardvriendelijk maakr? Wat we allemaal weten is het ideaal plaatje, maar daar voldoet éigenlijk niemand aan. Zelfs de meest uitgebreide paddock paradises hebben wel hier en daar puntjes die afwijken van het ideaal.
Dus hoever mag je er nou van afwijken? Wie/wat besluit dit? Er zijn mensen die zeggen dat een paard minimaal 12 uur per dag buiten moet zijn, met onbeperkt hooivoer, vriendjes en minimaal 1000m2. Wat nou als iemand een stal vind waar het paard 10 uur buiten staat in 800m2, 2x hooi gevoert krijgt en maar met 1 paard staat. Is dat dan opeens niet meer oké? Waar ligt de grens dan echt?

Dan denk ik ook... Er zijn zoveel paarden op de wereld waarvan de meeste altijd op stal staan. Vooral in landen als Spanje (pre hengsten). Wat is dan beter; Geen paard kopen, want je kan de perfecte stalling niet vinden. Óf wel een paard kopen, die je de beste stalling geeft die je kan vinden ookal is het niet ideaal, maar wel beter dan waar hij heen zou gaan als je hem niet had gekocht (want nu doe je het al beter dan menig paard eigenaar)

Door de meest paard vriendelijke stalling te kiezen binnen jouw budget/omgeving, ben je al goed bezig maar mijn idee.

Stof om over na te denken!


Het ligt aan veel dingen.

Soms moet je geen dieren kopen.

Maar er kan ook van alles gebeuren in de jaren dat je een dier hebt. Onze merrie is 28 en hebben we vroeger toen ze 4 was ook gehad en nu weer 8jr terug. In die jaren zijn wij meerdere keren verhuisd bijvoorbeeld.

Wij hadden het rond Amsterdam best prima voor elkaar qua stalling. Deden altijd veel zelf.

In het Noorden was het zoeken, maar konden we na paar keer verhuizen en ook were veel zelf doen ook wel een plek vinden.

Naar de veluwe was 1 doffe ellende en rond Ermelo?putten klagen onwijs veel mensen van de slechte stalling, te weinig stalling en de slechte ligging van stallen ten opzichte van bos bijv.

Je kan dan zeggen; dan rij je maar niet in het bos. Maar juist die beweging is toch vaak echt noodzakelijk om paarden in goede conditie te houden als ze bijv snel dik worden.

Maar als je al een dier hebt, doe je het dan weg?

We hebben een border collie gehad toen we op een appartement woonden. Ging prima. Ging overal mee naartoe, woonden aan de dijk, dus konden veel lopen, ging naar trainen, mee naar de paarden etc. Nooit gedrags problemen, is 15jr geworden.
Heb nu een huis met wat grond en een bc van 6mnd. Die gaat in principe minder mee, wordt wel mee getraind, maar loopt wel de hele dag mee buiten.

Wij hebben ons voor de paarden altijd in allerlei bochten gewrongen zodat ze buiten konden komen, hooi kregen etc. Dan kwam je te laat op verjaardagen, gaat niet ver of lang op vakantie en moet dus keuzes maken, samen!
Ook naast een kind met zijn dingen waar we bij wilden zijn, huishouden, bedrijf, werk etc. Je ziet vooral je auto dan veel.
Dan ook weleens gekozen voor een mindere stal dichtbij, dan een betere verder weg.

Maar door ontwikkeling ken ik veel mensen die hun paard niet meer zo willen houden en dus ook echt bewust kiezen voor geen paard. Ondanks genoeg middelen om alle zorg te bieden die nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:03 



 
Profiel   

Shetten staan lekker buiten met een schuilstal. Met extreem slecht weer zou de stal dicht kunnen maar is tot nu toe niet nodig geweest. Dan hebben ze de keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:04 



 
Profiel   

Idd popstra niemand doet het perfect.
Geen paard is hetzelfde.
Denk dat we dat idee los moeten laten. Perfectie bestaat niet. Wie wel denkt dat te zijn zal ook dingen missen bij zijn paarden.
Wat niet wil zeggen dat het hoogtijd word voor minimale eisen in de wet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:05 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad geen paard meer nemen als ik niet kan voldoen aan de basisbehoeften. Om die reden neem ik ook bewust geen hond, terwijl ik die dolgraag weer zou willen. Maar ik ben veel te veel van huis en heb geen fatsoenlijke tuin waarin die zou kunnen ravotten. Dus dan maak ik de bewuste keuze om geen hond te nemen.

Een paard nemen voor mijn plezier (uurtje per dag) terwijl die dan 20 uur in een krap hokje staat is voor mij geen optie. Dat zou ik een egoïstische keuze van mijzelf vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:07 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar Superpony hoe jij denkt perfect bezig te zijn wil niet zeggen dat dit zo is!

Wat is perfect??

Dat eeuwige zelfde rondje pp lopen hebben ze ook wel een keer gezien!



Dat is best een extreem voorbeeld! Maar dat ligt dus echt héél vér van het ideaal af. Ik denk ook dat (bijna) iedereen binnen maximaal 45min. reizen wat vind dat iets beter is dan 23 uur op stal.

Ik denk dat de meeste mensen die hun paard echt 23u per dag op stal houden, ten eerste mensen zijn die niet echt op bokt zitten, en ten tweede waarschijnlijk hoge eisen voor zichzelf hebben (luxe vd mens). En volgens mij is dit echt het gros van de paardeneigenaren in NL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:08 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik vind het nogal schokkend sommige mensen denken te kunnen zeggen dat iemand geen paard hoort te bezitten als deze niet fatsoenlijk, lees minimaal 8 uur buiten kan staan!
Wie denken jullie wel niet dat jullie zijn? Is het bij jullie zo perfect voor elkaar dat je dit kan zeggen? Verzorgen jullie je paarden perfect?


Als ik een dier koop, wil ik dat het voldoende! natuurlijk gedrag kan vertonen. Ik wil over +- 5 jaar een paard kopen, maar dat komt er alleen als het dier minimaal 8u per dag buiten komt (ja, ook in de winter!). Dus ja, ik ga zeker zo ver. Belangen van het dier boven eigenbelang.

Edit: dit heeft imo weinig te maken met "perfectie", maar met de absolute basis. Een solarium voor je paard zn pijnlijke spieren, dat is eventuele perfectie, maar we moeten nou niet gaan doen alsof een minimum van 8u/dag buiten voor een paard geen basisbehoefte is.


Laatst bijgewerkt door Silenna op 30-11-21 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:11 



 
Profiel   

Mijn bijrijdpaard staat op een pensionstal waar ze 12 uur per dag buiten staan. Van 07.00 tot 19.00. Onbeperkt hoor en een schuilstal. (al staat die van mij er nooit in maar altijd bij het eten :') )
Hij staat met 5 anderen op de paddock.

Zomerse foto maar dan heb je een idee.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:12 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar Superpony hoe jij denkt perfect bezig te zijn wil niet zeggen dat dit zo is!

Wat is perfect??

Dat eeuwige zelfde rondje pp lopen hebben ze ook wel een keer gezien!


Als je als eerste kijkt naar het dier, wat een paard is en hoe die leeft, kijk je of je aan die behoefte kan voldoen. Dat kunnen we deels beter dan mensen die paarden veel op stal hebben staan. Want dat staat nog verder af van het dier paard en wat gezond is. Wat ook bewezen is en blijkt uit veel onderzoeken.

Dat eeuwige rondje pp is niet altijd hetzelfde. Dat is dus al een vooroordeel. Paarden lopen niet de hele dag hetzelfde rondje. Daarbij kan je dus opties zo maken dat je ze elke keer weer iets nieuws aanbiedt of variatie qua voer, hooibakken leeg, op een andere plek etc.
Maar een pp is geen rondje om een wei. Zo vindt de 1 het heel leuk om op een heuvel te staan en de ander niet. Maar daar wordt dus bewust naartoe gelopen.

En dan nog; het is echt altijd beter dan een vierkante postzegel paddock waar veel paarden alleen staan en op veel plekken ook zonder hooi en in ergste geval ook water.

Als je ook echt gaat kijken naar paarden en hun gedrag als ze kunnen kiezen, leer je zoveel meer dat je ook niet snel terug wilt.
Je ziet bijv wat ze doen bij wind, onweer, geluiden, onverwachte dingen. Keuzes die ze samen maken.

Keuzes die paarden opgesloten in 3x3 nooit kunnen maken. Niet kunnen zien waar geluiden vandaan komen, geen andere/betere plek kunnen kiezen.
En echt, ik heb op stallen meer dan genoeg gezien. Tijdens onweer, vuurwerk, werkzaamheden, brand etc.

Of gras? Meeste weilanden zijn raaigras en kunnen ze ook alleen maar heen en weer lopen, scharrelen, eten en een sprintje trekken. Maar weer niet schuilen, geen variatie zoeken zoals ik zie dat ze ook veel van bomen, takken, struiken eten die ook bij een goed dieet horen.

Perfect bestaat niet, want dan hadden we een natuurgebied gekocht en ook in een ander land misschien.

Maar mijn merrie van 28 doet het toch wel erg goed, net als mn ruin van 22 bijv. Ondanks hun verleden.

Dus ja, we doen het goed en weet ik zeker, want ze kunnen vrij bewegen, droog staan, liggen en eten, hebben hun sociaal contact, schoon drinkwater, goed hooi en krijgen uiteraard ook hun beweging naast dat eeuwige rondje op een pp. Want ze zijn niet alleen om naar te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:13 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Ik zou inderdaad geen paard meer nemen als ik niet kan voldoen aan de basisbehoeften. Om die reden neem ik ook bewust geen hond, terwijl ik die dolgraag weer zou willen. Maar ik ben veel te veel van huis en heb geen fatsoenlijke tuin waarin die zou kunnen ravotten. Dus dan maak ik de bewuste keuze om geen hond te nemen.

Een paard nemen voor mijn plezier (uurtje per dag) terwijl die dan 20 uur in een krap hokje staat is voor mij geen optie. Dat zou ik een egoïstische keuze van mijzelf vinden.


Ik heb ook geen tuin, werk fulltime (oke, sinds kort niet meer), maar heb wel een hond :) Het kán wel. Ik werk bv. thuis en ik heb een ras gekozen met een lage energiebehoefte. Ik ken ook mensen die veel geld betalen voor goede hondenoppas en voor/na werk heel veel met de hond doen. Zolang jij zelf bewust bent van wat een hond (of paard) minimaal nodig hebt kan je de beslissing nemen of je er wel of niet aan gaat beginnen. En soms vind ik dat mensen, op bokt, die grens veelste hoog zetten. Onrealistisch hoog!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:16 



 
Profiel   

Sp hoezo kunnen ze niet schuilen in een wei?

Zie mijn eerdere foto.

Daarnaast paardengras mengsel is niet alleen raai.

E ja ik merk dat de paarden op een weiland echt paard zijn. Stapje voor stapje grazen is echt heel erg paard zijn. Meer dan een pp.
Ben ik nu tegen een pp? Nee. Wel tegen de rare aannames die jij doet en dan beweert perfect te zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:17 



 
Profiel   

tempura schreef
Mdrf schreef
Ik zou inderdaad geen paard meer nemen als ik niet kan voldoen aan de basisbehoeften. Om die reden neem ik ook bewust geen hond, terwijl ik die dolgraag weer zou willen. Maar ik ben veel te veel van huis en heb geen fatsoenlijke tuin waarin die zou kunnen ravotten. Dus dan maak ik de bewuste keuze om geen hond te nemen.

Een paard nemen voor mijn plezier (uurtje per dag) terwijl die dan 20 uur in een krap hokje staat is voor mij geen optie. Dat zou ik een egoïstische keuze van mijzelf vinden.


Ik heb ook geen tuin, werk fulltime (oke, sinds kort niet meer), maar heb wel een hond :) Het kán wel. Ik werk bv. thuis en ik heb een ras gekozen met een lage energiebehoefte. Ik ken ook mensen die veel geld betalen voor goede hondenoppas en voor/na werk heel veel met de hond doen. Zolang jij zelf bewust bent van wat een hond (of paard) minimaal nodig hebt kan je de beslissing nemen of je er wel of niet aan gaat beginnen. En soms vind ik dat mensen, op bokt, die grens veelste hoog zetten. Onrealistisch hoog!


Als je thuis werkt is het ook totaal anders, dat doe ik niet. Dus als ik 5 dagen van huis ben voor werk en daarnaast mijn paard verzorg. Dan vind ik het niet fair om een hond te nemen, dan gaat het welzijn van het dier echt voor.
En als je nu een paard hebt, dan snap ik dat je moet roeien met de riemen die je hebt. Maar ik zou dan geen ander paard nemen tenzij ik zeker weet dat ik een plek heb waar die echt lang buiten komt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:19 



 
Profiel   

Ik ben best blij dat mijn paard in de nacht gewoon op stal staat. En eerlijk ze lijkt het zelf ook prima te vinden.

Nu kan ik haar precies voeren naar behoefte. Ze kan rustig op een droge plek languit slapen.
Ze heeft een buitenbox met buitenluik en contact met haar buurvrouw en een goedgevulde slowfeeder.
Overdag gaan ze nu, met de korte dagen, zo een 7 uur de weide, ruime hectare, op in een kudde.
Die wei is nu nat en modderig en na de winter zwart maar dat mag het is de winterwei.

Doordeweeks in de avond ga rijden of wandelen dus komt ze weer uit haar box.

Zodra de dagen lengen gaan ze weer langer naar buiten tot 24/7 vanaf eind mei tot half oktober.

Ik heb er in ieder geval geen schuldgevoel over dat ze op stal gaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:21 



 
Profiel   

Mdrf met je eens.
Beteft honden denk ik er ook zo over. Waarom een hond als je 5 dagen de hele dag weg bent. 's avonds ook vaak nog sport of boodschappen of wat ook. Wat heeft een hond daar aan? Een roedel dier de hele dag alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:26 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
E ja ik merk dat de paarden op een weiland echt paard zijn. Stapje voor stapje grazen is echt heel erg paard zijn.

Vooral dit schijnt heel erg belangrijk te zijn voor het mentale en fysieke welzijn van een paard.

Hier ook geen raaigras in het land trouwens. Weilanden zijn meer dan 40 jaar oud denk ik. Veel variatie in soorten gras en andere planten. Struiken langs een paar kanten.
Aangezien ik al mijn paarden van jongsaf aan heb en ze allemaal stokoud worden zonder al te veel problemen, denk ik dat het hier echt nog zo slecht niet is :P

Waar sommige mensen toch het idee vandaan halen dat een weiland saai zou zijn voor een paard, blijft mij echt een raadsel. Jaloezie misschien ? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:39 



 
Profiel   

Was ik vergeten, mijn paard heeft een paar maanden in een paddock paradise gestaan. Er was 1 grote schuilstal waar mijn manneke niet in mocht van de dominante merrie -:(- midden in dazenseizoen := toen ik m aantrof met een hals die aan beide kanten volledig bedekt was met dikke dazenbulten heb ik hem direct terug in volpension (overdag wei, savonds & snachts stal) gezet ik kon wel janken! |( %) -:(- dat nooit meer, dan maar geen pp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:40 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
DuoPenotti schreef
E ja ik merk dat de paarden op een weiland echt paard zijn. Stapje voor stapje grazen is echt heel erg paard zijn.

Vooral dit schijnt heel erg belangrijk te zijn voor het mentale en fysieke welzijn van een paard.

Hier ook geen raaigras in het land trouwens. Weilanden zijn meer dan 40 jaar oud denk ik. Veel variatie in soorten gras en andere planten. Struiken langs een paar kanten.
Aangezien ik al mijn paarden van jongsaf aan heb en ze allemaal stokoud worden zonder al te veel problemen, denk ik dat het hier echt nog zo slecht niet is :P

Waar sommige mensen toch het idee vandaan halen dat een weiland saai zou zijn voor een paard, blijft mij echt een raadsel. Jaloezie misschien ? :+


Tuurlijk is dat niet saai.... dat vinden ze fenomenaal....

Een pp is een mooie uitvinding wanneer je extra beweging en prikkels wilt toevoegen, en/of dieren hebt die erg snel zwaar worden/ gras niet goed verdragen.

Op ieder potje past een dekseltje.... als dat dekseltje maar soortgenoten, ruimte en vrije beweging bevat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:43 



 
Profiel   

Nee jaloezie geloof ik niet.
Wat wel weet ik niet.
Dat het er voor ons mens saai uitziet misschien?
Ik begrijp dat een rechttoe rechtaan paddock geen beweging stimuleert en dan een pp een mooi alternatief kan zijn. Ook voor paarden die echt niet op gras kunnen.
Maar zelf denk ik dat een grote wei juist weer meer natuurlijk is dan een pp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:44 



 
Profiel   

MissYvette4u schreef
Was ik vergeten, mijn paard heeft een paar maanden in een paddock paradise gestaan. Er was 1 grote schuilstal waar mijn manneke niet in mocht van de dominante merrie -:(- midden in dazenseizoen := toen ik m aantrof met een hals die aan beide kanten volledig bedekt was met dikke dazenbulten heb ik hem direct terug in volpension (overdag wei, savonds & snachts stal) gezet ik kon wel janken! |( %) -:(- dat nooit meer, dan maar geen pp!


1 slecht voorbeeld is niet exemplarisch voor een heel concept natuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:47 



 
Profiel   

Mooi gezegd met het potje en het dekseltje ! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:47 



 
Profiel   

goh, demijne staat in de winter gewoon op een giga groepspaddock met 5 maatjes (zo groot of groter dan een gemiddeld weiland), ze hebben 2 hooiplaatsen en een waterbak, een stuk verhard, en een groepje hoge (3-4 meter) struiken waarachter ze kunnen schuilen of waaraan ze kunnen snoepen. Ze hebben ook een schuilstal. Ik denk niet dat ze zo'n saai leven hebben, aangezien de meeste paarden 's avonds niet binnen willen komen (vooral demijne niet, haha, oeps). Ze trekken soms bamboetakken uit de struiken en dan staan ze daar met enkele paarden mee te puzzelen en te prutsen.

Mensen denken bij 'paddock' vaak aan een stukje van 5x10 meter waar ze maar af en toe inkomen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Daarnaast hangt het idd ook af van paard tot paard; mijn paard kan prima op het gras (het is zelfs goed voor 'r stofallergie, beter dan hooi, en beter voor haar darmen dan voordroog), maar als je paard dat niet kan, heeft ie misschien meer aan een pp dan aan een stal met in de winter winterpaddocks en in de zomer zomerweiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:00 



 
Profiel   

Ninx schreef
MissYvette4u schreef
Was ik vergeten, mijn paard heeft een paar maanden in een paddock paradise gestaan. Er was 1 grote schuilstal waar mijn manneke niet in mocht van de dominante merrie -:(- midden in dazenseizoen := toen ik m aantrof met een hals die aan beide kanten volledig bedekt was met dikke dazenbulten heb ik hem direct terug in volpension (overdag wei, savonds & snachts stal) gezet ik kon wel janken! |( %) -:(- dat nooit meer, dan maar geen pp!


1 slecht voorbeeld is niet exemplarisch voor een heel concept natuurlijk...


Nee dat klopt :P ik had eigenlijk moeten typen "nooit meer op dié pp" en voortaan goed selecteren denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:09 



 
Profiel   

superpony schreef
Horseloverl schreef
Bij mij mogen paarden kiezen. Die beginnen te hinniken bij het hek als ze naar binnen willen. Soms is dat 3 uur, soms pas tegen 6en aan in de winter. Zomer boven de 15 graden snachts gaan ze 24/7 buiten. Anders van licht tot licht als ze dat zelf willen. Ook dan geld weer als ze eerder naar binnen willen vind ik dat geen probleem


Ze hinniken hier ook 6x per dag als ik buiten kom. Dat zegt echt niks. Het is het ritme dat ze weten dat ze of iets krijgen, of ik hooi ga verdelen etc.
Zou ik staldeuren dicht doen, springen ze eruit bij wijze van........

Dat een paard even naar stal wil, zegt niet dat ze daar 20 uur willen staan.

Dat is tevens het probleem. De paarden hebben geen eigen keus. Elk stalpaard wat wij naar 24/7 kiezen hebben gezet, heeft dat probleemloos gedaan. Maar dan moet je dus altijd aanbieden dat ze kunnen en mogen schuilen, altijd ergens droog kunnen staan, liggen en eten.

Dat is dus wat zo idioot is in Nederland. Men wil de paarden wel x aantal uren buiten zetten overdag, maar dan staan ze vaak op kale weilanden of kleine paddocks zonder enige variatie, zonder beschutting, soms alleen etc.

En dan zeggen tegen mensen die de paarden 24/7 buiten hebben; je laat ze buiten staan in de regen. Nee, ze kiezen zelf en soms regent het en soms schijnt de zon. Beiden kunnen redenen zijn dat er beschutting nodig is.


Bij mij hinniken ze verder nooit. Als ze niet naar binnen willen, komen ze ook echt niet. Daar zit wel een verschil. Ik ga er dus vanuit dat ze dit dan dus echt aangeven. Ik mest op verschillende tijden, leg voer klaar op verschillende tijden en ze hinniken nooit als ik daarmee bezig ben. Ene paard is het andere ook niet heh. Daarbij weet ik niet of die 20 uur op stal voor mij bedoeld is, maar hier lopen ze gemiddeld 12-15 uur per dag buiten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Sp
Ja voor jou persoonlijk.

Maar vind je dat een eis richting andere paarden houders?

Mijn persoonlijke eis is ook minimaal 8 uur.
Maar de eis voor algemeen paardenland minimaal 4 uur (uiteraard op een fatsoenlijk stuk)

En dat lees ik dus van meer mensen.
Daarom de vraag hoe vaak lees je dat er echt door gedramt word over 24/7 buiten?
Maar dan gaan wel de tegen reacties over. Dat begrijp ik niet.


Ik lees niet zozeer die eis, maar wel de hele tendens van hoe meer buiten, hoe beter. En ik ben het daar ook wel grotendeels mee eens MITS de omstandigheden kloppen. En daarover kan ik nog wel hele discussies voeren.
Bekijk bijvoorbeeld het topic over pensionstalling omgeving Arnhem (alsmede die van de Veluwe en die van Ede). Daar werd ik weggezet als TE kritisch: "ja als je dat allemaal zo belangrijk vindt, vind je nooit een plek"
Eh ja precies, dat is dus het probleem...

Ik stel imo geen bijzondere eisen, slechts basis eisen, en toch zijn er in de verre omtrek geen stallen die daar aan voldoen.
Ik hoef bijvoorbeeld überhaupt geen rijbak, als er maar uitrijmogelijkheden zijn. Ik heb ook geen interesse in stapmolen, kantine, lessen.. maar ik wil wel dat mijn paard naar buiten kan, wei of paddock met een veilige omheining, een kleine, met zorg samengestelde kudde (liefst niet meer dan 2) van ijzerloze paarden (aangezien mijn paard altijd de klappen mag incasseren), een (meestal) droge bodem van de paddock in de winter, en minimaal in de zomer gras.

Een VEILIGE box van een normaal formaat. Je zal ze de kost moeten geven, de pensionstalling die nog boxen hebben van 3 x 3 of nog kleiner, soms zonder luik. Met een flinke opening onder de deur, spijlen van te licht materiaal, die te gemakkelijk verbuigen, hooiruiven tot op de grond, "uitzicht" op een blinde muur etc etc

En ik wil kwalitatief goed ruwvoer en in geval van stro ook bodembedekking van kwaliteit (Geen beschimmeld stro svp) en een wasplaats met warm water.

Nee SP, het is niet simpel een kwestie van "als je maar wil dan kan het wel". Ik nodig jou en anderen uit om eens pensionstallen te noemen die WEL voldoen. En dan bij voorkeur in de provincies Gelderland, Utrecht, Noord Holland en Zuid Holland.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen