In de winter staat mijn paard:
aan huis 0-4 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
aan huis 4- 8 uren buiten 6%  6%  [ 61 ]
aan huis 8+ uren buiten 34%  34%  [ 310 ]
op pension 0-2 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
op pension 2-4 uren buiten 5%  5%  [ 54 ]
op pension 4-8 uren buiten 17%  17%  [ 160 ]
op pension 8+ uren buiten 31%  31%  [ 282 ]
Totaal aantal stemmen : 901

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat jou paard er in de winter bij?

 
Profiel   

DuoPenotti schreef
ja ben ik geweest
En dan denk ik echt dat het 24/7 stalpaard het niet beter heeft. Want die moet dan ook nog eens luisteren als zijn eigenaar dat zegt, zoniet krijgt hij nog wat snokken in zijn mond of erger.
En ja die ziet met geluk wat daglicht maar als dat alleen door de dakplaten is of door een raampje, is dat dan zoveel beter?
Maar dat vergelijk mag ik niet maken want dan schop ik wat tere zieltjes tegen de schenen.
Maar dat heet dan wel hobby...

Ja regels moeten er komen bij de paarden.
En ja dat mag uiteraard heel wat strenger dan bij de bio industrie.
Aantal uren verplicht buiten, afmeting stal, hoe licht is het in die stal.
Het altijd zicht hebben op andere binnen een paar meter.
Ondergrond van paddock en stal.

En nee dat zal nooit voor iedereen voldoende zijn, maar het ergste ga je er wel uitfilteren.
En misschien schud het eindelijk wat mensen wakker.


Waarom strenger dan in de bio industrie? Zijn paardenlevens meer waard dan dat van varkens?
Ik vraag mij ook af of alle 24/7 voorstanders ook vegetariër zijn? Of kun je met droge ogen een hap van je broodje kroket nemen en ach en wee roepen over het minimale welzijn van paarden?
En hoe ga je regels stellen over het omgaan met paarden? Inderdaad, het getrek en geschop door de matige ruiters? De jeuk door het nooit goed gewassen worden? De vele kreupele paarden waar gewoon op gereden blijft worden omdat de eigenaren het niet eens opmerken?
Ik verzin het niet hè.. ik keek met pijn in mijn hart elke dag naar het paard dat stond af te zien op de wei. Oh wat fijn dat hij op de wei stond.. maar de pijn in zijn voeten was afschuwelijk om te zien. Hij stond dan ook de hele dag stil met vooruit geschoven voorbenen, totdat hij weer even werd opgejaagd door een kudde genoot, en totdat hij eind van de dag los naar stal werd gedreven. Hee hij stond 8 uur buiten in de kudde, dus zou voldoen aan de regels...
Hij werd ook gewoon nog gereden, en de eigenaar kreeg les.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 13:59 



 
Profiel   

Nu kun je wel alle misstanden erbij halen om je gelijk te halen, je beter te voelen of ik weet niet wat.
Maar dat paard dat kreupel en stijf op stal staat, maar je dan niet ziet omdat hij op stal staat, heeft daar niet minder last van.
Heeft die ineens een betere ruiter? Nee denk ook van niet.
Dus eigenlijk gaat je bericht nergens over.. alleen maar wijzen die is slecht...tja dat schiet op.

Misschien wel in oplossingen willen denken :j
Daar komen we verder mee.
Niet met telkens deze negatieve berichten, het kan echt niet anders, het is niet zo simpel
Boeiuh!! daar heeft je paard geen zak aan. (je = voor iedere die de schoen past)


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-12-21 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:02 



 
Profiel   

Chasey schreef
Wij hebben de paarden aan huis. Vanaf 2015. Maar we zijn 1,5 jaar geleden verhuisd. Dus alles is nog niet helemaal zoals we het willen hebben. Het begint er wel op te lijken.

Vorig winter hadden de paarden maar een heel klein stukje om buiten te staan. Omdat de weides, de paddock en de binnenbak niet klaar waren.

Dit jaar staan ze er al beter bij! :D

We hebben nu een paddock, die goed droog blijft.
[ [url=m/lZQaBf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanuit de paddock kunnen ze ook de binnenbak in lopen.
Op de foto zit de binnenbak deur dicht. De deur rechts naast het betonblok staat overdag open.
[ [url=m/surGyo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2KnJZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het weer het toelaat, mag de draad naar de weide open.
Deze week even niet. Maar als de weide open is dan hebben de paardjes heuvels, gras en een vijver tot hun beschikking.
Het wordt tzt nog aangekleed met knabbelstruiken. En wat natuurlijke obstakels.

[ [url=m/tdS4gf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CaCOtX.jpg]Afbeelding[/url] ]

De paarden staan dus aan huis, letterlijk. Want als de weide open is, lopen ze ook gezellig voor het raam langs. :D
[ [url=m/flO4tO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vorig winter stonden ze op een stukje wat nu een hondenweitje is.
Om het gras daar kort te houden, mogen ze daar ook regelmatig grasmaaien. Er is een poort tussen de honden- en paardenwei die af en toe open gaat voor de grasmaaiers.
[ [url=m/M2lAKD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de moestuin. De moestuin ligt naast/tegen de paddock. Een paar weken geleden hebben we alles eruit gehaald en mochten de paarden de rest glad eten, zodat wij het weer kunnen klaarmaken voor komend seizoen.
[ [url=m/bDQmUm.jpg]Afbeelding[/url] ]

's Avonds kunnen ze op stal. Ze hebben beide hun eigen stal. De stallen zijn inpandig.
We hebben niet echt vast ritme. We passen ons aan op het weer en aan hoe we onze eigen dag indelen.
's Ochtends worden er hooi netten opgehangen binnen of buiten. Dat ligt ook aan het weer.
Met de wind zoals vandaag worden ze binnen gevoerd.
's Middags voer ik naar behoefte, ligt er aan waar ze op dat moment staan. In paddock of wei.
Rond het avond eten krijgen ze weer wat. Naar behoefte.
En dan nog de late avond voerronde. Dan gaat er weer een flink portie in de hooinetten.
Overdag hebben ze dus sowieso de binnenbak en de paddock tot hun beschikking. En eventueel de weide, moestuin of het hondenweitje.


Mooi! Vooral je weide en natuurlijke waterplaats! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:03 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nu kun je wel alle misstanden erbij halen om je gelijk te halen, je beter te voelen of ik weet niet wat.
Maar dat paard dat kreupel en stijf op stal staat, maar je dan niet ziet omdat hij op stal staat, heeft daar niet minder last van.
Heeft die ineens een betere ruiter? Nee denk ook van niet.
Dus eigenlijk gaat je bericht nergens over.. alleen maar wijzen die is slecht...tja dat schiet op.

Misschien wel in oplossingen willen denken :j
Daar komen we verder mee.


Jammer dat je weer op de persoon gaat spelen. Wil je gewoon op de inhoud blijven discussiëren?
Welzijn van paarden is niet alleen hun huisvesting, er komt echt wel wat meer bij kijken.
En ga je voor het gemak niet reageren op mijn opmerking over de bio industrie? Of durf je daarin ook eens eerlijk te zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:05 



 
Profiel   

Is niet op de persoon, maar dat van alles kijk die heeft het slechter erbij halen is wat steeds gebeurd om eigen straatje schoon te vegen. Elk topic is dat weer iemand die dat doet. Dat is vermoeidend.
Blijkbaar past het je.

Ik ben geen 24/7 voorstander dus vond dat niet voor mij bestemd, daarom geen reactie daarop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:07 



 
Profiel   

Maar zijn de voorstanders van 16+ uur op stal ook voorstanders van je hond de hele dag in een kennel en een konijn de hele dag alleen in een klein hok? Of een goudvis in een kom? Vinden die ook plofkippen een briljant concept? Dragen die ook zoveel mogelijk bont?

(Dit is een ander voorbeeld van de irritant domme vergelijking dat je als 24/7 voorstander minimaal vegetariër moet zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:15 



 
Profiel   

Toevallig kwam ik deze tegen op Facebook. Vond het wel toepasselijk hier. :+
Gaat om punt 2.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:15 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Is niet op de persoon, maar dat van alles kijk die heeft het slechter erbij halen is wat steeds gebeurd om eigen straatje schoon te vegen. Elk topic is dat weer iemand die dat doet. Dat is vermoeidend.
Blijkbaar past het je.

Ik ben geen 24/7 voorstander dus vond dat niet voor mij bestemd, daarom geen reactie daarop.


Welk straatje? Waar hoor je mij zeggen dat het ene beter is dan het andere? WAAR lees jij dat? Of lees jij alleen wat je wil lezen?
Jij wil regels, ik wil die ook wel, maar ik vraag hoe je dat op andere vlakken dan de huisvesting kunt gaan doen? En dat wuif jij weg, is niet belangrijk? Net als het welzijn van de varkens? Met hoeveel maten meet jij eigenlijk?
Geef nu eens duidelijk antwoord, in plaats van meteen te gaan zeuren over "je gelijk halen" en "je straatje schoonvegen" als je een kritische vraag krijgt.
Dat is wel op de persoon spelen hoor. Misschien moet je dan eerst even leren wat het verschil is tussen inhoud en betrekking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:20 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Maar zijn de voorstanders van 16+ uur op stal ook voorstanders van je hond de hele dag in een kennel en een konijn de hele dag alleen in een klein hok? Of een goudvis in een kom? Vinden die ook plofkippen een briljant concept? Dragen die ook zoveel mogelijk bont?

(Dit is een ander voorbeeld van de irritant domme vergelijking dat je als 24/7 voorstander minimaal vegetariër moet zijn)


Ik krijg de indruk dat jij je aangevallen voelt, waarom? Ik maak namelijk helemaal geen vergelijking, ik stel alleen een vraag. Waarom is de vraag irritant?
Ik weet niet wat voorstanders van 16+ uur op stal vinden. Wie zijn dat dan? Ik heb dat nog niemand horen stellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:42 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Toevallig kwam ik deze tegen op Facebook. Vond het wel toepasselijk hier. :+
Gaat om punt 2.
[ [url=m/UYHqnH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vind je toepasselijk aan punt 2 dan? Het is toch de waarheid!?
Komt bij dit gepost is in februari en het stervens koud was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:48 



 
Profiel   

Nikass schreef
DuoPenotti schreef
Is niet op de persoon, maar dat van alles kijk die heeft het slechter erbij halen is wat steeds gebeurd om eigen straatje schoon te vegen. Elk topic is dat weer iemand die dat doet. Dat is vermoeidend.
Blijkbaar past het je.

Ik ben geen 24/7 voorstander dus vond dat niet voor mij bestemd, daarom geen reactie daarop.


Welk straatje? Waar hoor je mij zeggen dat het ene beter is dan het andere? WAAR lees jij dat? Of lees jij alleen wat je wil lezen?
Jij wil regels, ik wil die ook wel, maar ik vraag hoe je dat op andere vlakken dan de huisvesting kunt gaan doen? En dat wuif jij weg, is niet belangrijk? Net als het welzijn van de varkens? Met hoeveel maten meet jij eigenlijk?
Geef nu eens duidelijk antwoord, in plaats van meteen te gaan zeuren over "je gelijk halen" en "je straatje schoonvegen" als je een kritische vraag krijgt.
Dat is wel op de persoon spelen hoor. Misschien moet je dan eerst even leren wat het verschil is tussen inhoud en betrekking.


oke als het zo moet.... :n
Dan kun je een antwoord wel vergeten, dat begrijp je zelf toch ook wel?
Terwijl ik iemand ben die alles uitlegt en nogmaals wil verduidelijken als ik onduidelijk was. Maar nu ff niet meer zo.

:evaw:

fijne dag nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:51 



 
Profiel   

Dat bedoel ik, als er een kritische vraag komt haak je af. Niet alleen in dit topic. Je valt behoorlijk door de mand DP!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:58 



 
Profiel   

Popstra schreef
Nature93 schreef
Toevallig kwam ik deze tegen op Facebook. Vond het wel toepasselijk hier. :+
Gaat om punt 2.
[ [url=m/UYHqnH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vind je toepasselijk aan punt 2 dan? Het is toch de waarheid!?
Komt bij dit gepost is in februari en het stervens koud was.


Daarom konden de paarden nog wel buiten blijven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 15:28 



 
Profiel   

In die tijd was alles hier veranderd in een ijsplaat. Het ijzelde enorm.
Geen idee of dat in dokkum ook was.
Ik heb mijn merrie die zonder deken staat die dag een dikke deken opgedaan. En dat is iets wat ik zelden doe bij een paard met wintervacht.
Maar die had het duidelijk koud. Zelfs met hooi uit de wind.
Maar wel die enorme vieze ijzel die toen viel.
Het was toen een paar dagen wel heel naar weer.
Later die week was alles wit maar zon. En dat was echt heel anders.

Dus die waarschuwing was toen niet meteen vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:16 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
In die tijd was alles hier veranderd in een ijsplaat. Het ijzelde enorm.
Geen idee of dat in dokkum ook was.
Ik heb mijn merrie die zonder deken staat die dag een dikke deken opgedaan. En dat is iets wat ik zelden doe bij een paard met wintervacht.
Maar die had het duidelijk koud. Zelfs met hooi uit de wind.
Maar wel die enorme vieze ijzel die toen viel.
Het was toen een paar dagen wel heel naar weer.
Later die week was alles wit maar zon. En dat was echt heel anders.

Dus die waarschuwing was toen niet meteen vreemd.


Nee, precies. Dat was echt extreem en vies weer en als ze dan niet uit die wind kunnen snap ik wel dat het te koud is en er gewaarschuwd wordt. Dat is alleen maar een paar dagen en niet elk jaar.

Dus die post vind ik niet zo verkeerd voor die weersomstandigheden

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:40 



 
Profiel   

Nikass schreef
Sclimpre schreef
Waarom zou je dat in een wet moeten gieten?
Iedereen is toch vrij om een andere plek te zoeken als het niet goed is.
Dan zouden toch vanzelf de goede stallen veel succes moeten hebben en de slechte stallen leeg staan.
Ik denk dat het probleem vooral is dat mensen goedkoop gesteld willen zijn en niet bereid zijn meer te betalen voor een goede stal.
Mochten er geen goede stallen bestaan is dat een gat in de markt en zal er wel een ondernemer in dat gat springen.


Nee hoor dat is het niet. Ik ken bijvoorbeeld een stal aan het Amsterdamse bos die altijd vol staat. Mensen nemen er na het overlijden/verkoop van hun paard het volgende paard. Die stal is heel geliefd, je komt er bijna niet tussen (als je het zou willen dan)
De stal kost 460 pm. Er is geen weidegang en er zijn op +- 100 paarden een stuk of zes paddocks waar je je paard zelf in/uit moet zetten en niet mag voeren.
Dat zijn geen mensen die goedkoop willen staan, en 3 kwart van de mensen rijdt niet in het bos. (Dus dat is ook de reden niet)

Iedereen is vrij om een andere plek te zoeken, maar het ontgaat je blijkbaar dat die plekken er niet zijn.
Regio Apeldoorn/Arnhem/Ede/Elst (ongeveer die hoek) heeft alles wachtlijsten.
Dus als je ergens niet tevreden bent kun je dat zeker zeggen, maar weggaan is niet altijd een optie. En als je er nog minimaal een tijd moet blijven (tot er misschien ergens een plek vrij komt - waarschijnlijk ook geen geschikte stal) dan kan het ook nog flink in je nadeel zijn als de verstandhouding met de eigenaar slecht is doordat jij hebt laten weten dat je er niet tevreden bent. Afhankelijk van de eigenaar, maar je bent dan al helemaal de pineut als de eigenaar jouw stal opzegt (voor jou 10 anderen) en je binnen een maand iets zou moeten vinden.
Dus ja, ik ben wel voor verandering van wetgeving. Hoe de uitvoering ervan precies gerealiseerd moet worden weet ik niet, dat lijkt me wel ingewikkeld.

DP, ik bedoelde eigenlijk ook dat als iets op papier wat lijkt en je gaat kijken dat het dan in de praktijk tegenvalt.
Soms kun je er natuurlijk over twisten of een eigenaar zich aan de afspraken houdt. Wat de één een vieze stal vindt, vindt de ander misschien heel acceptabel.


Geen aanbod is hier in Belgie echt geen probleem. Er hangt wel een prijskaartje aan.
Deze stal is denk ik te vergelijken met de stal die jij noemt in Amsterdam : stal in Brussel, met toch mooie uitrijmogelijkheden.
http://www.royaletrierbelge.be/home3.as ... =584&LG=FR
prijs : tussen 600 en 800€/mnd

Net buiten Brussel, maar toch voldoende weidegang :
http://www.uppereastsidestables.be/inde ... anguage=nl
Nette stal, maar mist de wauw-factor
prijs : tussen 600 en 700€

In mijn boererdorpje zijn er al zeker 7 pensionstallen, waar van er maar 1 is waar ik echt geen paard zou willen zetten. Hebben maar beperkte weides en ze hebben dan hun weides nog in hokjes van ca. 20x20 m verdeeld. In de winter enkel paddocks.
De andere 6 stallen zijn ok tot zeer ok.

Ik merk wel dat mensen die in de stad wonen soms
bereid zijn om behoorlijk ver te rijden voor een goede plek voor hun paard.
Hoe verder naar het platteland, hoe meer ruimte er beschikbaar is en de prijzen zijn lager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:18 



 
Profiel   

Dat is veel geld en als je het niet kan betalen wordt het lastig. Maar ik zou het wel voor een goede stal over hebben (nog niet alle linkjes bekeken). Anders geen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 11:57 



 
Profiel   

Uhm, wordt Royal Etrier Belge nu als een goede optie genoemd of begrijp ik het verkeerd?
Want die stal is gewoon de Belgische Hollandsche Manege. Geen wei, geen paddock, geen vierkantje grond waar je paard vrij kan bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:39 



 
Profiel   

24/7 in de kudde buiten, zand en gras onbeperkt ruwvoer en schuilstallen.
Pony is nu bijna 2,5 en ik vind het toch wel fijn dat hij nu dag en nacht veel kan bewegen, spelen en “ samen zijn”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:06 



 
Profiel   

Aan huis en net zoals in de zomer staan ze in de winter van circa 7 uur 's ochtends tot 19 uur 's avonds buiten. Grootste deel op een grote paddock/rijbak met voldoende hooi/stro om te knabbelen en 3-4 uurtjes weidegang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:30 



 
Profiel   

Gini schreef
Uhm, wordt Royal Etrier Belge nu als een goede optie genoemd of begrijp ik het verkeerd?
Want die stal is gewoon de Belgische Hollandsche Manege. Geen wei, geen paddock, geen vierkantje grond waar je paard vrij kan bewegen.


Een evenwaardige optie als de manège in Amsterdam, wel een pak duurder.
Ik blijf het een raar idee willen dat mensen een paard willen houden in de stad.
Maar ik vind het even raar dat mensen een paard houden op een paddock, en ook die stallen staan vol.
Dus het minst wat je ervan kan zeggen is dat de meningen verdeeld zijn.

Ga je een paar km verder heb je voor dezelfde prijs of goedkoper, wel weides.
In B is het aanbod er wel, maar blijkbaar een stuk duurder dan in NL.
De hogereprijzen kunnen dan weer kan verklaren dat er meer aanbod is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen