Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

400 kilo baal met shovel in vrachtwagen, maar hoe eruit?

 
Profiel   

Art_Ificious schreef
OH die rol ik in mijn eentje probleemloos een aantal meter verder.

Als ze in de breedte in de wagen staan kan je prima de balen eruit rollen (ook rechthoekige).

Maar die van jou wegen geen 400kg gok ik :+ Anders zou ik me vast opgeven voor de sterkste vrouw van de Benelux :D

Een hondje is wel handig, maar die moet wel precies in het midden van je baal en het oppervlak waar je overheen moet rollen moet geen obstakels hebben, een opstaand randje is al genoeg om te crashen :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:10 



 
Profiel   

Twee hondjes zou nog kunnen, dan heb je al minder een evenwichtsprobleem (als je ze een beetje verdeeld over de oppervlakte), maar het crashen op een kiezel heb je dan nog steeds. Misschien bestaan ze met grotere banden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:14 



 
Profiel   

Over een paar houten palen rollen ..( Egyptisch zeg maar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:14 



 
Profiel   

Ghostattack schreef
Art_Ificious schreef
OH die rol ik in mijn eentje probleemloos een aantal meter verder.

Als ze in de breedte in de wagen staan kan je prima de balen eruit rollen (ook rechthoekige).

Maar die van jou wegen geen 400kg gok ik :+ Anders zou ik me vast opgeven voor de sterkste vrouw van de Benelux :D

Een hondje is wel handig, maar die moet wel precies in het midden van je baal en het oppervlak waar je overheen moet rollen moet geen obstakels hebben, een opstaand randje is al genoeg om te crashen :')

Jawel die wogen ook rond 350-400kg. Grote rechthoekige balen :)

Dit jaar heb ik onverpakte balen maar even groot en krijg ze ook in m'n eentje van de stapel geduwd.
Moet zeggen, het vergt veel kracht en energie maar als je altijd alleen bent moet je toch je plan trekken :+

Mijn opslag
Onder het zijl (moeilijk te zien wel) logt dus een baal die ik van bovenop naar beneden geduwd heb. Die stond dus bovenop de 2 andere.
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-01-22 13:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:22 



 
Profiel   

Leg eens uit hoe je die in je eentje rolt? Want ik kan me daar geen voorstelling van maken en het lijkt me bijzonder handig om het te kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:23 



 
Profiel   

Veel spinazie eten :j :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:27 



 
Profiel   

Van boven naar beneden met handigheidjes zou nog wel kunnen (evt dus met lier of hefboom). Maar op vlakke grond horizontaal verplaatsen lijkt me toch een uitdaging…

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:31 



 
Profiel   

Hefboom zie ik ook al niet voor me, die moet zó lang zijn dat je de hoogte niet gaat redden om daadwerkelijk te kantelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:33 



 
Profiel   

Ik weet niet hoeveel je zou willen meenemen, maar weet je zeker dat je vrachtauto het aan kan?
Wij laten grote balen altijd brengen overigens....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:36 



 
Profiel   

Wij trokken ze van de aanhanger af met een sjorband en dan om de baal en om een boom oid en dan uiteraard aanhanger naar voren rijden.

Ik vond ze prima met 2-3 man te 'rollen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:36 



 
Profiel   

Ronde balen van 300 kg (ze zijn sowieso vaak net wat lichter dan vierkante) zijn te rollen, ja. Midibalen van 100 kg met gemak in je eentje. Maar vierkante van 400 kg en meer? No way.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:39 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als je geen tractor hebt, kun je je vrachtwagen rijden op de plek waar de baal moet komen?
Heb je op die plek een mogelijkheid een grote vrachtwagenspanband aan de wand vast te maken?

Zo ja: klep naar beneden, grote spanband om de baal in je vrachtwagen, vastmaken aan de wand van de plek waar de baal moet komen en vrachtwagen vooruit wegrijden.


Slim zeg!

Ik heb ooit paar 100 kilo balen op de romeinse manier uitgeladen... ofwel, met palen. Die voor/onder de baal leggen en rollen, achter palen weghalen en voor weer neerleggen. We waren altijd met z'n 3tjes. We kregen het voor elkaar, maar wat een werk, wat een rampenplan en wat een frustratie! We hebben het een paar keer gedaan, maar moesten elke 2 weken weer dat riedeltje doen en ik was er zo onwijs klaar mee... Nu haal ik hooi bij leveranciers die het komen brengen en met een pompwagen of degelijke shovel op zijn plek zetten. Nooit meer dat gemuts om het zelf te doen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:39 



 
Profiel   

Over het rollen van rechthoekige balen. Dat doen wij ook altijd. Eenmaal in beweging kan je ze makkelijk plaatsen waar je wilt. Gewoon een paar keer wiegen tot hij bijna vanzelf weer omvallen en dan snel doorrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:30 



 
Profiel   

Wij dragen onze grote balen al 15 jaar plak voor plak naar binnen. Als je de ruimte hebt dan maakt het niet uit als ze wat losser op elkaar liggen. Kruiwagen erbij, en dan blijven de plakken netjes heel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:36 



 
Profiel   

Hier gaan we gewoon met de aanhanger naar de hooiboer.
Die schuift er dan zo'n rechthoekige baal op.
Wij doen er een zeil, spanbanden en aanhangernet omheen.
Rijden naar huis.
Zetten de aanhanger zo dicht mogelijk bij de stal waar we het hooi in bewaren.
Daar hebben we 2 pallets op de grond liggen om het hooi wat te verluchten aan de onderkant.

En dan doen we het samen: de 1 gaat op de aanhanger staan om plakken aan te geven (en de rest van de baal tegen te houden want de plakken willen nog wel eens massaal omvallen anders) en de ander brengt ze naar binnen en stapelt ze op.

Vanaf het lossnijden van de touwtjes tot het dichtdoen van de staldeuren en het hooi van je af kloppen, hoeft het niet langer dan een uurtje te duren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:42 



 
Profiel   

_bloempje01_ schreef
Over het rollen van rechthoekige balen. Dat doen wij ook altijd. Eenmaal in beweging kan je ze makkelijk plaatsen waar je wilt. Gewoon een paar keer wiegen tot hij bijna vanzelf weer omvallen en dan snel doorrollen.


Kan mij niet voorstellen dat het zo makkelijk gaat met 400 kilo. Wij hebben grote ronde balen maar die krijg ik in mijn eentje geen kant op als die staat. Dat lijkt mij toch vergelijkbaar me zo'n vierkanten.

Wel leuk om de creativiteit van de mensen te lezen hier. Ik laat iemand anders ze gewoon op de plaats zetten ga er zelf niet mee lopen sleuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:50 



 
Profiel   

Ninx schreef
marionblo schreef
Wij halen ook grote balen, rond of vierkant, met de trailer. Die trekken we eruit met de trekker.
We hebben geen hele sterke trekker, maar door een sjorband om de baal heen te slaan, lukt het de baal eruit te trekken. En dan duwen we hem met de trekker op z'n plek.
Dus wel vlakbij de plek waar de baal moet komen uitladen.
We hebben ook lepels aan de trekker, daarmee kunnen we ook een baal omkieperen op een pallet bijv.


Mmm, ook nog geen trekker.... die staat wel op de planning.
Klinkt voor nu toch als een iets te ambitieus plan als ik dit zo lees......

Voor nu zou ik buurman + trekker eens lief aan kunnen kijken.



Paard /paarden. Een haam omdoen. De strengen aan een zwenkje. Ketting aan het midden van de zwenk. Ketting vast aan de baal en trekken maar. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 14:51 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Wij dragen onze grote balen al 15 jaar plak voor plak naar binnen. Als je de ruimte hebt dan maakt het niet uit als ze wat losser op elkaar liggen. Kruiwagen erbij, en dan blijven de plakken netjes heel.

Precies wat wij doen, en dan stapel ik ze in de schuur weer mooi op, de paarden krijgen dan de plakken. Hebben zo onbeperkt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:09 



 
Profiel   

Tigra_ schreef
_bloempje01_ schreef
Over het rollen van rechthoekige balen. Dat doen wij ook altijd. Eenmaal in beweging kan je ze makkelijk plaatsen waar je wilt. Gewoon een paar keer wiegen tot hij bijna vanzelf weer omvallen en dan snel doorrollen.


Kan mij niet voorstellen dat het zo makkelijk gaat met 400 kilo. Wij hebben grote ronde balen maar die krijg ik in mijn eentje geen kant op als die staat. Dat lijkt mij toch vergelijkbaar me zo'n vierkanten.

Wel leuk om de creativiteit van de mensen te lezen hier. Ik laat iemand anders ze gewoon op de plaats zetten ga er zelf niet mee lopen sleuren.

Echt wel. Heb het zelf meermaals gedaan vorige winter met die verpakte rechthoekige balen. Mijn weidegenoot stond toen ook verbaasd te kijken dat mij dat lukte. :+
Alleen met modder is het veel lastiger omdat je dan met je voeten minder grip hebt en meer wegglijdt.
Is het prettig voor je lichaam? Nee zeker niet, maar als je niet kan wachten tot de weidebaas kan komen met de tractor moet je wat anders bedenken.

Als bewijs wil ik gerust over een week filmen als ik weer een baal verplaatst :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:18 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Tigra_ schreef

Kan mij niet voorstellen dat het zo makkelijk gaat met 400 kilo. Wij hebben grote ronde balen maar die krijg ik in mijn eentje geen kant op als die staat. Dat lijkt mij toch vergelijkbaar me zo'n vierkanten.

Wel leuk om de creativiteit van de mensen te lezen hier. Ik laat iemand anders ze gewoon op de plaats zetten ga er zelf niet mee lopen sleuren.

Echt wel. Heb het zelf meermaals gedaan vorige winter met die verpakte rechthoekige balen. Mijn weidegenoot stond toen ook verbaasd te kijken dat mij dat lukte. :+


Met een kleinere baal kan ik het mij voorstellen maar 400 kilo? Ik zou graag een filmpje zien eigenlijk ik kan het echt niet geloven. Wij hebben laatst een grote baal stro laten brengen bestaat niet dat je die met 2 man kan omrollen of beweging in kan krijgen. Nu weet ik niet hoe zwaar die weegt maar volgens mij de grootste baal die er is. En ik dacht de max van die pakken 400/500 kilo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:23 



 
Profiel   

Tigra die grote 4 kante pakken lukte mij alleen ook om ze van elkaar af te drukken. In ieder geval die in plastic.
Die zijn op de hoeken toch iets afgerond.
Zonder plastic wordt het wel een stuk lastiger denk ik
Wij hebben ze toen met 2 man op de plek geduwd. Ging prima.
Maar met een trekker met voorlader gaat wel ietsje sneller :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:29 



 
Profiel   

Ik laat ze op pallet zetten. Als je dan via laadklep ze kan lossen dan kun je ze met een pallet/pompwagen verplaatsen. Nadeel is dan dat het maar 1 of 2 hoog kan of je moet een pompwagen hebben waar je ook mee de hoogte in kan of lier aan dak maken (als dak sterk genoeg is).
Ondergrond moet dan wel hard genoeg zijn om met pompwagen overheen te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:56 



 
Profiel   

hoeveel balen per keer haal je dan op?
Los in plakken kan wel, heb je een platte kar nodig en kan je met wat handigheid wel verplaatsen zo, zeker als ze harder geperst zijn.

Als je maar een baal per keer haalt: tik je een klein aanhangertje (enkelassertje doet het prima ) op de kop en laat de baal erop leggen. Thuis komen onder afdak parkeren of een zeiltje erop, en je kan je hooinetten direct aan je aanhanger vullen.
Als je een dubbelasser grotere aanhangwagen hebt kan je er twee balen in een keer op zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 12:31 



 
Profiel   

Mijn idee zou ook zijn: spanband om een boom en je bus wegrijden? En dan mikken dat hij op een pallet terecht komt, als je een pompwagen o.i.d. tot je beschikking hebt (en een harde bodem..)
Dat aanhangertje vind ik ook een goeie! Geen dubbel werk.

Inventieve ideeën allemaal!

Voor iedereen die denkt dat een trekker dé oplossing bij onze hobby is: wij hebben een kniklader (uit 1993! :o ). Het geval is slechts 90 cm breed, kan haaks de bocht om, en kan dus in veel stallen naar binnen. Ook door de tuinpoort, voor wie zijn ouders wil overtuigen..
In de loop van de jaren hulpstukken verzameld, maar ook de logistiek op stal langzaamaan aangepast (uitschuifbare tussenschotten etc.). We doen er ondertussen van alles mee.
We halen 2 grote balen stro op een aanhanger, en kunnen de bovenste er thuis prima van af halen.
Naar mijn idee is zoiets breder inzetbaar dan een trekker, mede door zijn formaat. Een volgende zal zeker weer een kniklader worden.

Heeft TS nu niets aan helaas. Maar omdat er gesproken werd over een trekker, wil ik jullie toch even attenderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 13:23 



 
Profiel   

Ik leg altijd twee pallets in de aanhanger, die bind ik met strotouwtjes aan elkaar vast. De boer zet de hooibaal in mijn aanhanger op de pallets. Op stal halen we met twee pompwagens de baal uit de aanhanger. We hebben zelf een pompwagen en we lenen er dan altijd eentje van onze buurvrouw.

In stal verplaatsen we ook zo de hooibalen als de boer ze komt brengen. Hij legt ze buiten op twee aan elkaar gebonden pallets en wij rijden ze met twee pompwagens naar binnen. In stal kan bij ons nl. geen trekker binnen rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 14:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen