Hoe maken jullie de keuze voor de juiste stalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:20

kyrkelover schreef:
ruitje schreef:
Ik ken het van vroeger, toen was het heel normaal om met een mand en een handschoen te mesten in mijn sport. Maar misschien was dat draver/renpaard gerelateerd :+

Moet er niet aan denken qua arbeid :o

Toen ik 7 jaar terug bij Moore in Engeland werkte deed de trainer zelf dit dus ook. Ik was vooral blij dat wij dat niet hoefden

Ik vind het al lastig en slecht voor mijn rug dat je tegenwoordig hondendrollen met de hand van de grond moet oprapen. En die zijn meestal veel kleiner en lichter dan paardendrollen {wel veel viezer...).

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:35

Ik heb mijn pony 16 jaar lang in eigen beheer gehad, 24/7 met paddock, weide en inloopstal.

Door omstandigheden moesten we daar weg en is ze verhuisd naar pensionstal/manege met binnenbak en buitenbak. In principe had ik dat niet nodig, rijd veel buiten Ze moest erg wennen aan de drukte. Het was op basis van vol pension, maar uiteindelijk moest ik mijn slowfeeders wel zelf vullen anders had ze geen eten en vaak deed ik zelf haar stal uitmesten omdat het niet gedaan was. Ook gingen we van mooi onverpakte baaltjes hooi, wat mijn pony moest hebben, naar verpakt hooi (berm hooi denk ik, veel blikjes/auto onderdelen, etc). Ook stonden ze (vond ik tenminste) veel op stal. Rond 18.00 uur naar binnen en rond 10.00 uur naar buiten.

Na ruim een jaar merkte ik dat dit niet de plek was voor onze Toos en per toeval kwam ik iets tegen bij een kennis. Nog geen 2km vanaf huis, lekker weer 24/7 buiten met vriendjes. Enigste wat ik nu moet doen is 2x in de week mesten. Betaal minder en we staan aan rand van het bos. Heb echt mijn gelukkige blije pony weer terug!

Kijk naar je paard/pony, maar ook zeker naar jezelf. Met tegenzin er heen gaan, word je paard uiteindelijk ook niet blijer van.

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Hoe maken jullie de keuze voor de juiste stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 17:35

Nog aardig wat reacties binnen gekomen.
Heeft me allemaal flink aan het denken gezet, fijn ook om te lezen hoe jullie het zelf doen.

Voor nu heb ik het opgelost dat iemand een deel van mest diensten uit handen neemt tegen betaling, zo lang het ingepland kan worden op zijn beschikbaarheid. Daarmee zou ik terug komen op 1 mest dienst in de week in plaats van 2.
Financieel vindt ik alle mest diensten uit handen geven niet te doen xD

In de tussentijd ook flink verder gekeken naar andere stallingen.
En het maakt me soms gewoon verdrietig, paarden die max 2 uur buiten komen en dan met de beredenatie "We zijn blij dat ze allemaal naar buiten kunnen", tja, past niet in mijn straatje.

Heb nog gepeild in mijn omgeving over een aantal andere stallen. De conclusie was dat de kans aannemelijk groot zou zijn dat ik gillend weg zou rennen.

De echt fijne stallen zitten hier zo op 80km+ dat is echt gewoon niet te doen :(

Ik heb nog 1 adres open staan, zij durfde het niet aan omdat ze enkel merries heeft staan en mijn eikel vroeger regelmatig er nog wel eens bovenop sprong (relatief kort na zijn castratie in een merrie kudde gemikt). Sinds hij hier in de gemengde kudde staat heeft hij het helemaal niet meer gedaan. Dat aan haar verteld en gevraagd of ze open staat voor een proefperiode.

Al met al, ik ga kijken of ik er door heen ga komen nu ik mijn mestdiensten heb gehalveerd. Toch nog proberen aan te sturen om de bak beter te gaan onderhouden. En als dat weer in de soep loopt, moeten we toch maar een back up plan maken.
En nu ik eat dichterbij stal ga wonen hopen dat de 8 uur als Sluitingstijd minder een probleem geeft.