Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Show je voer(hooi) plekken!

 
Profiel   

Hoi!

Ik ben op zoek naar inspiratie voor hooifeeders om zelf te maken. Momenteel hebben we 6 containers en 1 palletbak verspreid, en 2 hooiruiven in de inloopstal.

Ik wil de containers eigenlijk vervangen door iets waar zo'n 3 a 4 pakken in passen zodat ik met de aanhanger rond kan rijden om de plekken te vullen. Ivm mijn gezondheid kan ik dit niet meer dagelijks/wekelijks doen.

Foto's van kleinere feeders zijn natuurlijk ook welkom, het is tenslotte ter inspiratie. Ik zal zsm foto's plaatsen van onze huidige feeders ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 00:14 



 
Profiel   

Weet niet of je Pinterest hebt toevallig? Daar kun je meestal ook echt je hart ophalen wat ideeën betreft. Deze komen daar allemaal vanaf. Vond vooral de laatste interessant qua materialen. Omdat het toch wel heel duurzaam is. Zou hem wel iets anders vormgeven persoonlijk.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 00:31 



 
Profiel   

Ik zelf een hooibak gemaakt.
Afdak vond ik niet nodig.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 06:15 



 
Profiel   

Ik heb 6 of 7 hooiplekken en heb maar 2 paarden en 1 shetlander die ervan eten, ik ben dus bang dat als het natregent het niet snel genoeg opgegeten wordt waardoor het gaat schimmelen.
Vandaar dat ik wel graag een zo gesloten mogelijk ontwerp wil denk ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 12:14 



 
Profiel   

Toktokmiauw schreef
Weet niet of je Pinterest hebt toevallig? Daar kun je meestal ook echt je hart ophalen wat ideeën betreft. Deze komen daar allemaal vanaf. Vond vooral de laatste interessant qua materialen. Omdat het toch wel heel duurzaam is. Zou hem wel iets anders vormgeven persoonlijk.
[ [url=m/mBR2jC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2pVefL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lOQT5t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ijivGc.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb inderdaad ook pinterest, maar daar zie je eigenlijk alleen maar de ontwerpen die je stuurt: een bak waar het hooi in zit met een hoog afdak erboven. Zulke constructies zijn voor ons kleine stukje (7800m2) erg kolossaal.
Ik hoop dus dat iemand misschien zelf iets inventiefs gemaakt heeft :D

Bovendien is het gewoon leuk om te zien hoe mensen verschillende voerplekken in gebruik hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 12:21 



 
Profiel   

Wij hebben drie houten kuubkisten staan, geen dakjes erboven en geen net erin. Op zich hoeven ze ook geen net erin tegen het snel eten, maar ze maken er wel een zootje van door hooi te morsen. Het onderste hooitje is natuurlijk het allerlekkerste. Dus we zijn op zoek naar hooinetten met mazen van 10 cm, zodat ze er verder weinig last van zullen hebben met eten.


[ img ]

Ps. Het zand is bij ons een zootje op het moment en de drainage werkt ook niet. Dat gaan we volgend jaar allemaal aanpakken. Gelukkig is de bak die ze mogen gebruiken wel mooi droog. Ook krijgen de paarden een groter stuk steen, waar we de bakken iets ruimer op kunnen stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 12:47 



 
Profiel   

Ik heb ook 1 zo'n palletbak, en dan nog 6 van deze containers:

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 12:56 



 
Profiel   

Elsje123 schreef
Wij hebben drie houten kuubkisten staan, geen dakjes erboven en geen net erin. Op zich hoeven ze ook geen net erin tegen het snel eten, maar ze maken er wel een zootje van door hooi te morsen. Het onderste hooitje is natuurlijk het allerlekkerste. Dus we zijn op zoek naar hooinetten met mazen van 10 cm, zodat ze er verder weinig last van zullen hebben met eten.

Daarvoor heb je aan 6 cm genoeg en zelfs 4.5cm kom je al heel ver mee qua niet versmeren maar wel gewoon op eigen tempo kunnen eten. Voor vertragen zit je aan 3cm of minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 13:28 



 
Profiel   

Elsje123 schreef
Dus we zijn op zoek naar hooinetten met mazen van 10 cm, zodat ze er verder weinig last van zullen hebben met eten.
Bij ons op stal hebben de netten mazen van 10 cm, ze kunnen inderdaad niet met hun hoofd eronder en alles eruit kieperen, maar ze trekken het er wel zo gemakkelijk uit dat ze alsnog veel knoeien. Ik zou voor een wat kleinere maas gaan. Wat Tamary ook schrijft, 6 cm geeft ook geen vertraging of frustratie met eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 13:30 



 
Profiel   

[ img ]

Hier dit voerhuisje, zelf gebouwd van materiaal wat we nog hadden. Ik vind het afdakje ideaal want blijft zo lang goed en kun je er hooi voor paar dagen in doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 13:33 



 
Profiel   

Wat leuk Aslien! En blijft het ook nog een beetje droog zo? Ik denk wel dat het scheelt dat het aan de achterkant ook dicht is of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 13:40 



 
Profiel   

[ img ]
Deze bak gebruiken wij,.. met een hooinet er in.
Moet 'm er alleen 's avonds wel elke dag uit slepen aangezien madam er in gaat stampen en de hele buurt wakker maakt. Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 14:54 



 
Profiel   

Is een diepere kuubkist dan niet een betere optie? Hogere wanden? :=

Leuk en interessant topic. Mooi hokje zo Aslien!
Ik heb gewoon hooibakken zonder afdak. Maar afgelopen tijd met zoveel regen wel redelijk wat hooi moeten weggooien omdat het te nat was geregend en ze het niet meer wilden... Ik heb nu een schuilhokje gemaakt, daar kan iig een deel van het hooi onder droog blijven. En ik zit te denk om een mini afdakje boven een andere te bouwen. Dus ik hou dit topic in de gaten voor leuke ideeen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 15:35 



 
Profiel   

Ja het blijft over het algemeen aardig droog. De achterkant is inderdaad dicht, wat scheelt aangezien van die kant meestal de wind komt. De paarden vinden het ook wel lekker om met snert weer met hun hoofd droog te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 15:42 



 
Profiel   

Ik heb gewoon een kuubkist met gaatjes eronder. Aan de onderkant in de hoeken bungeetouw vast gemaakt met karabijnhaken wat een groot hooinet met maas van 3 bij 3 vast houdt. Ik had eerst van die rekken, maar omdat de randen van mijn kuubkist niet compleet vierkant zijn konden ze alsnog snel eten. Gaten in de onderkant zou ik wel bij iedere slowfeeder aanraden ongeacht materiaal of afdak. Vanwege stof wat er doorheen valt en dat water weg kan spoelen.
Wat ik ook zie boven op de foto's is dat aan hout wordt geknaagd, dus dat zou ik niet zo snel nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 15:44 



 
Profiel   

Ik heb naast een palletbak (die onder een afdak staat) en simpele bak op een halve pallet gemaakt ook deze:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 15:45 



 
Profiel   

[ img ]mijn ruin heeft een gewone ruif.
[ img ]mijn andere ruin een "stoel".Mijn man is creatief in die dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 16:00 



 
Profiel   

Grit en Tamary dank voor jullie tip. Het is dan wel niet mijn topic, maar de tip is heel welkom.

Ik vind het leuk om te zien wat anderen hebben voor hun paarden geregeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 17:02 



 
Profiel   

Oeeee handig topic dit,brengt me op ideeen voor bij ons!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 17:03 



 
Profiel   

Wij hebben 3 kuubskisten met frames en netten en verder netten met verschillende maas, verschillende groottes en op verschillende hoogtes. Zowel binnen als buiten.
Naar geen afdakjes dus :D

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 18:37 



 
Profiel   

Miran schreef
Ik heb naast een palletbak (die onder een afdak staat) en simpele bak op een halve pallet gemaakt ook deze:

[ [url=m/Sa3ZsS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Precies zo, heb ik hem ook gemaakt, ideaal! Bij mij kan er 1 hele baal hooi in en dan sluit ik het hekje weer.
Dakje vind ik wel noodzakelijk om het hooi droog te houden, het regent toch best vaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 19:06 



 
Profiel   

Wij hebben een aardappelkrat waar we hooi in geven en 2 grote hooinetten in het schuilhokje.

We hadden een bad waar we hooi in gaven, maar het veulen stond er steeds in :p
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 19:10 



 
Profiel   

Even weer omhoog schoppen :)

Hebben degenen met een hooibak + afdak geen last van inregenen? Ik zie hier de regen maar zelden loodrecht naar beneden vallen dus het lijkt mij niet voldoende.. tenzij het dak aan alle kanten 1m uitsteekt _O-

We hebben recent een klein aanhangertje gekocht en daar wil ik nog een afdakje voor maken. Dan kan ik 'm met het minitrekkertje makkelijk naar de hooischuur rijden, vullen, en weer terug onder het afdakje zetten.

Even voor de leuk wat foto's van het aanhangertje met wilgentakken afgelopen week:


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Uiteraard hadden ze er al een puinzooi van gemaakt voordat ik goed en wel van 't trekkertje af was en m'n telefoon te pakken had maargoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 21:52 



 
Profiel   

De eerste foto noemen we de hooibar. Die heeft een dakje. In de bak liggen stenen, dus eten niet vanaf zand. Winddoek is even snel snel gespannen omdat bij de buurman een esdoorn staat en ik de bladeren niet in de bak wil. Aan de andere kant gaas, omdat mijn ene reu daar eruit wilde springen en er zit een diepe sloot ook achter, dus niet de bedoeling.
Weet niet of dit zo blijft. Oma is overleden en we hebben nu 2 shetjes erbij. Maar soms staan ze overdwars en kunnen ze niet alle 5 daar staan.
Dichtbij wel een hooinet tussen 2 palen, zodat ze wel dichtbij elkaar kunnen eten, want ze willen wel graag samen zijn.

Op de andere foto zie je nog zo een hoekbar, maar iets kleiner en zonder dakje.

Daar vlakbij rondom 2 bomen ene halve maan van tegels gelegd en keien er rond. Zo kunnen ze daar ook weer allemaal apart, samen eten.

Op 2 plekken hebben we nog een ibc vat en we hebben nog 2 x netten tussen palen.
In de schuilstal kunnen we hooinetten hangen.
In de stallen zelf hoek bar van matten. Als het echt heel slecht weer is staan ze weleens een tijdje apart met eigen stal open, stuk uitloop bestraat en stuk zandpaddock.
Niet op de wand letten, is een oude schuur en moeten nog heeeeeeeeeeeeeeeel veel doen.

[ img ]

[ img ]



[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 00:51 



 
Profiel   

Leuk om te volgen en ideeën op te doen. Toen ik nog op pension stond had ik zo'n container in de wei. Nu heb ik hooinetten aan het schuil stalletje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 07:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen