Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe maken jullie de keuze voor de juiste stalling?

 
Profiel   

Malenka schreef
TS, wellicht is het een optie om iemand anders te betalen voor je staldiensten? Dan heb jij die belemmering niet meer en kun je jezelf gewoon richten op tijd doorbrengen met je paard.


Inderdaad, als het verder perfect is voor je paard en je kan deze diensten niet inkopen bij de staleigenaar en er is geen alternatieve stal in de buurt, zelf iemand voor inhuren. (Misschien kan die dan ook meteen je paard even apart zetten en wat ruwvoerbrokken bijvoeren indien nodig bijvoorbeeld).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:37 



 
Profiel   

Ik vind het oprecht shockerend dat er van je verlangd wordt dat je mest zonder mestvork opruimd. Dat de staleigenaar zelf op z'n knieen gaat om de drollen van de zandkorrels te scheiden. Ik vind mesten met een vork al zwaar zat laat staan dat je ook nog eens constant helemaal naar de grond moet bukken. Dat gaat je fysiek niet ten goede en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ik hoop snel iets kunt vinden wat wel bij je past!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:39 



 
Profiel   

Plop1997 schreef
Ik vind het oprecht shockerend dat er van je verlangd wordt dat je mest zonder mestvork opruimd. Dat de staleigenaar zelf op z'n knieen gaat om de drollen van de zandkorrels te scheiden. Ik vind mesten met een vork al zwaar zat laat staan dat je ook nog eens constant helemaal naar de grond moet bukken. Dat gaat je fysiek niet ten goede en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ik hoop snel iets kunt vinden wat wel bij je past!


Dat kun je schokkend vinden, maar ik vind het nog vreemder dat mensen daar ook nog mee akkoord gaan. Ben benieuwd of je dat wist toen je daar kwam staan TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:10 



 
Profiel   

imaudy schreef
Plop1997 schreef
Ik vind het oprecht shockerend dat er van je verlangd wordt dat je mest zonder mestvork opruimd. Dat de staleigenaar zelf op z'n knieen gaat om de drollen van de zandkorrels te scheiden. Ik vind mesten met een vork al zwaar zat laat staan dat je ook nog eens constant helemaal naar de grond moet bukken. Dat gaat je fysiek niet ten goede en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ik hoop snel iets kunt vinden wat wel bij je past!


Dat kun je schokkend vinden, maar ik vind het nog vreemder dat mensen daar ook nog mee akkoord gaan. Ben benieuwd of je dat wist toen je daar kwam staan TS?


Ja dat wist ik van te voren. Maar heb de hoeveelheid, duur en lichamelijke belasting wel onderschat, helaas.
Het is oprecht de enige stal hier die de faciliteiten voor de paarden zo goed voor elkaar heeft. Het geld wat in de bak had kunnen zitten, zit in de track... daar hebben ze eigenlijk nooit natte voeten, super gedraineerd, paddock platen, berg zand etc. Onverpakt hooi, wat voorheen dus onbeperkt was, hele jaar door schuilmogelijkheden, aan de ruiterpaden... dus tja..

Ik neem alle tips verder mee. En inderdaad kijken of iemand bij kan springen tegen betaling.
Maar vind maar eens gek die dit ook wel :')


Laatst bijgewerkt door KellyR op 03-12-21 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:35 



 
Profiel   

KellyR schreef
Ze hebben een professionele sproei installatie voor de bak. Maar daar schijnt iets mee te zijn.
Vanaf de zomer tot aan vorige week is de bak eigenlijk gewoon niet te doen geweest. Gigantisch zwaar! Met meerdere mensen aangeboden om te kijken naar de sproeiers en om zelf de bak te slepen.
Maar dat wordt allemaal in de wind geslagen.

Oftewel van deze dienst kun je een deel van het jaar geen gebruikmaken.

Citaat
Daarnaast hebben we nog mestdiensten. Het was er eerst 1 op een dag, toen wij aankwamen was dat omgeslagen naar 2x per dag. Okay, prima.
Komt er nu wel op neer dat ik 9 mest diensten in de 4 weken heb ipv 4 a 5.
Ik hoor je denken, dat is toch helemaal niet zoveel????
Elke mest dienst neemt ca 2.5 uur in beslag. In deze mest dienst rapen we letterlijk de drollen van de grond, niet met een mestvork maar met onze handen. Er moet geveegd worden, met een kleine bezem over toch een flink verhard stuk (+- 1 uur werk)

Gemiddeld 9 diensten per 4 weken = 2,25 dienst per week = ongeveer 5,5 uur aan fysiek zware arbeid per week. Dat moet efficiënter kunnen (...of uitbetaald :7 )
Ik zie nu je reactie hierboven, heeft de stalhouder niets gezegd over de intensiteit van deze dienst?

Citaat
en dan uiteraard nog het voeren.

Doen jullie het voeren helemaal zelf? De stalhouder verstrekt in principe het voer, maar die van jou valt af van deze hoeveelheid, hanteert de stalhouder richtlijnen voor het voeren of gaat het "op gevoel"? Als er niet iets concreets is omschreven dan kun je hier nog wat mee.

Citaat
Hoe gaan jullie met dit soort dingen om?
Bestaat er zo iets als tips om dit soort dingen naast je neer te leggen :') om het plezier weer aan te wakkeren? Om handig om te gaan met de dingen waar je tegenaan loopt?

Ik denk dat ik in jouw geval het contract er eens bij zou pakken om door te lezen waarvoor ik precies betaal en wat er precies van mij wordt verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:40 



 
Profiel   

340 euro, zulk zware mestdiensten, geen geschikte rijbak en ook nog vroeg dicht.

Tja mooi verdiend voor de stalhouder, dat wel…

Waar ik op let zijn:

Veel buiten met goede schuilmogelijkheden, droog en zacht kunnen liggen. In een fijne kudde. In de winter eventueel s’nachts op stal is prima.

Goede kwaliteit en ruim voldoende hooi en water.

Op zijn minst een echt goede buiten rijbak met verlichting.

Een goede longeercirkel / rounpenn, in elk geval dat er NIET in de rijbak word gelongeerd.

Mooie uitrijmogelijkheden.

Openingstijden van 8 tot 22 uur, in het weekend om 20 uur sluiten is geen probleem, maar doordeweeks echt een no-go.

Een kruiwagen mestscheppen en een voerdienst is normaal, maar zoals jij het beschrijft zou ik echt op afknappen, want dat kan ik fysiek niet eens.


Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 04-12-21 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:22 



 
Profiel   

Ik rijd paarden voor anderen en daar heb ik zelf geen inspraak in voor stalling.

Sinds vorig jaar een eigen paard, maar dat is nog een enter. Ik heb ontzettend veel mazzel dat zij bij mijn vriendin mag staan.

Op het moment is daar alleen nog geen bak, die komt er uiteindelijk wel, vraag is alleen wanneer.

Maar mocht het zover zijn dat wij toe zijn aan rijden, wil ik wel een bak op locatie hebben.

Heb besloten dat het paard uiteraard voorop staat, maar zelf ben ik als enige eis een goede buitenbak nodig.

Een goede stalling vindt je niet in deze buurt, ze staan hier veel te veel binnen en anders hebben ze een kleine paddock waar ze misschien paar uur buiten staan als je mazzel hebt..

Het breekt jou op, er zal inderdaad een tussen weg moeten komen en misschien is dat wel iets verder weg dan gewenst. Veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:24 



 
Profiel   

ik herken dit wel. mijn eerste pony had ik gekocht terwijl hij op een manege stond. binnenbak, buitenbak, kantine, gezellige mensen, lesaanbod, dus voor mij ideaal. echter slecht hooi ( vaak te weinig of beschimmeld) en paarden tekort buiten of in kleine natte postzegel paddock. Uiteindelijk voor het paard gekozen voor een andere stal. Op deze stal overleed mijn pony na 6 weken aan koliek. Na een paar weken toch weer een nieuwe pony gekocht en op deze 2e stal gebleven. Voordeel: paarden komen zomers 24/7 buiten met stripbegrazing en in de winter staan ze echt wel 10-14 uur per dag buiten. de winterpaddock is groot en er zijn echt wel meerdere droge plekken incl verharding, ze krijgen, op een uitzondering na ivm bijv zanderige baal na, goed hooi en ook genoeg. De kudde is klein en stabiel, de sfeer is er goed maarrr.. Het is er oud en het onderhoudt is slecht. Mijn paard ziet dat niet maar ik wel. Er is geen stromend water en de rijbak is onverlicht dus in de winter moet je overdag heen. De rijbak is meestal wel goed begaanbaar. Ik zelf ben er vrijwel altijd alleen dus mis stagenootjes om me heen met wie je even lekker kan kletsen. Een buitenrit moet je echt plannen/afspreken en van de 6 paarden die er staan gaan er al 3 niet echt naar buiten dus blijven er maar 2 over.
Ik betaal niet veel en heb 2 mestdiensten per week. elke dienst is tussen de 1.5 en 2.5 uur werk.
Met deze weersomstandigheden merk ik dat ik met tegenzin naar stal ga. Ik overweeg ook om op zoek te gaan naar een andere stalling. De eigenaresse doet echt haar best en zorgt goed voor de paarden en staat altijd voor je klaar maar toch mis ik iets. Ik mis wat meer mensen om me heen of een spontane clinic die georganiseerd wordt. Ik mis buitenrijmaatjes een weekendje of dagje weg met de paarden bijv. Het is lastig.. Ik weet niet of voor mij de ideale stal bestaat. het liefst zou ik een stal willen met een inlooploods of schuur en de paarden jaarrond 24/7 buiten. een kudde van 15-20 paarden en een overdekte rijbaan of in ieder geval goed verlicht. stromend warm en koud water en genoeg mensen om me heen dat je lessen of clinics kan volgen of bij een dagje of weekendje weg met een groepje. Maar mijn paard blijft op no 1 staan.. die woont er immers 24/7.

succes, drollen oprapen met de hand of een te kleine bezem zou ik een no go vinden. zeker niet voor dat geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:43 



 
Profiel   

ik zeg altijd. Overal is er altijd wel iets. Maar er moeten wel genoeg punten zijn waar zowel je paard al uzelf gelukkig bent.

Ik sta nu ook op men derde stal met mijn paard. En nog steeds geen spijt dat ik daar sta.

eerste stal, dit was een manege, waar ik stond ben ik opgegroeid. reden dat ik daar ben weggegaan is omdat ik verder wilde in de sport en nog andere kleinigheidjes. Daar heb ik me altijd goed geamuseerd en ga daar regelmatig als ik kan even op bezoek en ze zijn altijd blij om mij daar eens te zien. Top sfeer maar soms moet je een keuze maken. hier was het 300€

Stal twee was niet echt een goeie beslissing. Wat ook een manege was, was misschien niet de slimste zet geweest. Daar kwamen ze maar 2x per dag buiten op paddock of wei (op het einde was dat wel wat meer). veel lessen waar ik soms niet anders kon dan in de lessen mee te rijden. Of ben je je paard aan het opzadelen op het gemak lopen ze daar rond. zeggen ze niets. Zit je net op je paard komen ze binnen voor een privé les. We hadden daar wel 2 binnen pistes en een buiten pisten alleen was de buiten piste niet rij baar door de hevig regen. En de kleine binnen piste idem door dat de manege op laagste punt ligt en vaak overstroomd. (Lees daar kunnen ze niets aan doen natuurlijk maar was wel fijn dat ze het even lieten weten dat de piste bezet was.) Ook in de winter zaten ze meer binnen dan buiten waardoor ik huilend op mijn paard zat omdat ze te veel energie had en ze dus niet kwijt kon en dus ook niet te genieten was. hier betaalde ik +-370 (12de maand was gratis (als je zelf hooi gaf was dit +-340))


Nu stal drie is een privé stalling geworden. Die stap zetten was wat moeilijk omdat ik niet wist of dat dat iets voor mij ging zijn maar heb nog geen spijt van gehad. Hier komen ze dag dagelijks buiten. zomer op de weides, winter op de paddock. We hebben een eb en vloed binnen- en buitenpiste, en longeer binnenpiste (kan je met 2 longeren). stallen worden 2x per dag de strontjes uitgehaald en word 1x per week volledig uitgemest. Een luxe tot en met! Ook de mensen allemaal even vriendelijk. Ja tuurlijk er zijn daar ook nadelen. Paddock met de vele regen super modderig dat je gegarandeerd modder plekken op je kleren hebt ook moet je al kijken of er plaats is want we hebben er maar 3 dus soms betekend dat je paar keer heen en weer mag gaan. Lessen die bij mooi weer buiten doorgaan waardoor je dus niet buiten kunt rijden, ook in de winter regent het of super slecht weer heb je geen piste om te rijden. en paarden steek je zelf buiten en haal je zelf binnen maar dit is dan wel weer te bespreken met de weide genootjes van waar je paard bij staat. Hier betaal ik 320


tuurlijk wil ik mijn paard meer buiten maar hier in de buurt is dit helaas niet de mogelijkheid. Ik heb mijn paard graag dicht bij.

Overal kunnen ze altijd verbeteren. je zult echt jou keuze moeten maken en eens goed je 'eisenlijstje' opschrijven wat voor zowel je paard en jezelf wilt. Natuurlijk ga je niet de perfecte stal vinden maar eentje die het dichtste daarbij staat doe al veel wonderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:47 



 
Profiel   

Plop1997 schreef
Ik vind het oprecht shockerend dat er van je verlangd wordt dat je mest zonder mestvork opruimd. Dat de staleigenaar zelf op z'n knieen gaat om de drollen van de zandkorrels te scheiden. Ik vind mesten met een vork al zwaar zat laat staan dat je ook nog eens constant helemaal naar de grond moet bukken. Dat gaat je fysiek niet ten goede en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ik hoop snel iets kunt vinden wat wel bij je past!

Ik vind dat ook raar en heb er nog nooit van gehoord. Wat als een paard diarree heeft,moet je dat dan ook met de hand uit de bak scheppen?Overigens vind ik paardenpoep helemaal niet vies. Maar het is wel veel en zwaar,vandaar heel slecht voor je rug als je dat allemaal met de hand moet gaan opscheppen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:34 



 
Profiel   

KellyR schreef
Ik zit helaas in een duurdere regio. En zelf met een 35km op de radar kom ik niet bij stallen die aan mijn eisen lijst voldoen.

Belangrijkste eisen zijn:
Kuddeverband
Goed en genoeg hooi
Niet in de bagger
Veel buiten
Niet elke dag naar stal hoeven
Mogelijkheid tot buitenrijden

Ben wel heel benieuwd waar jullie staan. Ik kom uit de regio boven Amsterdam


Ik kom uit de hoofdstad. Toevallig ga ik over twee weken verhuizen naar een stal die aan jouw belangrijkste eisen voldoet. Boven Amsterdam, regio Waterland. Voor ca. 100 euro minder dan jij nu betaalt. Geen binnenbak, maar: volpension! Ik sta nu doe-het-zelf. Of nieuwe stal gaat bevallen, weet ik natuurlijk nog niet. Ik sprak wel een stalgenoot daar, die razend enthousiast is.

Had trouwens ook contact met een andere stal in de regio, iets meer richting de Beemster, die vroeg om meerdere mestbeurten per week met de handschoen. En dan ca. 350 euro per maand. Dat was me teveel (er was trouwens nog een andere reden om het niet te doen). Ze waren er wel eerlijk over, contact was prima.

Dus wanhoop niet, ga ook eens lukraak rondbellen of langs bij stallen die je wat lijken. Zo ben ik aan mijn plek gekomen. Ze zijn er!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:40 



 
Profiel   

Allereerst dit;

Ik vind het heel raar dat je ook voor anderen moet uitmesten van de paddocks en de stallen en er dik moeten betalen voor de stalling.

Je hebt 1 eigen paard en daar zorg je voor.
Je hoeft helemaal niet ook voor die van anderen te gaan zorgen voor het opruimen en uitmesten.
Dat doen ze zelf maar, ze willen toch zo graag een eigen paard???? Dat is gewoon elke dag ervoor zorgen, kun je dat niet…. Dan gaan ze maar naar een All-in stal.

De anderen moeten ook zelf voor hun paarden zorgen. Kunnen ze dat niet. Dan is het aan de stalhouder om ervoor te gaan zorgen en niet de stalgenoten. Natuurlijk af en toe doe je wat voor elkaar als je een dag niet kan. Maar dit?….en ook nog eens met je handen?????

Ik stond ook op een halve doe het zelf stal.
Beviel me prima. Lekker voor je eigen paard zorgen en de openingstijden waren top en ruim! Stalgenoten doen ook wat voor elkaar als je een keer niet kan.

Iedereen die komt, gaat gelijk even poepscheppen uit de paddocks voor iedereen. Scheelt in tijd en schone paddocks. De stallen uitmesten doen de eigenaren zelf, krachtvoer klaarzetten ook zelf. Stalhouders geven het met het hooi voor alle paarden tegelijk.

En iedereen die dagelijks komt voor hun paard in weideseizoen haalt dan 1 kruiwagen drollen uit de wei.

Natuurlijk heb je altijd mensen die het niet doen. Dan sloeg ik ook altijd hun paddock over (pech voor ze, niet mijn probleem) en in het weideseizoen blijf ik 1 kruiwagen per dag de drollen opruimen en geen 2 omdat er altijd wel iemand is die het nooit doet. Niet mijn probleem! Dat regelt de stalhouder wel met hun.

Soms doen we met zijn 2 meerdere kruiwagens drollen uit de wei, tot het hele weiland schoon is, bijvoorbeeld omdat het slechte weer was en we tijd en zin hebben.


Het is geven en nemen.

Mensen die niks doen, sla ik altijd over.
Zeker omdat ze prima in staat zijn om het te doen maar daar te lui voor zijn. Ik denk dan: jammer dan voor ze, ze willen toch zo graag een eigen paard en koos toch er zelf voor om op een halve doe het zelf stal te willen komen.

Hoe ik een keuze maak?:

Het moet voor mij werkbaar en doenbaar zijn en mijn paard gelukkig is en zomers lekker 24/7 op het land mogen zijn en de fijne openingstijden, want ik wil zelf dagelijks voor mijn paard zorgen en zien of alles ok is.

Dan heb ik niks te klagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:18 



 
Profiel   

Het is vrij normaal om bij gedeelde wei of paddock een rooster te maken wie hem wanneer doet hoor! In het weideseizoen doe ik 1 dag alle drie de weilanden. Iedereen heeft zijn eigen dag en we ruilen van dag als je een keer niet kan.

Alleen ik doe dat dus niet met de hand!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:22 



 
Profiel   

Inderdaad, bij paddock Paradise is op zich niet raar om mestdiensten te hebben, je hebt dan geen eigen stal die je uitmest, maar houdt gezamenlijk de track ed mestvrij.
Maar echt no way dat ik dat met de handschoen zou doen ipv fatsoenlijk uitmestgereedschap :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:33 



 
Profiel   

imaudy schreef
Plop1997 schreef
Ik vind het oprecht shockerend dat er van je verlangd wordt dat je mest zonder mestvork opruimd. Dat de staleigenaar zelf op z'n knieen gaat om de drollen van de zandkorrels te scheiden. Ik vind mesten met een vork al zwaar zat laat staan dat je ook nog eens constant helemaal naar de grond moet bukken. Dat gaat je fysiek niet ten goede en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ik hoop snel iets kunt vinden wat wel bij je past!


Dat kun je schokkend vinden, maar ik vind het nog vreemder dat mensen daar ook nog mee akkoord gaan. Ben benieuwd of je dat wist toen je daar kwam staan TS?


Zoooo apart vind ik het dan ook weer niet. Heb ooit in de UK stage gelopen en daar deden ze dit ook in de avond. Met een afwashandschoen de laatste drollen even uit het zaagsel halen. Emmertje erbij, zo klaar. Was op zich best praktisch.

En ik snap ergens het 'probleem' van de eigenaar wel. Je kunt inderdaad erg veel zand meeharken met het mest ruimen. Ik zou daar mensen zeker ook op wijzen. Maar heb dat hier thuis ook moeten loslaten hoor. En zooo veel zand dat het een probleem in je mesthoop geeft is het nou ook weer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:58 



 
Profiel   

Daarvoor zijn toch die mestschepjes (bakjes met harkjes) uitgevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:40 



 
Profiel   

Nou, daar schep je best nog wat zand mee mee.
Zo ook met de mestvork die hier gedeeld wordt.

Verschilt wel een beetje hoe vlak je bodem ligt en hoe nat die is. Maar er gaat altijd zand mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:47 



 
Profiel   

Nu snap je hopelijk toch ook wel dat 'als werkkracht de laatste drollen uit een reeds uitgemeste stal halen' nog wel een heel andere situatie is dan 'als betalende paardeneigenaar alle drollen van alle paarden uit een paddock halen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:52 



 
Profiel   

Ts vroeg hoe er een keuze voor een stal gemaakt wordt.Een stal waar ik met mijn handen de mest van paarden ook van anderen moet gaan opscheppen en daar nog flink voor zou moeten betalen,daar zou ik niet gaan staan.Ook al vanwege de rugklachten die ik daar heel snel van zou krijgen.Ik wil een stal waar mijn paard het goed heeft en waar ik het zelf ook naar mijn zin heb.Ik geef toe dat die combinatie niet altijd gemakkelijk te vinden is.Wat water in de wijn doen is meestal onvermijdbaar. Overigens,op mijn vraag wat te doen als paarden diarree hebben,moet je het dan ook met je handen uit de bak scheppen?? heb ik nog geen antwoord gekregen.Ook lekker is als paarden wormen hebben,net een wormspuit gehad hebben,etc. Nee heel apart dat systeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 10:07 



 
Profiel   

Ik ken het van vroeger, toen was het heel normaal om met een mand en een handschoen te mesten in mijn sport. Maar misschien was dat draver/renpaard gerelateerd :+

Moet er niet aan denken qua arbeid :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:05 



 
Profiel   

Sorry maar het is belachelijk dat je met de hand moet uitmesten.. Doen ze het zelf ook?? Ik zelf vind belanrgrijkst dat mijn paarden goed staan 24/7 buiten. Ik ben ook reeds verhuisd omdat ik toch wat beters heb gevonden. Terwijl de vorige stal ook echt een top stal is.

Is echt geen andere stal? hoe ver ben je bereid om te reizen. Je ben nu 2.5 uur bezig met mesten.. Stel je kijkt wat verder bijv half uur reistijd, dan ben je uur onderweg scheelt dat toch 1.5 uur. Soms is het echt even zoeken.. Mijn huidige stal vond ik via facebook.

Want ook al wil je dat je paard beste staat. HEt is te dure hobby dat het ook belangrijk is dat je zelf ook goed staat. en niet steeds bezig bent met mestbeurten van 2.5 uur en dan ook nog vroeg dicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:15 



 
Profiel   

Op de stal waar ik stage liep in Zuid-Afrika doen ze ook alles met handen oprapen, maar omdat de mest daar zo licht en droog is dat het bijna uit elkaar valt. Hier zou ik dat niet doen, over het algemeen toch zwaardere drollen en als het even heeft geregend? Zit je daar met je handen in de koude modder.

En inderdaad, wat als een paard geen vaste mest heeft? Moet je het dan met je handen bij elkaar vegen of? Ik snap er niets van hoor. Kan je niet gewoon zelf met stalgenoten iets aanschaffen? Vind het eigenlijk een beetje raar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:57 



 
Profiel   

De keuze voor een stal is voor mij van verschillende factoren afhankelijk. Uiteraard van het paard en wat die nodig heeft. Dat kan wat mij betreft ook betekenen dat de prio's gaandeweg verschuiven.

Een absolute no go is geen goed voerbeleid. Daar ben ik meer dan eens voor vertrokken. Voor mijn huidige paard was minder/geen zand kunnen eten, meer dan 3 ruwvoerbeurten, rustige stal dé hoofdvoorwaarden. Resulteerde in geen binnenbak, geen aparte longeerbak en iets kortere paddocktijd, maar wél een happy paard.

Het is altijd een optelsom,kwestie van plussen en minnen wat uiteindelijk de keuze bepaald ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:29 



 
Profiel   

Je hebt idd overal iets, maar dit vind ik echt wel bizar.

Wat ik wil: zelf de verzorging en voeding bepalen. Goed en voldoende hooi is echt zo belangrijk.

Verder wil ik een goede bak. Liefst binnen, maar buiten ook prima zolang hij niet te zwaar is of de helft van het jaar een modderpoel. Vrije instructie vind ik erg belangrijk.

Mijn paard is niet per se erg sociaal met andere paarden, dus kleine groepjes moeten mogelijk zijn. PP is super als je paard heel sociaal is, niet te dominant of te onderdanig. Te onderdanig kan een probleem zijn met te weinig voerplekken, te dominant kan ook erg vervelend worden, want je wil geen paard wat andere paarden steeds wegjaagt.

Verder vind ik het prima om van alles te doen, maar dat moet wel evenredig zijn met de stallingsprijs in de regio. En drollen oprapen met je handen vind ik werkelijk te zot voor woorden, daar is een mestboy voor of een riek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:28 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik ken het van vroeger, toen was het heel normaal om met een mand en een handschoen te mesten in mijn sport. Maar misschien was dat draver/renpaard gerelateerd :+

Moet er niet aan denken qua arbeid :o

Toen ik 7 jaar terug bij Moore in Engeland werkte deed de trainer zelf dit dus ook. Ik was vooral blij dat wij dat niet hoefden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 08:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen