Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oud en nieuw paarden buiten

 
Profiel   

Aangezien dit het eerste jaar wordt dat mijn paarden buiten staan met oud en nieuw, de vraag hoe jullie dit aanpakken? Ik ben uiteraard bij ze. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal en hebben aan hun paddock een winterwei open staan. Is het verstandig ze juist alleen op de paddock te houden met de jaarwisseling of de wei gewoon open houden zoals altijd?
Tip zijn welkom :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:52 



 
Profiel   

Mijn paarden willen zien waar de herrie vandaan komt. Dus ik heb het licht uit, en ze gaan zelf in de wei achter de schuilstallen staan zodat ze rondom kunnen kijken. Daar gooi ik dan ook een paar flinke bulten hooi neer. Ze gaan ook meestal allemaal met hun hoofd een andere richting in staan, in een cirkel met de konten naar binnen. En na een paar minuten van: oh, is dat het, gaan ze vreten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:55 



 
Profiel   

Paarden houden juist van overzicht en structuur. Ik zou niet te veel afwijken wat je normaal doet; dus lekker open laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:57 



 
Profiel   

Zou het open laten. Ik had de ervaring dat als ze niet weg kunnen ze juist meer in paniek zijn in de paddock. Zelf heb ik de mogelijk om ze op stal te zetten, en dat doe ik zelf dan ook liever. Verschillende opties geprobeerd de afgelopen jaren: alleen in paddock, alles openzetten of op stal. En omdat de weilandjes aan de weg liggen en daar ook mensen met vuurwerk gooien (en ik regelmatig de volgende dag vuurwerkresten in het land vind), zet ik ze voor de veiligheid binnen. Als ik ze buiten zou laten, zou ik alles open laten staan, dat ze overal heen kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:04 



 
Profiel   

Die van mij blijven buiten staan. Ze staan al iets buiten het dorp en ik denk aan hun kant dat er niet zoveel vuurwerk afgestoken wordt wat dichtbij de wei is. Ze hebben meer last van de mensen die op oudejaarsdag afgetrapte auto's aan het kapot rijden zijn op een leeg stuk weiland. Daar komt pas een herrie vanaf.

Ik heb het idee dat de meesten er wel rustig onder zijn. Ze zijn nu ook het jagen en die schoten zijn ook niet niks. Ze reageren er al niet eens meer op.

Tot nu toe ook nog nooit gekke verhalen gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:08 



 
Profiel   

Hier staan ze vanaf half 8 sochtends buiten tot wanneer het donker word (zal rond 5 uur ofzo zijn)
Ze knallen vaak het weiland achter ons volop met carbid, de eerste knal schrikken ze vaak even en daarna gaan ze verder met grasmaaien en kijken ze niet meer op of om. Qua vuurwerk valt het hier altijd erg mee en nu met het verbod zal er amper wat zijn. Zelf steken we om 6 uur wat klein spul, wat je in de supermarkt koopt, af en dan snurken ze een keertje in de stal van de kleurenregen en een knalletje

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:38 



 
Profiel   

Bij mijn vorige verzorgpaard stonden de paarden 24/7 buiten op een stuk privé grond net buiten het dorp.
Ik had met de eigenaresse afgesproken dat ik eerst savonds rond 11 uur voorbij zou rijden om te zien of ze nog rustig stonden enzo en rond half 1 is de eigenaresse zelf voorbij gaan rijden.
Wij deden expres voorbij rijden en niet de auto parkeren en op stal gaan kijken omdat wij anders ook nooit zo laat op stal zijn en de paarden gewoon met rust wilde laten verder. Vanaf de weg konden wij prima zien dat ze nog rustig stonden en dan was t goed.
De grond eigenaar woont er vlakbij en houd t ook altijd goed in de gaten net als de rest van de mensen die er in de buurt wonen haha. Genoeg sociale controle.

Maar ik heb altijd van veel mensen begrepen juist buiten te zetten en ruimte te geven dat als ze schrikken en willen rennen dat ze in ieder geval de ruimte hebben en zich niet opgesloten voelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:46 



 
Profiel   

Hangt ervan af hoe groot de paddock en hoe groot de wei is. Persoonlijk wil ik wel dat ze hun voeten fatsoenlijk kunnen bewegen als ze bang zijn, maar ik wil ook niet dat ze de ruimte hebben om echt in blinde paniek vol door te racen.
Verder hangt het ook van het karakter van het paard af. Mijn paard laat zeer moeilijk zelf spanning afvloeien. Op de wei resulteert dat in een racebom die zichzelf niet rustig krijgt en zelfs lang na het vuurwerk zichzelf nog opnaait en zwetend en snuivend rond blijft lopen. Die moet je dus echt stil kunnen laten staan en zeggen: 'ho, kom even uit je instinct en begin terug na te denken.' :D Een paard zoals haar zou ik dus zeker geen grote wei ter beschikking geven bij oudjaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:55 



 
Profiel   

Ik heb ze in een PP, het eerste jaar hebben we ze op het gras gelaten, maar dat werd rennen en glijden. De paden en de paddock zijn droog, dus geen glijpartijen en voor mij dus de beste keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:01 



 
Profiel   

Hoe ver staan ze van het vuurwerk af? Hier staan ze er 300 meter vanaf en dat vindt ik niet fijn dus ze gaan op stal met dot hooi...vinden ze ook geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:03 



 
Profiel   

Ik zou enkel schuilstal en paddock doen. Wei even dicht laten.
Hier thuis heb ik ze binnen staan met radio en licht aan. Overdag staan ze wel buiten in hun paddocks en zijn ze verderop aan het carbid schieten. Ze blijven daar wel rustig onder

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:16 



 
Profiel   

Die van mij staan altijd buiten. Ze gaan vaak wel een beetje lopen rennen maar niet extreem. Vorig jaar was er net als dit jaar een vuurwerkverbod dus toen was er helemaal niets aan de hand. Dat verwacht ik nu ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:21 



 
Profiel   

Onze paarden blijven gewoon buiten in hetzelfde ritme als alle andere dagen. Dus overdag met z'n 3en op het land en 's avonds in hun paddock met schuilstal. Dit gaat al jaren prima en over het algemeen zijn ze in de aankomende weken al het en der al wat vuurwerk gewend voordat het echte geweld los gaat. ik moet wel eerlijk zeggen dat ze buitenaf staan bij een ouder echtpaar, dus ze zitten niet midden in het oorlogsgebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:22 



 
Profiel   

Doen wat je altijd doet. In de 30 jaar dat ik paarden heb, hebben ze altijd buiten gestaan en ben ik elk jaar gaan kijken of het goed gaat. En elk jaar kijken ze me stom verbaasd aan, wat ik midden in de nacht in de wei kom doen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:39 



 
Profiel   

zorro schreef
Doen wat je altijd doet. In de 30 jaar dat ik paarden heb, hebben ze altijd buiten gestaan en ben ik elk jaar gaan kijken of het goed gaat. En elk jaar kijken ze me stom verbaasd aan, wat ik midden in de nacht in de wei kom doen. :')


Doen wat je altijd doet, dan zou TS haar paarden dus op stal moeten zetten? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:41 



 
Profiel   

Ik neem voor het gemak even aan dat oud en nieuw niet net de eerste nacht buiten is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:42 



 
Profiel   

Was ook een flauw inkoppertje van me. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:43 



 
Profiel   

Ik had hem er ook ingekopt hoor :j :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:44 



 
Profiel   

Skipak aan, klapstoeltje in t weiland en een beetje naar ze kijken.
Ze hebben een groot stuk en kunnen binnen staan en vooral mijn jongste wil graag rennen.
Tot nu toe, zolang hij lekker kan racen, niks aan de hand/ kan hij de spanning mooi kwijt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:05 



 
Profiel   

Mijn advies zou ook zijn om ze in hun natuurlijke routine te laten! Ik denk dat daarvan afwijken meer stress oplevert dan vuurwerk, zeker nu het verboden is. (Het zal er nog steeds zijn, maar hopelijk minder). Als je erbij blijft, kan je altijd ingrijpen wanneer nodig. Lekker wat extra eten erbij komen en dan zal het vast goedkomen.

Daarbij geldt natuurlijk dat jij je paarden het beste kent, dus zijn het echte stresskipjes, dan kan je het nog eens heroverwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:30 



 
Profiel   

Normaal liet ik ze altijd buiten staan,maar sinds 2 jaar hebben wij Poolse achterburen die behoorlijk explosief vuurwerk afsteken.
Zo ook vorig jaar en merkte dat mijn merries er beiden best stress van hadden.
Ze zijn nu beiden drachtig dus ik kies ervoor om ze paar 100 meter verderop op stal te zetten op onze boerderij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:45 



 
Profiel   

Wij sluiten de track af, ze blijven dan op de paddock met de schuilstallen. Op de track is geen verlichting, dus als er iets gebeurt zien we dat niet.
Afsluiten doen we vlak voordat het donker wordt. Dan in de nacht om 23.45u halsters om, 23.55 nieuw hooi in de palletboxen en de touwtjes aan de halsters van de twee paniekvogels. Een minuut of 10 na middernacht kunnen die meestal weer los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:48 



 
Profiel   

Dank voor jullie adviezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Mijn paarden willen zien waar de herrie vandaan komt. Dus ik heb het licht uit, en ze gaan zelf in de wei achter de schuilstallen staan zodat ze rondom kunnen kijken. Daar gooi ik dan ook een paar flinke bulten hooi neer. Ze gaan ook meestal allemaal met hun hoofd een andere richting in staan, in een cirkel met de konten naar binnen. En na een paar minuten van: oh, is dat het, gaan ze vreten :+


Hier net zo, alleen wordt er dan al de hele middag met carbid geknald. Maar siervuurwerk vinden ze enger. Sluit ik ze op dan is paniek gegarandeerd. Lopen ze gewoon buiten dan zijn het om 12 uur 2 zenuwachtige rondjes met de staart omhoog en dan nog even een paar minuten snurken en dan eten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:40 



 
Profiel   

Als je het anders wil doen qua binnen/buiten en hoeveel ruimte ivm vuurwerk/oud & nieuw, begin daar dan al met kerst mee. Dan vinden ze dat gewoon tegen de tijd dat het nodig is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen