Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke elektrische kruiwagen voor in de modder?

 
Profiel   

Wij overwegen de aanschaf van een elektrische kruiwagen, voor uitmesten maar ook voor in de wei (mest ruimen en ruwvoer brengen). Belangrijkste eis is dat de kruiwagen zonder te veel moeite door de modder rijdt, ook als die beladen is. Wij wonen op het zand, dus alles staat veel buiten, maar er is wel veel modder, zeker dit jaar!!

Andere eisen: goed te besturen, redelijk groot (wij hebben 6 paarden) en robuust, het ding moet lang mee.

Ik ben op zoek naar ervaringen.
Wie heeft er eentje en hoe bevalt ie?
En waar moet ik op letten bij aanschaf?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:21 



 
Profiel   

Bestaat dat? Dat wil ik ook _O- scheelt een hoop gesjouw zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:37 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met elektrische kruiwagens, maar hoorde van een ex-stalgenoot dat zij er op een andere stal eentje hadden en dat ze die buiten de paddock lieten staan omdat het te zwaar / moeilijk was om ‘m door de paddock te laten rijden. Op de verharding deed ie het prima, modder weet ik niet.

Ik was een tijdje geleden bij HBM-machines en zag toen deze minidumper:
[ img ]

Schijnt ook elektrisch te bestaan (wel drie keer zo duur, volgens mij). Die elektrische zag ik online, kon je ook gazonbanden op zetten en een trekhaak.

Edit: link naar HBM
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... TREALw_wcB

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:44 



 
Profiel   

Ik heb er geloof ik laatst 1 voorbij zien komen bij Nieske van paardenluisteren.
Maar zelf geen ervaring mee

Edit:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 21:58 



 
Profiel   

anoukwendy schreef
Bestaat dat? Dat wil ik ook _O- scheelt een hoop gesjouw zelf

Ik heb wel wat gevonden hoor, maar wil graag wat ervaringen :) .
Dit zijn 2 voorbeelden.
https://www.hornbach.nl/shop/ZIPPER-Ele ... tikel.html
Of deze:
https://www.wevi-machines.nl/Elektrisch ... gen-Regina

Hilary schreef
Ik heb geen ervaring met elektrische kruiwagens, maar hoorde van een ex-stalgenoot dat zij er op een andere stal eentje hadden en dat ze die buiten de paddock lieten staan omdat het te zwaar / moeilijk was om ‘m door de paddock te laten rijden. Op de verharding deed ie het prima, modder weet ik niet.

Thnx, weet je wat voor 1 dat was? Want daar ben ik natuurlijk bang voor, dat ie blijft steken …

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 22:15 



 
Profiel   

Bij ons op stal hebben ze er 1. Geweldig ding! Het is een 3-wieler en rijdt moeiteloos door de blubber. Je hoeft alleen maar gas te geven en te sturen.
Ik heb geen idee welk merk het is, ik kan volgende week wel even kijken. Hij kost dacht ik wel rond de €4000,-
Maar elke €€ waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 09:31 



 
Profiel   

Als je wilt kijken, graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 09:40 



 
Profiel   

Wij hebben al jaren electrische kruiwagens van Davilot.
1 hele grote om de hooinetten in de te doen, 1 flinke en 1 van gewone grootte voor de mest. Deze zijn nog van het oudere type, maar voldoen al die jaren prima. Ze lopen door de modder, en ook de loopplank van de mesthoop komen ze makkelijk op. De service van Davilot is ook prima!
Het enige lastige is, dat met kruiwagens met 1 wiel zelf nog moet tillen. Dus als je jezelf echt wil sparen, moet je een driewieler kopen. Maar die zijn wel flink duurder.

[ img ]

[ img ]
Dit is de grotere, op de achtergrond zie je de grootste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 12:21 



 
Profiel   

Ik zal morgen even bij ons op stal kijken. Er staan bij ons 5 paarden dus ongeveer vergelijkbaar met hoeveelheid mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 12:43 



 
Profiel   

Ik heb de Zipper van Hornbach.Zo blij mee.Ik gebruik het elke dag voor de mest van 2 paarden.Door de modder gaat ook goed,alleen niet te vol doen.Wel hebben we voor 2 zijwielen gemaakt,anders moet je nog beuren.Wel zwaarder met leeg gooien.Gemiddeld 1 keer per week opladen.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:17 



 
Profiel   

Hier de Davilot op 3 wielen (https://davilot.nl/elektrische_kruiwage ... _boerderij). Zelfde bak erop als zo'n groene Fort kruiwagen, 160 liter. Je bent welkom om eens te komen kijken en proefrijden/uitmesten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:43 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Hier de Davilot op 3 wielen (https://davilot.nl/elektrische_kruiwage ... _boerderij). Zelfde bak erop als zo'n groene Fort kruiwagen, 160 liter. Je bent welkom om eens te komen kijken en proefrijden/uitmesten ;)

Thnx. Proefmesten :+ :+ :D …. Wonen jullie een beetje in het noorden van het land?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:20 



 
Profiel   

Kendra schreef
criollo_yess schreef
Hier de Davilot op 3 wielen (https://davilot.nl/elektrische_kruiwage ... _boerderij). Zelfde bak erop als zo'n groene Fort kruiwagen, 160 liter. Je bent welkom om eens te komen kijken en proefrijden/uitmesten ;)

Thnx. Proefmesten :+ :+ :D …. Wonen jullie een beetje in het noorden van het land?


Zuidoost Drenthe, tussen Schoonoord en Sleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:20 



 
Profiel   

Kendra schreef
Als je wilt kijken, graag!


Wij hebben de TeMax elektro dumper op stal. Ik denk met de 300 liter bak erop. De driewieler.

Wij zitten op zandgrond. Leeg tot halfvol redt hij ongeveer 15 cm diepe blubber. Vol 10 cm. (Grove gok. Ik hou mijn voeten droog door in het spoor van de kruiwagen te lopen. Doe je dit niet, stroomt het over of blijft je schoen vastgezogen achter in de blub. O:)
Bij onze stal wordt een deel van de 24/7 paddock ermee uitgemest. Ander deel met de loader, daar is de blubber te diep en door de loader ook te los gereden. Voeren wordt met de grote machine/loader gedaan, dit vooral omdat er dan veel meer hooi in 1 x mee kan.

Legen gaat ook heel licht, een klein zetje en hij kiest al.

Ik ben vergeten te vragen wat hij kostte, maar ik dacht rond de €4000,-.
De handelaar/winkel is langsgeweest met meerdere modellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 19:42 



 
Profiel   

Ik zag op FB een filmpje van iemand met een elektrische kruiwagen: https://fb.watch/aqVN8gx0Cc/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 19:46 



 
Profiel   

Hilary schreef
Ik zag op FB een filmpje van iemand met een elektrische kruiwagen: https://fb.watch/aqVN8gx0Cc/


Aan het lawaai te horen dat die maakt, is dat echt niet elektrisch hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 21:26 



 
Profiel   

Wij hebben de Zipper van Hornbach. Zeer tevreden over. Geen zijwielen erop. Wel wat zwaar met kiepen. Ik vind de laadbak wel wat klein dus ik gebruik m alleen met natte bodem, anders pak ik de gewone kruiwagen, hoef ik een keer minder vaak te lopen (wij hebben 4 paarden staan).

Aanrader wat mij betreft. Prima prijs/kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 21:32 



 
Profiel   

Die heb ik ook.Er zijn later wel zijwielen aangemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 21:34 



 
Profiel   

Ja, maar die zijwielen heb ik niet en mis ik niet bedoel ik. Er gaat toch niet zo gek veel in dus ik vind het optillen wel meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 21:36 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Ja, maar die zijwielen heb ik niet en mis ik niet bedoel ik. Er gaat toch niet zo gek veel in dus ik vind het optillen wel meevallen.

Gaat die ook door de modder? Wel een ander kaliber dan die van het filmpje, dat is deze https://www.hornbach.nl/shop/ZIPPER-Min ... tikel.html
Ik ben al bijna verkocht :D ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 22:04 



 
Profiel   

Hij heeft wat moeite met een steile heuvel op in de modder als ie vol is. Door de modder, volgeladen, gaat prima, de ergste modder is bij ons zo'n 10 cm diep, misschien op stukjes nog iets dieper. Maar toegeven, het merendeel gaat over nattigheid van een paar cm diep met stevige bodem (waarbij het serieus ploeteren is met een gewone kruiwagen en de elektrische neemt je mee op sleeptouw zeg maar :+ ).

Geen idee hoe het gaat als je lange stukken door enkeldiepe bagger moet...

Onze afweging was: deze is prijstechnisch zo gunstig dat het de moeite van t proberen waard is en we gokte erop dat we m evt op marktplaats snel kwijt zouden raken als het toch niet zou bevallen. Het gat in prijs tussen deze kruiwagen en alles wat er na komt is zo groot dat we de gok maar genomen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 22:25 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Wij hebben de Zipper van Hornbach. Zeer tevreden over. Geen zijwielen erop. Wel wat zwaar met kiepen. Ik vind de laadbak wel wat klein dus ik gebruik m alleen met natte bodem, anders pak ik de gewone kruiwagen, hoef ik een keer minder vaak te lopen (wij hebben 4 paarden staan).

Aanrader wat mij betreft. Prima prijs/kwaliteit.


Wij hebben hem besteld hoop dat hij deze week komt, ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen maar ben blij met jullie ervaringen te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 18:30 



 
Profiel   

Ik heb sinds een aantal dagen de accu kruiwagen van Makita. Ben heel tevreden. Hij heeft 2 zwenkwieltjes achter wat ik wel handig vind. Het looptempo vind ik iets aan de trage kant maar dat neem ik voor lief. Een moment van bezinning!! Ben er voor nu heel tevreden over. Wil er wel denk ik in de toekomst een iets grotere kunststof bak op zetten. Vind het prettig dat ie geen kabaal maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:15 



 
Profiel   

Ik heb de Zipper. Met kleine zwenkwieltjes. Over stenen zijn die wieltjes superhandig, maar door de blubber is er nu eentje kapot. Ik til de kruiwagen nu altijd op (dus gebruik de zwenkwieltjes niet meer) en daardoor gaat ie ook nog eens sneller :D

Maar ik vind eigenlijk de bak te klein. Ik had m graag met een grotere bak gehad. Hij is redelijk ondiep en mest van twee grote paarden gaat maar net aan in 1 rit.
Daar is natuurlijk een geweldige oplossing voor: iedereen vind m zo leuk om mee te crossen, dat er altijd wel iemand is die m rijden wil :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 03:46 



 
Profiel   

Met dank voor alle ervaringen en tips!
Wij hebben deze gekocht:
https://www.groentechniekhabers.nl/tran ... oorwielen/
Gaat niet zo hard, maar ploegt overal door en een mooie grote bak.
We hebben nog even de grote Zipper met benzinemotor overwogen, maar we vonden toch het lawaai te storend. Want ik loop om 7 uur s morgens met een kruiwagen vol voer naar de wei en met deze blijf ik de vogeltjes horen :) .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 13:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen