Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

400 kilo baal met shovel in vrachtwagen, maar hoe eruit?

 
Profiel   

Ergens heb ik het idee te vragen naar de bekende weg (gaat niet lukken....), maar wie weet ben ik gewoon blond en lukt het best wel...

Ik kan fijne grote balen hooi krijgen (+/- 400 kilo), en die kunnen met de shovel in mijn vrachtwagentje gezet worden.
Maar ik heb thuis geen shovel, en dus de hamvraag (aangezien ik altijd alleen maar kleine balen heb): hoe krijg je dat er weer uit? Is zoiets mogelijk in losse plakken? Of met 4 man douwen en trekken? Of verzin ik nu het onmogelijke?

Ik ben dus bang voor het laatste ;(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:37 



 
Profiel   

Loonwerker bellen voor het uitladen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:39 



 
Profiel   

Lang touw maken van 4 strotouwen dik. Om de baal heen en met de trekker eruit trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:40 



 
Profiel   

Zijn dat van die ronde balen? Die zijn, met wat moeite, wel te schuiven. Misschien kan hij ze op zijn kant in de wagen zetten, dan kan je ze eruit rollen? Onderweg wel goed vastzetten dan 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:42 



 
Profiel   

Wij halen ook grote balen, rond of vierkant, met de trailer. Die trekken we eruit met de trekker.
We hebben geen hele sterke trekker, maar door een sjorband om de baal heen te slaan, lukt het de baal eruit te trekken. En dan duwen we hem met de trekker op z'n plek.
Dus wel vlakbij de plek waar de baal moet komen uitladen.
We hebben ook lepels aan de trekker, daarmee kunnen we ook een baal omkieperen op een pallet bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:43 



 
Profiel   

Sting schreef
Zijn dat van die ronde balen? Die zijn, met wat moeite, wel te schuiven. Misschien kan hij ze op zijn kant in de wagen zetten, dan kan je ze eruit rollen? Onderweg wel goed vastzetten dan 8-)


Zo'n rechthoekige baal....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:43 



 
Profiel   

Dik groot zeil in je vrachtwagentje leggen en daar de balen op doen, dan heb je enigzins trek-materiaal om de balen eruit te halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:43 



 
Profiel   

Als je geen tractor hebt, kun je je vrachtwagen rijden op de plek waar de baal moet komen?
Heb je op die plek een mogelijkheid een grote vrachtwagenspanband aan de wand vast te maken?

Zo ja: klep naar beneden, grote spanband om de baal in je vrachtwagen, vastmaken aan de wand van de plek waar de baal moet komen en vrachtwagen vooruit wegrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:44 



 
Profiel   

marionblo schreef
Wij halen ook grote balen, rond of vierkant, met de trailer. Die trekken we eruit met de trekker.
We hebben geen hele sterke trekker, maar door een sjorband om de baal heen te slaan, lukt het de baal eruit te trekken. En dan duwen we hem met de trekker op z'n plek.
Dus wel vlakbij de plek waar de baal moet komen uitladen.
We hebben ook lepels aan de trekker, daarmee kunnen we ook een baal omkieperen op een pallet bijv.


Mmm, ook nog geen trekker.... die staat wel op de planning.
Klinkt voor nu toch als een iets te ambitieus plan als ik dit zo lees......

Voor nu zou ik buurman + trekker eens lief aan kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:45 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als je geen tractor hebt, kun je je vrachtwagen rijden op de plek waar de baal moet komen?
Heb je op die plek een mogelijkheid een grote vrachtwagenspanband aan de wand vast te maken?

Zo ja: klep naar beneden, grote spanband om de baal in je vrachtwagen, vastmaken aan de wand van de plek waar de baal moet komen en vrachtwagen vooruit wegrijden.


Smart thinking!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:45 



 
Profiel   

Been there, done that :))
Zij het dat het hier een open aanhanger is en ipv aan de wand vast aan de tractor vast is, waarmee de baal vervolgens nog wat netter op z'n plek wordt geschoven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:46 



 
Profiel   

Met een auto kun je m ook eruit trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:47 



 
Profiel   

Wij drukken de balen met z'n 2en uit de bus. Daarna rollend op de plek.
Als het om 1 baal per keer gaat maken wij altijd 'handvaten' (snede in het folie) om hem makkelijker op de plek te krijgen. Met meerdere pakken moet je dat natuurlijk niet doen.

Onze balen wegen zo'n 450 kilo trouwens.

Bij de laatste baal hadden we mazzel dat de wei bevroren was en we de bus 2 meter voor z'n plek konden rijden. Toen was het een stuk minder martelen. Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:48 



 

Ninx schreef
Ergens heb ik het idee te vragen naar de bekende weg (gaat niet lukken....), maar wie weet ben ik gewoon blond en lukt het best wel...

Ik kan fijne grote balen hooi krijgen (+/- 400 kilo), en die kunnen met de shovel in mijn vrachtwagentje gezet worden.
Maar ik heb thuis geen shovel, en dus de hamvraag (aangezien ik altijd alleen maar kleine balen heb): hoe krijg je dat er weer uit? Is zoiets mogelijk in losse plakken? Of met 4 man douwen en trekken? Of verzin ik nu het onmogelijke?

Ik ben dus bang voor het laatste ;(




weer met de shovel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:49 



 
Profiel   

Wij hebben datzelfde probleem vorig jaar gehad, hartje winter. Er was geen hooi in kleinere pakken meer te krijgen en een grote, rechthoekige baal van zo'n 400 kg was onze enige optie.

Op de aanhanger krijgen was ook geen probleem (deed de boer ook met de shovel), maar eenmaal thuis begon de ellende. :') We waren maar met twee man en na heel wat zuchten, ergeren en ons afvragen waar we ooit aan waren begonnen, hebben we het hooi buiten maar voorzichtig los gehaald in 'plakken' (wat ook geen succes was) en die per stuk op de kruiwagen gelegd en naar binnen gereden.

Het heeft ons een hele dag gekost en achteraf gezien, was het eigenlijk onbegonnen werk. De pony's vonden het hooi ook nog niet lekker. Het hooi was ontzettend kort en bevatte veel gruis, het was stoffig en rook ook niet lekker.

Nee, wij beginnen er niet meer aan.


Laatst bijgewerkt door Steentje op 03-01-22 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:49 



 
Profiel   

Ninx schreef
Sting schreef
Zijn dat van die ronde balen? Die zijn, met wat moeite, wel te schuiven. Misschien kan hij ze op zijn kant in de wagen zetten, dan kan je ze eruit rollen? Onderweg wel goed vastzetten dan 8-)


Zo'n rechthoekige baal....

OH die rol ik in mijn eentje probleemloos een aantal meter verder.

Als ze in de breedte in de wagen staan kan je prima de balen eruit rollen (ook rechthoekige).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:50 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ibbel schreef
Als je geen tractor hebt, kun je je vrachtwagen rijden op de plek waar de baal moet komen?
Heb je op die plek een mogelijkheid een grote vrachtwagenspanband aan de wand vast te maken?

Zo ja: klep naar beneden, grote spanband om de baal in je vrachtwagen, vastmaken aan de wand van de plek waar de baal moet komen en vrachtwagen vooruit wegrijden.


Smart thinking!!


En dan inderdaad een (dubbel geslagen) zeil eronder, dan glijdt het allemaal net wat soepeler.


Laatst bijgewerkt door Qimm op 03-01-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:51 



 
Profiel   

Zeep op het zeil :D gaat heel soepel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:54 



 
Profiel   

Steentje schreef
Wij hebben datzelfde probleem vorig jaar gehad, hartje winter. Er was geen hooi in kleinere pakken meer te krijgen en een grote, rechthoekige baal van zo'n 400 kg was onze enige optie.

Op de aanhanger krijgen was ook geen probleem (deed de boer ook met de shovel), maar eenmaal thuis begon de ellende. :') We waren maar met twee man en na heel wat zuchten, ergeren en ons afvragen waar we ooit aan waren begonnen, hebben we het hooi buiten maar voorzichtig los gehaald in 'plakken' (wat ook geen succes was) en die per stuk op de kruiwagen gelegd en naar binnen gereden.

Het heeft ons een hele dag gekost en achteraf gezien, was het eigenlijk onbegonnen werk. De pony's vonden het hooi ook nog niet lekker. Het hooi was ontzettend kort en bevatte veel gruis, het was stoffig en rook ook niet lekker.

Nee, wij beginnen er niet meer aan.


Alhoewel dit echt klinkt als een drama, heb je het wel beeldend geschreven en moest ik er toch om lachen... sorry!

Ik overwoog het dus ook plak voor plak naar binnen te sjouwen, maar dat is geen aanrader als ik het zo lees..... oeps

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:56 



 
Profiel   

Plak voor plak naar binnen is vooral onhandig. Plakken vallen uit elkaar en binnen netjes opstapelen lukt nooit zo strak als dat het in de baal geperst zat.

Ik zou kijken of de baal er zo ingezet kan worden dat ie op de lange, smalle kant kan, en op het randje van de vrachtwagen. Dan buiten ronde palen neerleggen. Baal omduwen naar beneden zodat ie op de palen valt (evt trekken met een auto of een lier bevestigen op een muur en die laten trekken). Eenmaal op de palen zou je moeten kunnen rollen, net als de Egyptenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:00 



 
Profiel   

Voordroog halen wij ook plak voor plak naar binnen, dat gaat wel heel goed als het vast genoeg geperst is en het hooi moet lang genoeg zijn. Van dat hele korte spul wat meteen uit elkaar valt is idd geen succes.

Wij slepen het pak eerst met de auto en een touw naar de stal.
Daar snijden we het plastic eraf en leggen er een longeertouw onder. Dan een plak op het longeertouw laten vallen en dan zo optillen.
Het is even een paar keer op en neer lopen, maar in 10 minuten ligt het netjes binnen en is alles opgeruimd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:00 



 
Profiel   

Wij laten zo'n pak op een groot rechthoekig meubelverplaatsding(weet niet hoe het heet) plaatsen
en rollen het dan de trailer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:02 



 
Profiel   

Laj1 schreef
Wij laten zo'n pak op een groot rechthoekig meubelverplaatsding(weet niet hoe het heet) plaatsen
en rollen het dan de trailer uit.

Een hondje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:03 



 
Profiel   

Laj1 schreef
Wij laten zo'n pak op een groot rechthoekig meubelverplaatsding(weet niet hoe het heet) plaatsen
en rollen het dan de trailer uit.


Dat heet een hondje ;-)

Kan het niet op een pallets? Voor en achter een palletwagen er onder en er uit rollen?
(moet je wel een palletwagen ergens kunnen gebruiken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als je geen tractor hebt, kun je je vrachtwagen rijden op de plek waar de baal moet komen?
Heb je op die plek een mogelijkheid een grote vrachtwagenspanband aan de wand vast te maken?

Zo ja: klep naar beneden, grote spanband om de baal in je vrachtwagen, vastmaken aan de wand van de plek waar de baal moet komen en vrachtwagen vooruit wegrijden.


Tip: Controleer wel eerst even of de wand sterk genoeg is.
Dit van een ervaren persoon die vervolgens een nieuwe wand kon laten plaatsen :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen