Hoe groot zijn jouw poorten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 10:54

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig met het realiseren van meer paddocks bij ons op het terrein. We weten al welk hout we willen, hoeveel liggers, door wie we het gaan laten plaatsen, etc.

Het enige waar we nog niet uitkomen zijn de maten van de paddockpoorten. Mijn vriend wil het liefst 3m poorten, met het oog op straks erin kunnen rijden met shovels e.d. voor onderhoud. Ik vind dat te groot en wil 2.15m poorten omdat dit praktischer is in het dagelijkse gebruik, met het erin zetten en uithalen van paarden. En daarmee kan je alsnog met (iets kleinere) shovels erin.

Waar hebben jullie voor gekozen en wat zijn hier de voor- en nadelen van? Zou je nu een andere keuze gemaakt hebben?

Dit is overigens ongeveer hoe we de paddocks in willen gaan delen, waarbij de rode lijn het nieuwe hekwerk is en de blauwe streepjes de poorten zijn (op ongeveer de juiste plek, haha)

Afbeelding

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:00

Is het niet mogelijk om iets te creëeren wat 3 meter breed is maar ook geopend kan worden op bijvoorbeeld 2 meter ? Een dubbel scharnier erin bijvoorbeeld ?

Kabayo

Berichten: 13999
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:03

Onze paddocks. Er kan een hele trekker door de poorten en dit is niet lastig met binnenhalen. Kan de paarden altijd per 2 of zelfs per 4 binnen halen.
Afbeelding
Edit even antwoorden op je vraag is handig :+
Ik ondervind geen last van de grote poorten. Het is juist heel makkelijk als er een trekker of shovel in past. We slepen de paddocks ook als het droog is met de piste sleep. Ik zou zo geen nadelen weten.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 03-02-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:03

Een dubbele poort met twee deuren? Dan kan jij de 'smalle' gebruiken en tijdens onderhoud beide openklappen.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:04

Ik volg je vriend wel, maar ik snap ook wat jij bedoelt met dagelijkse handigheid.
Ik zou voor een "dubbele" poort gaan en voor 2x 1.50m kiezen, als dat mogelijk is.
Dan doe jij 1 poort open en kan je makkelijk met de paarden en kruiwagen doorlopen, 1.50m is breed genoeg daarvoor, en als je vriend de paddock in moet met een groot voertuig doe je beide poorten open zodat hij de 3m ruimte heeft.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:16

Urona447 schreef:
Is het niet mogelijk om iets te creëeren wat 3 meter breed is maar ook geopend kan worden op bijvoorbeeld 2 meter ? Een dubbel scharnier erin bijvoorbeeld ?

Nee, we zijn echt gebonden aan de maten die ik noem. Het zou vast wel kunnen, maar dan moeten we de poorten echt op maat laten maken en dat is natuurlijk gelijk een stuk duurder :$ En deze leverancier biedt dat ook niet aan, dus zouden we bij een ander bedrijf de poorten moeten kopen.


Kabayo schreef:
Onze paddocks. Er kan een hele trekker door de poorten en dit is niet lastig met binnenhalen. Kan de paarden altijd per 2 of zelfs per 4 binnen halen.
[ [url=m/zPH7dI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edit even antwoorden op je vraag is handig :+
Ik ondervind geen last van de grote poorten. Het is juist heel makkelijk als er een trekker of shovel in past. We slepen de paddocks ook als het droog is met de piste sleep. Ik zou zo geen nadelen weten.

Weet je toevallig hoeveel meter jouw poort is? Ik kan ze met mijn huidige 2m poorten ook per 2 binnenhalen (als ik dat zou willen) en we kunnen er in principe met een kleine trekker of medium-maat shovel ook wel in. Maar het echt grote materieel past er natuurlijk niet doorheen.


Pistasche schreef:
Een dubbele poort met twee deuren? Dan kan jij de 'smalle' gebruiken en tijdens onderhoud beide openklappen.

Dat zou kunnen, maar wordt wel gelijk een paar honderd euro per poort duurder. Dus bij voorkeur niet.


LWDaisy schreef:
Ik volg je vriend wel, maar ik snap ook wat jij bedoelt met dagelijkse handigheid.
Ik zou voor een "dubbele" poort gaan en voor 2x 1.50m kiezen, als dat mogelijk is.
Dan doe jij 1 poort open en kan je makkelijk met de paarden en kruiwagen doorlopen, 1.50m is breed genoeg daarvoor, en als je vriend de paddock in moet met een groot voertuig doe je beide poorten open zodat hij de 3m ruimte heeft.

De maten zijn we wel echt aan gebonden. We kunnen kiezen tussen 1.20m, 2.15m en 3m. 1.20m vinden we allebei echt te smal. Kies je voor een dubbele 2.15m poort dan heb je dus al 4.30m en dat is weer heel erg groot (plus dat dit niet bij alle paddocks gaat passen).
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 03-02-22 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:16

Wij hebben bewust gekozen voor een dubbele paddockpoort van 4 meter, zodat de tractor vlot in en uit kan. Is niet onhandig met paarden eruit halen, gewoon één kant opendoen.

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29541
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:28

Wij hebben onze weide dan niet opgedeeld met vast hekwerk, maar met lint.
Maar bewust de doorgangen 5 meter gemaakt.
In jou geval zou ik dan voor dubbele poorten gaan.
Niets zo vervelend als dat materiaal er niet goed door kan.

Buiten om hebben we wel hekwerk. Toen op advies de poorten 4 meter gemaakt en dat is eigenlijk gewoon te smal.
Niet toen we hier kwamen wonen 17 jaar terug, nu wel. Ze moeten daar in draaien vanuit de weg. En dan hebben ze meer ruimte nodig dan dat ze breed zijn.
En ze staan dus altijd een paar keer te steken.
Zouden we dat nu over doen werden ze een stuk breder dan die 4 meter.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:34

Hmm. Moéten het poorten zijn? Misschien is draad/lint handiger?
Ik zou zelf, in jouw plaats, ook liever poorten willen hoor, dat oogt veel mooier en is veel steviger. Maar als 4.30m echt te groot is, en het financieel echt veel scheelt, zou ik een andere oplossing zoeken. Want hoewel het voor jou voor het dagelijkse onderhoud makkelijk moet gaan, moet het dat ook zijn wanneer je vriend de paddocks wilt gaan onderhouden, die wilt dan ook niet te veel gedoe.

Mijn wei ligt achter een andere wei. Als de eigenaar er met zijn tractor op wilt, kan hij het voorste paaltje gewoon even uit de grond halen - dat is om die reden een gewoon prikpaaltje, de rest van de wei zijn gewone houten palen. Heb je natuurlijk wel paarden nodig die ook zo'n simpele prikpaal respecteren, want ik ken er bij wie dit niet zou werken haha.

Ik vind er niet echt een deftige foto van haha, maar om je een idee te geven:
Afbeelding
Ik heb de foto getrokken van op het stukje beton op de voorste wei; de billen die je ziet zijn van mijn paard die op de wei staat die achter die eerste wei ligt.
De draad die je ziet lopen zit met handgrepen in 2 ogen, die aan de stal zitten. Blauwe paaltje kan zo uitgehaald worden als de tractor op de wei moet. Je ziet nog net het volgende paaltje staan, dat is een gewone houten paal (het blauwe dat je daar achter ziet is een waterton).
Het oogt natuurlijk niet super mooi of strak, maar het werkt wél. Ik kan mijn paard makkelijk van de wei halen, en als de eigenaar op de wei moet kan hij gewoon heel simpel de draad losmaken en het paaltje uit de grond halen, iedereen blij :)

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:36

Voor de weide zou het voor mij ook inderdaad zo groot mogelijk zijn, maar daar komen we ook veel vaker op met groot materieel natuurlijk (wij halen onze voordroog van eigen land). Maar als ik dan zie hoe vaak we in de huidige paddocks komen (in de 3 jaar dat ik hier woon zijn we er misschien 3x ingeweest) dan vind ik echt grote poorten onnodig voor die incidentele keer dat we erin moeten. En dan kan je met een iets kleinere shovel net zoveel gedaan krijgen als met de allergrootste. Want om hem een keer te slepen hoef je niet met de allergrootste tractor erin natuurlijk :+ Maar het kan ook zijn dat ik hierin iets over het hoofd zie en dat we wel vaker met groot materieel erin moeten. Vandaar dat ik ook de ervaringen vraag.

Ibbel

Berichten: 49160
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:37

Paddockhekken hier zijn 2.50, daar kan een kleine oldtimer tractor goed doorheen, net als mijn auto met aanhanger met vlas etc (je wilt ook kunnen corrigeren met sturen tenslotte, dus het moet niet net op 5 cm links-rechts passen)
Er zijn zat hekkenleveranciers die alle maten tussen 1 meter en 6 meter leveren per halve meter omhoog, dus ik zou naar een andere leverancier uitkijken.

Als voorbeeld: Hardeman, hek van 2.50 kost 150 euro.
https://bouwproducten.hardeman.nl/hekke ... vaniseerd/

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:37

goldenarrow schreef:
Voor de weide zou het voor mij ook inderdaad zo groot mogelijk zijn, maar daar komen we ook veel vaker op met groot materieel natuurlijk (wij halen onze voordroog van eigen land). Maar als ik dan zie hoe vaak we in de huidige paddocks komen (in de 3 jaar dat ik hier woon zijn we er misschien 3x ingeweest) dan vind ik echt grote poorten onnodig voor die incidentele keer dat we erin moeten. En dan kan je met een iets kleinere shovel net zoveel gedaan krijgen als met de allergrootste. Want om hem een keer te slepen hoef je niet met de allergrootste tractor erin natuurlijk :+ Maar het kan ook zijn dat ik hierin iets over het hoofd zie en dat we wel vaker met groot materieel erin moeten. Vandaar dat ik ook de ervaringen vraag.


Ik zou er wel op voorzien willen zijn ook het grote spul daar binnen te krijgen, je weet maar nooit :)

DuoPenotti

Berichten: 29541
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:48

Ik weet niet wat de bodem is. Bij drainage zal het allemaal anders zijn.
Maar hier was onze bak na een jaar of 14/15 vast geslagen. Bij een paddock zal dat eerder kunnen zijn vermoed ik zo. En toen hebben we er met een dieptand doorheen laten doen.
Nu weet ik überhaupt niet of dat in een paddock gaat, maar hier in de bak was dat met een grote trekker.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:51

En een poort van 2.15 en een van 1.20 naast elkaar? Dan kan je de ene dichtlaten bij binnenhalen, net hoeveel paarden je tegelijk meeneemt en als je er met trekker in moet allebei open, totale breedte is dat 3.35

Bidoof

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-01-22

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:33

Is een schuifpoort niet een optie?

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:15

Ik zou ook voor de 3m poorten gaan, deze hebben wij thuis ook. Als het gegalvaniseerd poorten zijn wegen deze echt niet zoveel en zijn ze makkelijk te bedienen. Ook altijd handig wanneer je met een grotere tractor of vrachtwagen het terrein op moet om bvb zand aan te voeren of de weide om te ploegen. Ook lopen ze hier tijdens het ravotten wel eens tezamen door de poort of met hoge snelheid in een rare hoek en dan ben ik toch blij dat deze breed genoeg is zodat ze nergens tegen lopen.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:30

Ik heb altijd een schuifpoort van 3m gehad (balken die ik terug kan schuiven zover als nodig is) met draden voor. Vond ik super praktisch. Nu nieuwe omheining en een dubbele poort, ook 3m dus 2x 1,5, maar ik mis mijn schuifbalken. :o

Vind zelf die 3m wel praktisch, er rijdt al wel eens iemand in mijn paddock (dierenarts, hoefsmid, hooi leveren...) Maar is zeker niet in elke situatie bij iedereen nodig natuurlijk.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:12

Ik heb 3m poorten/hekken, zowel bij de bak/paddock als de wei. Daarnaast heb ik aan de andere kant van de bak/paddock een 6m hek, zodat de trekker met mestwagen er makkelijk in kan draaien, zonder over mijn gazon te moeten :')

Kabayo

Berichten: 13999
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:13

Ik heb ze nagemeten maar ze zijn 3m. Past onze trekker doorheen

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:19

Is het een idee om de buitenkant van het geheel een houten omheining neer te zetten en dan de stukken daarbinnen afzetten met lint?
Je hebt dan voor alles maar 1 grote poort nodig om bijv. een tractor naar binnen te kunnen krijgen, voor de rest is het dan simpelweg de prikpaaltjes verwijderen.
De rest zou je dan toekunnen met een kleinere poort.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:24

je zou kunnen werken met tussenstukken van je weitjes, gewoon stroomdraad met handvaten van 3-4 meter te doen. Maak je op een weide een toegangspoort van 3 meter, en de andere weides kan prima met 1.5-2.15 m.
Als hij aan een kant met de shovel erin kan kan hij alle weides via de draadpoorten aandoen (die op andere momenten niet open hoeven.
Andere optie is standaard smallere poorten, maar de eerste hoekpaal in een koker in de grond te plaatsen met een borgpen. Staat die vast en stevig, heb jij een smalle poort voor dagelijks gebruik, en indien er met de trekker door moet kan je gewoon de poort openen, borgpen eruit en de eerste paal met de eerste 3-5 meter draad gewoon opzij zetten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:42

Ik heb 3 meter poorten maar wil eigenlijk 4. Voor groot materiaal is het net aan de smalle kant met als nadeel dat ik weer een kromme poort heb nadat een tractor een inschattingsfoutje maakte bij het indraaien. 2.15 zou ik voor paarden uithalen prima vinden maar voor groot verkeer niet

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:54

Altijd zo maken dat je er met groot materieell op kan.
Bij grasland sowieso. Maar ook bij zandpaddocks. Je wil daar vast een keer gaan keren of zand vervangen. En dan wil je niet met modder blijven zitten omdat het materieel er niet in kan of alles met de hand doen.

Als je het onhandig vind met de paarden kun je er altijd een sluisje voor maken. Dat doen wij nu ook, nu de paarden voor aan de weg staan met een poort van ruim 3 meter. We gebruiken daar dan haspelpalen en of T palen voor. Die haal je ook zo weer weg.

Maar wij hebben om die reden ook geen opdeling met vaste omheiningen gemaakt. Buitenom degelijke houten omheining en binnenin alles flexibel, Zo veel beter voor je gras.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe groot zijn jouw poorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 15:04

Het gras op dit stuk gaat eigenlijk helemaal weg en dit worden zandpaddocks. We gaan daar ook een deel zwarte grond weggraven en gele grond storten. Onze huidige paddock aan die kant staat nog op zwarte grond en is in deze tijd van het jaar best wel nat (en dan valt het dit jaar nog mee). Zo ziet het er nu uit namelijk:
Afbeelding

En dit is de paddock aan de andere kant van het beton op gele grond:
Afbeelding

We hebben aan de andere kant van onze boerderij weiland (staat niet op de foto) waar we straks ook hekwerk op gaan plaatsen. Alleen draad om de stukken op te delen gaat hem sowieso niet worden, omdat ik er ook hengsten in wil kunnen zetten.

We hebben nu besloten om toch voor de 3m poorten te gaan. Bedankt voor het meedenken allemaal, ik zal een foto plaatsen als het af is :)

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:51



Mijne is 4m breed. Ik vind het niet onhandiger dan een kleinere poort eerlijk gezegd (op pension waren de weidepoorten 1m75 oid). Hier ook met het oog op makkelijk met de trekker erin kunnen (moet direct een bocht kunnen maken met materiaal erachter)