Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Belasting hobbymatig pension

 
Profiel   

assie schreef
Waarom willen paardenmensen altijd alles zwart doen als het ook gewoon netjes wit kan zonder dat het je belasting kost? >;)
Ik snap wel waar het slechte beeld dat men van de paardenwereld heeft vandaan komt :')

En waarom moet je eigenlijk voor wat neerkomt op een wederzijdse vriendendienst instanties informeren? Drempel is vaak al hoog genoeg zonder dat je er derden bij moet halen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 11:08 



 
Profiel   

Maar dat is mijn hele punt. Je hoeft ook wit bij een vriendendienst helemaal geen instanties te informeren. Afgezien van registratie paard uiteraard.
Maar het staat bij een eventuele controle wel veel beter als er gewoon "boekhouding" is te overleggen en het wit is gegaan.
Dus waarom wil je het dan per se zwart doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:07 



 
Profiel   

Nouja ik ben voor geen slapende honden wakker maken.

Dan komt er controle en staat er tijdelijk een extra paard van vriendin. Echt niemand die daar verder in gaat duiken hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:10 



 
Profiel   

Welke slapende honden? De belastingdienst die het prima vindt dat jij het paard van een vriendin bij jou laat staan tegen betaling van kostprijs? Dat hoef je daar namelijk niet op te geven en daar hoef je ook niets over af te dragen.

Het wordt anders als je meer van dat soort vriendendienst-paarden hebt staan en er flink geld aan overhoudt.
Maar dat lijkt me logisch. :+

Ik hou niet zo van stiekem geloof ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:17 



 
Profiel   

Wat is er stiekum aan?

Al die rompslomp om een paard van een vriendin te herbergen.
Het is niet dat je er een geheim handeltje op nahoud.

Je doet feitelijk niks verkeerd. Je geeft het niet op maar je zou er toch geen belasting over hoeven afdragen. Dus gedoe om niks. Er zijn echt heel veel mensen die niet eens weten dat je het kunt opgeven op die manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:27 



 
Profiel   

Ik heb het over alle adviezen die worden gegeven om het zwart te doen, dus contant geld etc.
Dat stukje snap ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:23 



 
Profiel   

assie schreef
Ik heb het over alle adviezen die worden gegeven om het zwart te doen, dus contant geld etc.
Dat stukje snap ik niet.


Dat scheeld een hoop gedoe.
Ik zou het iig zo doen.
En daar verder geen drukte over maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:41 



 
Profiel   

Om wat voor bedragen gaat het eigenlijk? Het is een vriendin, ik neem aan dat je niet de hoofdprijs vraagt. Als je echt alle factoren gaat doorberekenen, waaronder de tijd die je eraan besteedt, het aandeel in de onderhoudskosten van (schuil)stal, paddock, weide en weet ik meer, dan vraag ik me af of je wel winst behaalt.

Ik zou hier helemaal niet moeilijk doen en niks opgeven. Daar doe je niemand tekort mee, het verdient de noemer 'zwart werk' niet.

Overigens, ik ben 25 jaar ondernemer geweest, KvK-inschrijving, BTW-nummer, belastingopgave van winst uit onderneming, en ik heb nog nooit controle gehad. De kans daarop is bij jou helemaal minimaal. Zelfs als iemand gaat klikken (en wie kan nou zien of dat jouw paard is of van de vriendin), dan wegen voor de controleurs de baten niet op tegen de kosten van controle en verdere afhandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:20 



 
Profiel   

Ik heb wel controle gehad aan het begin van mijn tweede jaar en was echt een eikel. Zeuren over alles. Zielig gewoon eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:39 



 
Profiel   

Jacquel schreef
Om wat voor bedragen gaat het eigenlijk? Het is een vriendin, ik neem aan dat je niet de hoofdprijs vraagt. Als je echt alle factoren gaat doorberekenen, waaronder de tijd die je eraan besteedt, het aandeel in de onderhoudskosten van (schuil)stal, paddock, weide en weet ik meer, dan vraag ik me af of je wel winst behaalt.

Ik zou hier helemaal niet moeilijk doen en niks opgeven. Daar doe je niemand tekort mee, het verdient de noemer 'zwart werk' niet.

Overigens, ik ben 25 jaar ondernemer geweest, KvK-inschrijving, BTW-nummer, belastingopgave van winst uit onderneming, en ik heb nog nooit controle gehad. De kans daarop is bij jou helemaal minimaal. Zelfs als iemand gaat klikken (en wie kan nou zien of dat jouw paard is of van de vriendin), dan wegen voor de controleurs de baten niet op tegen de kosten van controle en verdere afhandeling.

Het gaat hier om een bedrag van +- 200 euro per maand :) Daar zit bij in:
-24/7 buiten/buitenstal (oké, dit voorjaar nog een binnenstal, maar het beton van de buitenstallen wordt als het goed is deze maand gestort dus we zijn bezig met faciliteiten om alles buiten te huisvesten)
- Zo goed als onbeperkt ruwvoer
- Stro
- Binnen- en buitenzetten
- Voeren
- Dekens wisselen
- 's Zomers 24/7 weidegang (waar dan ook gereden mag worden indien dat gewenst is)
- Mogelijkheid tot wassen met warm water
- Gebruik van een altijd droge buitenbak (15x30)
- 24/7 toegang tot de stallen

Verder is het ook privé en lekker rustig, afgezien van de radio dan op stal :D Ze is ook vrij om elke dierenarts/hoefsmid/zadelmaker/instructie/whoever te laten komen. Ze mag mee doen met mijn paarden als die bv een manipedi krijgen, maar even goede vrienden als ze dat niet wil :)

Wij hebben kosten gerekend voor hooi en stro (130 euro per maand), de box zelf (10 per maand), onderhoud (30 per maand, o.a. graszaad, mollenklemmen, benodigdheden voor de omheining, eventuele arbeid), overig (+- 30 per maand, hier zit dan o.a. mestafvoer, water, licht etc bij).

Op die manier maken we er ook geen winst op, maar goed, het is wat dat tegaat toch een extra inkomen dus ik wil wel zeker weten dat ik het wel of niet aan moet geven bij de belastingdienst. Ik weet niet zo goed wat haar voorkeur heeft, zou goed zwart kunnen zijn hoor, maar ik vind wit eigenlijk wel zo makkelijk, zeker omdat er in een schaal van 10 km niet eens een pinautomaat in de buurt zit :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 21:42 



 

De belasting hangt ook nog eens af van de faciliteiten die je biedt. Laat je goed informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 21:55 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
De belasting hangt ook nog eens af van de faciliteiten die je biedt. Laat je goed informeren.

Dat gaat alleen over btw/omzetbelasting. En daar heb je alleen mee te maken als je ondernemer bent en bent ingeschreven bij de kamer van koophandel.
Daar is bij TS geen sprake van.

Kort lesje belastingen.
Je hebt in deze situatie 2 belastingen. Omzetbelasting (=btw) en inkomstenbelasting. En je kunt voor één van beiden, voor geen, of voor beiden ondernemer zijn. Dat zijn aparte vragen.

BTW komt ter sprake op het moment dat je ondernemer bent (=je neemt deel aan economisch verkeer met het doel er iets mee te verdienen). Verhuur je hobbymatig één stal aan een vriendin, ben je geen ondernemer voor de omzetbelasting. Voor TS dus niet van toepassing. Je komt dus niet eens toe aan de verschillende tarieven voor stalling, verzorging, weide, bak etc.

Inkomstenbelasting gaat (zoals de naam al zegt) over al jouw inkomsten. Iedereen heeft inkomsten, dus iedereen heeft hier mee te maken. Hierover doe je 1x per jaar aangifte voor 1 mei. Je geeft dan al je inkomsten op, met aftrek van zakelijke kosten, heffingskortingen en de hele mikmak en over wat dan overblijft betaal je dan belasting.
Grofweg heb je de volgende smaakjes (er zijn er meer, ik ben niet volledig):
-Loon. Wat je bij een baas verdient, je betaalt het grootste deel van inkomstenbelasting in de vorm van wat er op je loon wordt ingehouden, het verschil bruto/netto.
-Winst uit onderneming. Je hebt een onderneming met het doel winst te maken en ervan te leven. Je betaalt de inkomstenbelasting achteraf met je aangifte/aanslag. Als ondernemer heb je nu nog recht op allerlei extra aftrekposten.
-Resultaat uit overige werkzaamheden, het opvangbakje van de Belastingdienst: alles waar je (structureel) geld mee verdient, maar wat geen onderneming is, geef je hierbij op. Denk dan aan bijvoorbeeld een fotograaf die net wat meer dan hobbymatig, maar net niet bedrijfsmatig foto's maakt en daar geld voor ontvangt. Of de pensionstal die aan meerdere paarden stalling biedt en daar een leuke extra aan overhoudt.
-Hobby, iets wat over het algemeen geld kost (paarden in het algemeen :') ). Je mag dan af en toe ook best eens een mazzeltje hebben (zoals bijvoorbeeld de verkoop van je topper van een veulen voor 20.000). Dit hoef je nergens op te geven.

Als je heel fanatiek bent kun je zowel loon hebben van een werkgever, winst hebben van je eigen onderneming en ook nog wat los resultaat ernaast. In je aangifte inkomstenbelasting tel je dat allemaal bij elkaar op. En dat is dan je inkomen waar je belasting over betaald.

De lijntjes tussen winst/resultaat/hobbymatig kunnen soms wat vaag zijn. Er staan namelijk geen concrete bedragen in de wet. Alles staat of valt met je intenties en je werkelijke resultaat.
In het geval van TS vermoed ik dat het gewoon onder hobby valt.
Je hoeft dan niets op te geven of aan te melden of whatever. Maar hou wel ergens bij wat je binnenkrijgt en wat het kost. Zodat je ook na 7 jaar kunt laten zien dat het hobby is.

Tot zover de minicursus Belastingen :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 22:24 



 
Profiel   

Je komt een heel eind assie, maar de devil is in the details en daar trek je toch wat kort door de bocht/onjuiste conclusies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 22:46 



 
Profiel   

veerledec schreef
Je komt een heel eind assie, maar de devil is in the details en daar trek je toch wat kort door de bocht/onjuiste conclusies.

Eh ja. Ik ga niet de volledige wetteksten met al hun uitzonderingen in een post zetten.
Vandaar teksten als "grofweg" en "vermoed". Iedere situatie is anders, en zelfs fiscalisten, de Hoge Raad en inspecteurs zijn het niet altijd eens, kijk bijvoorbeeld naar de KIA die recent is aangepast omdat de wettekst voor teveel uitleg vatbaar was ;) .

Uitzonderingen zijn er altijd. Absoluut. Maar ik gok dat mijn uitleg hierboven het overgrote deel van de gevallen gewoon correct is. Ook gewoon gebaseerd op (werk)ervaring trouwens.

NB. Het discussieert overigens prettiger als de ander aangeeft "wat" er onjuist is, ipv alleen te zeggen "het is onjuist". Leerzamer ook trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 22:54 



 
Profiel   

I know, excuses daarvoor. Op m'n telefoon is het niet makkelijk om uitgebreid te reageren.

Inhoudelijk; Bij mijn weten wordt het onderscheid in BTW ondernemer of niet, niet gemaakt op het hebben van één klant. Kijk ook maar naar de zonnepanelen ondernemers.

De conclusie dat het hobby is voor de IB is alleen te trekken als het niet structureel winstgevend is. Als je iets doet waar je geld voor vraagt en je houdt daar aan over, dan is het resultaat uit overige werkzaamheden. Kom je onder aan de streep op nul uit of maak je zelfs wat verlies, dan is het geen resultaat uit overige werkzaamheden. Kom je terug op mijn eerste post; wat is het resultaat dat je ermee maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 08:15 



 
Profiel   

Wat betreft BTW ben ik het met je eens; het onderscheid wordt gemaakt op het stukje hobbymatig. Het ging mij er meer om dat je met één stal waarschijnlijk eerder hobbymatig bezig bent dan wanneer je 10 stallen verhuurd ;)

Stukje IB: ben ik het ook mee eens. Maar dat zeg ik eigenlijk toch ook? Hobby is iets wat over het algemeen geld kost en waar je niets aan over houdt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 08:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen