Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke bedding bij hele vieze paarden

 
Profiel   

Op dit moment loop ik aan tegen 2 enorm vieze mannen op stal. Ze krijgen iedere dag een schone stal, mest en natte plekken weg (dat is dan ook zeiknat) en aanvullen met schoon stro. Maar ik heb iedere dag 2 a 3 volle grote kruiwagens uit de stal. De mest ligt ook niet in hopen op het stro maar er volledig doorheen gedraaid of begraven onder een laag schoon stro. De kleine man gaat er ook regelmatig op liggen met en soort van platte pannenkoeken geheel door het stro geweven als resultaat.

Ik heb ze al geprobeerd zindelijk te maken door de mest op een hoop of strook in de stal te leggen maar dat mengen ze dan ook weer vrolijk met het schone stro.

We hebben ook tijdelijk maar beperkt mestopslag, en moet nu iedere maand mest op laten halen.

Ik hoor verhalen dat bij vlas of strokorrels de stal schoner blijft. Hier mensen met dezelfde ervaring? Ook bij paarden die met stro hun hele stal om-maaien?

Wie heeft de tip!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:44 



 
Profiel   

Zelf vind ik vlas het fijnste.
Mijn schimmetje was op stro ook smerig, vrat de helt op, de rest lag al snel tegen de zijkant aan en zodoende bijna kaal in het midden.
En alles werd goor.

Vlas was zijn stal altijd zuiver.
Wel een echt dikke laag gebruiken, anders word het ook snel vies. Want de keren dat hij vies stond was altijd als er wat te weinig in lag.

Elke dag de drollen, dat is niet zoveel.
En 1 keer per week de plasplek er helemaal uit.
Dan trok ik de stal recht en ging er een nieuwe zak over.
Soms haalde je er net wat meer uit dan 1 zak zeg maar, dan ging er anderhalve of 2 zakken in, maar dat was niet wekelijks.

Oppotten deed ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:50 



 
Profiel   

Strokorrels zijn idd super fijn in gebruik. Ik ben in het verleden importeur/verkoper geweest van strokorrels en ik zweer erbij.
Let alleen wel op dat je tarwestrokorrels hebt en geen maisschroot of erwtenschroot erin verwerkt is, want dat eten ze wel op en daar kun je koliek van krijgen.
Check anders mijn strokorrel-topic (das wel een oudje, maar maakt niet uit), daarin omschrijf ik 100 dagen verschillende korrels, met foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:51 



 
Profiel   

hier eentje die zijn voeten niet optilt en ook altijd een smerige stal heeft. Het makkelijkst vind ik persoonlijk vlas, mits ik voldoende dik optstrooi. Ik moet echt wel met 6-7 pakken starten voor een stal van 3.5x3.5. Anders is hij na 2 dagen al om te huilen.
Dik genoeig opgestrooid, kan ik dagelijks mest eruit halen en elke +/- 5 dagen het droge wat wegschapen en de natte plek eronderuit halen, pak erbij en propere stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:53 



 
Profiel   

Vlas kan schoner zijn, maar ook dat kunnen ze omwoelen...
Inderdaad wel echt starten een goede dikke laag bedekking, niet een half laagje.


Hoe lang staan ze op stal? Hebben ze genoeg te eten/hooi? Of andere dingen om te doen? Van die touwen/ballen ofzo om verveling tegen te gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:54 



 
Profiel   

Het ligt soms ook aan het karakter van het paard dat ze onrustig zijn en alles door elkaar stampen of rondjes draaien. Het kan soms schelen als de stal groter is dat de paarden rustiger zijn.
Het weer speelt ook mee, regen en vochtige lucht versneld nogal.
En is je dak van je stal lekdicht?

Vlas of zaagsel word ook snel vies bij deze omstandigheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:55 



 
Profiel   

Hier ook strokorrels op stal. 4 paarden, die van mij is heel netjes.
Maar er zit ook 1 zo'n rommelaar bij, die jij beschrijft.

Zolang je de drollen er uit zeeft, elke week 1x de natte plek en dan bijvult 1x per week, gaat het hier prima.
Je moet alleen wel van de onderlaag af kunnen blijven die er ligt, weet dat 'oppotten' niet hoort, maar als je de harde laag die niet doorweekt is er elke week ook uithaalt, dan is je verbruik extreem hoog zien we hier.
Laat je het liggen, dan is 20kg in de week haalbaar.

Voordeel: je haalt er bijna niets uit behalve mest. Dat is hier met overdag buiten en in de nacht op stal een halve kruiwagen per dag en dus 1x per week een halve nat er bij.

Stro kan je bijgeven in een hoek of een net als je ze wat te knabbelen wil geven naast het hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:55 



 
Profiel   

Strokorrels vind ik fijn maar het gaat en staat uiteraard met hoe vaak je de mest weg haalt.
Als je paard (zoals de mijne) steeds midden in de box mest om er vervolgens in te gaan rollen dan helpt daar geen enkele bedekking bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:00 



 
Profiel   

Ik lees even mee
In het verleden een merrie gehad die het erg goed deed op een combi van vlas en krullen, Mijn huidige merrie doet het het beste op een dik pak krullen. Maar daar is nu, met het natte weer, de stal ook erg nat waardoor ik zeker 2 balen per week nodig heb

Met shettie staat dan weer op vlas

Een vriendin van mij is nu begonnen met korrels (lijkt wat op kattenbakkorrels), die vallen uit elkaar als het nat word maar zolang het enigzings droog blijft kan je dan alleen de mest er uit halen en blijven de korrels liggen tot ze verzadigd zijn. Hierdoor minder 'mestafval'en langer met de bodem bedekking doen. Dat resultaat ben ik ook heel benieuwd naar op langer termijn.

Blijft dus ook wel per paard verschillend

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:02 



 
Profiel   

Strohaksel(uit een pak) blijft veel schoner dan gewoon stro.
Wij hebben een inloopstal en ik had daar na het uitmesten een keer een flinke lading gewoon stro in gegooid, nadat we een paar pakken gekregen hadden van de buren.
Zag er prachtig uit, maar binnen een halve dag was het één grote natte bende.
Met strohaksel blijft het veel schoner en droger, en het is makkelijker uit te mesten. Vlas en zaagsel werken hier ook wel, maar over strohaksel ben ik het meest tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:03 



 
Profiel   

De staan van 18:00 tot 7:30 ongeveer op stal deze dagen dus iets meer dan 12 uur. Ze hebben altijd onbeperkt hooi (er is in de ochtend altijd over) en een lage tussenwand voor contact / kriebelen. De stallen zijn 3,5 x 4 meter.

Kan straks wel foto’s maken van de situatie na een nacht keten. Gaat om jonge hengst en een 9 jarige ruin, de hengst is denk ik nog viezer. Ik heb soms echt het idee dat hij rugcrawlend door de stal zwemt, hij zit zelf ook helemaal onder ieder ochtend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:05 



 
Profiel   

bij mijn merrie zie ik ook verschil of ze alleen heeft gestaan of met anderen, als haar vriendje tegen over haar staat is ze rustig en de stal relatief schoon, heeft ze een uurtje oid alleen gestaan.. dan zie je dat ze een uur rondjes heeft gerend door de stal :o geen beginnen aan dan ook :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:06 



 
Profiel   

Strokorrels zijn je beste vriend met dit soort paarden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:13 



 
Profiel   

Hier ook strokorrel. Nog een kleine aanvulling; strokorrel is veel minder volumineus op je mesthoop. Dus al zijn je paarden viespeuken. Je mesthoop zal minder groot zijn. Dus minder ophaalbeurten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:28 



 
Profiel   

Hebben jullie bij de strokorrels doorlatende vloer of matten? Merk bij mijn paard dat het steeds vreselijk nat is en oppotten niet lukt..ze loopt alles door elkaar en heb helaas geen afvoer in de grond.
Ik overweeg om weer naar stro te gaan omdat dat voor mijn gevoel toch meer opneemt en je echt een bed kunt vormen. Mijn andere merrie daarentegen, dat werkt wel. Zij is minder viespeuk en heeft ook doorlatende vloer…ligt echt een hele droge onderlaag..pfff, lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:30 



 
Profiel   

Strokorrel is hier echt natter dan vlas.
Heb een dichte vloer.

Ik gebruik nu ook Strokorrel omdat het beter voor de hoeven zou zijn.
Maar mijn voorkeur betreft droog staan is zeker vlas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:33 



 
Profiel   

Hier staan ze op een dikke laag zaagsel en mijn stallen zijn nog nooit zo proper geweest. Heb hier al alles geprobeerd (strokorrels, vlas, houtkrullen, stro, ...). Nog een voordeel is dat het stukken goedkoper is dan vlas of houtkrullen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:05 



 
Profiel   

Wij hebben ook een dichte vloer, 4 verschillende paarden en eigenaren.
Stallen met (open) buitenluiken en tussenschotten met tralies aan de bovenzijde
Maar alles staat wel mooi droog.
Het soort strokorrel zal ook nog uitmaken misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:07 



 
Profiel   

Heb diverse merken gehad. Nu equibedding. Die bevalt betreft strokorrel het beste.

Maar vind het nog steeds minder vocht opnemen als vlas en ook nog duurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:09 



 
Profiel   

Mijn paard blijft het schoonst op houtkrullen. Ook vlas gehad maar dat is in mijn ervaring veel sneller verzadigd en blijft heel “plat” als het vol zit. Krullen hebben veel volume dus na een dikke kruiwagen eruit gehaald te hebben, blijft er altijd nog een royale laag schoon spul over. De stal ruikt ook een stuk minder naar ammoniak met de krullen. Rood vlas schroeide direct mijn luchtwegen schoon, geen last van met krullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:12 



 
Profiel   

Ik heb een hekel gekregen aan vlas toen mijn paard een tijd terug op boxrust stond. Op het einde deed ik er 4 nieuwe pakken per week in, en telkens was het na 2 dagen een natte, vieze bende. Heel zwaar om uit te mesten ook, ik kreeg er zelfs last van mijn rug van. Ik was heel blij als ze erna op stro overging, veel properder en minder zwaar om uit te mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:14 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Heb diverse merken gehad. Nu equibedding. Die bevalt betreft strokorrel het beste.

Maar vind het nog steeds minder vocht opnemen als vlas en ook nog duurder.


Hier ook equibedding. In de zomer gaat het beter, dan staan ze langer op de wei en dan is het niet zo vochtig buiten.
Zal eens in vlas verdiepen. Vind t nl wel fijn dat afval veel minder is dan bij stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:35 



 
Profiel   

Wij hebben rapsodie als onderlaag en daar overheen een dikke laag stro

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:38 



 
Profiel   

Wisselende ervaring dus, interessant om te lezen. Bedankt voor alle input so far!

De zwijnenstal na vannacht (viel erg mee, slechts 1 kruiwagen per stal):

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Onder het schone stro op de foto zitten ook nog drollen verstopt :+ ik ben altijd laagje voor laagje de stal aan het ontleden.

En na:
[ img ]
[ img ]

Rechts van het stro liggen matten, omdat ze zo vies zijn om het sto-gebruik een beetje te beperken en daar voeren we het hooi dan ook op. Dat heb ik ook in het begin wel voorzien van stro maar dat werd er niet beter op.

Edit: de schuur is met dit weer echt wel vochtig en de bodem is beton (vloeistofdicht). Dat helpt niet mee. Bovendien houden ze de laatste uur buiten voor mij gevoel echt hun plas op, als ze op stal komen staan ze allebei een minuut lang te plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:51 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Heb diverse merken gehad. Nu equibedding. Die bevalt betreft strokorrel het beste.

Maar vind het nog steeds minder vocht opnemen als vlas en ook nog duurder.



Hoe gebruik jij het? Hier neemt vlas namelijk veel slechter vocht op
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen