Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:07

Daan13 schreef:
Jij wordt zo aangenomen bij de dierentuin als olifanten verblijf mestruimer.... :+


Nou echt hè, op de foto lijkt het niet heel veel, maar het is toch snel een kleine kruiwagen gevuld als het er uit is.


ClaudiaHS schreef:
Mijn paard maakt ook zulke hopen.
Alles op 1 bult. En dat mest prima uit met deze vork:
https://www.agradi.nl/onverwoestbare-gouden-mestvork.htm


Die heb ik, maar zo onverwoestbaar is die helaas echt niet en de punten zijn niet scherp genoeg om in de hoop te komen. Nou hebben die van mij ook olifant voeten en de eerste paar hopen worden flink plat gestampt, dus tegen de tijd dat de piramide zich heeft gevormd, zit er een hele stevige basis onder.

Ik gebruik die wel voor de losse mestballen die van de hoop weggerold zijn of verplaatst worden en her en der tussen het vlas liggen, dat werkt prima, maar ik zou het liefst alles met één mestvork doen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:14

DuoPenotti schreef:
Die onverwoestbare heb ik ook.
Maar met een ouderwetse riek pak ik de groten stevige hopen weg. Ook mijn paarden poepen op een hoop.
En als ik dan het meest zware weg heb pak ik de kunststof riek.

Natte plekken doe ik ook met een ouderwetse. Ook pas het laatste beetje met de kunststof.

[ Afbeelding ]


Dat vraagt bijna om meer mest piramide foto’s!

Ik heb dit nog niet eerder met een paard zo meegemaakt. Mijn grote ruin poept nooit of alleen bij toeval 2x op dezelfde plek, maar wel langs dezelfde korte wand en dan vanuit de hoek tot half langs de aansluitende wand. Hij heeft standaard 4-5 normale hopen liggen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:26

Daphara schreef:
Ik heb Shires en mijn merrie is 4 jaar, nog flink aan het groeien, ze eet 25-30 kg hooi met gemak op een dag weg, nog los nog van het beetje gras wat ze overdag scharrelt, het krachtvoer en de eetbare takken als tijdverdrijf voor op stal. En tja, dat moet er allemaal ook weer uit.

Even ter illustratie waarom ik naar jullie hooivork vroeg…
[ [url=m/Al4tzk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de plas- en poepplek van mijn merrie na een nacht op stal tot 10:00 uur vanochtend.
Heel fijn zo’n paard dat altijd in dezelfde hoek poept en plast, totdat je het moet uitmesten.

De hooivork is een grote 5 tands en lijkt klein in/naast de piramide van mest.
Geen vlasvork gaat daar door of onder komen. Het kost 5x scheppen met deze vork om het ongeveer weg te krijgen, maar losse ballen rollen dan alle kanten op.

Ik los het sinds kort op door het oude hooi na elke mestbeurt in die hoek te gooien, dan heb ik voor de onderste laag mest wat structuur om de mest mee op te pakken.


Heb je wel eens geprobeerd om het met een mestboy te doen? Gaat ook prima voor mest. Gewoon alsof je een grasveld harkt. Natte plekken moeten dan apart met een gewone vork. Maar dan heb je het meeste gewicht al weg.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:33

Daphara schreef:
Dat vraagt bijna om meer mest piramide foto’s!

Ik heb dit nog niet eerder met een paard zo meegemaakt. Mijn grote ruin poept nooit of alleen bij toeval 2x op dezelfde plek, maar wel langs dezelfde korte wand en dan vanuit de hoek tot half langs de aansluitende wand. Hij heeft standaard 4-5 normale hopen liggen.


Áls ik er aan denk zal ik er morgen een foto van maken :')
Ik heb trouwens een ruin.
Als hij voorin z'n stal staat en moet poepen, dan stapt hij een paar passen achterwaarts
en poept dan altijd op dezelfde plek.
ik vind het echt ideaal met uitmesten.
Toen ik nog op pension stond vond ook geen enkele stalgenoot het een probleem mijn stal te doen als ik een weekje weg was _O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 03:35

Veulen84 schreef:
Daphara schreef:
Ik heb Shires en mijn merrie is 4 jaar, nog flink aan het groeien, ze eet 25-30 kg hooi met gemak op een dag weg, nog los nog van het beetje gras wat ze overdag scharrelt, het krachtvoer en de eetbare takken als tijdverdrijf voor op stal. En tja, dat moet er allemaal ook weer uit.

Even ter illustratie waarom ik naar jullie hooivork vroeg…
[ [url=m/Al4tzk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de plas- en poepplek van mijn merrie na een nacht op stal tot 10:00 uur vanochtend.
Heel fijn zo’n paard dat altijd in dezelfde hoek poept en plast, totdat je het moet uitmesten.

De hooivork is een grote 5 tands en lijkt klein in/naast de piramide van mest.
Geen vlasvork gaat daar door of onder komen. Het kost 5x scheppen met deze vork om het ongeveer weg te krijgen, maar losse ballen rollen dan alle kanten op.

Ik los het sinds kort op door het oude hooi na elke mestbeurt in die hoek te gooien, dan heb ik voor de onderste laag mest wat structuur om de mest mee op te pakken.


Heb je wel eens geprobeerd om het met een mestboy te doen? Gaat ook prima voor mest. Gewoon alsof je een grasveld harkt. Natte plekken moeten dan apart met een gewone vork. Maar dan heb je het meeste gewicht al weg.


Op een mestboy past precies 1x mesten van een Shire en dan moet ik soms al proppen en op de mestboy aanduwen met de hark om het er allemaal op te krijgen ! :+ Dus ja ik pak de mestboy erbij als er slechts 1 hoop ligt, bijvoorbeeld als de pensionhouder overdag al gemest heeft en ik ‘s avonds kom om te rijden en ze dan al op stal staan.

Officieel staan de paarden op volpension, maar helaas ontbreekt het al maanden aan een stalhulp, dus ik mest zelf 3x per week uit. Ik kan er niet tegen als er niet elke dag gemest is, dus dan liever mesten dan rijden. Met 30 pension paarden is dat voor één persoon ook een boel werk, dus ik snap dat de pensionhouder het zelf niet altijd red, dan doe ik het zelf.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:04

Ik krijg echt de kriebels als ik mensen een vlasbox zie omwoelen. Blijf van die bodem af!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:47

Hier ook een vlasstal. Kostte even wat moeite maar nu heb ik het goed onder de knie. Je moet inderdaad zorgen voor een flinke bodem. Liever een baal teveel vlas dan te weinig. Ik heb een smeerpoets, lees daar waar ik sta daar poep ik. Echter het merendeel ligt wel achterin. Vervolgens maakt hij een kuil waar hij in gaat liggen. Dan beland hij vaak al op het gedeelte waar ook vaak zijn poep ligt. Dus tis flink aangedrukt.

Ik haal er elke dag een kruiwagen mest uit. De natte plek die dus midden in zijn stal bevind laat ik zoveel mogelijk met rust. Pas als het donkere tot rode vlas naar boven komt haal ik de plek eruit. Meestal is het om de week ofzo. Elke week komt er een nieuwe baal vlas bij in en af en toe neem ik een extra baal af.

Dit bevalt mij en hoe dikker de bodem hoe mooier hij blijft, is mijn ervaring.

De filmpjes van Daan zijn heel duidelijk en zo mest ik ook eigenlijk altijd uit. Als het natte eruit gaat, gebruik ik een gewone ijzeren greep en anders is het inderdaad zo'n plastic ding.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:37

Ik ben echt super blij met dit topic.

Ik haal nu alleen de mest eruit en recht trekken. Ik blijf nu van de bodem af. En merk dat ze nu een veel fijner en schoner bed hebben.

Ik vraag me alleen af hoe vaak jullie de plas plek eruit halen en hoe jullie die vinden?
Het is toch niet de bedoeling dat ik echt loop te zoeken?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:39

Hier 1 keer in de week. Er ligt dan wel droog op. Dat schraap ik weg. En dan kan zo het natte eruit.
Trek de stal recht en nieuwe zak er overheen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:16

Die plek is bij Junior achterin, daar is de bodem van vlas ook stevig. Als je met de vork er zo losjes overheen"schraapt" dan neem je nagenoeg geen vlas mee.

Bij Senior is het vaak zo dat de hele box leeg gaat of grotendeels. Die is wat slordiger.

Bij Junior haal ik 1 x per 2 maand de plek eruit, het wordt dan te hoog vind ik.
Vaak is dat een kruiwagen of 5 en dan is de plasplek weg en gaat het ouwe vlas op die plek. Het schone vlas komt bij haar voorin de box.

Senior gaat ook ongeveer om de 6 a 7 week leeg. bij haar wordt het losse vlas gebruikt als onderlaag en strooi dan wat schoon erover.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:49

Je moet gewoon even zoeken waar die jouwe plast. De meesten hebben wel een vaste plek. Mijn ruin doet het midden in zijn stal.

Je schraapt gewoon het schone vlas weg en dan kom je vanzelf bij de donkere laag. Rood is echt verzadigd en is dan ook vaak je plasplek. Gewoon even zoeken, maar eigenlijk vind je hem vrij snel als je de schone bovenlaag weghaald.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:02

Wij gebruiken een vork met 8 tanden. Werkt top, daar wiebel je het goede vlas zo tussendoor maar de natte plakken blijven er wel op liggen. Na het grote werk (en rechttrekken met de hark) nog even een rondje nalopen met de mestboy voor de verdwaalde drolletjes :)

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:48

Essxan schreef:
Elke dag de mest eruit. Natte plekken 1x per week. En dan 1x per week een baal vlas erbij. Zo deed ik het toen mijn vorige paard op vlas stond.


Zo doe ik het ook idd. Hangt er wellicht vanaf hoeveel stal uren je hebt en hoe vies je paard het maakt. Alleen als die van mij veel binnen staat hals ik er meer uit.s al heb ik ook een pony staan die super schoon is en waar maar 1 baal per twee weken erin gaat.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:19

Ik moest in het begin er echt aan wennen dat ik er beter teveel dan te weinig vlas in kan doen. Ik gooi er dus liever een hele baal in dan een halve.

Het bevalt mij nu super. Ik zou alleen willen dat de mijne wat schoner zou zijn, maar helaas dat is niet anders. Ik ben altijd wel een 3 kwartier bezig om de drollen eruit te krijgen en alles weer glad te trekken. Ben er ook secuur aan. Alle drollen moeten er uit.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:34

:o? Voelt zich niet heel slim nu.

Als ik de bovenste laag eraf schraap kom ik op de donker gekleurde bodem uit. Dat lijkt allemaal vies. Als ik dan begin te scheppen heb ik niet altijd het echte rode verzadigde vlas te pakken.

Dan moet ik wel zeggen dat ze hier minimaal 5 uur buiten lopen en ik echte viezerikken heb. Die schijten en piesen overal.

Moet ik echt duidelijk merken als het verzadigd is of is het echt gewoon gokken.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:33

Die gekleurde bodem kan je rustig ff laten liggen.

Als dat echt een vaste koek word of is kan je er iedere keer een beetje ouwe vlas erover doen net zolang je wilt.

Bij Junior wordt die laag steeds hoger en op een bepaald moment schep ik dan die vaste koek eruit,eerst ff het losse vlas eraf schrappen en dan de vaste koek eruit.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:37

Die vaste koek is een vorm van oppotten.
Ik heb dat bij min paarden niet zo snel omdat die heel netjes zijn en altijd op dezelfde plek plassen.
Dat pak ik er dan wekelijks uit. Dan maak je niet snel een koek.

Mijn schimmeltje voorheen was wat minder netjes daar had ik wel een plasplek, maar ook andere plaatsen plaste hij wel eens.
Dan is het gewoon zorgen dat ze dik in het vlas staan, dan blijft het bovenste droog.
En dat onderste gaat die koek krijgen. Is wel zacht en warm.
Alleen vind het niet fijn om daarna er eens uit te halen want dat is zoveel werk.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:18

Ik dacht altijd dat jullie met een goede bodem die koek bedoelde.

Ik heb de eerste weken die koek er elke week uit gehaald. Maar dan heb ik het idee dat ik heel veel bij moet strroien wil ik een bodem houden.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:46

De onderlaag word bij de mijne een soort van koek. Donkerbruin, die laat ik gewoon zitten. Als het tegen het rode of rood is gaat het eruit.

Ik wil ook niet meer zeulen met zware kruiwagens dus doe het nu om de 1 1/2 a 2 weken, dan blijft het bij 1.

Gewoon gaan proberen en dan merk je vanzelf wat voor jullie werkt. Bij mij op stal doet iedereen het op zijn eigen manier. Sommigen halen elke dag het natte eruit anderen om de zoveel dagen en weer anderen 1x per week.

Weet alleen dat vlas pas echt verzadigd is als het rood is. Dat het bruin is ziet er voor ons niet mooi uit, maar dat is nog prima.

Ik heb ook van alles geprobeerd en uiteindelijk vind ik het fijner om soort van te potten. Hoe dikker de bodem hoe mooier het werkt.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:32

Hier inmiddels ook weer wat weken en uitproberen verder. Ik merk dat het toch ook erg paard afhankelijk is. Mijn merrie plast over de hele breedte achterin de stal maar ploegt verder niet om. Bij haar heb ik nu al 2 wkn geen natte plekken verwijderd maar steeds een schoon laagje eroverheen en dat is nu echt een mooie koek, daar hoef ik voorlopig nog niets uit te halen.
Mijn ruin daarentegen ploegt de hele stal van voor naar achter. Hij plast en poept in 1 hoek, deze hoek wordt binnen no-time hoger dan de rest van de stal. In mijn 3x3 stallen vindt ik dit niet ideaal dus daar moet ik echt wel na 1,5/2 wkn de natte plek er uithalen (= 1 kruiwagen) anders staat hij zo scheef in die stal :Y)
Wel doe ik elke dag een dun laagje schone vlas over beide bodems. Merk dat dat toch beter gaat dan 1 a 2 keer per week een halve/hele baal. Totaal verbruik ik nu ongeveer 1,5 a 2 balen per week met mijn 2 stallen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:25

felicity schreef:
Moet ik echt duidelijk merken als het verzadigd is of is het echt gewoon gokken.


Wat ik doe als ik een nieuwe stal start: Ik loop elke dag even een spiraalrondje door de stal. Als ik sop voel weet ik dat dat de plasplek is. Meestal heb ik het dan de volgende keer ook op de volgende plek. Hoelang het duurt tot het sopt weet ik dan ook. Daarna steek ik gewoon eens in dat aantal dagen daar naar beneden. Je ziet dan heel snel wel tot waar het echte rood loopt. Wat niet echt rood is gebruik ik om dat gat te vullen. Dat is prettig zwaar en helpt tegen het omwoelen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:29

Super fijn dankjewel voor de fijne tips.

Bij mij op stal mesten ze iedere dag en halen ook meermaals per week de natte plekken eruit. Die paarden staan niet heel dik maar wel heel schoon. Daar gaat dan 1x in de week 1,5 baal erin. Die hebben ook geen koek en alleen maar los vlas.

Voor die mij van mij die alles laten vallen waar ze staan en er nog 10 rondjes door heen draaien werkt dat dus niet.

Ik heb de ene afgelopen zondag gemest en 1.5 pak erbij gegooid ik ben gewoon blij hoe zijn stal er nu uit ziet. Normaal was het na 3 dagen al een vieze koek geworden.


Afbeelding

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:51

Hier ook overgestapt op oppotten. Voorheen mestte ik dagelijks uit en eens per 2 weken de natte plekken eruit en 3 pakken vlas bij. Nu al 6 weken enkel dagelijks uitgemest en 1 a 2x per week een pak vlas bij en het begint nu pas een onderlaag te vormen bij de ruin. Bij mijn merrie al iets langer, maar die plast heel veel.
Ik ben wel tevreden zo. Minder werk en mijn merrie haar stal lijkt properder.
Het heeft eventjes geduurd en ik moest echt wennen aan het idee, maar ik ben overtuigd.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:07

Ik laat die verzadigde rode plek in de diepe laag dus echt wel een tijd liggen. Ik begin niet meteen te scheppen zodra het rood is. Ik laat het eerst wat uitbreiden en dan schraap ik de bovenste nog niet verzadigde vlas er af. Schep een dee van de rode laag weg maar lang niet alles. Daar de weggeschraapte laag weer in en halverwege de week doe ik het bij het volgende stuk in de stal. Zo behoud ik de stevigheid in de lagen, voorkom ik omploegen omdat het gewoon stevig is en krijg je we een dikke droge bovenlaag