Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

heuvel en beplanting paddock paradise

 
Profiel   

Ik heb een kleine PP maar wil deze uit gaan breiden met oa een heuvel en beplanting en een wilgen tunnel. Ik heb nu al zigzag tracktorbanden en boomstammen en diverse voerplekken. 2 weilanden, grote paddock verhard met stallen en een rijbak op het achterste deel van het terrein

Ik ben aan het wachten op het snoeien van wilgen en ga op 1 deel van het pad een tunnel maken.

De rijbak wordt 10 meter opgeschoven en er komt achter op het terrein, in de hoek waar hij nu telkens schrikt met rijden ( er loopt een bospad met veel beweging) zodat het een leuke hoek wordt voor hem ipv een schrikplek en ook meteen tijdens het rijden het zicht een beetje weggenomen wordt

Maar... er komt geen poel dus ik moet zand laten brengen. Welke afmetingen zijn minimaal? Ik ben nu aan het denken aan 6 meter x 4 meter, hoe hoog? Is 1.5 meter een fijne hoogte? Is zand storten voldoende of moet ik ook een kraan laten komen die de heuvel vorm geeft? En welk zand?

Tussen omheining en de heuvel zou hoe het er nu naar uitziet 5 meter zitten.

Rondom is bos en heb ik veel hoge boen, vooral eikel en dennen, ik wil ook wat eetbare/ veilige beplanting, maar het is zandgrond en vrij veel schaduw. Wat voor beplanting is daar voor geschikt?

En wat zijn nog meer leuke ideeën om uit te voeren? Qua ruimte ben ik nu beperkt met de huidige ideeën en wat er al staat, een poel gaat er ook niet komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 08:08 



 
Profiel   

De combinatie eetbaar en groeiende planten is vaak lastig. Als het lekker en eetbaar is, heb je grote kans dat de struik teveel aangevreten wordt waardoor de struik dood gaat. (en je paard er teveel van eet, wat nooit gezond is, hoe eetbaar de plant ook is)

Onderbegroeiing kan vaak goed tegen schaduw en je moet even kijken per soort of ze ook op zand kunnen. Als je een dikke bult met zand hebt, heb je kans dat het teveel uit gaat spoelen wat ook niet ideaal is voor begroeiing.

Kijk eens naar de Creategus monogyna, meidoorn. Deze plant heeft stekels waardoor hij nooit helemaal kapot gegeten wordt. Ze zijn heel erg gehard én de blaadjes die ze er wel vanaf knabbelen zijn goed voor de paarden. Ook is het een struik met hoge ecologisch waarde, vogeltjes vinden er schuilplaats tegen roofdieren.

Ook haagbeuk (let op! niet een beukenhaag!) Carpinus betulus zou een goede zijn, deze houdt van goed waterdoorlatende grond. Risico is wel dat deze een beetje kaalgegeten wordt, maar je kun ook wat hoogstammige exemplaren kopen.

Zand is ook zeer voedselarm, dus kijk je naar andere soort zorg dan dat ze kunnen gedijen op voedselarme, droge, schaduwrijke plekken. Ik lees ook veel zin en onzin over welke planten door paarden gegeten kunnen worden, dus check de eetbaarheid driedubbel

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 11:32 



 
Profiel   

Het deel waar beplant wordt kan ook afgezet worden dmv een draadje, dus alleen wat overhangt/ uitsteekt of gesnoeid wordt kan gegeten worden
Meidoorn staat inderdaad op mijn lijstje om te bekijken, ook omdat wij aan een bos wonen is het fijn als andere dieren en profijt van hebben

De heuvel wordt niet beplant

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 17:58 



 
Profiel   

Als je een heuvel van zand wil construeren moet je in elk geval scherp zand hebben. Hoekige zandkorrels blijven beter liggen. Ronde korrels spoelen gemakkelijk weg. Een percentage leem kan helpen om de boel bij elkaar te houden en voedingsstoffen vast te houden. Je kan ook nog kijken naar mengsels die gebruikt worden voor gebonden half verharding. https://www.nobrecal.nl/ bijvoorbeeld. Wat de beplanting betreft is meidoorn inderdaad goed. Ik weet dat echte kamille als supplement gevoerd wordt. Als er geen drachtige merries bij kunnen komen schijnen ook braambladeren goed te zijn. Dan kun je voor jezelf ook de bessen nog oogsten. Rozen zoals de egelantier zijn veilig. En gele kornoelje. Daarvan kan je ook bessen oogsten. Een bijna vergeten vruchtenboom/struik is de mispel Mespilus germanica. Die heeft ook eetbaar blad. En na de vorst zijn de vruchten erg lekker als is de hoeveelheid suiker niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 18:30 



 
Profiel   

Drachtige merrie momenteel niet (staan nu 2 ruinen en een bejaarde merrie) maar ik werk bij een fokkerij en sluit niet uit dat ik ooit zelf ga fokken als de oude merrie er niet meer is. Als je de hele dag met insemineren , bevallingen en veulens bezig bent is het wel leuk om het ook eens zelf te doen.

Ik zet de planten op het lijstje.

Ik ga eens een plattegrondje maken van de huidige situatie en de plannen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 19:09 



 
Profiel   

Zie mijn onderschrift voor topic (eetwaar voor paardjes) over eetbare planten/struiken/bomen.

Op de site van paard en plant is veel informatie te vinden over begroeiing
https://www.paardenplant.nl/
en de site van Ukie's paddock paradise geeft ook veel informatie en inspiratie.
https://www.fjordukie.nl/

Veel succes en plezier met alle inspiratie :9

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 19:22 



 
Profiel   

De 25m2 eetbare haag is besteld en ik ben aan het wachten op levering, ook voor het zand zijn lijntjes uitgezet. Voor alle acties voor struikjes ed was ik te laat met aanmelden en het duurt mij te lang om nu een jaar te wachten. Nu maar (meer) betalen en kan ik altijd nog uitbreiden volgens jaar.

De rijbak is inmiddels opgeschoven waardoor er een stuk van 12 x 20 is vrijgekomen aan de achterkant van het perceel waar dit allemaal gaat komen.
Er is een stuk wei ingekort wat rijbak gaat worden. De varkentjes zijn het gras nu aan het kapotwroeten dus nog even geduld dn is het kaal en laat ik het licht frezen. I heb het geluk dat ik op zandgrond zit dus hoop dat die 12 meter nu ook mooi zand wordt waarin ik kan rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 08:01 



 
Profiel   

Ken je Femke dolle?
Die is op dit moment ook bezig op ongeveer zo’n stukje een bosje aan te leggen met leuke paadjes er doorheen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 08:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen