Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paddock Paradise - mogelijkheden en aandachtspunten

 
Profiel   

Ik hoop dat hier mensen zijn die mij antwoord kunnen geven op een aantal vragen en misschien tips hebben.

Wij hebben onze paarden aan huis. Een aantal pony’s, een gepensioneerde merrie, een aantal fokmerries, dus een deel van het jaar ook veulens en sportpaarden.

We gaan binnenkort beginnen met het verbouwen van onze compleet gestripte boerderij tot ons droomhuis en willen daarna de weides aanpakken.

In verhouding hebben we best weinig grond, namelijk ongeveer 1,3 ha grond waar de paarden kunnen lopen. Daarvan is 1000m2 de rijbak en ongeveer 4500m2 ingericht als natuur. Dit stukje natuur heeft 2 poelen, stukjes gras en stukken bossage. Helaas mogen hier maar een bepaalde tijd van het jaar paarden laten lopen.

Alles loopt hier overdag de hele dag buiten. In de zomer hebben we ook ‘s nachts een deel buiten lopen en staan alleen de sportpaarden ‘s nachts binnen. Ze staan in vaste groepen van 2-3.

Mij lijkt een (semi-) paddock paradise echt geweldig. De paarden vinden het zo fijn ik het stukje natuur en hebben zelf looppaden gemaakt door de bossages. En bovendien vind ik het uitzicht vanuit onze woonkamer op een pp ook mooier dan een kaalgegeten weide.
Maar… mijn man is nog niet overtuigd en we hebben ook zeker een aantal vragen voor we beslissen dit te gaan doen.
We willen niet alle grond ervoor gebruiken. We hebben namelijk ook paddocks die we in de winter gebruiken zodat niet alles kapot wordt getrapt en omdat we dan meer paarden bij huis hebben die terugkomen van de weides.

Aan de voorkant willen we een weide houden. In eerste instantie voor de merries met veulens, maar wellicht dat we die op den duur kunnen opdelen en een deel kunnen aansluiten op de pp.

Hebben er mensen ervaring om merries met veulens in een pp te laten lopen ?

En zijn er mensen die hun paarden (hoog) in de sport rijden en in een pp hebben lopen?

Dan blijft er nog een stuk van ongeveer 2500-3500m2 (eventueel nog iets groter te maken) over om in te richten als pp. We kunnen voor de periode dat het mag een doorgang maken naar het stuk natuur, maar die moeten we na oktober afsluiten.

Is dit groot genoeg?
Hoeveel paarden kun je er dan in houden?
Hoe zit het in de winter met vertrappen?
Wat zijn jullie ervaring met paarden die het laagst in rangorde staan? Wij doen ze nu bij elkaar in, maar misschien hebben ze er minder last van omdat de afstanden groter zijn?

Ik zou sowieso heel graag een natuurlijke poel willen maken en een zandbult zodat de paarden kunnen uitkijken. Daarnaast wil ik het graag inrichten met bossage en daarvan paadjes maken (uiteraard ook afgezet met lint tot de bomen groot genoeg zijn).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:26 



 
Profiel   

Ik denk dat je hier al heel veel antwoorden en ideeën gaat vinden: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Heb je een luchtfoto of plattegrond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:29 



 
Profiel   

Wat is je grondsoort en heb je budget om alles te voorzien van drainage?

Daar zal veel vanaf hangen vrees ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:40 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik denk dat je hier al heel veel antwoorden en ideeën gaat vinden: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Heb je een luchtfoto of plattegrond?


Dat topic heb ik inderdaad gelezen. Ik zal even een plattegrond maken straks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:50 



 
Profiel   

troi schreef
Wat is je grondsoort en heb je budget om alles te voorzien van drainage?

Daar zal veel vanaf hangen vrees ik


We zitten hier op zand. Drainage gaat hem niet worden denk ik, maar ik vraag mij af of dat hier nodig is, want onze rijbak heeft ook geen drainage en is nooit echt nat.

We gaan pas beginnen als we genoeg budget hebben, maar willen ook marktplaats in de gaten houden. Het huis heeft onze prioriteit, maar mochten we tussendoor wat op marktplaats tegenkomen kunnen we het alvast aanschaffen. Boompjes etc kunnen we uit het stuk natuur halen. Die moeten we er anders uit zagen, maar willen we dan hier gaan gebruiken. We hebben zelf materieel om een zandbult te maken en poel te graven. En palen en draad is uiteraard budget voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:58 



 
Profiel   

MaaikeMarlou schreef
Wat zijn jullie ervaring met paarden die het laagst in rangorde staan? Wij doen ze nu bij elkaar in, maar misschien hebben ze er minder last van omdat de afstanden groter zijn?

Mijn paard stond tot voor kort in een PP en is laagste in de rangorde. De paden waren breed (5 meter) en lang (> 1 km) genoeg, maar voor hem te smal om het lef te hebben voorbij andere paarden te lopen. Hij stond vaak tussen twee hooinetten (incl. paarden) in te wachten of gaf het helemaal op en stond dan vooraan op mij te wachten. Hij zat onder de bijtwonden en dat is nu, nu hij weer op een wei staat helemaal weg.
Veel paarden lopen zeer weinig/zijn efficiënt ingesteld, dus regels als water ver weg bij hooinetten vandaan is een must. Ik zou ook specifieke plekken in acht nemen (rust/eten/spelen zoveel mogelijk gescheiden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:08 



 
Profiel   

Felinehoi heeft op youtube een hele uitgebreide serie over paardenhuisvesting op paddockparadise locaties. Kun je heel veel tips uit halen van andere paardenhouders die al zo'n soort plek hebben. Een aanrader om te kijken dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:47 



 
Profiel   

als ik jou was zou ik eens contact opnemen met ukies paddock Paradise. Zij kan jou echt verder helpen. Ze organiseert in het voorjaar meestal ook kijk dagen. Ik denk als je je man daar mee naar toe neemt, hij echt wel over de streep zou gaan. wat zij gemaakt heeft is zo mooi en goed over na gedacht.
Het advies is misschien niet gratis, maar ik denk dat het zich dik terug gaat verdienen doordat je gewoon goed van start gaat, en niet eerst geld uit geeft aan dingen die misschien niet goed blijken te werken.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:00 



 
Profiel   

Mijn tip? Zet je plattegrond eens online, en kijk nu waar er lagere en hogere punten zijn. Lagere punten = meer modder. Zo kan je nadenken over wat je waar gaat zetten. Je zet dan best geen hooipunt middenin je laagste deel, tenzij je dat eerst effe serieus aanpakt qua ondergrond. Je kan je rijbak niet vergelijken met een pad of paddock, want je rijbak wordt bijlange na niet zoveel toegelopen (dichtgelopen) dan de bovenlaag van een paddock of track. Je kan een kleine ruimte net beter benutten in mijn ogen door er een paddock paradise van te maken, maar je moet wel goed nadenken over wat je dus waar voorziet. Uit eigen ervaring: met zandgrond alleen kan je er niet van uit gaan dat de boel ook in natte wintermaanden goed blijft. Je gaat iets moeten doen, maar dat moet je met gewone winterpaddocks in feite ook om ze houdbaar te maken voor de paarden. Maar ik lees ook dat je zo wat mixed-paddock paradise wil maken met winterpaddocks voor de sportpaarden en een PP voor je andere paarden, dus wie weet kan je mits wat creativiteit daar toch een werkbaar geheel van maken. Ligt er nu al 'iets'? Rijbak? Paddocks?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen