Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

 
Profiel   

Onze stalbaas rijdt t uit over eigen land.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:35 



 
Profiel   

Hier ook opstarten met minimaal 4 pakken en nog twee pakken houtkrullen erbij. Daarna alle dagen mest eruit en een klein vers bovenlaag erbij. De natte plekken haal ik er pas uit wanneer ze echt te nat worden, maar dit kan vaak enkele weken zijn. Het stinkt veel minder dan stro, de paarden krijgen een ‘matrasje’ en liggen nooit nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:44 



 
Profiel   

Ik heb rubber matten in de stal. Paarden kunnen kiezen of ze binnen of buiten slapen.
Ze kiezen voor buiten slapen, dus vlas is voornamelijk om urine op te vangen en geen megadik bed. Ze staan wel redelijk veel op stal uit eigen keuze.

Ik kan het netjes houden met 1.5 baal vlas per week voor 2 paarden stal is ca 3.5x7.2m

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:33 



 
Profiel   

Hoeveel pakken om te beginnen bij een box van 3 x 4, zonder rubber matten oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 16:35 



 
Profiel   

Ik zou met 4 a 5 pakken beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 16:52 



 
Profiel   

De plasplekken haal ik eruit als ze bovenkomen. Dan is het vlas roodgekleurd. Die lege 'plasplek' vul ik dan met schoon vlas. Zo hou je de rest van de bodem in takt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 17:14 



 
Profiel   

Nikass schreef
Hoeveel pakken om te beginnen bij een box van 3 x 4, zonder rubber matten oid?

Mijn stal is even groot en ik begin dan met 5 pakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 17:15 



 
Profiel   

In principe zou ik met 6 pakken beginnen, maar vaak deed ik het laatste pak er na 2 dagen bij, dan was de bodem al iets stabieler. Ik werk met minimaal 10kg strooisel per m2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 18:16 



 
Profiel   

Mizora schreef
In principe zou ik met 6 pakken beginnen, maar vaak deed ik het laatste pak er na 2 dagen bij, dan was de bodem al iets stabieler. Ik werk met minimaal 10kg strooisel per m2.


Ja, dit zou ik ook doen. Met het laatste pak even wachten tot je bodem "vast" ligt want die is de eerste 2 dagen vrij glad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 18:17 



 
Profiel   

Ik vind rubberen vochtdoorlatende tegels onder het vlas echt ideaal! Nu mijn jonge merrie ook definitief op stal staat heb ik nog een keer de spaarrekening geplunderd en ook rubberen tegels voor de merriestal gekocht, zodat zij ook altijd warm en zacht kan liggen en hopelijk het vlas langer schoon blijft, want het verschil tussen haar stal en die van mijn ruin is groot. Mijn ruin staat al 6 maand op rubberen tegels onder het vlas en dat is zooooo fijn.

[ img ]

Dit zijn 4 balen vlas er over:

[ img ]

Waarmee mesten jullie uit?

Ik vind een gewone hooivork niet te doen voor de mest, alles valt uit elkaar. Ik heb een kunststof vlas vork met de tanden dichter op elkaar, maar die kan het gewicht van de fikse mesthopen van mijn paarden niet dragen, en de tanden buigen door als ik onder een natte plek wil steken, dus die gebruik ik alleen om losse mestballen uit het vlas te halen.

Ik lees dat een aardappel vork fijn kan zijn.
Welk type gebruiken jullie?

https://www.agradi.nl/aardappelvork-bro ... -steel.htm

Of

https://www.agradi.nl/kerbl-aardappel-d ... 7x32cm.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 01:31 



 
Profiel   

Mijn paarden staan sinds enkele weken ook op vlas.
Ik kan er maar niet aanwennen.

De eerste drie dagen ziet het er super mooi uit. Ik haal iedere dag de mest eruit. Op dag 4 word het al minder. Het word donkerder en vaster. Op dag 6 is het al een donker bruine dikke koek geworden. Die schep ik eraf dan komt er nog schoon vlas te vooorschijn wat ik aan de kant schuif. Dan schep ik de koek eruit. Dan alles weer verdelen en 1.5 a 2 pakken erbij.

Hoe hou ik die mooie schone dikke bovenlaag? Moet ik dan op dag 4 al de koek eruit halen en bijstrooien?

De andere paarden op stal lijken altijd een mooie schone dunne laag vlas te hebben liggen en verbruiken 1 a 1.5 pak per week. Heb ik dan gewoon zulke viezerikken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 01:56 



 
Profiel   

Klinkt alsof je er te weinig vlas erin hebt liggen.

De bovenlaag zal wel iets kleuren maar als dat zo snel is dan heb je te weinig vlas erin omdat het geen bodem kan maken.

Mijn senior is niet de netste op stal maar ook bij haar lukt het om een mooie bodem te krijgen dit lukt alleen maar als ik er genoeg vlas in heb liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 05:29 



 
Profiel   

Daphara schreef
Ik vind rubberen vochtdoorlatende tegels onder het vlas echt ideaal! Nu mijn jonge merrie ook definitief op stal staat heb ik nog een keer de spaarrekening geplunderd en ook rubberen tegels voor de merriestal gekocht, zodat zij ook altijd warm en zacht kan liggen en hopelijk het vlas langer schoon blijft, want het verschil tussen haar stal en die van mijn ruin is groot. Mijn ruin staat al 6 maand op rubberen tegels onder het vlas en dat is zooooo fijn.

[ [url=m/MOXORQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn 4 balen vlas er over:

[ [url=m/cSTFJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarmee mesten jullie uit?

Ik vind een gewone hooivork niet te doen voor de mest, alles valt uit elkaar. Ik heb een kunststof vlas vork met de tanden dichter op elkaar, maar die kan het gewicht van de fikse mesthopen van mijn paarden niet dragen, en de tanden buigen door als ik onder een natte plek wil steken, dus die gebruik ik alleen om losse mestballen uit het vlas te halen.

Ik lees dat een aardappel vork fijn kan zijn.
Welk type gebruiken jullie?

https://www.agradi.nl/aardappelvork-bro ... -steel.htm

Of

https://www.agradi.nl/kerbl-aardappel-d ... 7x32cm.htm


Wij gebruiken deze:
https://www.agradi.nl/kerbl-mestvork-me ... mSEALw_wcB

Is denk ik hetzelfde als de kunststof versie die jij gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 07:20 



 
Profiel   

Echt vooral doen hoe je het zelf prettig vindt! het is even zoeken. Ik merk dat mijn paard het niet red met om maar 1x in de week de plas plekken eruit te halen. Ik doe nu dagelijks de drollen en ik check de plasplekken. Als het eruit ziet alsof het niet meer kan opnemen dan haal ik het eruit.
Ik mix ook niet de onderkant met de bovenkant van het vlas. De onderkant is vaak wa tnatter dan d ebovenkant en als ik het mix dan wordt alles een beetje vochtig, ipv dat de bovenkant schoon en droog is en de onderkant, waar de plasplekken zit, juist nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:37 



 
Profiel   

Oh en! Elke dag doe ik er wat nieuw vlas bij en verspreid ik dat met het bovenste laagje. Als je zo een kunststof hark gebruikt en die "ondersteboven" houdt, dan kan je het heel makkelijk mooi rechttrekken! Door gewoon de zwaaien en te vegen :)
Geen idee of dit nu duidelijk is

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:39 



 
Profiel   

Ik heb de slag wel te pakken :)
Ik mest elke dag de drollen eruit. Één keer in de week mest ik wat serieuzer uit: schone bovenlaag opzij schuiven met een metalen schep, en dan pisplekken eruit scheppen (met die schep) vlas weer terug schuiven en 1 pak erbij.
Na halve week doe ik dit alleen even op de plek waarvan ik weet dat de ergste pisplek is.
Paard staat altijd schoon en droog.
Andere paard heeft iets meer vlas nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:45 



 
Profiel   

zo doe ik het ook ongeveer,alleen doe ik op maandag een half pak en op vrijdag een half pak.
dat bevalt net beter.
en gebruik ik het losse fijne hooi wat voor in de stal blijft liggen ook.
dat schuif ik dan net naar de plek waar ze plast en dat neemt dan mooi vocht op.



voor de vraag over welke mestvork bij vlas uitmesten.
deze:
https://www.agradi.nl/kerbl-mestvork-me ... flEALw_wcB

we hebben ook wel plastic.maar die vind ik niet stevig genoeg,dus mijn voorkeur voor metaal.


felicity, de een of de ander scheelt eel hoor.
mijn merrie staat op dezelfde plek in haar stal en die blijft echt super schoon.
maar er staat bijvoorbeeld ook een ruin die wel wat loopt in de stal en dat word dan wel een rommeltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:53 



 
Profiel   

Ik vond een aardappelvork te zwaar om lekker mee te mesten. Ik doe mest en mestballen met een vlasvork van kunststof. Als ik ook natte plekken ga mesten neem ik een gewone mestvork er naast. Die gebruik ik dan om de natte plekken er uit te steken. Ook handig om de randjes weer even los te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 09:13 



 
Profiel   

Ik haal mest eruit met een mestboy, en natte plekken dus met metalen schep. Dus geen vork/hark, hooguit om even te vlakken. Oja, dat doe ik dus wel elke dag na het mest eruit halen: even de stal vlakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 09:39 



 
Profiel   

https://www.zuiverpaardenvoer.nl/produc ... digdheden/



Hier heb ik de mestvork en schep van.

Vind ze ideaal ( en ja leuke kleuren ook)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 09:55 



 
Profiel   

Ik heb deze
https://www.agradi.nl/agradi-mestvork-k ... -paars.htm
Onverwoestbaar noemen ze hem.
Ik heb er sinds dit jaar een tandje half af, maar denk dat hij wel 10 jaar oud is.
Voorheen andere gehad, ook metalen, maar alles gaat kapot of scheef.

Ik gebruik nog wel een ouderwetse riek voor de mestballen die stevig op elkaar liggen en de plasplekken.
En de kunststof voor het zeven zeg maar.

edit, zelfde als Daan dus :D


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-02-22 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 09:57 



 
Profiel   

Ik vind een metalen vork echt veel te zwaar om meerdere keren per week mee te scheppen O_O respect voor degenen die dat wel kunnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 09:57 



 
Profiel   

Floran schreef
Ik vind het echt knap hoelang sommige mensen de natte plekken kunnen laten liggen. Hoe dik wordt de strooisellaag dan wel niet?
En voor de kenners; ik weet dat vlas inderdaad veel vocht kan opnemen, maar zodra het rood is geworden dan is het verzadigd toch? of kan ik het dan nog langer laten liggen?

Hier heb ik mijn 2 paarden een aantal weken thuis staan en ben nog aan het zoeken naar het juiste ritme van mesten. Misschien kunnen mensen me hier nog tips geven. Ik heb een merrie en ruin in 3x3 stallen, onderlaag is beton. Ze staan op dit moment 12u per dag buiten, snachts op stal. Ik ben begonnen met 3 balen per stal. Voordat ze op komen haal ik alle drollen uit de stal en trek hem recht, savonds bij de laatste ronde haal ik nog een keer de mest eruit. Mijn merrie is vrij schoon, bij haar red ik het net om een week lang de natte plek te laten liggen, dan eruit en een nieuwe baal erbij, er ontstaat dan na een paar dagen ook een mooie koek waardoor ze altijd een zacht bed heeft. Mijn ruin daarentegen ploegt de hele stal om, hij schept binnen no-time alles naar achter en piept en poept dat onder. Met als gevolg dat hij voorin dus een kale bodem heeft en achterin een hoge bult met natte bruine zooi. Bij hem red ik een week wachten dan echt niet.

Nu ben ik aan het uitproberen om 2x per week de nattigheid eruit te halen. Bij mijn ruin blijft het dan net aan wat mooier, bij mijn merrie ben ik natte plekken aan het wegscheppen die nog prima vocht kunnen opnemen volgens mij. Daarnaast merk ik bij beide paarden dt ik die stabiele onderlaag dan snel kwijt ben en ze beide sochtends kale betonplekken hebben.

Het liefst zou ik beide stallen een beetje in hetzelfde ritme uitmesten, maar wie heeft voor mij de tip??


Ik heb ook beton als ondergrond in het stalgebouw waar ik vlas als bodem heb, en deze paarden komen ook voor de nacht op stal. En ook 1 ruin die een enorme smeerzak is.
Ik begin in de kale stal met stalpoeder, tegen amoniakgeur. Dan 5 pakken vlas. En laten liggen. Hoe je handen ook jeuken, alleen de mest eruit halen, en weer rechttrekken, meer niet. Wordt idd in eerste instantie een vies uitziende bende. Maar geloof me, zelfs met zo'n smeerzak gaat die bodem op enig moment 'zetten' en ben je door de ellende heen. Pas als de bodem lekker gezet is, kun je de plasplekken lekker gaan mesten, dus laat het maar even een paar weken gebeuren.
Zodra de onderlaag goed gevormd is, wordt die dichter, en lopen ze het ook niet meer zo naar achteren. Dan kun je gewoon elke dag drollenwippen, alles weer rechtharken, en nieuw vlas erop gooien. Ik doe dat bewust maar 1x per week, omdat ik de onderlaag stevig wil houden. Als je te snel nieuw erop gooit bij zo'n draai-en-drek-beest, blijft de onderlaag te los/luchtig.
In the end start ik bij alle vlasboxen met 5 balen, en gaat er gemiddeld net geen anderhalve baal nieuw per week bij. Leeghalen doe ik het overigens nooit (of er moet een paardwissel komen oid). Na het plasplek-verwijderen strooi ik ook weer even nieuw stalpoeder op de vloer.

Ik spuit alle boxen in de zomer trouwens schoon met de hogedrukspuit en dan worden ze even ontsmet. Het nog goede vlas dat er dan uitkomt, verzamel ik op een aparte mesthoop op een hoek van het erf, en dat gaat er na de 2 of 3 dagen die de stallen nodig hebben om te drogen, gewoon weer in als onderste laag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 10:14 



 
Profiel   

In principe begin ik een 3x3 box met 4 balen en krijgen ze na 1 of 2 dagen er een extra pak op. Een strooisellaag van 15cm is minimaal en liever van 20+ cm. Het verbruik is na een goede bodem te hebben ontwikkeld 5-8 pakken per maand, waarbij 8 pakken een viespeuk is van 800kg. Op een dunne laag gebruikte hij nog 3 pakken per week, dus 13 per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 10:30 



 
Profiel   

Paarden komen hier rond September s'nachts binnen en beide paarden hebben nu 13 balen vlas gebruikt.

Beide boxen zijn 1 x leeg gehaald ( natte plek eruit en dan het oude vlas op de natte plek en nieuwe balen vlas erbij)

Senior zal binnenkort weer leeg moeten,die plast wat meer overal en nergens. Dus dan zal die wel rond de 18 pak uitkomen en junior op een pak of 14.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 10:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen