Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Belasting hobbymatig pension

 
Profiel   

Ik zie zoveel topics en zoveel verschillende antwoorden dat het antwoord me nog niet helemaal duidelijk is. Bij deze :)

Vanaf eind januari/februari wil een vriendin van mij haar paard bij mijn paarden aan huis gaan stallen. We hebben zelf een paddock en rijbaan aan huis en huisvesten al een jaarling en een shetlander, waar nu dan nog een veulen van 7 maanden oud bij komt. De boerderij waar we in wonen is van mijn ouders, maar ik ben verantwoordelijk voor de paarden.

Nu vraag ik mij alleen af hoe dit belastingtechnisch zit. We hebben namelijk voor nu nog geen ambitie om meer pensionklanten aan te nemen of er winst mee te maken. Dien ik eventuele winst dan af te dragen als neveninkomen of hoe zit dit precies?

Bij voorbaat dank!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 09:50 



 
Profiel   

Volgens mij mag je iets van 8500 euro per jaar bijverdienen belastingvrij. Kan je vast terugvinden op de website van de belastingdienst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 09:57 



 
Profiel   

Ik denk dat mensen het op zulke kleine basis ook veel zwart doen en niet opgeven als inkomsten, althans de kleine stallen die ik ken doen het zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 10:19 



 
Profiel   

Als je winst maakt is het belast. Maar de vraag is of je na aftrek van alle kosten ook daadwerkelijk winst maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:35 



 
Profiel   

Zover ik weet; mag je tot 20.000 belastingvrij verdienen per jaar.
Althans volgens mijn man die is zzp.
Hoe dat in bijv paardenhouderij zit weet ik niet. Ga ervanuit hetzelfde eigenlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:37 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Volgens mij mag je iets van 8500 euro per jaar bijverdienen belastingvrij. Kan je vast terugvinden op de website van de belastingdienst.

Bedoel je daarmee de belastingvrije voet? Ik weet niet hoe hoog die is, maar onder een bepaald inkomen per jaar hoef je inderdaad geen belasting op te geven/ af te dragen.

Maar: dat geldt alleen maar als je geen andere inkomsten hebt! Dus als jij al elders een inkomen hebt en je komt over de belastingvrije voet moet je ook neveninkomsten opgeven.
Uitzondering is vrijwilligerswerk waarvoor ook een belastingvrije voet is vastgesteld.

Hou er bij het berekenen van je inkomsten van de pensionstalling ook rekening mee dat je ook kosten hebt aan je pensionklant: voer, weidebeheer, arbeid, verzekeringen. Je papieren boekhouding hoeft hier niet te kloppen met je gevoelsmatige boekhouding. Bijvoorbeeld: veel arbeid zul je toch moeten doen voor je eigen paarden. Alleen nu hang je er voor je boekhouding een prijs aan en laat je op papier je pensionklant daar een deel van betalen. Dus 1 uur bakslepen: je zet 20 minuten op de rekening van de pensionklant. Als je het handig doet kun je zo op papier precies quite spelen maar er daadwerkelijk toch iets aan over houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:39 



 
Profiel   

CoRiNa1983 schreef
Ik denk dat mensen het op zulke kleine basis ook veel zwart doen en niet opgeven als inkomsten, althans de kleine stallen die ik ken doen het zwart.


Dat zal lastig gaan met de verplichte registratie bij RVO tegenwoordig :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 11:42 



 
Profiel   

ruitje schreef
CoRiNa1983 schreef
Ik denk dat mensen het op zulke kleine basis ook veel zwart doen en niet opgeven als inkomsten, althans de kleine stallen die ik ken doen het zwart.


Dat zal lastig gaan met de verplichte registratie bij RVO tegenwoordig :o


Want? Misschien staan die paarden wel “gratis”. Of zijn ze zogenaamd in eigendom van de staleigenaar :D Dr zijn zat manieren lijkt mij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:08 



 
Profiel   

Beter eigen beheer en enkel verhuur stal, diensten zijn nl 21%, stalling/voer 9% BTW.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:09 



 
Profiel   

Als het alleen die vriendin is met haar paard. Waarom zou je dat in godsnaam op willen geven?
Er staat dan gewoon een paard van een vriendin bij jullie. Letterlijk geen haan die daarnaar kraait hoor.
Wil je stiekum wel meer dan wordt het een ander verhaal.

Gewoon contant regelen zou ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:14 



 
Profiel   

Pas wanneer je winst gaat maken hoef je het voor de belasting op te geven. Dat is dan zowel omzetbelasting als inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting heb je dan nog keuze uit winst uit onderneming of ROW (resultaat uit overige werkzaamheden).

Bied je iets aan tegen kostprijs/vriendenprijs én is het niet jouw doel winst te maken (en doe je dat ook niet (belangrijke toevoeging ;) )) dan is er niets aan de hand en hoef je niets op te geven. Ik zou wel adviseren één en ander qua kosten en inkomsten bij te houden. Mochten er dan vragen komen, dan kun je op papier laten zien dat het een vriendendienst is en dat het je niets oplevert.

In de wet staan overigens nergens minimumbedragen genoemd voor winst, dat maakt het soms lastig omdat dit voor een grijs gebied zorgt.
Die 8500 en 20.000 staan bijvoorbeeld nergens in de wet en zullen dus gewoon moeten worden opgegeven. Wat ik me kan voorstellen is dat je bij een winst van 20.000 maximaal gebruik maakt van heffingskortingen en aftrekposten waardoor je geen belasting betaald. Dan lijkt die 20.000 misschien belastingvrij, maar als dat bovenop je gewone inkomsten komt, dan heb je de heffingskortingen al bij je gewone inkomen "verbruikt" en betaal je gewoon belasting over die 20.000,-.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:20 



 
Profiel   

Die 20.000 euro slaat op de kleine ondernemersregeling (KOR). Je kunt een vrijstelling aanvragen voor afdracht en aangifte btw als je onder de 20.000euro omzet blijft op jaarbasis als bedrijf zijnde.
Dat is iets anders dan 20.000 euro inkomen als bijvoorbeeld salaris/loon of winst.

Ik zou even op de kor googlen. Op de site van de belastingdienst staat daar heel veel over uitgelegd.
Maar ik zou eerst uitzoeken of je echt een bedrijf hoeft op te richten voor 1 paard aan huis. Geen idee hoe dat werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 12:56 



 
Profiel   

En zorg ervoor dat je in elk geval enige basale afspraken op papier hebt. En door beiden ondertekend. In elk geval over (wederzijdse) opzeg- en betalingstermijnen en huurverhoging.

Zeker als je contant betaald wordt.
Want dan heb je in de toekomst niets om aan te tonen dat er een dienst geleverd is.
En bevestig een mondeling gecommuniceerde verhoging van de huur daarna nog over de mail. (Uitprinten en in archief.)


Want nu is het een vriendin en is alles leuk en gezellig. En zolang dat zo is, is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar dat hoeft niet zo te blijven, leert het leven, helaas. En daarmee voorkom je dat je over x periode een nieuw topic moet aanmaken "help pensionklant wil niet vertrekken".

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 13:16 



 
Profiel   

spoekie schreef
Die 20.000 euro slaat op de kleine ondernemersregeling (KOR). Je kunt een vrijstelling aanvragen voor afdracht en aangifte btw als je onder de 20.000euro omzet blijft op jaarbasis als bedrijf zijnde.
Dat is iets anders dan 20.000 euro inkomen als bijvoorbeeld salaris/loon of winst.

Ik zou even op de kor googlen. Op de site van de belastingdienst staat daar heel veel over uitgelegd.
Maar ik zou eerst uitzoeken of je echt een bedrijf hoeft op te richten voor 1 paard aan huis. Geen idee hoe dat werkt

Ah, omzetbelasting, ja dat klopt inderdaad. :)
Mijn verhaal ging met name over inkomstenbelasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 13:42 



 
Profiel   

KOR is in principe niet nodig, als je op deze manier iets bijverdiend mag je dat in je jaarlijkse inkomstenbelasting gewoon opgeven als "Inkomsten uit overig werk" Je kan dan je inkomsten opgeven en ook de kosten die je hebt gemaakt. Wat er eventueel overblijft betaal je evt een klein deel belasting over

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 15:46 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

BeFunny schreef
Als het alleen die vriendin is met haar paard. Waarom zou je dat in godsnaam op willen geven?
Er staat dan gewoon een paard van een vriendin bij jullie. Letterlijk geen haan die daarnaar kraait hoor.
Wil je stiekum wel meer dan wordt het een ander verhaal.

Gewoon contant regelen zou ik zeggen.

Ik denk ook niet dat de hanen ernaar gaan kraaien, maar zodra een of andere pipo besluit om het te controleren, dan zitten we. Dat wil ik graag voor zijn :) Uitgangspunt zal denk ik ook voornamelijk zwart worden, maar stel, ze wil het graag eens per bank betalen of gedeeltelijk per bank, gedeeltelijk contant, dan moet dat wel geregeld zijn. De belastingdienst ziet namelijk ook dat ik dan periodiek iets ontvang, en wil dan ook weten waar dat vandaan komt.

spoekie schreef
Die 20.000 euro slaat op de kleine ondernemersregeling (KOR). Je kunt een vrijstelling aanvragen voor afdracht en aangifte btw als je onder de 20.000euro omzet blijft op jaarbasis als bedrijf zijnde.
Dat is iets anders dan 20.000 euro inkomen als bijvoorbeeld salaris/loon of winst.

Ik zou even op de kor googlen. Op de site van de belastingdienst staat daar heel veel over uitgelegd.
Maar ik zou eerst uitzoeken of je echt een bedrijf hoeft op te richten voor 1 paard aan huis. Geen idee hoe dat werkt

Dat ga ik uitzoeken! Mijn loon komt niet boven de 20.000 uit (bijbaan naast voltijd studie), en met de eventuele opbrengsten uit het pension - dat zou dan tussen de 2000-2500 per jaar opleveren - kom ik daar ook nog niet boven. Ik ga na het weekend eens googlen :)

Roodvos schreef
En zorg ervoor dat je in elk geval enige basale afspraken op papier hebt. En door beiden ondertekend. In elk geval over (wederzijdse) opzeg- en betalingstermijnen en huurverhoging.

Zeker als je contant betaald wordt.
Want dan heb je in de toekomst niets om aan te tonen dat er een dienst geleverd is.
En bevestig een mondeling gecommuniceerde verhoging van de huur daarna nog over de mail. (Uitprinten en in archief.)


Want nu is het een vriendin en is alles leuk en gezellig. En zolang dat zo is, is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar dat hoeft niet zo te blijven, leert het leven, helaas. En daarmee voorkom je dat je over x periode een nieuw topic moet aanmaken "help pensionklant wil niet vertrekken".

Ik heb gisteravond gelijk een overeenkomst in elkaar gezet met de duur van de overeenkomst en hoe deze opgezegd kan worden (beide kanten), prijs, wat er bij in zit, waar ze zelf voor verantwoordelijk is, dat we niet aansprakelijk zijn voor ongevallen op bv. de wei etc. Ze krijgt nu de kans om erover na te denken en nog eventueel te onderhandelen. De ervaring heeft het mij ook geleerd helaas en hoewel we haar goed kennen, hebben we ons dan in ieder geval ingedekt voor als het mis gaat :) We zien haar er absoluut niet voor aan, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Liselot schreef
KOR is in principe niet nodig, als je op deze manier iets bijverdiend mag je dat in je jaarlijkse inkomstenbelasting gewoon opgeven als "Inkomsten uit overig werk" Je kan dan je inkomsten opgeven en ook de kosten die je hebt gemaakt. Wat er eventueel overblijft betaal je evt een klein deel belasting over

Ah dat is helder, bedankt! Kasboekjes aanschaffen dus! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:09 



 
Profiel   

De KOR is BTW en heeft dus niets met je loon te maken. Er staat hier veel onzin tussen de antwoorden. Ook een paar goede (in ieder geval assie).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:29 



 
Profiel   

Ik bedoelde KVK inplaats van KOR. Of je btw plichtig bent ligt aan een paar zaken, kan je vinden op de site van de belastingdienst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:35 



 
Profiel   

En dan komen ze controleren.
Zo lang er geen betaling via de bank binnenkomt dan komt daar geen inkomsten voor binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 00:22 



 
Profiel   

Waarom willen paardenmensen altijd alles zwart doen als het ook gewoon netjes wit kan zonder dat het je belasting kost? >;)
Ik snap wel waar het slechte beeld dat men van de paardenwereld heeft vandaan komt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 08:47 



 
Profiel   

Kijk even op de site van de belastingdienst naar twee termen: ondernemer voor inkomstenbelasting en ondernemer voor de omzetbelasting. Als je die twee stukken doorleest kom je een eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 08:59 



 
Profiel   

Of als je wel controle krijgt en de belastingdienst een sommetje voor je gaat maken ,bewijs jij dan maar eens dat het niet zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 09:00 



 
Profiel   

Valt me op hoe openlijk hier wordt geschreven over zwart werken en hoe je kunt voorkomen dat de belastingdienst erachter komt. Mij lijkt het echt geen fijn gevoel dat je iets een soort van verborgen houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 09:14 



 
Profiel   

assie schreef
Waarom willen paardenmensen altijd alles zwart doen als het ook gewoon netjes wit kan zonder dat het je belasting kost? >;)
Ik snap wel waar het slechte beeld dat men van de paardenwereld heeft vandaan komt :')


Ja, daar heb ik me afgelopen 2 jaar ook over verbaasd dat dit nog vaak speelt! Deels omdat de ontvangende partij van de transactie die wil maar ook vaak zat de gevende partij. Denk ook dat het soms op oude ideeën gebaseerd is, men niet beter weet. En dat is jammer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 10:21 



 
Profiel   

Niet alleen in de paardenwereld hoor, kom je in alle takken wel tegen :j Denk maar eens aan alle "fotografen" die uit de grond zijn geschoten met veel te lage prijzen. Die dragen echt niets af hoor :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 11:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen