Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Welke bedding bij hele vieze paarden

 
Profiel   

is het geen idee om ze een emmer vol te laten plassen als ze gelijk gaan plassen als ze binnenkomen.....
geen idee of ze dat eng vinden maar ik zou het proberen.
Mijn merrie is ook echt een draak. die blijft op vlas of gehakseld koolzaadstro het netst. Naast dat ze veel rondloopt in de stal graaft ze ook gaatjes. ik moet dus echt iedere dag de natte plek eruit halen. Bij de voerbeurten gooi ik dan de mest in één hoek en gooi ik het schone strooisel naar binnen. Ik haal een kruiwagen per dag uit de box en strooi om de dag een halve baal bij
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:10 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
DuoPenotti schreef
Heb diverse merken gehad. Nu equibedding. Die bevalt betreft strokorrel het beste.

Maar vind het nog steeds minder vocht opnemen als vlas en ook nog duurder.



Hoe gebruik jij het? Hier neemt vlas namelijk veel slechter vocht op

Het zou me ook niet verbazen als het per merk ook anders kan zijn.

Verkeerd volgens de leverancier denk ik :P

Ik gebruik beide nagenoeg gelijk.
Beginnen met een hele dikke laag.
Vlas de grond een beetje natmaken, zodat het niet glijdt.

Dan dagelijks de drollen er uit.
En in het weekend gaat de plasplek er uit.
Bij vlas trek ik het recht en gaat er een nieuwe baal overheen. Soms als er wat meer uit ik gehaald, 1,5 of 2 balen. Maar dat is niet wekelijks.

Strokorrel hetzelfde als hierboven.
Maar bij erin gooien elke week moet die wat nat gemaakt worden om uit elkaar te vallen...super irritant.
Dus die gaat in de plasplek. En trek daarna pas recht.
Soms wil ik een ander deel van de stal wat schoner, gooi ik dat in de plasplek en op wat dan een "gat" is de zuivere korrels. Om dan pas weer recht te trekken.
Meer arbeidsintensief dus.
Maar pluspunt het is stro, vind ik fijner als ze er toch van opeten.
Zou beter voor de hoeven zijn, maar merk het nog niet.
En er komen geen muizen in de zakken en dat is tot nu toe ook zo.

De equibedding kost 6,10 de zak, wel geleverd.
Vlas kostte ons 5 euro per zak, maar zag ze nu voor 5,50 staan. Wel zelf ophalen.
We gebruiken gemiddeld gezien beide evenveel.

Betreft stof is overigens ook erg merk verschillend. We hebben eens vlas en gehakseld stro gehad waar je bijna in de mist stond.
Maar de Lin- o- star vlas stoft niet.
Equibedding strokorrels ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:11 



 
Profiel   

als je paarden eenmaal aan strokorrels gewend zijn, hoef je ze echt niet meer nat te maken als je de stal bijstrooit. Gewoon een laagje over de bestaande korrels heen.
Dat natmaken doe je alleen als de allereerste keer begint met korrels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:15 



 
Profiel   

Werd hier wel aangeraden door de leverancier. WE doen het wel met minder water als in het begin, dat wel.
En van die harde dingen over het zachte bed vind ik ook niet fijn overigens. Dus we gooien het altijd onderin en dan oud eroverheen.
Bij vlas dus precies andersom.
lekker zuiver bovenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:17 



 
Profiel   

Imker schreef
als je paarden eenmaal aan strokorrels gewend zijn, hoef je ze echt niet meer nat te maken als je de stal bijstrooit. Gewoon een laagje over de bestaande korrels heen.
Dat natmaken doe je alleen als de allereerste keer begint met korrels.


Ik doe de hele strokorrel altijd in het ""gat"" van de plasplek. En daarna bed weer rechttrekken. Als er een vers laagje bovenop moet, dan week ik strokorrels voor in de kruiwagen of op een leeg stuk stalvloer. En spreid het na een uurtje ofzo uit over het bed.

Bovenop hele nieuwe korrels doe ik niet, want dan is de verspilling enorm. Met het drollen wippen (dagelijks) heb ik dan heel veel nog harde strokorrel in de kruiwagen erbij. Btje zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:24 



 
Profiel   

Ik denk dat Imker de kleine strokorrels verkocht?
Die vallen wel door de riek heen.
Die van equibedding idd niet.
Maar ook de kleine, ja ook van diverse merken gehad, vond ik er zo los overheen ook niet fijn.
Die gooide ik ook in de plasplek zonder nat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:28 



 
Profiel   

Mijn merrie poept altijd aan de linkerkant van de stal. Ik doe 1x per week een zak geweekte korrels in een strookje aan de achterkant. Daar strooi ik dagelijks een beetje mee op. Wat rechts ligt is schoon maar wel uit elkaar gevallen..dat trek ik naar links naar de poepplek, zodat dat wel een schoon bovenlaagje heeft, maar geen hele korrels. Met de schone korrels strooi ik rechts weer op. Zo werkt t voor ons wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:00 



 
Profiel   

Ik kan vlas aanraden. Mijn ene paard poept keurig op 1 plek, maar tilt geen voeten op en doordat ze enorm is (trekpaard van 1000 kilo) en wel graag ligt, gaat het vlas alsnog de box door als ze gaat liggen en weer omhoog komt. Ik heb dus wel altijd een lege plek in het midden en kan nooit een mooie bodem maken en houden.

Mijn andere paard is wel een viespeuk, poept door de hele stal en loopt daar dan ook weer door. Ik haal met een XL mestboy de drollen er uit, aanharken en het is weer acceptabel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:12 



 
Profiel   

Citaat
Mijn andere paard is wel een viespeuk, poept door de hele stal en loopt daar dan ook weer door. Ik haal met een XL mestboy de drollen er uit, aanharken en het is weer acceptabel.

Wat kan helpen, wel een half jaar minstens volhouden.

Mijn ruintje poepte ook echt overal.
Toen kreeg ik de tip om 1 drol te laten liggen waar je wilt dat ze poepen. Beter nog de drol van een ander.
Elke dag weer, niet vergeten.
Ik heb dat gedaan en hij poept nu al jaren prefect op 1 plekje.

Bij mijn merrie ben ik daar maar meteen mee begonnen en die was al veel sneller "zindelijk" want die had nog geen foute manier aangeleerd zeg maar.

Goed als ze daar dan ook nog doorheen banjeren houd het op.
Maar als ze dat niet doen is het wel erg fijn mesten 1 vaste plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:17 



 
Profiel   

Bij onze comtois werkt vlas met een laagje stro het best. Vlas vullen we een keer in de twee weken aan (dan gaan ook de drijfnatte stukken eruit). Iedere dag het laagje stro en de drollen eruit. Wij gebruiken dan twee kleine plakken stro per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 17:30 



 
Profiel   

Wij gebruiken houtkorrels, eerst strokorrels, maar het werkt hetzelfde, ik vind het echt ideaal, de paarden hebben een mooi zacht bed, we halen elke dag de drollen eruit en af en toe de natte plek, dan nieuwe korrels door de oude heen mengen en klaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:20 



 
Profiel   

Wiske2 schreef
Het ligt soms ook aan het karakter van het paard dat ze onrustig zijn en alles door elkaar stampen of rondjes draaien. Het kan soms schelen als de stal groter is dat de paarden rustiger zijn.
Het weer speelt ook mee, regen en vochtige lucht versneld nogal.
En is je dak van je stal lekdicht?

Vlas of zaagsel word ook snel vies bij deze omstandigheden.



Dat was ook inderdaad mijn ervaring. Als het vochtig weer is buiten, dan neemt het ook vocht op.

Maar belangrijk is ook urineafvoer…. Als dat er niet is, wordt alles snel nat en vies wat je ook gebruikt…. Het wordt snel vies en nat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:26 



 
Profiel   

Ik heb 1 enórme bunzing en 1 die bekend stond als bunzing (maar het in eigen beheer helemaal niet blijkt te zijn *D )

De ervaring met stro heb ik ook: veeeeeeel te veel volume. Duur door de kosten voor het afvoeren en veel werk met uitmesten.

Vooropgesteld: ik ben een (door jarenlang in pension staan) getraumatiseerde zeikerd. Ik wil schone stallen. Punt.

Twee pallets strokorrels heb ik geprobeerd. Voor de merrie vond ik het ideaal. Het werd echt een mooi bed.


Voor de ruin, de bunzing, niet.
Het nadeel was dat niet alle korrels uiteen vielen. Ook het geklooi met water is hartje winter niet ideaal.
Stal merrie:
[ img ]

Ruin, hier zie je wat er bij mij gebeurde. De korrels vielen niet helemaal uiteen.

[ img ]
[ img ]

En deze ruin draait veel in de stal. Daardoor wordt het een vieze bende en had hij niet zo’n mooi bed.

Vanwege mijn allergie voor vieze stallen, draaide ik er enorme hoeveelheden strokorrels doorheen. Ik heb in een paar maanden tijd per paard elke week minstens twee zakken korrels bij gestrooid en elke maand 1 keer 4/5 zakken. Wat voor mij vies is, hoeft dat voor een ander (nog) niet te zijn. Maar ik wil een droog bed dat niet stinkt naar urine.

Het was een te dure optie voor mij. Toen ben ik over gestapt op rapsodie. En daar ben ik heel happy mee. Dit waren mijn stallen in de zomer (van 2200 tot 7.00 op stal) na 9(!) dagen

[ img ]

Heb nu per ongeluk een lading gehakseld stro (in plaats van Rapsodie. Merk dat de rapsodie echt langer netjes blijft dan het gewone stro.

Mijn ruin kost me nu 6 pakken in de maand. De merrie Max 5.
Qua prijs betaal ik €6,- gebracht. Dat was voor de strokorrels een jaar geleden ook zo. Alleen doe ik hier dus veel langer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:50 



 
Profiel   

van wie heb jij dat rapsodie ? Komt die door heel nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 10:09 



 
Profiel   

Mijn viespeuk staat op zaagsel. Hij maakt het midden van zijn stal heel erg vies. Ik hoop altijd aan de zijkanten het zaagsel op. Dan kan ik dat na het uitmesten naar het midden slepen. Hij mest wel aan de zijkanten, maar dat haal je er makkelijk uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 10:53 



 
Profiel   

@duopenotti, ik verkocht StroVan, tarwestrokorrels welke niet te hard geperst zijn.

Wat ik in de foto's hierboven zie, is dat de korrels te hard geperst zijn. Waarschijnlijk glanzen ze ook als je ze goed bekijkt. Dat is een teken dat de kwaliteit van het stro wat gebruikt is, minder goed is, waardoor ook harder geperst moet worden.
Dan zou ik toch eens kijken voor een ander merk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 11:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen